Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-08, 12:05
Medlem
Eller förresten, kritisera hellst inte min hypotes. Jag har INGET intresse av diskutera den med dig.
Citera
2025-08-08, 13:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Du påstod att jag drog polisens arbete med hypoteser ur röven för att försvara min egen hypotes. Att jag själv har byggt en hypotes.

Nu har jag dokumenterat att du har fel.

Du hoppade mao på mig, men det förstår inte du. Och det är inte mitt problem..

Du går gärna kritisera min hypotes, men det blir idiotnivå om man försöker göra tekniken hypoteser till något oseriöst eller dumt. Då det faktiskt är så polisen själva jobbar.

Men skärp dig. Varför påstå något jag inte sagt?

Det är ju snarare du som verkar vilja tjafsa.
Alla hypoteser är såklart inte seriösa. Och självfallet så ska hypoteser ifrågasättas. Även din och det är just det du inte klarar av. (men du är heller inte ensam om det)
Citera
2025-08-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Men skärp dig. Varför påstå något jag inte sagt?

Det är ju snarare du som verkar vilja tjafsa.
Alla hypoteser är såklart inte seriösa. Och självfallet så ska hypoteser ifrågasättas. Även din och det är just det du inte klarar av. (men du är heller inte ensam om det)

Den "riktiga polisen"? "Ledande tekniken i modern efterforskning"?
Tror mer ditt inlägg handlar om att försöka försvara dina egna lösa hypoteser kring SE

Sitat slut

Det här är altså vad du skrev. Du tror, du inbillar dig mao att mitt inlägg handlade om min egen hypotes.
Det gjorde det altså inte, men det är inte du kapabel att fatta även om jag förklarat det ett flertal gånger.

Jag försvarade hypotesen som seriös arbetsmetod. En hypotes som man så tästar mot materialet.

Vilket intresse har jag för vad du «tror» eller inbillar dig..?

Absolut inget intresse har jag av det.
Citera
2025-08-08, 15:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tror mer ditt inlägg handlar om att försöka försvara dina egna lösa hypoteser kring SE

Sitat slut

Det här är altså vad du skrev. Du tror, du inbillar dig mao att mitt inlägg handlade om min egen hypotes.
Det gjorde det altså inte, men det är inte du kapabel att fatta även om jag förklarat det ett flertal gånger.

Jag försvarade hypotesen som seriös arbetsmetod. En hypotes som man så tästar mot materialet.

Metod är en sak, resultat en annan..
Och vart någonstans läser du in att jag är emot "hypotes-skapande" som metod?
Det är ju du som inbillar dig saker...
Citera
2025-08-08, 15:59
Medlem
matsqqs avatar
Allt blir mycket bättre om man håller sig till ämnet och slutar dela ut små kängor hela tiden

kan väl själv vara skyldig ibland men försöker att inte älta saker och istället låta ämnet vara i fokus ...

När det blir retur-tjafs hela tiden spårar det lätt ur ...
Citera
2025-08-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Metod är en sak, resultat en annan..
Och vart någonstans läser du in att jag är emot "hypotes-skapande" som metod?
Det är ju du som inbillar dig saker...

Ingenstans, jag har inte nämnt det.. du är helt enkelt korkad.
Citera
2025-08-08, 19:40
Medlem
Dalulvens avatar
Kul att tråden fortfarande lever. Mopp är inne och delar ut rallarsvingar ... Vi kanske är något på spåren.

Kämpa på Ballalaila och matsqq!

Roade mig under semestern med att läsa MOP-kapitlet i Löpsedeln och insidan, av Bo Strömstedt. Strömstedt var chefredaktör för Expressen under många år, och styrde tidningen under mordnatten. Boken från 1994 förefaller skildra hans liv på redaktionen.

I redogörelsen om MOP kan man utläsa följande kronologi vad gäller den 28:e februari och 1:a mars:

Ca kl. 23:40: Redaktionen väcker Strömstedt, vilken i sin tur ringer in alla tunga namn han kan få tag på.

Han ser på termometern att det är 15 grader kallt.

Ca kl. 24:00: Strömstedt är på redaktionen.

Ca kl. 00:40: Ingvar Carlsson anländer till kanslihuset.

Ca kl. 00:45: En film med Ingrid Thulin på TV slutar. Strömstedt är förvånad över att varken radio eller TV ännu har rapporterat något.

Ca kl. 01:00: En skakad Kjell-Olof Feldt anländer till kanslihuset.

Oklar tid: BBC sänder. Före Sveriges Radio.

