2025-07-29, 09:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det där är ju Sam Vimes theory of socioeconomic unfairness.

"The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money.

Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles.

But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.

This was the Captain Samuel Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness."

- Terry Pratchett, Men at Arms

Nu talar jag om en person som mycket väl skulle ha kunnat lägga undan 300 kr i augusti, 300 i september och sedan ha 900 kr i slutet av oktober att köpa vinterstövlar för. I stället för att lägga ut den sista kronan på skit varje månad. Som t.ex. att köpa drickor och chokladbitar på Pressbyrån, för att han blev törstig och hungrig när han gick på stan, och inte hade planerat för den eventualiteten genom att ta med sig en vattenflaska (eller en mugg för att dricka ur dricksvattenfontänen) och en frukt. Eller onödigt dyra leksaker som barnen inte hade någon glädje av, för de fattade att de nu inte skulle få några nya underbyxor, utan måste fortsätta klä av sig på idrotten och visa underbyxorna med hål i som alla skrattade åt.

Fler personer än idag borde vara satta under förvaltare, och det gäller i synnerhet folk som har barn som är beroende av deras ekonomi.
Citera
2025-07-29, 09:33
Medlem
TaxenSixtens avatar
Att jag inte amorterade på bostadslånet tidigare. Nu är det löst dock.
Citera
2025-07-29, 10:51
Medlem
Folk som köper mat på faktura via Foodora/Klarna är fan hål i huvudet.
Citera
2025-07-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Folk som gnäller över sin dåliga ekonomi. Men som ändå inte slutar röka.

Är nästan ingen som röker idag.
Citera
2025-07-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Löjligt sparande: Gör sin egen tacokrydda och majonäs för att "det är ju så billigt". Köper tandkräm i bulk etc. Värmeljus (serien Ullared).
Det här är definitionen av att tänka smått. Istället för att tänka på hur man kan spara hundralappar, tänk på hur du kan tjäna fler tusenlappar!

Jag tror du missar anledningen till att att köpa storpack.

Visst - man tjänar en slant men den stora besparingen i form av tid och pengar är att man inte får slut på saker så ofta = behöver åka till affären.

Att se sin förbrukning och köpa på sig ett lager är skönt.

Att besöka affären 1 gång i veckan istället för 3 gånger i veckan sparar man mycket tid OCH pengar på.
Citera
2025-07-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Folk som köper mat på faktura via Foodora/Klarna är fan hål i huvudet.

Vilket av det?

Att köpa mat på Foodora?

Eller att köpa mat på faktura?

Att köpa mat på Foodora och ta det på faktura som man sedan tar på avbetalning - ja det är nog det dummaste man kan göra men inte så mycket dummare än att köpa mat på Foodora och betala direkt.
Citera
2025-07-29, 11:55
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Löjligt sparande: Gör sin egen tacokrydda och majonäs för att "det är ju så billigt". Köper tandkräm i bulk etc. Värmeljus (serien Ullared).
Det här är definitionen av att tänka smått. Istället för att tänka på hur man kan spara hundralappar, tänk på hur du kan tjäna fler tusenlappar!

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag tror du missar anledningen till att att köpa storpack.

Visst - man tjänar en slant men den stora besparingen i form av tid och pengar är att man inte får slut på saker så ofta = behöver åka till affären.

Att se sin förbrukning och köpa på sig ett lager är skönt.

Att besöka affären 1 gång i veckan istället för 3 gånger i veckan sparar man mycket tid OCH pengar på.
Ts saknar även ett vidare perspektiv. "Taco-krydda" är nästan white trash i mina ögon. Konceptet existerar varken på botten där det vore otänkbart att köpa vad som är mestadels lite socker och kryddor till det priset, eller på toppen där kocken säkerligen använt prima råvaror.

Nästan samma med majonnäs. Jag tänker knappast "det är ju så billigt" när jag gör min egen. Det är främst en fråga om kvalitet och jag är inte en stressad ensamstående trebarnsmorsa som måste till jobbet. Jag har tid. Tid att tänka och tid att vara kreativ i köket.
Citera
2025-07-29, 12:28
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men varför väljer du avbetalningsalternativet, då? Spara pengar först, och köp med 30-dagars-faktura-alternativet. Det är ränte- och avgiftsfritt hos Klarna, helt otroligt förmånligt!

(Men du kanske skojade?)

Privatekonomiska beslut vi stör oss på heter tråden. Mitt svar: Jag stör mig på beslut som att ta lån (ej bostadslån) och särskilt mycket stör jag mig på avbetalning på klarna.

Jag har själv inga lån och har aldrig avbetalat på Klarna. Så jag förstår inte vad du menar?
Citera
2025-07-29, 13:29
Medlem
Bluebeast72s avatar
Folk som väntar med sina drömmar för dom kostar, folk som tummar på inköp av bra bil utan väljer billigare o får skit.
Citera
2025-07-29, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ts saknar även ett vidare perspektiv. "Taco-krydda" är nästan white trash i mina ögon. Konceptet existerar varken på botten där det vore otänkbart att köpa vad som är mestadels lite socker och kryddor till det priset, eller på toppen där kocken säkerligen använt prima råvaror.

Nästan samma med majonnäs. Jag tänker knappast "det är ju så billigt" när jag gör min egen. Det är främst en fråga om kvalitet och jag är inte en stressad ensamstående trebarnsmorsa som måste till jobbet. Jag har tid. Tid att tänka och tid att vara kreativ i köket.

Är det nu white trash att inte göra egna kryddblandningar?

Det skulle jag aldrig ha tid med.
Jag är upptagen med att tjäna långt mycket mer stålar än vad du gör. Sådant trams skulle inte ens korsa min tanke.

Eller menar du att man är white trash för att primära hobbyn inte är att stå och vispa majonäs som en fransk jävla köksfru ?

Jag har lite fräckare och minst sagt dyrare hobbies än så.
Citera
2025-07-29, 16:44
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Är det nu white trash att inte göra egna kryddblandningar?

Det skulle jag aldrig ha tid med.
Jag är upptagen med att tjäna långt mycket mer stålar än vad du gör. Sådant trams skulle inte ens korsa min tanke.

Eller menar du att man är white trash för att primära hobbyn inte är att stå och vispa majonäs som en fransk jävla köksfru ?

Jag har lite fräckare och minst sagt dyrare hobbies än så.
Taco-krydda för mig är spiskummin. Konceptet att köpa en "blandning" i en påse är norm bara i ett smalt sammanhang är väl min poäng.
Citera
2025-07-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det jag har väldigt svårt för är folk som sitter och gnäller över pengar och att de inte har råd med mat, tandläkaren, medicin, bussbiljetter eller vad det nu kan vara men istället så äger de ofta en nyare telefon á 10 000 kr, har tatueringar över halva kroppen som dessutom ser för jävliga ut, äger hund eller katt, minst tre olika streamingtjänster och givetvis spotify och när de väl lagar mat så är det 70% halvfabrikat eller snabbmat.

Prioritera rätt så räcker pengarna för de flesta till det mest viktiga. Har man låg lön så får man dra in på vissa saker helt enkelt.
Så sant! Jag har god råd för att jag aldrig ägt en bil, har inga streamingtjänster, inget mobilabonnement utan en billig Huawai med kontantkort, springer inte i kiosken titt som tätt och lagar min mat från grunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in