2026-06-02, 20:30
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Det är möjligt att du vet mer än polisen i frågan men i den artikel i Norran som jag citerade beklagar sig alltså just polisen kring att det finns så mycket alternativ när det gäller vatten.

” Men det finns så otroligt mycket vatten där omkring.” Citat från polisen.

November är början av vintern, och kanske var inte isen tjock överallt. Annars är det svårt att se vad polisen menade. Även om telefonen stängdes av i Jävre så kan bilen ha gått genom isen på en helt annan plats, kanske uppemot tio mil därifrån om bensin fanns i tanken. Då är alternativen fler. Men inte obegränsade naturligtvis. Om resurser finns kan man säkert leta igenom det mesta. Men det tar tid och pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av SLUTSPEL1
Isläget ser ut att ha varit ”väldigt öppen drivis” mellan Skellefteå och Piteå.
https://www.smhi.se/data/hav-och-havsmiljo/havsis/aktuella-och-historiska-isobservationer

På normal svenska betyder det att 10-30 procent av vattenytan var täckt av drivande isflak.
Jag hittade den skrifltliga israpporten:

BOTTENVIKEN
ISRAPPORT
2023-11-28
I de norra skärgårdarna 10-30 cm fast eller jämn is. Därutanför ett band med nyis eller 5-15 cm spridd till mycket spridd drivis, mindre områden med tät drivis förekommer. I södra Bottenviken främst nyis eller tunn jämn is närmast kusterna.

Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Antar att Jävre räknas just till södra Bottenviken. Nyis eller tunn is alltså.

Men snälla.. du kan ju inte plocka russinen ur kakan.
Det står klart och tydligt "10-30 cm fast eller jämn is".

Jag vill minnas att vi fick fram en istjocklek på ca 20cm närmast land tidigt i tråden, vilket överensstämmer med "10-30cm". Det håller lätt för en S80. Även 5-15cm is kan hålla en bil, beroende på istyp.

Men sannolikheten att han skulle ha kunnat köra så långt ut från land att isen inte höll bilens vikt är väldigt liten sett till biltyp och väderlek. Hade han kört en fyrhjulsdriven SUV hade det kanske varit mer realistiskt att anta något sådant.

Förövrigt är inte 28 november "början av vintern" uppe i Norrbotten.

Edit/tillägg: Jag vill minnas att isbanan i Piteå plogades med traktor, antingen den 28e eller dagen före eller efter. Det säger lite om hur hållbar den var.
Senast redigerad av PainfulVacuum 2026-06-02 kl. 20:40.
Citera
2026-06-02, 20:45
Medlem
Citat:
Isläget ser ut att ha varit ”väldigt öppen drivis” mellan Skellefteå och Piteå.
https://www.smhi.se/data/hav-och-havsmiljo/havsis/aktuella-och-historiska-isobservationer

På normal svenska betyder det att 10-30 procent av vattenytan var täckt av drivande isflak.
Jag hittade den skrifltliga israpporten:

BOTTENVIKEN
ISRAPPORT
2023-11-28
I de norra skärgårdarna 10-30 cm fast eller jämn is. Därutanför ett band med nyis eller 5-15 cm spridd till mycket spridd drivis, mindre områden med tät drivis förekommer. I södra Bottenviken främst nyis eller tunn jämn is närmast kusterna.
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Men snälla.. du kan ju inte plocka russinen ur kakan.
Det står klart och tydligt "10-30 cm fast eller jämn is".

Jag vill minnas att vi fick fram en istjocklek på ca 20cm närmast land tidigt i tråden, vilket överensstämmer med "10-30cm". Det håller lätt för en S80. Även 5-15cm is kan hålla en bil, beroende på istyp.

Men sannolikheten att han skulle ha kunnat köra så långt ut från land att isen inte höll bilens vikt är väldigt liten sett till biltyp och väderlek. Hade han kört en fyrhjulsdriven SUV hade det kanske varit mer realistiskt att anta något sådant.

Förövrigt är inte 28 november "början av vintern" uppe i Norrbotten.
Vad du minns och vad SMHI inhämtat för data kan vara två olika saker.

Jag har inte plockat russinen ur kartan. Jag har använt både sjörapport och visuell redovisning av isläget till havs dagen Elliott försvann. Gör reasearchen jag länkade till innan du går till attack.

Du fyller i datum och tittar på kartan, i marginalen finns beskrivning till det kartan visar och den visade det jag beskrev.
Senast redigerad av SLUTSPEL1 2026-06-02 kl. 20:49.
Citera
2026-06-02, 20:48
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Jag har inte plockat russinen ur kartan. Jag har använt både sjörapport och visuell redovisning av isläget till havs dagen Elliott försvann. Gör reasearchen jag länkade till innan du går till attack.

Du fyller i datum och tittar på kartan, i marginalen finns beskrivning till det kartan visar och den visade det jag beskrev.

Ber om ursäkt! Den kommentaren var inte riktad till dig utan till Povel.
Jag tog bara med ditt inlägg för att inte tappa sammanhanget.
Citera
2026-06-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Ber om ursäkt! Den kommentaren var inte riktad till dig utan till Povel.
Jag tog bara med ditt inlägg för att inte tappa sammanhanget.

Jag argumenterar inte, utan jag försöker förstå. Förstår att det var mycket is på många håll runt Skellefteå. Men rapporten bekräftar inte riktigt vad du säger. Norra skärgårdarna är väl mer norrut? Det kan ha varit områden med tunn is även om mammor andra håll kunde köra traktor på isen, beroende på strömmar, vindförhållanden mm. Otroligt tragiskt är det i alla fall.
Citera
2026-06-04, 15:51
Medlem
Loikkaris avatar
Missing people har sökt på nytt i helgen 30-31 maj 2026, utan resultat.

I helgen genomfördes nya sökinsatser både på land och i vattnet med fokus på Jävreområdet – utan resultat.
– Nu kan vi med allra största sannolikhet säga att bilen inte ligger i dessa vatten, säger insatsledaren
– Vi sökte av ett stort område med sonarer från båt. Så nu kan vi med allra största sannolikhet säga att bilen inte ligger i dessa vatten. Vi sökte längs en sträcka på cirka 2,5 mil, från Sandholmen i söder till Piteå i norr. Vi sökte också väldigt långt ut från land, längre än den sträcka en bil rimligen kan glida iväg under ytan,
Citera
2026-06-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari

I helgen genomfördes nya sökinsatser både på land och i vattnet med fokus på Jävreområdet – utan resultat.
– Nu kan vi med allra största sannolikhet säga att bilen inte ligger i dessa vatten, säger insatsledaren
– Vi sökte av ett stort område med sonarer från båt. Så nu kan vi med allra största sannolikhet säga att bilen inte ligger i dessa vatten. Vi sökte längs en sträcka på cirka 2,5 mil, från Sandholmen i söder till Piteå i norr. Vi sökte också väldigt långt ut från land, längre än den sträcka en bil rimligen kan glida iväg under ytan,

Undrar verkligen vad som hänt... Tänk om både Elliot och mattias skulle hittas på samma plats en dag, tycker båda fallen är skrämmande lika.
Citera
2026-06-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari

Detta tolkar jag som att Missing people vet att det var isfritt vid kustremsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in