Ca kl. 01:10: Sveriges Radio sänder.

Oklar tid: DN har lagt beslag på allt fotomaterial vad gäller OP, så Strömstedt får stövla över till dem. (De höll till i samma byggnad?)

Tommy Schönstedt inkommer. Har intervjuat AH och AD. Har fått ett signalement.

Ulf Wendel rapporterar från kanslihuset.

Alf Thoor skriver ledaren.

Ulf Nilson har sin text klar först, om OP:s internationella rykte.

Det rings runt för reaktioner och kommentarer: Varken OP:s sekreterare Wilson eller jourhavande säkerhetsman vet något om det hela.

De vet inte ens att mordet har skett.

Kl. 03:30.: Manusstopp. 12 sidor om mordet ingår i första upplagan. Totalupplagan blir 1 400 000 exemplar, det dubbla jämfört med vad som är normalt för en lördag. Den största upplagan i svensk historia.

Tryckpressarna i Jönköping brummar igång.

Kl. 04:00: SVT sänder. (Är ändå en väldigt välgjord sändning. De måste ha arbetat febrilt.)

Kl. 11:00: Alla tidningar har levererats. (Stockholmsupplagan antagligen betydligt tidigare.)

Det framkommer några intressanta detaljer i Strömstedts genomgång:

1. Expressens Tommy Schönstedt är förste (arbetande) reporter på plats. Han har talat med AH och AD.

Det blödde från munnen. Pulsen hade stannat. AH säger att hon fick igång pulsen i några sekunder. GM, 35 år, medellång och med mörkt hår.

Egen kommentar: Det här säger SE vid något tillfälle, att ömsom kände AH pulsen, ömsom inte.

Fick han sina uppgifter från Stockholmsupplagan av Expressen?

2. Strömstedt funderar över mördarens motiv: "Vad medförde hans (OP:s) engagemang i de indiska vapenaffärerna där han mäklade fred med ena handen och sålde haubitsar med den andra?"

Egen kommentar:

Kan en person som SE, med sin bakgrund i Indien, ha blivit förargad över detta hyckleri från OP?

Strömstedt nämner även andra heta potatisar:

Kärleksaffären med Shirley MacLaine (som enligt Wikipedia såg OP som en reinkarnerad Karl den store).

Medlaruppdraget i Mellanöstern.

3. Strömstedt är inne på att tidningarna inte borde ha haft så stor respekt för polisen: "Det har i efterhand sagts att tidningarna i högre grad borde ha organiserat ett eget spaningsarbete."

4. Holmér började fokusera på sitt spår redan i augusti-september 1986.

Egen kommentar: Det förklarar varför Skoglund kopplades bort från Skandia och PH inte hörde något mer efter sommaren.

5. Strömstedt irriterades över Enerströms annonser i Expressen, och strök i dem själv. Till slut portade han Enerström från tidningen.

Denne blev mycket upprörd.

Egen kommentar: Ja, det var många extrema annonser i kvällstidningarna på den tiden. Det är säkert därför som KB inte vågar ha dem öppet för allmänheten att läsa. Hur ofta läste SE Expressen? Blev han påverkad? Förargad?

Vore intressant att jämföra Skandiamannens version med den första Expressen-upplagan den 1:a mars.

Slutord: Ja, alltsammans är säkert välbekant sedan förut, men intressant att se det ut Strömstedts vy.
Senast redigerad av Dalulven 2025-08-08 kl. 20:04.
Citera
2025-08-08, 20:27
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Kul att tråden fortfarande lever. Mopp är inne och delar ut rallarsvingar ... Vi kanske är något på spåren.

Roade mig under semestern med att läsa MOP-kapitlet i Löpsedeln och insidan, av Bo Strömstedt. Strömstedt var chefredaktör för Expressen under många år, och styrde tidningen under mordnatten. Boken från 1994 förefaller skildra hans liv på redaktionen.

I redogörelsen om MOP kan man utläsa följande kronologi vad gäller den 28:e februari och 1:a mars:

Ca kl. 23:40: Redaktionen väcker Strömstedt, vilken i sin tur ringer in alla tunga namn han kan få tag på.

Ca kl. 00:45: En film med Ingrid Thulin på TV slutar. Strömstedt är förvånad över att varken radio eller TV ännu har rapporterat något.

Oklar tid: DN har lagt beslag på allt fotomaterial vad gäller OP, så Strömstedt får stövla över till dem. (De höll till i samma byggnad?)

Det rings runt för reaktioner och kommentarer: Varken OP:s sekreterare Wilson eller jourhavande säkerhetsman vet något om det hela.

