Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Bara det att den kommunala socialnämnden och dess tjänst har det yttersta ansvaret för varje kommunmedborgare och de barn som befinner sig i kommunen. Den kommunala socialtjänsten har egentligen bara en uppgift när det gäller barn; att skydda barnets hälsa och utveckling. Nämnden har till sitt uppdrag fått vissa legala befogenheter för att utföra sitt uppdrag. Nämnden omhändertar således barn som de anser fara illa hos sina familjer, för att skydda barnen. Därför är det riktigt allvarligt när kommunala socialförvaltningen brister i sina åtaganden så allvarligt att barn som blir omhändertagna för minsta lilla ändar upp i liksäckar på bårhuset när de väl placeras.
Vi kan jämföra det grava med att en plutonchef hos försvarsmakten tar beslut att rikta artelleri mot Sveriges riksdag och civilbefolkningen i stan. Det är således lite grövre än att en kassörska tar emot lite mutor.
Ja, nu var det ju förvisso ett exempel på måfå vilket jag trodde var uppenbart, men tydligen inte.
Men enligt rådande lagstiftning skall det inte gå att omhänderta ett barn på, som du beskriver, "minsta lilla". Det kräver omfattande försök och definitivt omfattande dokumentation som kan påvisa att socialtjänsten har gjort allt i sin makt men att det är det enda alternativet som finns kvar.
Jag kan inte svara på hur andra kommuner sköter sina åtaganden, men jag kan definitivt berätta för dig att i min kommun och i de människors kommuner som jag känner till, där är det minsann inte tal om att LVU:a på en magkänsla. Det är bara att läsa lagen.