Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Jag tycker gränsen går där ingen bevis eller indicier finns. Man kan inte hitta på nåt som inte har nån form av stöd i materialet. Då är det ren spekulation. Tycker jag då. Därför finns tex i min hypotes nån form av stöd till varje moment.
Stay behind.. jag har läst lite om SB, men har ju inte koll på så sätt. Men en sak som är intressant är att SB rekryterar i princip inte bland högre militärer, eller ens människor som rätt logiskt borde tillhöra en sån grupp. Meningen är ju att dom ska vara extremt anonyma efter en okkupation. Dom är kärnan i en motståndsrörelse bakom fiendens linjer. Det är i princip vem som hellst.
Jag vet inte om du skojar om Fårö whatever, men det finns en connection mellan alla (allt och alla) det Liv Ullman. Hon har spelat ihop med Thulin, har barn med Bergman och knullat stora delar av västvärldens män inklusive Henry Kissinger och Gene Simmons i rockgruppen Kiss.
Mest känd för att gråta sig genom alla filmer hon spelar i.
Lägg absolut ingen vikt vid det, men det här är faktiskt cirklar med makt. Och kanske var mordets motiv svartsjuka..? Inte omöjligt, men då hittar jag liksom ingen plats för SE i det hela.
Eller för Ullman.
Du kan se det här som ett exempel på speklation, inte hypotes..
Har man haft sex med Henry Kissinger har man väl all anledning att gråta?
Nej, jag ser ingen stark koppling mellan Thulin och Engström. Det var bara något jag åtminstone missat att hade kommenterats tidigare.
Ingrid Thulin var född i Sollefteå liksom Laura Fitinghoff som är mest känd som författarinnan till "Barnen från Frostmofjället". Båda gifte sig och flyttade till Stockholm och levde mot slutet av sina äktenskap skilda från sina män. Det kan vara något fel på kranvattnet i Sollefteå.
Jag noterar att SE var konservativ och kanske ogillade kvinnor som övergav sina män liksom Laura och Ingrid gjorde. Barnen från Frostmofjället innehåller också starka varningar för alkohol och dess negativa inverkningar. Kanske identifierade SE sig med barnen i boken som tvingades flytta i unga år liksom SE själv.
SE blev kanske besviken då Laura gav sig på SEs favorithobby att ha problem med spriten i sin bok. Många militärer även höga kom från Sollefteå. Lennart Ljung som var ÖB när mordet inträffade är ett exempel på detta. SE umgicks kanske med andra militärer från Sollefteå och delade därför den
Thulinkritik som (Gull)spirade i Sollefteå om Ingrid som lämnat Ådalen för att "fjanta omkring på vita duken".
SE kan ha skjutit OP som var Harrys goda vän som en varning till Ingrid att det kan vara farligt att inte leva konservativt och stanna vid sin mans sida? Ingenting i materialet talar för att SE hade någon större respekt för personer från Sollefteå.
När det handlar om Stay Behind brukar ofta den italienska grenen P2 lyftas fram. Den hade bakgrund i frimureriet och agerade som maffian med lönnmord och intriger. SB var ingen barnlekstuga direkt. Det vore intressant om SE var medlem i Swedenborgskyrkan som låg nära Skandiahuset och Grand. Närheten tyder på medlemskap i denna tråd om jag fattat det hela rätt.