Kl. 03:30.: Manusstopp. 12 sidor om mordet ingår i första upplagan. Totalupplagan blir 1 400 000 exemplar, det dubbla jämfört med vad som är normalt för en lördag. Den största upplagan i svensk historia.

Kl. 04:00: SVT sänder. (Är ändå en väldigt välgjord sändning. De måste ha arbetat febrilt.)

Kl. 11:00: Alla tidningar har levererats. (Stockholmsupplagan antagligen betydligt tidigare.)

1. Expressens Tommy Schönstedt är förste (arbetande) reporter på plats. Han har talat med AH och AD.

Det blödde från munnen. Pulsen hade stannat. AH säger att hon fick igång pulsen i några sekunder. GM, 35 år, medellång och med mörkt hår.

Egen kommentar: Det här säger SE vid något tillfälle, att ömsom kände AH pulsen, ömsom inte.

2. Strömstedt funderar över mördarens motiv: "Vad medförde hans (OP:s) engagemang i de indiska vapenaffärerna där han mäklade fred med ena handen och sålde haubitsar med den andra?"

Egen kommentar:

Kan en person som SE, med sin bakgrund i Indien, ha blivit förargad över detta hyckleri från OP?

Kärleksaffären med Shirley MacLaine (som enligt Wikipedia såg OP som en reinkarnerad Karl den store).

3. Strömstedt är inne på att tidningarna inte borde ha haft så stor respekt för polisen: "Det har i efterhand sagts att tidningarna i högre grad borde ha organiserat ett eget spaningsarbete."

Egen kommentar: Det förklarar varför Skoglund kopplades bort från Skandia och PH inte hörde något mer efter sommaren.

5. Strömstedt irriterades över Enerströms annonser i Expressen, och strök i dem själv. Till slut portade han Enerström från tidningen.

Egen kommentar: Ja, det var många extrema annonser i kvällstidningarna på den tiden. Det är säkert därför som KB inte vågar ha dem öppet för allmänheten att läsa. Hur ofta läste SE Expressen? Blev han påverkad? Förargad?

Vore intressant att jämföra Skandiamannens version med den första Expressen-upplagan den 1:a mars.

Slutord: Ja, alltsammans är säkert välbekant sedan förut, men intressant att se det ut Strömstedts vy.

Intressant, ska inmundiga detta i lugn & ro
Citera
2025-08-09, 11:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ingenstans, jag har inte nämnt det.. du är helt enkelt korkad.

Ja, dina inlägg har saknat substans hela tiden.... mest personliga påhopp. Rätt korkat om du frågar mig.
Citera
2025-08-09, 14:09
Medlem
Märkligt att ingen här i tråden tar upp att GM måste ha rock och inte kan vara den efterföljande mannen NF ser !

Har gjort grundliga analyser av vittnen som beskriver att plagget fladdrar i vinden när man springer

Vad betyder ordet fladdrar för er när man beskriver att ett plagg fladdrar ?

Jag kan säga att alla som är 50+ skulle säga ett tunt tyg som slår fram och tillbaka mot vinden !

Nu tar ni fram en fodrad täckjacka och drar upp blixtlåset till ca hälften och sen springer . Hur många skulle säga att den täckjackan fladdrar då ?

Troligen 0 av 100

Så varför beskriver 6 av 9 vittnen från brottsplatsen att plagget fladdrar ?

Jo för GM har en tunnare rock och inte är NFs Tensonman

Hur blir detta intressant för Skandiamannen ?

Jo för hur dök denna rock-filur upp på trottoaren då NF just dammsugit trottoaren och INTE såg någon GM med rock !

Här blir det intressant med mannen från Skandia, för han är den enda i materialet som faktiskt kan hamna på trottoaren naturligt !

Sen finns det ju andra sätt såklart men det finns faktiskt inget i materialet om detta utan det enda som finns är ju Skandiamannen

Sen kan man lägga till att Skandiamannen själv påstår att han bär rock och handledsväska

Handledsväska ses ju på David Bagarsgata
Senast redigerad av Du-Hast 2025-08-09 kl. 14:15.
Citera
2025-08-09, 15:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Sitat slut

Visst ska man testa hypoteser mot materialet, men var går gränsen när man måste inse att en hypotes saknar stöd? Trivselforskarna har hållit på i över 30 år och inte hittat något som pekar mot SE som mördaren.

Jag räknar inte att SE var moderat, att mördaren vände sig i gränden och att SE måste haft ett vapen om han var mördaren.

