2025-07-13, 01:03
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nej, Kurt har aldrig påstått det.
Jag har själv vittnat när Kurt har klargjort att det gäller just inom LVU ärenden och inte jämställts med 'vanliga' familjer. Vilket är en statistik som förtäljer en långt mycket hemskare verklighet.

Om de hade jämställts med 'vanliga' familjer hade statistiken inte varit så pass skrämmande. Men nu jämförs den med familjer i kris. Vilket betyder att om den jämförts med 'vanliga' familjer hade dödligheten sannolikt varit ännu högre i jämförelse.

Du vet att alla inlägg på FB sparas va? Rätt så lätt att gå tillbaka och hitta hans påståenden.

Citerade ett alldeles nyss dör han väldigt tydligt körde med skrämselpropaganda.

Gör dig inte dum för hans skull.
Citera
2025-07-13, 01:04
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Du vet att alla inlägg på FB sparas va? Rätt så lätt att gå tillbaka och hitta hans påståenden.

Citerade ett alldeles nyss dör han väldigt tydligt körde med skrämselpropaganda.

Gör dig inte dum för hans skull.
Vad jag skrev är i enlighet med Kurts påståenden och studien vi länkat.
Citera
2025-07-13, 01:16
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Vad jag skrev är i enlighet med Kurts påståenden och studien vi länkat.

Ja att ni inte förstod vad som stod där. Det är ju precis det jag argumenterar för.
Citera
2025-07-13, 01:21
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ja att ni inte förstod vad som stod där. Det är ju precis det jag argumenterar för.
Nej du har det bakvänt. Det är du som missuppfattat vad som står i studien vännen käraste.
Citera
2025-07-13, 02:38
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Nej du har det bakvänt. Det är du som missuppfattat vad som står i studien vännen käraste.

Nej nej. Utöver mitt förra exempel så har du här ytterligare några gånger då Kurt menat att det är 400% risk för barn att dö i LVU.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

För vad är egentligen värst? Att barn som placeras enligt LVU löper upp till 400 % högre risk att dö än barn som inte tvångsomhändertas är ett så pass allvarligt faktum att det borde få alla varningslampor att blinka. Den siffran talar för sig själv. Det är inte ett tecken på att barn räddas. Det är snarare ett bevis på att något gått fruktansvärt fel i det system som är tänkt att skydda dem.

Citat:

När det gäller överdödligheten på 400 %, så kommer den siffran från Socialstyrelsen och handlar om placerade barn i stort och inte enbart de "svåraste fallen", utan generellt. Självklart finns variation mellan olika typer av placeringar, men överrisken kvarstår oavsett. Att barn i statens vård överlag löper betydligt större risk att dö unga, hamna i missbruk, självmord eller kriminalitet är inte något jag har "förvrängt", det är dokumenterad fakta. Det går inte att snacka bort eller förneka. Fakta är fakta.

Citat:
Forskningen är mycket tydlig med vad som händer med de placerade barnen. 400% högre överdödlighet kan omöjligt skyllas på de biologiska föräldrarna. Det är något helt annat som spökar.

Citat:
400% högre överdödlighet för placerade barn. Det kan inte bara bero på de biologiska föräldrarna. Det förstår nog de flesta som har en hjärna (ej modell ärt) att tänka med.

Tyvärr hoppade även du på det tåget

Citat:

Jag skiter i vem som vinner, det viktiga är att barnen inte blir illa drabbade, så som de blir nu med 400% ökad dödlighet av omhändertagande etc.

Denna information är alltså inkorrekt och desinformation. Mvh
Citera
2025-07-13, 07:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nä, jag skrev vad jag tyckte. Du behöver inte addera.
Du "skrev vad du tyckte" och det du tyckte var att formatet skulle förminska innehållet. Du kanske inte gillar att det tolkas så, men när man fokuserar mer på antal sidor än på att barn dör, så får man räkna med att det uppfattas som ett försök att bagatellisera.

Citat:
Det var ju jag som använde den som exempel så uppenbarligen inget ironiskt med det. Du jämförde inga studier.
Nej, det ironiska är att du tror du kom med en invändning men i själva verket bekräftade min poäng. Jag lyfte SNS-studien, du drog upp Doyle som säger exakt samma sak. Så tack för att du stärkte mitt case, även om det inte var meningen.

Citat:
Det är desinformation. Det är alltså 6,8% som är den rätta siffran och inte generellt applicerbar på LVU.
Det är en specifik grupp.
Det är en specifik grupp och det har jag varit glasklar med från början. Det är just därför siffran är så allvarlig: i tveksamma LVU-fall fyrdubblas dödsrisken.

Att kalla det "desinformation" när man redovisar exakt vad forskningen visar är bara ett desperat försök att rädda ett system som inte tål granskning. Det verkar vara din gärning i livet. Att skydda en socialtjänsten som indirekt har ihjäl barn. Det är inte desinformation. Det är statistiskt bevisat i denna studie.

