2025-07-24, 10:48
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Haha du är helt otrolig.

Läs mer böcker så att du kommer ikapp med läsförståelsen.

Utredningarnas kvalitet tas upp svar ja. Men återigen säger inget i IVOs rapport att färre barn ska placeras eller utredas.
Fettade, när påstod jag att IVO's utredning påstod det?
Citera
2025-07-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nä, det betyder att de måste vara ordentligare och sakligare i sina utredningar.
Hade de lagt resurserna de gav åt Adam till ett barn som levde hos en barnboxare så hade statistiken vart bättre. Igen, fokus på fel barn.

Här är ett exempel på hur dåliga de kan vara i sina ärenden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2ylkz/fel-barn-tvangsomhandertogs-av-polis-och-socialtjanst

Kan inte ens se skillnad på en 2 åring och en 9åring.
Brister i förhandsbedömning står det , en förhandsbedömning sker för att avgöra om en utredning ska ske .När man i samband med brist i förhandsbedömning skriver risk för att barnet inte får hjälp betyder det att bristen är att utredning inte startas , likaså brist i skyddsbedömning att någon akut fara inte bedömts finnas .
Citera
2025-07-24, 10:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Brister i förhandsbedömning står det , en förhandsbedömning sker för att avgöra om en utredning ska ske .När man i samband med brist i förhandsbedömning skriver risk för att barnet inte får hjälp betyder det att bristen är att utredning inte startas , likaså brist i skyddsbedömning att någon akut fara inte bedömts finnas .
Brister i hälften av HVB och stödboenden
När det gäller analysen av boenden för barn och unga så har IVO gått igenom alla tillsynsbeslut från 2018. Det handlar totalt om 1497 beslut som rör HVB, stödboenden, särskilda ungdomshem (Sis), samt bostad med särskild service (BMSS) för barn och unga med funktionsnedsättning.

https://www.ivo.se/aktuellt/nyheter/2020/omfattande-brister-i-kommunernas-handlaggning-av-arenden-som-ror-barn-och-unga/

Du missade den delen.

Jag har redan visat hur SoC brister i att se till att barnens sjukvård är adekvat.
Citera
2025-07-24, 10:54
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Du menar att det inte är en brist att barn blir vanvårdade till den grad att de omkommer och utslängda på en de facto barnmarknad med kriminella aktörer involverade?

Citat:
SoC klarar inte av att göra ordentliga bedömningar och barn avlider som följd.

Citat:
Det står ingenting om att de bör ta fler barn.

Citat:
Fettade, när påstod jag att IVO's utredning påstod det?

Du menar att inga av dessa påståenden är för att färre barn ska placeras? Vad önskar du i så fall ska hända?
Citera
2025-07-24, 11:00
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du menar att inga av dessa påståenden är för att färre barn ska placeras? Vad önskar du i så fall ska hända?
Att man slutar placera fel barn och placerar rätt barn.

Ett av de tydligaste tecknen på att socialtjänsterna omhändertar barn på tveksamma grunder är hur snabbt barnen är tillbaka hos sina föräldrar igen.

Enligt statistiken kommer nästan en fjärdedel av de omhändertagna barnen hem till sina föräldrar igen inom en månad från omhändertagandet. Hälften är hemma igen efter ett halvår.

I vissa speciella fall kan det kanske vara motiverat med ett så kort omhändertagande. Men väldigt sällan.

https://www.svt.se/opinion/tove-karlsson-barn-som-omhandertas-av-socialtjansten-far-alltid-illa

Jag säger att det tas för många barn, jag har aldrig påstått att IVO gör det.

Var det inte du som var så upprörd över att folk lägger ord i mun?
Citera
2025-07-24, 11:05
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Ett av de tydligaste tecknen på att socialtjänsterna omhändertar barn på tveksamma grunder är hur snabbt barnen är tillbaka hos sina föräldrar igen.

Enligt statistiken kommer nästan en fjärdedel av de omhändertagna barnen hem till sina föräldrar igen inom en månad från omhändertagandet. Hälften är hemma igen efter ett halvår.

I vissa speciella fall kan det kanske vara motiverat med ett så kort omhändertagande. Men väldigt sällan.

https://www.svt.se/opinion/tove-karlsson-barn-som-omhandertas-av-socialtjansten-far-alltid-illa

Fast du använder ju IVO som källa till din åsikt. Vilket alltså är inkorrekt. Då kan du sluta länka till IVO när du påstår att färre barn bör placeras. För det påstår inte IVO.

Ja jag vet inte vad du vill få sagt? Det är väl jättebra att barnen kommer hem fort igen när bedömningen är att det inte finns någon risk för barnet? Vad argumenterar vi ens för? Nyss gnällde du att man inte ingriper nu gnäller du på att barn lämnas tillbaka. (Precis som vi fö påstått)
Citera
2025-07-24, 11:07
Medlem
Citat:
Brister i hälften av HVB och stödboenden
När det gäller analysen av boenden för barn och unga så har IVO gått igenom alla tillsynsbeslut från 2018. Det handlar totalt om 1497 beslut som rör HVB, stödboenden, särskilda ungdomshem (Sis), samt bostad med särskild service (BMSS) för barn och unga med funktionsnedsättning.

https://www.ivo.se/aktuellt/nyheter/2020/omfattande-brister-i-kommunernas-handlaggning-av-arenden-som-ror-barn-och-unga/

Du missade den delen.

