Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
När argumenten tryter styr man på person.
Ja fast det är dokumenterad sandlådenivå på dig så jag håller mig faktabaserad i detta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
”Tack mamma för att du såg till att behålla din värdighet i utbyte mot min barndom och psykiska hälsa. Jag värdesätter verkligen all den forlorade tiden för att du skulle få upprättelse!!”
Förlåt, men vad exakt är det du förespråkar? Att föräldrar ska kapitulera inför myndighetsmissbruk för barnets skull?
Så här ser alltså logiken ut enligt dig:
”Mamma, tack för att du aldrig ifrågasatte varför jag togs från dig utan dokumentation eller grund. Tack för att du lät dem skriva vad de ville om oss. Tack för att du blundade för lögnerna det bevisade din kärlek!”
Allvarligt talat hur lågt har du tänkt sänka ribban för vad barn ska stå ut med, bara för att du ska slippa känna obehag inför insyn och ansvar?
Nej, sanningen ÄR kärlek. Att stå upp för sitt barn, att vägra låta övergrepp passera obemärkt det är värdighet. Det är föräldraskap.
Att tiga är inte värdigt. Det är att normalisera maktmissbruk.
Och det är ganska märkligt att det just i dessa fall när socialtjänsten granskas plötsligt blir så otroligt viktigt att föräldrar håller käften för barnets skull.
Var är alla dessa fina känslor när barnen tvångsomhändertas utan rättssäker grund? När barnen placeras bort från sina syskon? När barn far illa i vården?
Då är det märkligt tyst.
Men när en mamma börjar ifrågasätta hur det gick till? Då är hon plötsligt ett hot mot barnets psykiska hälsa?
Du kanske ska fråga dig själv vem som verkligen sviker barnet här. För det är inte den som kräver svar. Det är den som kräver tystnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Klart rätt ska vara rätt. Är dock inte en prioritet när barnen är norpade helt klart.
Aha. Så vi har alltså nått den punkt där faktafel i myndighetsutövning förklaras bort med: "Det påverkade nog inte bedömningen."
Ungefär som att säga att det inte gör något om en domare hittar på lite grejer i domen så länge han ändå hade "en känsla" av att det blev rätt till slut.
Men vet du vad det här verkligen är? Det är ett moraliskt haveri.
Om staten tar sig rätten att tvångsomhänderta barn så är det minsta man kan begära att uppgifterna som ligger till grund är korrekta, styrkta och dokumenterade. Vartenda ett faktiskt. Det är inte en bisak. Det är själva fundamentet för rättssäkerhet.
Att vifta bort lögner, felaktigheter eller fabricerade citat med "det påverkade nog inte bedömningen" är som att säga att det är okej att fuska på provet så länge man ändå fick rätt svar.
När barnet redan är borttaget är det såklart inte högsta prioritet att peka på ett felplacerat kommatecken.
Men när det handlar om felaktiga uppgifter som använts för att motivera tvång då är det inte petitesser vi pratar om. Då pratar vi om maktmissbruk.
Det är exakt den sortens slapphet som gör att fel blir till farliga beslut. Och det är därför så många barn fortfarande far illa i systemet för att ingen orkar, eller VÅGAR kontrollera vad som faktiskt står av rädsla för att soc ska ta barnet igen.
Så ja. Rätt ska vara rätt. Alltid. Och särskilt när det är staten som slår sönder en familj.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Nej det mesta som hänt är att ÅEVs chef sagt ät Sofia att hon inte beter sig klädsamt. Och det kan jag hålla med om. Det är rätt så under hennes värdighet att hålla på och härja som hon gör.
Jaha, så tio personer som granskar sina journaler är "trams"?
Och ändå trots detta "trams" darrar socialtjänstens väggar så fort någon bara viskar ordet insyn.
Vad säger det egentligen?
För om allt gick rätt till, varför denna panik vid blotta tanken på att någon dubbelkollar?
Varför detta behov av att förlöjliga och förminska?
Varför lägger ni så mycket energi på att tysta dem ni påstår inte är ett hot?
