Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-25, 21:20
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag ska förklara tydligare vad jag menar med att jag anser att tajt är bra !

Om Häggströms påstående är korrekt så vistas både LOP och Engström i ett väldigt litet fönster på Sveavägen 20:55 till 20:58 ..

Vilket jag anser är bra !

Nästa lilla fönster är att LOP passerar Skandias port ca 23:21:10

Engströms utstämplingstid är 23;19 och har ett kort samtal med väktarna ...

Det innebär att detta otroligt lilla fönster även här kan korsas av LOP och Engström
Problemet är att vi inte vet om LOP var där då. Vi vet inte hur lång tid det tog för dom att ta sig ut från tunnelbanan, upp på gatan och till Grand.

Vi vet inte heller när ALG lämnar receptionen.

Du missförstår verkligen helt och hållet det är med tajt. För det är inte så att vi vet att det klaffar. LOP kan tex vara vid Grand först ca 20:56. Men de kan också ha varit där senare.

ALG kan vara vid receptionen vid 21:00. Men hon kan också ha gått tidigare.

Vi vet alltså inte om tidschemat är omöjligt eller tajt. Det vi vet är att det som bäst är tajt. Alltså som bäst.

När ett tidsschemas ena ytterlighet är tajt och den andra är omöjlig, betyder det inte att det är bra och sannolikt. så som du förvridit det till nu.
Citera
2025-07-25, 21:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Japp GW fick faktiskt kritik just med detta med tajtheten...

Han menade på att han bestämt sig för att samtalet med väktarna varade i 30sek extra så att Engström är lite sen...

Jag pratade lite löst med någon som var insatt i detta med GWs påstående och han erkände att detta var otroligt dåligt av GW även om man inte tror på Engström som GM
Då var det inte tajheten han fick kritik för utan att han förlängde tiden för samtalet.
Citera
2025-07-25, 21:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
"S42 BV Hisshall-Korridor".

Gick hon via utsidan ser det ut att vara ca 70 meter ...

Henrik får lämna ett utlåtande!

Vet GW huruvida larmlistans klocka gick rätt eller inte?
Frågan är ju hur långt det är inomhus. Svårt att veta utan en karta. Stor skillnad på om det är en lång korridor utan dörrar dit eller om det är flertalet rum man måste passera i olika riktningar.

Men det krävs ju i alla fall en minut som minimum.
Citera
2025-07-25, 21:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Frågan är ju hur långt det är inomhus. Svårt att veta utan en karta. Stor skillnad på om det är en lång korridor utan dörrar dit eller om det är flertalet rum man måste passera i olika riktningar.

Man får inte heller lura sig att tro att det är liktydigt med att SE är mördaren om han kommer ut något tidigare på gatan. Så är så klart inte fallet.
Citera
2025-07-25, 21:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Ser ut att vara 60-70 meter på insidan, genom de inre dörrarna, förbi caféterian och via en korridor.

Henrik har en ritning över BV!

Ja, det borde väl ta ett par minuter i och med att 3-4 dörrar ska passeras.
Citera
2025-07-25, 21:50
Medlem
Citat:
Problemet är att vi inte vet om LOP var där då. Vi vet inte hur lång tid det tog för dom att ta sig ut från tunnelbanan, upp på gatan och till Grand.

Vi vet inte heller när ALG lämnar receptionen.

Du missförstår verkligen helt och hållet det är med tajt. För det är inte så att vi vet att det klaffar. LOP kan tex vara vid Grand först ca 20:56. Men de kan också ha varit där senare.

ALG kan vara vid receptionen vid 21:00. Men hon kan också ha gått tidigare.

Vi vet alltså inte om tidschemat är omöjligt eller tajt. Det vi vet är att det som bäst är tajt. Alltså som bäst.

När ett tidsschemas ena ytterlighet är tajt och den andra är omöjlig, betyder det inte att det är bra och sannolikt. så som du förvridit det till nu.

Jag menade inte enbart detta med Grand ...Utan generellt är tajt bra !

Jag skrev till.ex ett påstående att om Häggström påstående är korrekt med 21 så kan alltså LOP och Engström både befinna sig på Sveavägen 20;57

Detta fönster är ett litet fönster och jag menade utifrån detta så är tajt bra...

Men om inte LOP befinner sig på Sveavägen 20:57 så försvinner ju såklart tajtheten...

Men då verkar du kanske överens om att rent allmänt så är tajt bra på små fönster
Citera
2025-07-25, 21:51
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Då var det inte tajheten han fick kritik för utan att han förlängde tiden för samtalet.

Jag tror aldrig GW plussat på något samtal helt obefogat. Här visar GW hur han räknat:

https://ibb.co/R4pCwrSB

Kan inte se något större fel där.