Citat:
Skaver inte det minsta. Bekräftar bara att du förvränger information. 91 dödsfall varav 28 -kanske- kunde ha förhindrats.
Så 28 dödsfall som kunde ha förhindrats är inget som skaver för dig? Det säger allt. Du är mer bekymrad över formuleringar än över barn som dör i samhällets vård. Det är inte jag som förvränger, det är du som trivialiserar.

Citat:
Nej jag tycker inte 7% är några större mängder, speciellt då man inte kan utesluta att dom hade tagit sitt liv ändå.
Om du inte tycker att nästan 1 av 15 barn döda är "några större mängder" då är det inte statistik vi behöver diskutera, utan din avtrubbning inför mänskligt lidande. Det här handlar om barn och inte procentsatser på ett Excelblad.

Citat:
Detta är något du aldrig yttrat, försök inte ens.
Jo, det har jag flera gånger. Att du låtsas som att jag inte gjort det visar mest att du inte har argument kvar, bara sandlåde-tjafs. Fakta står kvar: fyrdubblad dödsrisk i tveksamma LVU-fall. Det är vad du egentligen försöker undvika att prata om.

Citat:
Ökning med 400% säger absolut inget utan grundvärdet, som var 1,8%.
Och det är därför grundvärdet 1,8 % har nämnts upprepade gånger. 400 % ökning betyder att risken går från 1,8 till 6,8 %. Du vet det. Alla vet det. Det här handlar inte om statistik, det handlar om att du gör allt för att bagatellisera att barn dör i systemets vård.

Citat:
Jag tycker inte det låter för mycket, jag tycker det är patetiskt av dig att använda rapporten som något generellt bevis om en 400%ig överdödlighet vid lvu. Vilket studien ÅTERIGEN inte säger.
Det gör den visst. Studien visar att i tveksamma LVU-fall fyrdubblas dödsrisken jämfört med liknande barn som inte placerades. Det är ingen "generalisering", det är exakt vad studien mäter. Att det är obekvämt för dig förändrar inte verkligheten. Det förstärker bara min poäng:
LVU kan döda och vissa gör allt för att slippa prata om det. Som exempelvis den dödssekt du är medlem i.

Citat:
Ett litet exempel på hur du förvränger informationen och desinformerar:
Och var exakt är "förvrängningen"?
Jag återger vad studien visar: 400 % ökad dödsrisk i tveksamma LVU-fall.
Det du kallar "desinformation" är i själva verket statistikens kärna och det vet du.

Det enda som sker här är att du försöker rädda ett system genom att skjuta på budbäraren.
Senast redigerad av kurt-sune 2025-07-13 kl. 07:17.
Citera
2025-07-13, 07:20
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Nej nej. Utöver mitt förra exempel så har du här ytterligare några gånger då Kurt menat att det är 400% risk för barn att dö i LVU.

Nej, fina du.

Kurt har alltid sagt att risken ökat fyrdubbelt.

Hur kan ett barn dö fyra gånger om?

Omhändertagandet ökar dödligheten fyrfaldigt, det har vi alltid påstått.

Men det är väldigt omtänksamt av dig att försöka stävja undan det du uppfattar desinformation. Men ibland kan saker och ting gå lite för häftigt till och man känner sedan att det är för sent att backa ur. Då kan man helt plötsligt finna sig i positionen att man själv ger ut desinformation. Då spelar ofta sinnet ett trick för en och gör det väldigt svårt att erkänna för sig själv att man har hamnat på fel sida.

Det är inte skamligt att erkänna fel, i det här fallet skulle det rädda livet på över tusen barn.
Citera
2025-07-13, 07:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Även det är desinformation och lögn från din sida. Du påpekade själv att alla kan läsa gamla inlägg, så låt oss göra det. Då ser vi snabbt vem som ljuger och vem som talar sanning.

Det jag har sagt, gång på gång, är följande:
Risken att dö ökar nästan fyrdubbelt (≈400 %) för barn som tvångsomhändertas i tveksamma fall, jämfört med barn som undkom placering i domstol.
Det är inte en överdrift, det är exakt vad studien visar. Resten är dina bortförklaringar.

Citat:
Fler och fler kommer att granska, ifrågasätta och inse vad som pågår och ni kommer att stå allt mer ensamma och isolerade i er barndödskult, där systemet alltid ska försvaras, oavsett hur många barn som far illa eller dör. Ljuset vinner alltid över mörkret till slut.

Citat:
Det är du som sprider desinformation om forskningen för att dölja det obekväma faktumet: att socialtjänstens tvångsvård indirekt tar livet av svenska barn. Istället för att ta det på allvar ägnar du dig åt att förminska, relativisera och blanda bort korten.

Och så kör du klassikern: ropa "DESINFORMATION" och "KONSPIRATIONSTEORIER" varje gång någon vågar säga sanningen om vad socialtjänsten faktiskt gör med barn i det här landet. Det kanske funkade förr. Det gör det inte längre. För forskningen har aldrig varit tydligare än så här och mer ligger förmodligen i pipe:en.
Citera
2025-07-13, 07:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hur kan ett barn dö fyra gånger om?

