Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det har tvärtom diskuterats många gånger i tråden? Dilemmat jacka / rock ...

Inte heller LJ är helt säker, men lutar åt jacka, om jag minns rätt.

Så plagget kan uppfattas som både och? Ljusförhållandena var inte så bra, och NF kan minnas fel.

Vad innebär "Tenson-liknande"?

Men längden och färgen på Tensonmannens plagg kan stämma in med det som SE bar.

Och som du säger fladdrade gärningsmannens plagg, och där prickar SE in fladdrandet med sin rush.

Inte nog med att han speglar sneddandet, den framåtlutade springstilen och LJ ... Han speglar fladdrandet också.

Så jag misstänker att SE är Tensonmannen, och denne torde vara GM.

Nu syftade jag inte på diskussionen ang rock/jacka utan att plagget fladdrar

Alltså kan du stryka fodrad jacka som är sluten med blixtlås

Det finns inte en möjlighet att en sådan jacka kan beskrivas av så många vittnen som fladdrig

Så vi kan bara behålla rock enligt mig !

Ser NF verkligen en rock som en blå täckjacka?

Tveksamt va ?
Citera
2025-08-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Visst ska man testa hypoteser mot materialet, men var går gränsen när man måste inse att en hypotes saknar stöd? Trivselforskarna har hållit på i över 30 år och inte hittat något som pekar mot SE som mördaren.

Jag räknar inte att SE var moderat, att mördaren vände sig i gränden och att SE måste haft ett vapen om han var mördaren.

Finns det en bortre gräns för dig när bara fantasier håller hypotesen vid liv och det är dags att granska andra hypoteser?

Nu har Stay Behind smugit sig in redan i trådstarten så att vi måste hjälpas åt och försöka resonera om SEs påhittade medlemskap i SB ligger i trådens DNA.

Det finns inga belägg att SB hade verksamhet i Skandiahuset vid tidpunkten för mordet, men SE kan väl varit medlem ändå?

Edit: Det finns en outforskad koppling mellan Ingrid Thulin, Ingemar Bergman och Fårö. Det finns andra kopplingar till Fårö, genom filmen "Offret" som spelades in där. OPs sommarstuga och gravsten har också tydliga kopplingar till Fårö. Jag kan inte riktigt se kopplingen till SE men SE gillade ju att besöka olika öar, Åland till exempel och Kungsholmen dit han gick på förhör hos polisen.

Jag tycker gränsen går där ingen bevis eller indicier finns. Man kan inte hitta på nåt som inte har nån form av stöd i materialet. Då är det ren spekulation. Tycker jag då. Därför finns tex i min hypotes nån form av stöd till varje moment.

Stay behind.. jag har läst lite om SB, men har ju inte koll på så sätt. Men en sak som är intressant är att SB rekryterar i princip inte bland högre militärer, eller ens människor som rätt logiskt borde tillhöra en sån grupp. Meningen är ju att dom ska vara extremt anonyma efter en okkupation. Dom är kärnan i en motståndsrörelse bakom fiendens linjer. Det är i princip vem som hellst.

Jag vet inte om du skojar om Fårö whatever, men det finns en connection mellan alla (allt och alla) det Liv Ullman. Hon har spelat ihop med Thulin, har barn med Bergman och knullat stora delar av västvärldens män inklusive Henry Kissinger och Gene Simmons i rockgruppen Kiss.

Mest känd för att gråta sig genom alla filmer hon spelar i.

Lägg absolut ingen vikt vid det, men det här är faktiskt cirklar med makt. Och kanske var mordets motiv svartsjuka..? Inte omöjligt, men då hittar jag liksom ingen plats för SE i det hela.

Eller för Ullman.

Du kan se det här som ett exempel på speklation, inte hypotes..
Citera
2025-08-09, 16:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Nu syftade jag inte på diskussionen ang rock/jacka utan att plagget fladdrar

Alltså kan du stryka fodrad jacka som är sluten med blixtlås

Det finns inte en möjlighet att en sådan jacka kan beskrivas av så många vittnen som fladdrig

Så vi kan bara behålla rock enligt mig !

