Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Håller med om att vittnesuppgifterna indikerar en rock hos den flyende GM.

Däremot kanske inte LJ minns rätt om jacka. Det är möjligt att plagget var stängt, när "Tensonmannen" passerade NF, men att det därefter öppnades för att revolvern lättare skulle kunna gå att komma åt.

SE är noga med att betona att hans rock var stängd.

Jag tror också att man öppnade upp plagget när vapen togs ut

Men jag tror inte på en jacka som var helt öppen , för springer du med en helt öppen jacka så sprätter den från alla hålla o kanter när man springer

Så jackan måste vara isåfall stängd med blixtlås upp till hälften men då försvinner fladdret nedtill helt på en jacka

Däremot så kan en rock fladdra även om den är knäppt
Citera
2025-08-09, 16:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Harry Schein ser ju mer eller mindre homofil ut. Skiljde sig från Thulin inte så länge efter mordet. Hon flyttade vel till Italien? Jobbade iallafall mycket där. Skulle inte förvåna mig om han och Palme gjorde mer än att spela tennis. Han är ju en av dom få som kanske hadde koll på Palme den kvällen.

Schein, Palme, Thulin, (Lisbeth)..whatever..

Hör inte hemma här i tråden, men svartsjukedrama är en helt reell möjlighet.

SE hadde ju sin tiger(kaka)kvinna. Hadde mer enn nog med henne.

SE besökte ofta Gamla Stan och Slottsbacken enligt KP. Kanske hade han sett Thulin slinka in med OP i någon port där?

Det är väl mest "Hedbergarna" som följer "homofilspåret"? Det var nog vanligare för heterosexuella män att sola mycket på 80-talet och det finns fler exempel i samhällstoppen som hade Scheins "bögbränna" på den tiden?

SE var väl också lite "homofil light" med sin fladdrande androgynitet? Kanske var SE ute efter Harry som delade intresset för flaskans ande och därför kände sig tvingad att röja OP ur vägen? (Hedberg-varning på denna teori.)
Citera
2025-08-09, 16:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jag tror också att man öppnade upp plagget när vapen togs ut

Men jag tror inte på en jacka som var helt öppen , för springer du med en helt öppen jacka så sprätter den från alla hålla o kanter när man springer

Så jackan måste vara isåfall stängd med blixtlås upp till hälften men då försvinner fladdret nedtill helt på en jacka

Däremot så kan en rock fladdra även om den är knäppt

Instämmer i detta resonemang. GM hade en rock.

Kunde man inte, när det begav sig, ha gjort en katalog av alla tänkbara plagg och visat vittnen?

Vet att man försökte med ett par vittnen, men då bara med ett halvdussin alternativ.
Citera
2025-08-09, 16:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Men har du uppfattat att vittnen beskrev plagget som helt öppet ?

För jackor stängs ju med blixtlås vid nedre kanten och då dör fladdret helt och är det en vinter jacka vi pratar om !

Fladdret är ju dessutom nedre delen av plagget

Ta fram en vinterjacka och stäng den till hälften med blixtlås och sen spring , visst kan jackan röra sig men folk på 80-talet kallar inte det för att fladdra

Det var ganska vanligt med vinterjackor på 80-talet mad en dragkedja med dubbla dragskor. Dragkedjan kunde då öppnas från båda hållen när den var stängd.

SE hade en duffel med träknappar och öglor som också kunde knäppas upp nedifrån.
Citera
2025-08-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det var ganska vanligt med vinterjackor på 80-talet mad en dragkedja med dubbla dragskor. Dragkedjan kunde då öppnas från båda hållen när den var stängd.

SE hade en duffel med träknappar och öglor som också kunde knäppas upp nedifrån.

Kan dessa plagg beskrivas av många vittnen som fladdra ?

Jag uppfattar det som en lite tunnare rock

Sa inte YN att rocken hon såg var lite tunnare än Skandiamannens vinterrock?
Citera
2025-08-09, 17:06
Medlem
Citat:
Instämmer i detta resonemang. GM hade en rock.