Finns det en bortre gräns för dig när bara fantasier håller hypotesen vid liv och det är dags att granska andra hypoteser?

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Egen kommentar:

Bosses termometer verkar varit lite felkalibrerad på mordnatten.

Ingen har kommenterat att OPs morddygn ramades in först med tennis med Harry Schein med gula betar, något OP inte var odelat positiv till och avslutades för OPs del med en filmvisning.

Ligger det inte något mystiskt över att morddygnet avslutades med en annan filmvisning i tv med Harry Scheins fru Ingrid Thulin?

Nu tror jag inte Ingrid och Harry bodde ihop vid tillfället. Ingrid kanske inte heller gillade gula betar, men det är något mystiskt över att makarna liksom "ramar in" hela mordet.

Kan SE kunnat smitit ut bakvägen från Skandia och sett Harry och OP lämna Kungliga Tennishallen på morgonen på morddagen? SE var kanske med i någon idrottsförening som yngre och var därför besatt av olika typer av sport?

I tennis får man bara två chanser när man servar vilket "speglar" mördares beteende med två skott på mordplatsen? SE var troligen ganska regelstyrd och då passar det in hjälpligt bra på honom?

Citat:
Jag är inte så förtjust i stay behind-teorin själv då dom hadde helt andra uppgifter i samhället. Måste isåfall varit en grupp i gruppen.

Bakom SB stod altså engelskmännen och jänkarna, typ. Tycker det är för amatömessigt för att tex CIA skulle gjort det.

MEN jag fattar ju att ett samtal med Palme innan bion drar till sig ett visst intresse. Det är som det är.

Nu har Stay Behind smugit sig in redan i trådstarten så att vi måste hjälpas åt och försöka resonera om SEs påhittade medlemskap i SB ligger i trådens DNA.

Det finns inga belägg att SB hade verksamhet i Skandiahuset vid tidpunkten för mordet, men SE kan väl varit medlem ändå?

Edit: Det finns en outforskad koppling mellan Ingrid Thulin, Ingmar Bergman och Fårö. Det finns andra kopplingar till Fårö, genom filmen "Offret" som spelades in där. OPs sommarstuga och gravsten har också tydliga kopplingar till Fårö. Jag kan inte riktigt se kopplingen till SE men SE gillade ju att besöka olika öar, Åland till exempel och Kungsholmen dit han gick på förhör hos polisen.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-08-09 kl. 15:36.
Citera
2025-08-09, 15:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Märkligt att ingen här i tråden tar upp att GM måste ha rock och inte kan vara den efterföljande mannen NF ser !

Har gjort grundliga analyser av vittnen som beskriver att plagget fladdrar i vinden när man springer

Vad betyder ordet fladdrar för er när man beskriver att ett plagg fladdrar ?

Jag kan säga att alla som är 50+ skulle säga ett tunt tyg som slår fram och tillbaka mot vinden !

Nu tar ni fram en fodrad täckjacka och drar upp blixtlåset till ca hälften och sen springer . Hur många skulle säga att den täckjackan fladdrar då ?

Troligen 0 av 100

Så varför beskriver 6 av 9 vittnen från brottsplatsen att plagget fladdrar ?

Jo för GM har en tunnare rock och inte är NFs Tensonman

Hur blir detta intressant för Skandiamannen ?

Jo för hur dök denna rock-filur upp på trottoaren då NF just dammsugit trottoaren och INTE såg någon GM med rock !

Här blir det intressant med mannen från Skandia, för han är den enda i materialet som faktiskt kan hamna på trottoaren naturligt !

Sen finns det ju andra sätt såklart men det finns faktiskt inget i materialet om detta utan det enda som finns är ju Skandiamannen

Sen kan man lägga till att Skandiamannen själv påstår att han bär rock och handledsväska

Handledsväska ses ju på David Bagarsgata

Det har tvärtom diskuterats många gånger i tråden? Dilemmat jacka / rock ...

Inte heller LJ är helt säker, men lutar åt jacka, om jag minns rätt.

Så plagget kan uppfattas som både och? Ljusförhållandena var inte så bra, och NF kan minnas fel.

Vad innebär "Tenson-liknande"?

Men längden och färgen på Tensonmannens plagg kan stämma in med det som SE bar.

Och som du säger fladdrade gärningsmannens plagg, och där prickar SE in fladdrandet med sin rush.

Inte nog med att han speglar sneddandet, den framåtlutade springstilen och LJ ... Han speglar fladdrandet också.

Så jag misstänker att SE är Tensonmannen, och denne torde vara GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in