Ser NF verkligen en rock som en blå täckjacka?

Tveksamt va ?

Längden på plagget NF ser stämmer in på en rock.

Den stämmer inte in på AB:s jacka.

Har dock för mig att NF försökte peka ut plagget på bild.

Men sånt här är vanskligt.

Såg en situation framför mig nyligen och försökte då minnas färg på byxor m.m.

Men inte lätt att komma ihåg. Lätt att blanda ihop folk ...
Citera
2025-08-09, 16:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det har tvärtom diskuterats många gånger i tråden? Dilemmat jacka / rock ...

Inte heller LJ är helt säker, men lutar åt jacka, om jag minns rätt.

Så plagget kan uppfattas som både och? Ljusförhållandena var inte så bra, och NF kan minnas fel.

Vad innebär "Tenson-liknande"?

Men längden och färgen på Tensonmannens plagg kan stämma in med det som SE bar.

Och som du säger fladdrade gärningsmannens plagg, och där prickar SE in fladdrandet med sin rush.

Inte nog med att han speglar sneddandet, den framåtlutade springstilen och LJ ... Han speglar fladdrandet också.

Så jag misstänker att SE är Tensonmannen, och denne torde vara GM.

Det bör väl noteras att Tenson var ett klädmärke som marknadsförde jackor i flera olika utseenden. Ofta ser man i tråden skribenter som valt ut en speciell jacka i Tensons kollektion för att styrka/förkasta någon hypotes.

"Tensonjacka" är inte så preciserande som många anser.

Vill man studera hur man kan leka med textilier och mönster har Netflix sytt upp en "hybrid-skvader-jacka" på beställning till miniserien om SE som är allt och ingenting på samma gång. Den är liksom både lång och kort på samma gång och fladdrar hjälpligt när den ska göra det, men ser också ut som en täckjacka för de som trivs bättre med det.
Citera
2025-08-09, 16:29
Medlem
Citat:
Det bör väl noteras att Tenson var ett klädmärke som marknadsförde jackor i flera olika utseenden. Ofta ser man i tråden skribenter som valt ut en speciell jacka i Tensons kollektion för att styrka/förkasta någon hypotes.

"Tensonjacka" är inte så preciserande som många anser.

Vill man studera hur man kan leka med textilier och mönster har Netflix sytt upp en "hybrid-skvader-jacka" på beställning till miniserien om SE som är allt och ingenting på samma gång. Den är liksom både lång och kort på samma gång och fladdrar hjälpligt när den ska göra det, men ser också ut som en täckjacka för de som trivs bättre med det.

Jag tror att personer som är 50+ inte skulle använda ordet fladdra på en jacka som rör sig när man springer

Fladdra så ska helst plagget vara relativt tunt och liksom slå i vindenkraften

Hur många jackor kan göra det om den är stängd med blixtlås ?
Citera
2025-08-09, 16:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag tycker gränsen går där ingen bevis eller indicier finns. Man kan inte hitta på nåt som inte har nån form av stöd i materialet. Då är det ren spekulation. Tycker jag då. Därför finns tex i min hypotes nån form av stöd till varje moment.

Stay behind.. jag har läst lite om SB, men har ju inte koll på så sätt. Men en sak som är intressant är att SB rekryterar i princip inte bland högre militärer, eller ens människor som rätt logiskt borde tillhöra en sån grupp. Meningen är ju att dom ska vara extremt anonyma efter en okkupation. Dom är kärnan i en motståndsrörelse bakom fiendens linjer. Det är i princip vem som hellst.

Jag vet inte om du skojar om Fårö whatever, men det finns en connection mellan alla (allt och alla) det Liv Ullman. Hon har spelat ihop med Thulin, har barn med Bergman och knullat stora delar av västvärldens män inklusive Henry Kissinger och Gene Simmons i rockgruppen Kiss.

Mest känd för att gråta sig genom alla filmer hon spelar i.

