Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-29, 16:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Vi är många som hört det. Bara för att man inte hört det själv betyder det inte att det inte har sagts. Det är där vi är. Varför skulle vi som hört det ljuga?

Ni ljuger inte. Ni minns fel.
Citera
2025-07-29, 16:25
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Helt säker att jag hört det. Matchen mot England var det som jag minns det. Kameran liksom sveper längs Kameruns avbytarbänk när Arne säger "Jaa, det ser mörkt ut på avbytarbänken hos Kamerun.."

Du menar den sekvensen som inte existerar?
Citera
2025-07-29, 16:28
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ni ljuger inte. Ni minns fel.
Skumt är det i alla fall. Det är/var en vedertagen sanning att han sagt det.

Citat:
Du menar den sekvensen som inte existerar?
Minns själv sekvensen i huvudet. Samtidigt så är det bevisat utom rimligt tvivel att det inte har hänt.
Citera
2025-07-29, 16:29
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Haha, att jag ibland skriver snabbare än vad jag tänker är knappast något bevis för att det är något fel på minnet. Jag råkar ofta säga höger när jag menar vänster osv.

Klart jag vet att det var Rumänien

Tillägg: Poängen var såklart att mina minnesbilder av Hegerfors-citatet är precis lika tydliga som minnesbilderna av Ravellis ikoniska enhandsräddning på straffen.

Vilket av zigenarlagen de mötte vilken match eller vilken match Kamerun-citatet kommer ifrån är i sammanhanget helt ovidkommande detaljer.

Klipp på Ravellis straffräddning.

https://www.youtube.com/watch?v=nqfDlxR1aqg

Var god och lägg upp klippet där Arne säger "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".
Citera
2025-07-29, 17:12
Medlem
Citat:
Klipp på Ravellis straffräddning.

https://www.youtube.com/watch?v=nqfDlxR1aqg

Var god och lägg upp klippet där Arne säger "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".
Har aldrig påstått att det har hänt, utan att mina minnesbilder är tydliga. I mitt nästa inlägg förtydligar jag och utvecklar mitt svar:
Citat:
Jag tvivlar inte på att det är ett falskt minne. Jag har bara kommenterat att mina minnesbilder av händelsen är väldigt tydliga. I mitt minne är det uppenbart att jag har sett situationen många gånger i repris i diverse sportkrönikör. Jag minns alltså precis hur kamerabilderna såg ut när Arne sa det klassiska citatet lika tydligt som jag minns Ravellis straffräddning och det efterföljande firandet, det är alltså alla gånger jag har sett det i repris som gör att mina minnesbilder är så starka därifrån.

Jag gissar att det är för att jag flera gånger hört Arne Hegerfors själv återberätta det falska minnet som spökar, och att hjärnan själv fyllt i dessa bilder som jag så tydligt ser till Arnes röst.
Citera
2025-07-29, 17:16
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Har aldrig påstått att det har hänt, utan att mina minnesbilder är tydliga. I mitt nästa inlägg förtydligar jag och utvecklar mitt svar:

Sorry. Blandade ihop dig med vinter-natt7.
Citera
2025-07-29, 17:24
Medlem
Citat:
Sorry. Blandade ihop dig med vinter-natt7.
Lätt hänt. Hade jag varit tydligare från början skulle jag ju inte behövt förtydliga. Ha en trevlig kväll.
Citera
2025-07-29, 21:20
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Vissa saker sopas under mattan i tysthet, så är det bara.

Kanske inte så jättemånga som har kvar gamla VHS-band med inspelade matcher från 35 år tillbaka. Om man inte kunde se en match spelade man in den, såg den, spelade över den med något man ville spara, som en film. Men kanske ändå inte helt otroligt att det sitter någon enstaka kuf därute som spelade in alla viktiga matcher och har sparat dem. Men dessa hänger nog inte på flashback...

Om jag förstått det rätt är man inte ens säkra på vilken match med Kamerun det skulle handla om. Redan på trådens första sida diskuterar man om det var 1990 eller 1994. Många verkar utgå ifrån att det var matchen mot Sverige 1994, men det råder ingen enighet därom. Men det är väl också rätt typiskt, att det är den för svenska publiken mest intressanta matchen som kommer i fokus. Lite som att leta efter bilnycklarna under gatlyktan för att det är ljusast där ... medan det är mörkast på Kameruns avbytarbänk.

Apropå VHS-band så är det rätt kul att jag faktiskt spelade in flera matcher från VM 1994, och jag har kvar banden. Men typiskt nog ingen av Kameruns matcher ... Tänk att ha kunnat vara den som avgjort saken en gång för alla
Citera
2025-07-30, 02:03
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om jag förstått det rätt är man inte ens säkra på vilken match med Kamerun det skulle handla om. Redan på trådens första sida diskuterar man om det var 1990 eller 1994. Många verkar utgå ifrån att det var matchen mot Sverige 1994, men det råder ingen enighet därom. Men det är väl också rätt typiskt, att det är den för svenska publiken mest intressanta matchen som kommer i fokus. Lite som att leta efter bilnycklarna under gatlyktan för att det är ljusast där ... medan det är mörkast på Kameruns avbytarbänk.

Apropå VHS-band så är det rätt kul att jag faktiskt spelade in flera matcher från VM 1994, och jag har kvar banden. Men typiskt nog ingen av Kameruns matcher ... Tänk att ha kunnat vara den som avgjort saken en gång för alla
Du har inte läst tråden. Du är inte först med det om bi säger så.
Citera
2025-07-30, 02:08
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Du har inte läst tråden. Du är inte först med det om bi säger så.

Jag har inte läst alla 609 sidorna, det stämmer. Förlåt så jättemycket.
Citera
2025-07-30, 22:50
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag har inte läst alla 609 sidorna, det stämmer. Förlåt så jättemycket.
Läs bara detta inlägg Flashback Forum - Visa ett inlägg - Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" https://share.google/g0XqTkb4BRz8es6a7
Citera
2025-07-31, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag såg matchen och kan intyga att Arne Hegerfors sade det att det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk men han menade inte att dom var mörka negrer utan han menade att det såg deppigt ut efter att Kamerun tappat en ledning .

Samma här. Så var det. (Även om jag själv inte skulle använda ordet på N)

Det är helt bananas att en massa människor som inte såg matchen försöker inbilla oss som såg den att vi inte har upplevt det vi har upplevt. Som att säga att vi inte såg matchen ö.h.t.

Man minns ju citatet eftersom det just kunde feltolkas. Det var lite snack och skämt om detta, efteråt men ingen stor grej som det skulle ha blivit nu. Allt (och alla) var lite mer sansat på den tiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in