2025-06-26, 17:31
Medlem
ElimGaraks avatar
Men om han begått självmord borde han väl ha hittats för länge sedan.
Citera
2025-06-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElimGarak

Det håller jag med om.

Hade det varit andra väderförhållanden hade jag absolut köpt teorier om självmord eller avåkning med bilen och att både E och bilen kan finnas i ett vattendrag eller liknande. Men som vädret var den kvällen han försvann så får jag det inte att gå ihop. Isen låg. På många ställen mycket snö på isen. De mindre skogsvägarna var icke farbara p.g.a snömängden, speciellt inte med den bil E hade. Han hade inte direkt en plogbil...
Vi som kört i några decimeter snö med liknande bil vet att det inte direkt går bra.

Jag tror att något av följande hände:
1. Han åkte för att träffa någon alternativt gav någon skjuts norrut och i Jävre hände något med denna någon.
2. Han åkte av någon anledning norrut och stannade i Jävre för att hjälpa en främling. Men något gick snett.
3. Eller så hände något mellan jobbet och hemmet, dvs. enbart hans mobil färdades norrut och stänges av i Jävre.

Oavsett tror jag att både E och hans bil är undanröjda, av någon, i en medveten handling.
Detta eftersom de trots enorma sökinsatser inte är hittade.

Och nej, jag tror inte att polisen gjort allt de kunnat. Ej heller att de gjorde det i Carolas fall. Varför?
Citera
2025-06-27, 15:37
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listarn
Det håller jag med om.

Hade det varit andra väderförhållanden hade jag absolut köpt teorier om självmord eller avåkning med bilen och att både E och bilen kan finnas i ett vattendrag eller liknande. Men som vädret var den kvällen han försvann så får jag det inte att gå ihop. Isen låg. På många ställen mycket snö på isen. De mindre skogsvägarna var icke farbara p.g.a snömängden, speciellt inte med den bil E hade. Han hade inte direkt en plogbil...
Vi som kört i några decimeter snö med liknande bil vet att det inte direkt går bra.

Jag tror att något av följande hände:
1. Han åkte för att träffa någon alternativt gav någon skjuts norrut och i Jävre hände något med denna någon.
2. Han åkte av någon anledning norrut och stannade i Jävre för att hjälpa en främling. Men något gick snett.
3. Eller så hände något mellan jobbet och hemmet, dvs. enbart hans mobil färdades norrut och stänges av i Jävre.

Oavsett tror jag att både E och hans bil är undanröjda, av någon, i en medveten handling.
Detta eftersom de trots enorma sökinsatser inte är hittade.

Och nej, jag tror inte att polisen gjort allt de kunnat. Ej heller att de gjorde det i Carolas fall. Varför?

Ett mkt nyanserat inlägg, givetvis har Elliot varken begått självmord eller försvunnit spårlöst via en olycka.
(Fallet Carola är nog det sjukaste man överhuvudtaget varit med om, OH borde köpa sej en trisslott.)
Citera
2025-06-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElimGarak
Inte om han lyckades köra bilen ner i något djupt vatten, spåren snöar/drevar igen.

Har inte sett något om hur de gick med drönaren som skulle byggas och om sök genomförts?
Citera
2025-06-29, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Inte om han lyckades köra bilen ner i något djupt vatten, spåren snöar/drevar igen.

Har inte sett något om hur de gick med drönaren som skulle byggas och om sök genomförts?
Fanns det möjlighet att köra ut på havsisen? Isåfall är det ju fullt möjligt att han har kört på Bottenviken, tills isen brast. Hur långt ut skulle bilen då kunna finnas?
Citera
2025-06-29, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an

Om du utgår från en karta, vilket djupt vatten runt Jävre föreslår du att E lyckats köra ända fram till och sedan ner i?
Under rådande väderförhållanden.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Fanns det möjlighet att köra ut på havsisen? Isåfall är det ju fullt möjligt att han har kört på Bottenviken, tills isen brast. Hur långt ut skulle bilen då kunna finnas?
Tveksamt.
Lika mycket snö på isen som på vägen.
Så väldigt liten möjlighet skulle jag säga.
Sen skulle han även behövt ta sig fram till isen innan han kunde köra ner på den.
Bara det i sig var nog ett projekt denna kväll.
Citera
2025-06-29, 22:19
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:

Fullständigt omöjligt!
Citera
2025-06-29, 23:04
Medlem
Citat:

Har diskuterats tidigare och är den enda rimliga förklaringen, menar jag. Vid hamnen i Jävre finns en nedfart för att lägga i båtar. Snö på is tenderar att blåsa till drivor och den mesta snön kom väl senare på kvällen, som jag fattat det.
Jag tror han körde tills han nådde öppet vatten. Några kilometer?
Citera
2025-06-29, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har diskuterats tidigare och är den enda rimliga förklaringen, menar jag. Vid hamnen i Jävre finns en nedfart för att lägga i båtar. Snö på is tenderar att blåsa till drivor och den mesta snön kom väl senare på kvällen, som jag fattat det.

Var den nedfarten (för att lägga i båtar!) plogad denna dag/kväll i slutet av November i Norrbotten?

Har du provat att köra på is under sånt snöfall, med en liknande bil som E hade?
Det var ingen 4wd (ej heller plogbil eller skoter).
Rimligtvis borde han ha kört fast väldigt många gånger innan han kom till öppet vatten.
Citera
2025-06-29, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listarn
Var den nedfarten (för att lägga i båtar!) plogad denna dag/kväll i slutet av November i Norrbotten?

Har du provat att köra på is under sånt snöfall, med en liknande bil som E hade?
Det var ingen 4wd (ej heller plogbil eller skoter).
Rimligtvis borde han ha kört fast väldigt många gånger innan han kom till öppet vatten.
Om jag inte minns helt fel så va de bara 15 cm snö morgonen efter han försvann i Piteå, söder om Skellefteå mellan lövånger-rickleå där kom de mest snö längst Norrlands kusten. De va 10-15 minus så de va inget problem att köra ens med en liten polo där de va 25-30 cm snö, körde själv Umeå-Ånäset tur o retur den em.
Citera
2025-06-29, 23:52
Medlem
Citat:
Är inne på samma tankar, okej att Eliot inte hittats men bilen skulle hittats tycker jag.
Citera
2025-06-30, 00:59
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Har skrivit detta tidigare angående hur långt mobilmasten i Jävre når.
Hamnen i Jävre är en sak där är svårt att köra ned och komma ut till öppet vatten.
Men finns inom Jävre mobilmasts område platser där det alltid är plogat och öppet vatten.
Vid Haraholmen och där finns alltid öppet vatten, där är alltid plogat.
Sen har vi även holmen söder om Haraholmen den med alla vindkraftverken.
Har det överhuvudtaget sökt på dessa platser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in