2025-09-03, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listarn
Var, hur och när tänker ni då att bilen kan ha flugit av vägen?

För visst, utgår vi från detta, alltså det mest sannolika scenariot så bör E finnas, i sin bil, någonstans i radie runt Jävre (eftersom det var där mobilen stängdes av).
Men ska vi använda sannolikthet i fortsatt mening, när vi tänker i nästa steg kring försvinnandet så faller det på några punkter.
Det var för mycket snö de kvällen för att kunna köra på små skogsvägar.
På E4:an gick det relativt långsamt och ska man flyga in i skogen från E4:an längst denna sträcka behöver man ganska hög fart.
Det finns ingen åverkan på några vägräcken.
Dessutom, det är väldigt bra röjt, väldigt långt in i skogen längs denna sträcka.

Och sist men inte minst, stora delar av arean är avsökt flera gånger utan något som helst spår av E.

Det måste i så fall finnas en alternativ väg, mellan Skellefteå och Piteå, i närheten av Jävre, som var tillräckligt stor för att plogas denna kväll, där E kan ha åkt av.
Men var?

Det finns enorma sträckor med anonym skräpskog inom räckvidden för Es bil. Kolla Google Streetview längs de vägar som borde varit plogade. Bilen kan ligga var som helst, och ingen kommer att besöka platsen förrän det eventuellt blir dags att gallra om flera år.

Edit: om bilen kanar av vägen och voltar så kan den möjligen glida längre på snö än på barmark.
Citera
2025-09-03, 13:20
Medlem
Jag är gode säker på att dom flesta har fel i detta fallet.
Elliot har setts till i Älvsbyn efter han försvann, då var han i sällskap med en annan kille.
Dock hade dom en suvliknande bil.
Så min teori är att han försvunnit på egen hand och lämnat landet, varför har jag ingen aning om.
Men bilen är nog ner skruvad och såld i delar.

Det som hade varit intressant är att veta vem han haft kontakt med som är i samma ålder, som kanske ”flyttat till sitt hemland” eller ”flyttat utomlands” eller liknande.
Citera
2025-09-03, 13:35
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Edit: om bilen kanar av vägen och voltar så kan den möjligen glida längre på snö än på barmark.

Jag har varit av vägen ett par gånger vid bus, snön stoppar upp ordentligt.

Har kommit sidleds in i upplogad vall två gånger. Stannade stumt, men när jag grävde bort lite var det typ kramsnö. Det small så jag trodde att hela sidan var körd.

Har även kört av vägen i 70 ut i 20cm djup snö. Bilen kom verkligen inte långt. Stannade nog snabbare än om jag hade bromsat på den hala vägen.
Citera
2025-09-03, 18:40
Medlem
Citat:
Det finns enorma sträckor med anonym skräpskog inom räckvidden för Es bil. Kolla Google Streetview längs de vägar som borde varit plogade. Bilen kan ligga var som helst, och ingen kommer att besöka platsen förrän det eventuellt blir dags att gallra om flera år.

Jag hoppas att du har rätt, mest för de anhörigas skull.
Men jag undrar om du kört bil uppe i Norrbotten när det är snöstorm?
De som plogar måste prioritera de större vägarna, ibland är bara ena körfältet på E4:an plogat för att de inte hinner hålla undan snön från båda.
Så då återstår bara fråga, vilka vägar inom detta område prioriterades för plogning denna kväll?
Finns det "loggar" för sånt?
I så fall bör väl Missing people och polisen kunna dra ihop ett välorganiserat sök kring dessa vägar och hitta bilen?

Jag tror att det redan är gjort, men utan framgång.

Sen nej, jag tror inte att bilen "kanade iväg" på det sätt du beskriver.
Citera
2025-09-03, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Randigzebra95
Elliot har setts till i Älvsbyn efter han försvann, då var han i sällskap med en annan kille.
Så min teori är att han försvunnit på egen hand och lämnat landet, varför har jag ingen aning om.

Det som hade varit intressant är att veta vem han haft kontakt med som är i samma ålder, som kanske ”flyttat till sitt hemland” eller ”flyttat utomlands” eller liknande.

Okej om han gömmer sig en sommar, men ett helt år ?
och snart 2 år

Samtidigt pekar det mesta på att han inte råkade ut för en olycka utan ett frivilligt försvinnande.

Sen kan det mycket väl vara så att han håller sig undan efter alla skriverier.

Även om det verkar otroligt att kunna hålla sig undan i 2 år utan att lämna digital spår.
Men kör han med VPN och utländska abonnemang är det ju fullt möjligt.
Citera
2025-09-03, 22:22
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda

Har kommit sidleds in i upplogad vall två gånger. Stannade stumt, men när jag grävde bort lite var det typ kramsnö. Det small så jag trodde att hela sidan var körd.