Lägg absolut ingen vikt vid det, men det här är faktiskt cirklar med makt. Och kanske var mordets motiv svartsjuka..? Inte omöjligt, men då hittar jag liksom ingen plats för SE i det hela.

Eller för Ullman.

Du kan se det här som ett exempel på speklation, inte hypotes..

Har man haft sex med Henry Kissinger har man väl all anledning att gråta?

Nej, jag ser ingen stark koppling mellan Thulin och Engström. Det var bara något jag åtminstone missat att hade kommenterats tidigare.

Ingrid Thulin var född i Sollefteå liksom Laura Fitinghoff som är mest känd som författarinnan till "Barnen från Frostmofjället". Båda gifte sig och flyttade till Stockholm och levde mot slutet av sina äktenskap skilda från sina män. Det kan vara något fel på kranvattnet i Sollefteå.

Jag noterar att SE var konservativ och kanske ogillade kvinnor som övergav sina män liksom Laura och Ingrid gjorde. Barnen från Frostmofjället innehåller också starka varningar för alkohol och dess negativa inverkningar. Kanske identifierade SE sig med barnen i boken som tvingades flytta i unga år liksom SE själv.

SE blev kanske besviken då Laura gav sig på SEs favorithobby att ha problem med spriten i sin bok. Många militärer även höga kom från Sollefteå. Lennart Ljung som var ÖB när mordet inträffade är ett exempel på detta. SE umgicks kanske med andra militärer från Sollefteå och delade därför den Thulinkritik som (Gull)spirade i Sollefteå om Ingrid som lämnat Ådalen för att "fjanta omkring på vita duken".

SE kan ha skjutit OP som var Harrys goda vän som en varning till Ingrid att det kan vara farligt att inte leva konservativt och stanna vid sin mans sida? Ingenting i materialet talar för att SE hade någon större respekt för personer från Sollefteå.

När det handlar om Stay Behind brukar ofta den italienska grenen P2 lyftas fram. Den hade bakgrund i frimureriet och agerade som maffian med lönnmord och intriger. SB var ingen barnlekstuga direkt. Det vore intressant om SE var medlem i Swedenborgskyrkan som låg nära Skandiahuset och Grand. Närheten tyder på medlemskap i denna tråd om jag fattat det hela rätt.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-08-09 kl. 16:36.
Citera
2025-08-09, 16:33
Medlem
Citat:
Längden på plagget NF ser stämmer in på en rock.

Den stämmer inte in på AB:s jacka.

Har dock för mig att NF försökte peka ut plagget på bild.

Men sånt här är vanskligt.

Såg en situation framför mig nyligen och försökte då minnas färg på byxor m.m.

Men inte lätt att komma ihåg. Lätt att blanda ihop folk ...

Men har du uppfattat att vittnen beskrev plagget som helt öppet ?

För jackor stängs ju med blixtlås vid nedre kanten och då dör fladdret helt och är det en vinter jacka vi pratar om !

Fladdret är ju dessutom nedre delen av plagget

Ta fram en vinterjacka och stäng den till hälften med blixtlås och sen spring , visst kan jackan röra sig men folk på 80-talet kallar inte det för att fladdra
Citera
2025-08-09, 16:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tror att personer som är 50+ inte skulle använda ordet fladdra på en jacka som rör sig när man springer

Fladdra så ska helst plagget vara relativt tunt och liksom slå i vindenkraften

Hur många jackor kan göra det om den är stängd med blixtlås ?

Om jackan var stängd tvistar de lärde om än idag. Få vittnen var 50+, det var sarare fler vittnen som var yngre än så.

Språkbruk ändras över tiden, så om det var ovanligt att säga att något "fladdrade" 1986 när något fladdrade undandrar sig mitt bedömande. Det får "fladderexperterna" i tråden reda ut.
Citera
2025-08-09, 16:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

För jackor stängs ju med blixtlås vid nedre kanten och då dör fladdret helt och är det en vinter jacka vi pratar om !

Ta fram en vinterjacka och stäng den till hälften med blixtlås och sen spring , visst kan jackan röra sig men folk på 80-talet kallar inte det för att fladdra

Håller med om att vittnesuppgifterna indikerar en rock hos den flyende GM.