Om man hårdrar alla marginaler åt samma håll är det klart att det finns en teoretisk möjlighet. Men GW menade att det är väldigt osannolikt.
Citera
2025-07-25, 21:59
Medlem
Citat:

Nej , han öppnade med att det blir för tajt att få ihop Engström på Sveavägen 23:21 ...

Han nästan uteslöt Engström som GM pga att det blir för tajt..

Den personen som jag pratade med insåg att GW måste fått ett hjärnsläpp för att GW eg älskar när det blir jävligt tajt !

Att Engström bara la till 30sek var enbart för att få Engström lite sen....

Även folk som är emot Engström som GM insåg denna blunder och det är sällan numera man faktiskt använder just tajtheten med hans utstämplingstid....

Ibland går någon in och försöker använda det emot Engström men det är så patetiskt

Så en riktig blunder av GW...

GW gjorde faktiskt två blunder den kvällen i TV...

Sen började han yra att GM omöjligt kan få in vapnet i den väska som YN vittnade om och visade sen med en Magnum 357 med en väska med mått som YN hade sagt...

GW : Titta den går inte in..ser ni ?

En av hans vänner skrev sen på Instagram att isåfall så oavsett GM så går ju inte vapnet ner i den väskan !

Så alltså inte bara Engström som inte hade fått ner vapnet i väskan utan ingen GM hade fått ner vapnet

Så det var två rejäla blunder av GW
Citera
2025-07-25, 22:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Nej , han öppnade med att det blir för tajt att få ihop Engström på Sveavägen 23:21 ...

Han nästan uteslöt Engström som GM pga att det blir för tajt..

Den personen som jag pratade med insåg att GW måste fått ett hjärnsläpp för att GW eg älskar när det blir jävligt tajt !

Att Engström bara la till 30sek var enbart för att få Engström lite sen....

Även folk som är emot Engström som GM insåg denna blunder och det är sällan numera man faktiskt använder just tajtheten med hans utstämplingstid....

Ibland går någon in och försöker använda det emot Engström men det är så patetiskt

Så en riktig blunder av GW...

GW gjorde faktiskt två blunder den kvällen i TV...

Sen började han yra att GM omöjligt kan få in vapnet i den väska som YN vittnade om och visade sen med en Magnum 357 med en väska med mått som YN hade sagt...

GW : Titta den går inte in..ser ni ?

En av hans vänner skrev sen på Instagram att isåfall så oavsett GM så går ju inte vapnet ner i den väskan !

Så alltså inte bara Engström som inte hade fått ner vapnet i väskan utan ingen GM hade fått ner vapnet

Så det var två rejäla blunder av GW

Du säger återigen att GW la på 30 sek på samtalet. Var gjorde han det?
Citera
2025-07-25, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Det är ju ca 5år sen..

Det var i TV..

Hmm kan det varit TV 4 ?

Minns du inslaget ?

När han la upp vapnet på bordet och skulle trycka ner det i en handledsväska...Sen så sa : Titta det går inte ner !

Sen så skrev någon till honom att isåfall går ju inte vapnet ner för någon GM oavsett om det är Engström eller inte

Inslaget var i samband med utpekandet av Engström
Citera
2025-07-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

La till 30sek menade jag som X tid till att inte hinna...

Alltså utifrån att han skulle hinna..

Engström måste ju vara ute från Skandia ca 23:21:10 som senast...

GW menade att samtalet med väktarna varade lite längre och Engström kommer ut ca vid skottögonblicket
Citera
2025-07-25, 22:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag menade inte enbart detta med Grand ...Utan generellt är tajt bra !

Jag skrev till.ex ett påstående att om Häggström påstående är korrekt med 21 så kan alltså LOP och Engström både befinna sig på Sveavägen 20;57

Detta fönster är ett litet fönster och jag menade utifrån detta så är tajt bra...

Men om inte LOP befinner sig på Sveavägen 20:57 så försvinner ju såklart tajtheten...

Men då verkar du kanske överens om att rent allmänt så är tajt bra på små fönster
Varför blev inte GWs tidslinje bättre av att han gjorde den tajtare då? Då borde den väl enligt din logik bli mer sannolik.

Nej tajt är aldrig bra. Om inte utgången redan är känd då, då är tajt bra.

Du missar att en tidslinje har två ytterligheter, från den sämsta till den bästa. Och det är enbart i den bra änden av denna det blir tajt, i det andra är det omöjligt

Det hade ju såklart, som alla förstår, varit mer sannolikt om det i den dåliga ytterligheten hade varit tajt, men i den bra gott om tid.

Det tror jag nog alla utom du håller med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in