Alltså det här är så låg nivå att övriga dödskulten borde ta avstånd från honom,... Han har ju inte ens förståelse för enkel procenträkning och grundläggande statistik, vilket borde gåtts igenom i första matematikkursen i gymnasiet.
Citera
2025-07-13, 08:25
Men hur går man tillväga som enskild förälder här? Om man lyckas få ut merparten av alla handlingar från socialtjänsten är det ju minst ett halvårs arbete att studera texter och som du skriver låta AI granska innehållet. Men sedan då? När man har ett underlag med felaktigheter vem ska publicera det så att allmänheten kan läsa? Du vet ju redan att mainstream media inte är särskilt intresserad av att exponera socialtjänsten. Vilken journalist vill ta i saken?
UG tar ju bara upp enstaka fall. Åren med sina barn kan man inte få tillbaka och rättvisa kan inte skipas sålänge det inte finns tjänstmanna ansvar. Förstår hur du tänker men då krävs det att flera tusen föräldrar agerar väl?
Citat:
Ja det är bara fakta som biter. Det viktigaste är att inte få många rycks med i masshypnosen, men tyvärr när det gäller LVU är det oroväckande många som är med i samma sekt så att säga.

Men det finns hopp. För sanningen ligger inte gömd den ligger i journalerna. Och det är bara de drabbade familjerna som har nyckeln. Det är deras handlingar som socialtjänsten sitter och ruvar på.

Begär de drabbade familjerna ut allt, granskar noggrant, analyserar och pekar ut varje fel offentligt, då blir det snabbt obekvämt för myndigheten. Väldigt obekvämt. Det är jag helt säker på.
Citera
2025-07-13, 08:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men hjärtaste kära vännen. Du ljuger i vartenda påstående här.
Det glasklaraste exemplet är att Kurt absolut, och återkommande, har påstått att omhändertagandet ökat dödligheten med 400%.

De har länkat åtskilliga studier, liksom jag, om det.

Vänta till föräldrar begär ut alla sina handlingar och lämnar över till forskarna. Det kan bli intressant. Att det här problemet inte är så känt inom forskningen beror på sekretessen och att soc är den notoriska grindvakten. Men de har glömt en viktig detalj. Precis som att alla inlägg är kvar på flashback är vart enda ord de dolt bakom sekretessen kvar på samma sätt. Så om alla föräldrar gör det enda rätta och begär ut varenda journal så kan det bli mycket jobbigt för de socialsekreterare som suttit och ljugit öppet i sina barnutredningar som lett till att barn tvångsomhändertagits utan stöd i lagen.

Och för er drabbade föräldrar som läser i tråden och vill att ta reda på sanningen. Fyll i denna mall och skicka detta till er kommuns registrator idag:

Citera
2025-07-13, 08:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incidenten
Men hur går man tillväga som enskild förälder här? Om man lyckas få ut merparten av alla handlingar från socialtjänsten är det ju minst ett halvårs arbete att studera texter och som du skriver låta AI granska innehållet. Men sedan då? När man har ett underlag med felaktigheter vem ska publicera det så att allmänheten kan läsa? Du vet ju redan att mainstream media inte är särskilt intresserad av att exponera socialtjänsten. Vilken journalist vill ta i saken?
UG tar ju bara upp enstaka fall. Åren med sina barn kan man inte få tillbaka och rättvisa kan inte skipas sålänge det inte finns tjänstmanna ansvar. Förstår hur du tänker men då krävs det att flera tusen föräldrar agerar väl?

1. Du behöver bygga upp ett arkiv med dokumentation som du har ordning på. BBIC-utredning, Journalanteckningar, orsaksbedömningar, samtyckesblanketter (tvång eller frivillgt), vårdplaner, riskbedömningar (signs of safety), orosanmälningar, beslut om SoL eller LVU. Intern kommunikation (inom socialtjänsten), dokumentation från skolan och vården. Delegationsordningar (vem fattade beslut), delgivningsbevis (fick du ens yttra dig?), alla överklaganden och svar från kommunen, eller icke-svar om de inte svarar dig. Allt ska dokumenteras.

2. Dokumentera din egen historia och skriv minnesanteckningar.

3. Jämför exempelvis beslutsunderag mot journalerna och se om du hittar avvikelser.

4. Bygg en tidslinje över felaktigheterna.

Exempevis:

12 jan: Lärare skriver att samtal skett men ingen sådan anteckning finns.

23 feb: Socialtjänsten påstår att X sagt Y men enligt skolan satt X hos skolkuratorn vid det tillfället.

12 maj: Socialtjänsten påstår att du tackat nej till hjälp men dokumentet visar att du bad om det.

5. Exponera. Kontakta exempelvis media och visa dina fynd, eller publicera dem själv på sociala medier, men häng då ut socialtjänsten och inte dina barn.

6. Nätverka med andra drabbade och lär dem att göra samma sak. Hittar ni mönster? Förmodligen gör ni det och då kan det bli mycket jobbigt för socialtjänsten om ni jobbar tillsammans med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in