Däremot kanske inte LJ minns rätt om jacka. Det är möjligt att plagget var stängt, när "Tensonmannen" passerade NF, men att det därefter öppnades för att revolvern lättare skulle kunna gå att komma åt.

SE är noga med att betona att hans rock var stängd.
Citera
2025-08-09, 16:42
Medlem
Citat:
Har man haft sex med Henry Kissinger har man väl all anledning att gråta?

Nej, jag ser ingen stark koppling mellan Thulin och Engström. Det var bara något jag åtminstone missat att hade kommenterats tidigare.

Ingrid Thulin var född i Sollefteå liksom Laura Fitinghoff som är mest känd som författarinnan till "Barnen från Frostmofjället". Båda gifte sig och flyttade till Stockholm och levde mot slutet av sina äktenskap skilda från sina män. Det kan vara något fel på kranvattnet i Sollefteå.

Jag noterar att SE var konservativ och kanske ogillade kvinnor som övergav sina män liksom Laura och Ingrid gjorde. Barnen från Frostmofjället innehåller också starka varningar för alkohol och dess negativa inverkningar. Kanske identifierade SE sig med barnen i boken som tvingades flytta i unga år liksom SE själv.

SE blev kanske besviken då Laura gav sig på SEs favorithobby att ha problem med spriten i sin bok. Många militärer även höga kom från Sollefteå. Lennart Ljung som var ÖB när mordet inträffade är ett exempel på detta. SE umgicks kanske med andra militärer från Sollefteå och delade därför den Thulinkritisk som (Gull)spirade i Sollefteå om Ingrid som lämnat Ådalen för att "fjanta omkring på vita duken".

SE kan ha skjutit OP som var Harrys goda vän som en varning till Ingrid att det kan vara farligt att inte leva konservativt och stanna vid sin mans sida? Ingenting i materialet talar för att SE hade någon större respekt för personer från Sollefteå.

När det handlar om Stay Behind brukar ofta den italienska grenen P2 lyftas fram. Den hade bakgrund i frimureriet och agerade som maffian med lönnmord och intriger. SB var ingen barnlekstuga direkt. Det vore intressant om SE var medlem i Swedenborgskyrkan som låg nära Skandiahuset och Grand. Närheten tyder på medlemskap i denna tråd om jag fattat det hela rätt.

Harry Schein ser ju mer eller mindre homofil ut. Skiljde sig från Thulin inte så länge efter mordet. Hon flyttade vel till Italien? Jobbade iallafall mycket där. Skulle inte förvåna mig om han och Palme gjorde mer än att spela tennis. Han är ju en av dom få som kanske hadde koll på Palme den kvällen.

Schein, Palme, Thulin, (Lisbeth)..whatever..

Hör inte hemma här i tråden, men svartsjukedrama är en helt reell möjlighet.

SE hadde ju sin tiger(kaka)kvinna. Hadde mer enn nog med henne.
Citera
2025-08-09, 16:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Hur många jackor/rockar har du sett som fladdrar mest upptill? Jag har nog aldrig sett något sådant.

Hypotetisk 80-talsvittnesmål:
80-talsvittnet: "Jackan såg halvstängd ut nedtill och pulserade till rytmen av stegen när gärningsmanne lämnade mordplatsen."

Polisen: "Menar du att den fladdrade?"

80-talsvittnet: "Nej, inte fladdrade utan rörde sig liksom i vinden när GM sprang i gränden."
Citera
2025-08-09, 16:46
Medlem
Citat:
Om jackan var stängd tvistar de lärde om än idag. Få vittnen var 50+, det var sarare fler vittnen som var yngre än så.

Språkbruk ändras över tiden, så om det var ovanligt att säga att något "fladdrade" 1986 när något fladdrade undandrar sig mitt bedömande. Det får "fladderexperterna" i tråden reda ut.

Jag menade såklart 50+ idag

Hur många vittnen beskrev jackan som helt öppen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in