Jo, för att det är precis det de är. Ett hot mot en kultur där makten vant sig vid att slippa bli granskad.
Och att Sofia “härjar”? Ja, det kanske hon gör. Men vet du vad som är ännu mindre klädsamt?
Att sitta i ett kommentarsfält och kalla det “trams” när människor granskar dokumentation som använts för att splittra familjer och tvångsomhänderta barn.
Alltså... vad är det du är så rädd för?
Om det bara är trams, varför denna iver att förlöjliga, avfärda och dämpa varje försök till insyn?
Du kallar det "tio personer som håller på". Men det räcker tydligen med dessa tio för att hela apparaten ska börja flacka med blicken.
Tänk dig när det blir 100. Eller 1 000. Då kommer ingen vilja höra dina dagistomte-utläggningar om vad som är "klädsamt" längre. Då kommer ni att behöva förklara er på riktigt.
För det verkligt ovärdiga här är inte att människor säger ifrån.
Det är att vissa, utan ansvar eller insyn, sitter och hånar dem som försöker belysa allvarliga rättsövergrepp bara för att skydda sin sjuka lojalitet mot systemet.
Så ja, fortsätt gärna kalla det trams. Det säger mer om dig än om dem du försöker tysta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Till skillnad från mig sitter du bara och besserwissrar på FB utan att göra någon skillnad öht.
Och där har vi det igen dagistomtens eviga paradnummer:
Att stå på läktaren, håna de som gör jobbet och samtidigt tro att man själv bidrar med något genom att skriva "det är trams" i versaler på flashback.
Skillnaden mellan oss är enkel:
Jag hjälper föräldrar att förstå sina rättigheter. Att begära ut dokument. Att granska. Att dokumentera. Att försvara sig.
Du… postar emojis, slänger ur dig floskler och spelar statstrogen maskot i varje tråd där någon vågar nämna ordet rättssäkerhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Du påminde 3 gånger. När personen säger tack men nej tack påminner du igen. Har du dåligt korttidsminne?
Jaha, så nu är det "påträngande" att påminna en förälder om sin lagliga rättighet?
Vad blir nästa grej, att det är integritetskränkande att tipsa någon om att de har rätt att andas?
Jag erbjöd ett verktyg. Du ser ett hot mot systemet. Det säger det mesta om var du står och varför du reagerar som du gör.
Och om tre påminnelser är ditt mått på tvång då får du det nog tufft i ett sammanhang där folk bokstavligen tvångsomhändertas utan saklig grund.
För övrigt: Att tolka engagemang som "korttidsminne" säger mer om din brist på innehåll än om mina metoder.
Men fortsätt du. För varje inlägg du skriver blir det tydligare vem som faktiskt har något att bidra med och vem som bara är här för att veva och håna föräldrar som har det svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Hur var det med läsförståelsen? det är inte alls vad Adina sa
Nej du, det var inte min läsförståelse det var fel på det var din retorik som var slirig.
När man börjar spekulera i om social dumpning ligger bakom de höga LVU-siffrorna i Uppvidinge, så flyttar man fokus bort från hur myndigheten agerar och riktar i stället blicken mot vilka människor som råkat bo där.
Det är en klassisk avledningsmanöver. Och det är exakt den typen av resonemang som i praktiken låter övergrepp fortgå oemotsagda.
Så om du eller Adina inte menade att det är "befolkningens fel" varför ens ta upp det som en tänkbar förklaring till en överplacering på fem till tio gånger riksgenomsnittet?
Varför spekulera i sociogeografiska orsaker när det som faktiskt borde granskas är beslutsunderlag, dokumentation och rättssäkerhet?
Och om ni blir så kränkta av att någon läser era inlägg bokstavligt då kanske ni ska skriva lite tydligare.
Så nej, jag står fast vid poängen:
När makt utövas på det sätt som nu rullas upp i Uppvidinge, då ska den granskas inte ursäktas med vaga teorier om att "det kanske bor mer problematiska människor där"