2025-07-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Eller menar du att man är white trash för att primära hobbyn inte är att stå och vispa majonäs som en fransk jävla köksfru ?
Att slå en majonnäs tar tre minuter, men att göra den själv spelar väldigt marginell roll för ekonomin. Kostnaden blir nog ungefär densamma.
Citat:
Ursprungligen postat av Thraelaburgh
Så sant! Jag har god råd för att jag aldrig ägt en bil, har inga streamingtjänster, inget mobilabonnement utan en billig Huawai med kontantkort, springer inte i kiosken titt som tätt och lagar min mat från grunden.
Vad är det du sparar till?
Citera
2025-07-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad är det du sparar till?
Jag använder det mesta av mina pengar på resor. Är i tillägg litet livsnjutare; gåslevermousse, sniglar, störrom, oxfilet, hummer, cubanska cigarrer, Armagnac &c.
Citera
2025-07-29, 17:17
Medlem
Citat:
Jag använder det mesta av mina pengar på resor. Är i tillägg litet livsnjutare; gåslevermousse, sniglar, störrom, oxfilet, hummer, cubanska cigarrer, Armagnac &c.
Det låter verkligen bra. Sniglar är för övrigt inte speciellt dyrt.
Citera
2025-07-29, 20:17
Medlem
Carl-Benzs avatar
Folk som inte förstår skillnaden mellan annuitetslån och lån med rak amortering.
Citera
2025-07-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Benz
Folk som inte förstår skillnaden mellan annuitetslån och lån med rak amortering.
Det behöver dock inte betyda att det ena är sämre än det andra.
Citera
2025-07-29, 20:31
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Det behöver dock inte betyda att det ena är sämre än det andra.
Det blir du varse den dag du tänker slutbetala lånet efter, säg, 75% av tiden.
Citera
2025-07-29, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Benz
Det blir du varse den dag du tänker slutbetala lånet efter, säg, 75% av tiden.
Jo, annuitetslån kan vara trist om man vill betala av lånet innan lånetiden man bestämde från början.

Är det vad som hänt dig?
Citera
2025-07-29, 20:38
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Jo, annuitetslån kan vara trist om man vill betala av lånet innan lånetiden man bestämde från början.

Är det vad som hänt dig?
Haha, nej annuitetslån fanns knappt på den tiden jag tog mitt första lån, då var det LO-lån med rak amortering som gällde.
Citera
Igår, 07:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Så sant! Jag har god råd för att jag aldrig ägt en bil, har inga streamingtjänster, inget mobilabonnement utan en billig Huawai med kontantkort, springer inte i kiosken titt som tätt och lagar min mat från grunden.

Då är du bättre än mig men köper inga onödiga prylar jag heller.
Citera
Igår, 08:14
Medlem
Citat:

Alla är livsnjutare mer eller mindre, men man gillar olika saker. Vissa sitter hellre i tv-soffan med en bra serie och 3 sorters snacka, andra vill äta sniglar i Frankrike, och en tredje kör omkring i din sportbil och bränner gummi.
Citera
Igår, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Samma människor har heller ingen framförhållning när det gäller kroppens behov. i stället för att dricka vatten innan man går hemifrån, och köpa ett storpack i vanliga livsmedelsbutiken med någon form av snacks eller chokladbitar och se till att alltid ha en i väskan, så måste de VARJE gång man är ute stanna vid någon Pressbyråkiosk eller Seven-eleven - alltså där priserna är högst - och köpa dricka och snacks. Det spelar ingen roll hur många gånger jag påpekar det för sådana vänner och bekanta, det blir samma visa ändå: "Jag är TÖRSTIG. Jag måste KÖPA EN DRÄCKA!" "Jag är HUNGRIG! Jag måste KÖPA EN CHOKLADBIT!"

*suckar*

Det kan delvis bero på hur länge man är hemifrån också. Samt väder. Jag köpte en vattenflaska för 15kr, samt en flaskborste så att jag kan diska flaskan vid behov. Praktiskt att fylla på med vatten om jag är borta ett par timmar eller längre. Speciellt varma sommardagar, då jag lättare blir törstig. Det är inte alltid tillräckligt för mig att dricka vatten innan jag går hemifrån, och sen dricka när jag kommer hem igen. Men tack vare vattenflaskan så behöver jag inte köpa dricka i någon kiosk, mataffär etc längre. Alla verkar dock inte tänka på det, utan köper fortfarande dricka någonstans.

En chokladbit eller liknande snacks hjälper inte mot riktig hunger, så det handlar väl mer om att de har ett sötsug just då? Men visst finns det billigare alternativ och lite framförhållning.
Citera
Igår, 09:21
Medlem
Citat:
Det låter verkligen bra. Sniglar är för övrigt inte speciellt dyrt.
Plötsligt har alla sniglar, bl.a. de billiga från Sydostasien, försvunnit från hyllorna hos våra stora varuhuskedjor. Har just måst köpa dem på Internet, och då kostade de >100:- Skr/burk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in