Citat:
Ursprungligen postat av
Kritiskrealist
Jag stör mig på att bilpriser gått upp med 100%. Jag stör mig på att villapriserna gått upp dubbelt så mycket jämfört med folks lön på 30 år. Jag stör mig på att en procents höjning på räntan raderar en familjs matkonto för en hel månad. Jag stör mig på instegsjobb där man kan slava utan att komma nånvart. Jag stör mig på att man med instegsjobb 30 år sedan kunde köpa sprillans ny villa, bil och resa runt i världen utan problem. Jag stör mig på att alla accepterar ovanstående och inte gör en revolt.
Du överdriver.
Sen när har bilar blivet 100% dyrare? De har även blivet 200% dyrare, beroende när du jämför med. Och 300%
Räntan var mycket högre för 30 år sen, så månadskostnaden är inte högre nu för hus (se nedan)
En procents höjning är 10000 per år/miljon. 3 miljoner i lån ger 2500 högre räntekostnader i månaden, ca 1800 efter ränteavdrag. En familjs matkonto (2-3 barn) ligger på 10-12 000.
Nej, man kunde inte köpa villa, ny bil och åka jorden runt på en instegslön. Rent trams. Snittlönen 1995 var 16000, instegsjobb bör då ha legat på 11-12000, och en ny bil (volvo, Saab) kostade runt 200k, dvs långt mer än en årslön för den med instegsjobber. Snittpriser på hus låg på 800k med 10% ränta, så med 75% belåning var det 5000 i månaden i ränta. Lycka till med det på en lön på 12000 brutto.
Om vi jämför med 3-miljonerslånet idag så är räntan ungefär 8000 i månaden, men snittlönen idag är ca 40000 istället för 16000, så alltså
lägre räntekostnad idag i förhållande till lönen.
Men gör revolt du, det blir nog bra