Citat:
Ursprungligen postat av
Brain Damage
Blev du rädd? Jaså, inte, men lite kränkt kanske. Ja, när man kallar sina meningsmotståndare för förnekare med så dåligt underlag som ni har får man räkna med att en och annan går bananas.
Nej, det tillhör inte en saklig diskussion men det har aldrig pågått någon saklig diskussion i den här, eller i någon annan av de uppräknade fälten. Woke anser sig ha tolkningsföreträde och kallar sådana som mig förnekare och hatare sedan dag 1.
Du är helt anonym här. För dig är varken hot eller hat personliga. Om motsvarande däremot hade skickats till en verklig person, då vore läget annorlunda. Det är det jag efterlyser. Exempel på hot mot fysiska personer. "Hej Kajsa Kavat som bor på Beckombergavägen 1 A, jag kommer söka upp dig och sparka in ditt klimathot i skallbenet". <- Verkligt hot om hon nu finns.
Att du är en jävla rövhatt på Flashback och som borde få däng är liksom inte samma sak. "MrArtur, ge dig till känna och möt mig så jag kan sparka in ditt skallben" <- Inte ett verkligt hot.
Åh, där kom det: “det är ju inte ett riktigt hot om det inte skickas till nån med adress och personnummer”.
Tack för att du så tydligt demonstrerar exakt det tänkesätt som får folk att tystna. Inte för att hoten saknar adress, utan för att människor som du lägger så mycket energi på att bagatellisera dem. Enligt dig räknas alltså inte mordhot, våldsfantasier eller hat, om de inte skickas med GPS-koordinater?
Och det blir nästan rörande när du jämför att bli kallad "förnekare" som är ett etablerat begrepp i både svensk ordbok och klimat debatten, med att få hot om att få skallbenet insparkat. Det här är verkligen det mest lättkränkta föraktet på internet:
"Du sa ett ord jag upplever elakt till mig, så nu ska jag förklara varför dödshot inte är så farligt."
Sluta förneka, så blir du inte kallad förnekare. Själv är jag förnekare av många saker. Plattjord exvis. Jag tar inte illa upp att bli kallad "plattjordsförnekare" heller. Så någonstans verkar du ju skämmas över att förneka denna vetenskap. Jag skulle definitivt inte mordhot någon som kallade mig efter en position jag innehar.
Ordet "förnekare" beskriver en person som konsekvent bortser från tillgänglig evidens. Det är inte ett personangrepp, det är en kategorisering. Att du uppfattar det som ett hot säger faktiskt mer om din osäkerhet än om begreppet. Men visst, vi kan kalla dig klimatalternativt kännande, om det känns snällare.
Eller kom gärna med förslag.
Och angående anonymitet: det är ju
dusom bad om exempel på hot. Och när du får ett, från en faktisk användare, blir din respons:
"Det räknas inte. Du lever ju fortfarande."
Ironin här är så tjock att man kunde asfaltbelägga E4:an med den. Du raljerar över att andra är lättkränkta, men själv reagerar du på ett vedertaget ord som om någon hängt upp din mamma i ett träd. Skillnaden är bara att ingen hotade dig.
Men kör du, fortsätt gärna förklara hur mordhot är yttrandefrihet, men att "förnekare" är övergreppsnivå. Det är ett mästerverk i självömkan förklätt till hårdhudadhet.