Har även kört av vägen i 70 ut i 20cm djup snö. Bilen kom verkligen inte långt. Stannade nog snabbare än om jag hade bromsat på den hala vägen.

Ja detta som vissa tror att bilen skulle kunna "flyga" in i terrängen och försvinna, de har inte alla hästar hemma. Likaså att köra ut på en is med snö så kommer du inte ens 10 m med en vanlig Volvo!
Citera
2025-09-04, 09:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Ja detta som vissa tror att bilen skulle kunna "flyga" in i terrängen och försvinna, de har inte alla hästar hemma. Likaså att köra ut på en is med snö så kommer du inte ens 10 m med en vanlig Volvo!

Det var väldigt mycket fluffsnö November 2023, han skulle nog inte tagit sig särskilt långt utanför vägen, i princip omöjligt att köra på något annat än plogade vägar med en sketen Volvo utan fyrhjulsdrift.

Mord eller frivilligt försvinnande är väl det som återstår.

Det finns ju vissa som påstår att han lever.
Citera
2025-09-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda

Det låg inga jättemängder snö några mil norr om Skellefteå vid tillfället (enligt folk i tråden), dvs inga vallar som stoppar bilar, men kanske snöfyllda diken. Jag förutsätter att bilen vält och glidit på sidan eller taket i mitt resonemang, för jag har själv blivit räddad av snövallar ett par gånger i jävligt väder.

Citat:
Jag hoppas att du har rätt, mest för de anhörigas skull.
Men jag undrar om du kört bil uppe i Norrbotten när det är snöstorm?
De som plogar måste prioritera de större vägarna, ibland är bara ena körfältet på E4:an plogat för att de inte hinner hålla undan snön från båda.
Så då återstår bara fråga, vilka vägar inom detta område prioriterades för plogning denna kväll?
Finns det "loggar" för sånt?
I så fall bör väl Missing people och polisen kunna dra ihop ett välorganiserat sök kring dessa vägar och hitta bilen?

Jag tror att det redan är gjort, men utan framgång.

Sen nej, jag tror inte att bilen "kanade iväg" på det sätt du beskriver.

Ja, jag har kört i snöstorm i Norrland vid några tillfällen, och jag har sett en bil som kanat av vägen på snö och hamnat bakom en ridå av sly. Bilen blev nästan osynlig trots att den bara låg ett par meter in i vegetationen (bilen hade kanat på sidan och stannat med underredet mot vägen).
Citera
2025-09-05, 23:53
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Och som många av oss andra skrivit många, många gånger tidigare i tråden.
Var?
Vilka är dessa "bra platser" (som du skriver om) med tanke på att isen låg?

Isen låg t.ex inte vid Haraholmen som ligger inom Jävremastens täckningsområde.
Citera
2025-09-06, 07:15
Medlem
Citat:
Det låg inga jättemängder snö några mil norr om Skellefteå vid tillfället (enligt folk i tråden), dvs inga vallar som stoppar bilar, men kanske snöfyllda diken.

Temperaturen va minus 10-15 grader Jävre/Piteå området, den 30e efter ovädret hade Piteå Luleå fått 15-20 cm snö och västerut tex Malå fick 10 cm Åsele ca 3 cm. Snö som faller vid denna Temperaturen är extremt lätt och fluffig.
6 mil söder om Skellefteå kom det 80-100 cm snö under 2 dygn och där va Temperaturen runt -5 så snön va lätt och man sjönk till marken då man gick i den.
Citera
2025-09-06, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FleaHeather
Ica i Bersika. Kläder, minns inga detaljer men mörkt hoodie, jeans samt vit keps. Det var egentligen kepsen som gjorde att tittade ansiktet. Han var ~ 190 cm, ljust hår som stack ut under kepsen och såg ut som E i bilderna som varit ute.
Varför övertygad, kan inte svara exakt men första tanken var, shit den där var försvunna killen från Skellefteå. Han klev in i ny vit sedan, japanare och körde iväg.

Ja det är strax utanför Piteå.

Citat:
Ursprungligen postat av Randigzebra95

Det skulle förklara iaf att han åkte norrut.

Tror faktiskt han lever.

På Missing People har han en Keps och en United Kingdom tröja.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-09-06 kl. 16:54.
Citera
2025-09-07, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Det finns ju en chans att Elliot har åkt hem till någon, parkerat i dennes garage, för att dom skulle ha sex, utan att någon misstänkte något. Av någon anledning ville dom inte bli sedda tillsammans.

Sedan händer något med Elliot så förövaren gör sig av med kroppen ...

Standardförfarande när en flashbackare ska beskriva det mest sannolika sättet någon har försvunnit på.

Alltid bögsex, alltid något odefinierat som hänt som leder till döden.

Hur många gånger, i hur många försvinnanden, har det scenariot varit verklighet?

Seriös fråga, eftersom snittflashbackare verkar vara helt besatta av bögsex med döden som följd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in