Kunde man inte, när det begav sig, ha gjort en katalog av alla tänkbara plagg och visat vittnen?

Vet att man försökte med ett par vittnen, men då bara med ett halvdussin alternativ.

Det intressanta enligt mig är att om en rock är omöjlig på NFs man så kvarstår en bra sak

Hur kom GM med rock på trottoaren när just AB och NF dammsugit trottoaren?

Skandiamannen är väl det enda sett ur materialet som kan befinna sig där ?
Citera
2025-08-09, 17:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det intressanta enligt mig är att om en rock är omöjlig på NFs man så kvarstår en bra sak

Hur kom GM med rock på trottoaren när just AB och NF dammsugit trottoaren?

Skandiamannen är väl det enda sett ur materialet som kan befinna sig där ?

Det är en intressant teori, men hur skulle SE kunna bli förargad och hinna ta fram vapnet på så kort tid.

Känns inte som om tiden räcker till ...

Om "Tensonmannen" inte var GM undrar jag var han tog vägen och varför han inte gett sig till känna.

Det skulle vara om LOP hade ett längre stopp vid exempelvis Haga skor ... och att den mannen hann gå en bit.

Jag lutar åt att "Herr Tenson" är GM, men att det är SE och att NF minns fel på jacka.

Å andra sidan säger HO att SE hade en blå jacka ...
Citera
2025-08-09, 17:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Kan dessa plagg beskrivas av många vittnen som fladdra ?

Jag uppfattar det som en lite tunnare rock

Sa inte YN att rocken hon såg var lite tunnare än Skandiamannens vinterrock?

Det är inte mycket som tyder på att YN såg SE uppe på åsen. YN beskriver dessutom tyget som "tunnare" vilket inte stämmer med SEs rock.

Varför hänger du upp dig på ordet "fladdrade" när så många vittnen använder just det ordet när de beskriver den verkliga GM?
Citera
2025-08-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det är inte mycket som tyder på att YN såg SE uppe på åsen. YN beskriver dessutom tyget som "tunnare" vilket inte stämmer med SEs rock.

Varför hänger du upp dig på ordet "fladdrade" när så många vittnen använder just det ordet när de beskriver den verkliga GM?

Jag hävdar att GM har en tunnare rock som fladdrar och det är vi överens om

Skandiamannen behöver inte bli fotograferad i den rock han bar mordnatten utan kan med vilje ta med sig en annan typ som var grövre
Citera
2025-08-09, 17:20
Medlem
Citat:
Det är en intressant teori, men hur skulle SE kunna bli förargad och hinna ta fram vapnet på så kort tid.

Om "Tensonmannen" inte var GM undrar jag var han tog vägen och varför han inte gett sig till känna.

Det skulle vara om LOP hade ett längre stopp vid exempelvis Haga skor ... och att den mannen hann gå en bit.

Jag lutar åt att "Herr Tenson" är GM, men att det är SE och att NF minns fel på jacka.

Tensonmannen kan vara AB om en av två saker stämmer !

AB har varit längre norrut än vad han minns

NF ser AB längre söderut än vad han minns
Citera
2025-08-09, 17:31
Medlem
Citat:

Kan inte SE vara Grandmannen men inte Tensonmannen menar du ?
Citera
2025-08-09, 17:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Kan inte SE vara Grandmannen men inte Tensonmannen menar du ?

Grandmannen strax före kl. 21 i så fall.

Min hypotes är att SE möter LOP vid Sari och då händer något som gör att han vänder om ...

Ett impulsdåd.

Eller så har han sett dem strax före kl. 21, men har trott att det är en annan Mozart-film de ska gå på.

Ett planerat dåd.

Även i detta fall vänder han vid Sari, men då av en annan anledning.

I båda hypoteserna är han "Tensonmannen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in