Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Vill passa på att tacka även dig, du visar på mogenhet och du tar dig tid att försöka förstå argument, även när du själv inte håller med, det är så man når en konstruktiv debatt, fortsätt så! Vill du ytterligare förstå ståndpunkten jag och andra i tråden har, så rekommenderar jag dig verkligen att kolla in förslagsvis FamilyUnited med Fia som frontfigur, så får du nog även bättre förståelse över att vi inte är någon "socdyrkar-sekt", utan sonika motsätter oss desinformation från oseriösa barnrättsorganisationer som hennes.
Youtube profilen "vad är problemet" har gjort några videos kring Family United tidigare, som kan vara en lite mer lättsmält ingångspunkt för att bilda sig en uppfattning.
https://www.youtube.com/watch?v=CXtT7G-Db7s
Håller med dig till 100% att debattera dessa saker är viktigt för samhället, vi vill nog båda samma sak i slutändan, lovar att jag ska vara mindre hård i min ton mot dig framöver.
Jag hade inte sett den där, annars har jag ju tagit reda på en del under den tid jag deltagit i diskussionen.
Om vi säger så här, om vi ponerar att jag varit under utredning av socialtjänsten och riskerade att få mina barn omhändertagna så det sista jag hade gjort hade varit att beblanda mig med Fia och hennes gelikar. Det hade definitivt inte gynnat mina möjligheter att undvika tvångsplacering av mina barn.
Jag har för mig att jag skrev nåt långt tidigare i tråden, de har ju tappat det såklart. Och de flesta föräldrar skulle nog välja samma strategi som jag skulle gjort, hålla jävligt låg profil, se till att följa de önskemål och krav som ställts på mig, och därefter bara gå därifrån.
Om Fia var lika knäpp från början eller om hennes paranoida personlighet förvärrats av det faktum att hennes barn blivit omhändertagna vågar jag inte spekulera i. Det språkbruk hon använder sig av gagnar henne inte, för att uttrycka sig milt.
Men hon har poänger. När hon maniskt upprepar barnhandel, låter det naturligtvis absurt hos gemene man. Men det är en miljardindustri och folk tjänar grova pengar på det. Så en form av handel, eller affärsdrivande verksamhet om man så vill, är det ju faktiskt.
Om du kollar allabolag.se så är det rätt så lukrativ bransch. Och de har mycket inflytande på när ett barn kan anses redo för återgång till familj.
Det finns familjer, företag och människor som lever rätt gott på det och de har inget intresse i att minska antalet tvångsplaceringar. Man vill ju gärna tro att de är objektiva, men pengar är pengar. Löner, räntor, omkostnader skall betalas och ovanpå det är det väl inte fel med en hyfsad avkastning.
Jag har legat borta veckor många perioder i mitt arbetsliv, någon gång månader i sträck. Men jag visste ju att min familj aldrig var längre bort än ett telefonsamtal, att de var trygga med sin mor och det övriga nätverket jag hade.
Skulle deras mor ha hamnat i svårigheter hade jag minst ett dussin personer jag kunde ha ringt som hade släppt allt och ställt upp och stöttat.
Allifrån brutala halvgangsters och militärer till syskon, mor- och farföräldrar eller nära vänner. Så jag kan inte sätta mig in helt i Fias situation. Hon är desperat, och jag hade kanske blivit likadan om någon hotade att frånta mig mina barn och jag hade uttömt alla andra möjligheter. Det kan jag inte svara på.
I videon tycker jag att han förbiser något väldigt essentiellt när han lätt hånskrattar åt Fia. Mellan hennes maniska utspel om barnhandel säger hon något väldigt viktig. Hon vet inte om hennes barn är trygga, att de har det bra. Hon har ingen aning.
Hade jag själv känt en sådan ovisshet, så vete fan om inte jag också blivit galen. Mina ungar har varit precis allt för mig, jag skulle lätt dö för deras skull så länge jag visste att de har det bra. Gör det mig galen, so be it.