Jag har redan visat hur SoC brister i att se till att barnens sjukvård är adekvat.
Fast det du tog upp var brister i förhandsbedömning , skyddsbedömningar och brister i utredningar som gör att barn inte får hjälp och stöd och i värsta fall kan avlida och det tolkar jag som att det gäller främst unga som inte är placerade tex för att en utredning inte startats eller att soc inte sett hur illa det varit .

Vi har ett antal fall där det gått riktigt illa där anmälningar blivit liggande pga personalresurser och andra ärenden prioriteras
Citera
2025-07-24, 11:10
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Fast du använder ju IVO som källa till din åsikt. Vilket alltså är inkorrekt. Då kan du sluta länka till IVO när du påstår att färre barn bör placeras. För det påstår inte IVO.

Ja jag vet inte vad du vill få sagt? Det är väl jättebra att barnen kommer hem fort igen när bedömningen är att det inte finns någon risk för barnet? Vad argumenterar vi ens för? Nyss gnällde du att man inte ingriper nu gnäller du på att barn lämnas tillbaka. (Precis som vi fö påstått)
Jag vet inte hur jag kan göra det tydligare för dig.
Fel barn tas, rätt barn lämnas hemma.

Dubbelmacka av fel.

Det vore en sak ifall nästan alltid rätt barn tas men de får inte tag på alla de barnen som verkligen behöver hjälpen.
Men här slänger man väsentligt mycket resurser på fel barn och det går då uppenbarligen ut över de rätta barnen.

Det är det jag 'gnällt' över.

”Barn som omhändertas av socialtjänsten far alltid illa”

Var rubriken. Man skadar hälften av barnen man omhändertar.

Du däremot har harklat runt dig om att det minsan endast är enstaka fal inga systefel förekommer.

Ser det så ut tycker du nu?
Citera
2025-07-24, 11:13
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Fast det du tog upp var brister i förhandsbedömning , skyddsbedömningar och brister i utredningar som gör att barn inte får hjälp och stöd och i värsta fall kan avlida och det tolkar jag som att det gäller främst unga som inte är placerade tex för att en utredning inte startats eller att soc inte sett hur illa det varit .

Vi har ett antal fall där det gått riktigt illa där anmälningar blivit liggande pga personalresurser och andra ärenden prioriteras
Jag har tagit upp att SoC brister i alla sina ärenden.
överlag.

Tycker du inte att du ser systemfel med allt jag gett er idag?
Eller är det hälften av alla HVB-hem bara enstaka fall?
Citera
2025-07-24, 11:14
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Jag vet inte hur jag kan göra det tydligare för dig.
Fel barn tas, rätt barn lämnas hemma.

Dubbelmacka av fel.

Det vore en sak ifall nästan alltid rätt barn tas men de får inte tag på alla de barnen som verkligen behöver hjälpen.
Men här slänger man väsentligt mycket resurser på fel barn och det går då uppenbarligen ut över de rätta barnen.

Det är det jag 'gnällt' över.

”Barn som omhändertas av socialtjänsten far alltid illa”

Var rubriken. Man skadar hälften av barnen man omhändertar.

Du däremot har harklat runt dig om att det minsan endast är enstaka fal inga systefel förekommer.

Ser det så ut tycker du nu?

Vet inte hur du gjort bedömningen att fel barn tagits?

IVO har alltså kritiserat soc för att inte ingripa och att barn riskerar att dö. Nu gnäller du på att soc ingriper och sen lämnar barnen åter när det är utrett?

Du min lilla vän har trampat i käll-fällan där källorna motsäger dina åsikter.

Det är trist när det blir fel, som tur är var de flesta hemma inom en månad. Hellre det än att dom blir ihjälslagna hemma.
Citera
2025-07-24, 11:16
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Vet inte hur du gjort bedömningen att fel barn tagits?

IVO har alltså kritiserat soc för att inte ingripa och att barn riskerar att dö. Nu gnäller du på att soc ingriper och sen lämnar barnen åter när det är utrett?

Du min lilla vän har trampat i käll-fällan där källorna motsäger dina åsikter.

Det är trist när det blir fel, som tur är var de flesta hemma inom en månad. Hellre det än att dom blir ihjälslagna hemma.
Men hjärtat, jag visade dig just det i artikeln.

Du låter ditt ego stå i vägen för barnens säkerhet.

Mina källor motsäger inte vad jag säger, du läser bara med ögon förblindade av ilska.
Citera
2025-07-24, 11:17
Medlem
Citat:

Ett halvår är väl en ganska normal tid för att genomgå en behandling för tex missbruk, få psykisk ohälsa stabil eller bara ordna upp ett kaotiskt liv som att separera fixa bostad och försörjning kanske flytta till ny ort
Är det kaos i tillvaron kan det vara svårt att fungera och då räcker det inte med några stödinsatser i hemmet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in