2025-07-19, 14:33
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PBL
Men du. Tre inlägg där du säger att det finns bevis men som du inte kan hänvisa till. Ge dig.
Att JO och IVO inte får ta del av uppgifter är något du själv hittat på. Kan du bevisa detta har du en rättsskandal som kommer riva upp vem som än gör så. Saknar du bevis är vi i helt rätt forum för ditt påstående.

Haha, välkommen till the kurt-sune show, gå tillbaka och läs påståenden han kommer med i denna tråd för bra underhållning, snart kommer även du bli medlem i "socdyrkar-sekten", vilket egentligen bara är folk som inte blint håller med hans vilda påståenden. En fascinerande men väldigt tröttsam individ som suger sig till varenda tråd som nämner socialtjänsten, sen vill han försöka föra diskussionen till att handla om hans favoritämne, hans egna extremt viktiga "systemkritik", källan är alltid mer eller mindre "trust me bro"

Sen älskar han att använda begrepp han inte förstår innebörden av, återkommande exempel är "personangrepp", "halmgubbar", "gaslighta", men han har helt egna tolkningar av vad dessa begrepp innebär och applicerar dom på allt möjligt.

Han skriker sig även hes om att vilja ha citat när man påpekar att han säger emot sig själv när han får citaten så är det "ordmärkeri", citat för det han själv anklagar andra i tråden för lyckas han dock aldrig själv producera.
Citera
2025-07-19, 15:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men du. Tre inlägg där du säger att det finns bevis men som du inte kan hänvisa till. Ge dig.
Att JO och IVO inte får ta del av uppgifter är något du själv hittat på. Kan du bevisa detta har du en rättsskandal som kommer riva upp vem som än gör så. Saknar du bevis är vi i helt rätt forum för ditt påstående.

Det är precis vad LVU-processen leder till per definition. Rättsskandal på rättskandal. Fallet Adam på repris kan man säga. De flesta går under radarn pga föräldrars okunskap om rättigheter och att de inte begär ut alla handlingar, men det går att göra och det går att granska dessa lätt med AI idag på några minuter bara. Så det kan bli jobbigt i framtiden för soc när föräldrar kommer på detta och exponerar alla manipulationer och lögner. Det kommer. Det tar lite tid bara.
Citera
2025-07-19, 15:12
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är precis vad LVU-processen leder till per definition. Rättsskandal på rättskandal. Fallet Adam på repris kan man säga. De flesta går under radarn pga föräldrars okunskap om rättigheter och att de inte begär ut alla handlingar, men det går att göra och det går att granska dessa lätt med AI idag på några minuter bara. Så det kan bli jobbigt i framtiden för soc när föräldrar kommer på detta och exponerar alla manipulationer och lögner. Det kommer. Det tar lite tid bara.

Är ju ingen som hindrar dessa föräldrar från att uttala sig offentligt om sina extrema fall.
Citera
2025-07-19, 15:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Är ju ingen som hindrar dessa föräldrar från att uttala sig offentligt om sina extrema fall.

Jo rädsla för repressalier från soc ocb att det är känslig information normala föräldrar inte vill dela offentligt. Du fattar verkligen ingenting.

Eller så spelar du dum. För så här korkad kan man bara inte vara.
Citera
2025-07-19, 15:35
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Jo rädsla för repressalier från soc ocb att det är känslig information normala föräldrar inte vill dela offentligt. Du fattar verkligen ingenting.

Eller så spelar du dum. För så här korkad kan man bara inte vara.

Så att det händer vet du hur? Och vänligen undvik att referera till källor bara du kan läsa.
Citera
2025-07-19, 16:13
Avstängd
Ajogens avatar
Kommuners socialnämnder uppvisar flera allvarliga brister kring delaktighet och dokumentation vid omplacering av barn. Detta visar IVO:s granskning av 26 socialnämnder där nästan alla de granskade kommunerna brister.

https://www.ivo.se/aktuellt/publikat...ering-av-barn/

Många barn görs inte delaktiga när socialtjänsten beslutar om omplacering eller hemflytt

https://www.ivo.se/globalassets/doku...-delaktiga.pdf

Våld, hot, övergrepp och oseriös verksamhet på HVB

IVO:s samlade tillsyn under 2024 visar en allvarlig och utbredd problematik på
HVB. Det förekommer bland annat uppgifter om våld, hot och övergrepp. Det
finns allvarliga brister i verksamhet och styrning som utmanar vårdens säkerhet
och kvalitet. Incidenter med koppling till olika former av fysiskt eller psykiskt
våld, hot och kränkningar samt övergrepp fortsätter att vara oroväckande vanligt på
HVB. Det handlar både om att personal utsätter inskrivna barn och unga och att
barn och unga utsätter andra placerade eller personal. Många verksamheter saknar
dessutom rutiner för att förebygga hot, våld och övergrepp.

https://www.ivo.se/globalassets/doku...-hvb-20242.pdf

SiS särskilda ungdomshem – brister i statens tvångsvård av barn och unga

Verksamheten vid SiS ungdomshem är kostsam. Dygnskostnaden under 2023 överskred 13 000 kronor per person och den totala kostnaden för ungdomsverksamheten var på drygt 2 700 miljoner kronor.[5] Ungefär en tredjedel av SiS finansiering utgörs av statliga anslag och två tredjedelar består av vårdavgifter från kommunerna.[6] Under de senaste åren har staten ytterligare subventionerat ungdomsvården och tagit en större andel av finansieringen. För år 2024 har SiS ett anslag om 2 137 miljoner kronor för hela sin verksamhet (inklusive missbruksvården för vuxna). Det inkluderar bland annat 145 miljoner kronor för förstärkt säkerhetsarbete.[7]

https://www.riksrevisionen.se/gransk...-och-unga.html

SiS i sig omsätter miljarder. Det mest förekommande skälet till omhändertagande är omsorgsbrister.

Placeringsformer och grund för placering
Den mest förekommande grunden för placering är omsorgsbrist, och att barn utsätts för
och/eller bevittnar våld i hemmet. Bland de svårigheter som har dokumenterats om barnets
föräldrar nämns såväl fysisk som psykisk ohälsa, risk/missbruk samt att föräldern är häktad
eller avtjänar fängelsestraff. I över en tredjedel av ärendena beskrivs inga specifika
svårigheter hos föräldrarna och i ytterligare 17% saknas information om vårdnadshavarna. I de
fall det handlar om barnets egna svårigheter är det psykiska-, neuropsykiatriska och/eller
kognitiva funktionsnedsättningar och/eller normbrytande och/eller kriminellt beteende de
vanligaste skälen till placering. Även långvarig sjukdom, skolrelaterad problematik och andra
riskbeteenden är dokumenterade. Ofta finns en samvariation mellan barnets svårigheter,
föräldrarnas svårigheter och omsorgsbrist i hemmet. I ungefär hälften av alla ärenden har
barnet inga egna svårigheter, utöver de omsorgsbrister som har dokumenterats

https://www.storsthlm.se/media/ollpw...%A4st-2021.pdf

Men som riksrevisionen säger i den länken jag visade tidigare:
Att tvångsomhänderta barn och unga med en placering inom låst institutionsvård är en av de mest ingripande åtgärder som samhället kan vidta. Om barn och unga inte får den vård och behandling som är avsikten med placeringen ökar sannolikheten att de återfaller i kriminalitet, missbruk eller annat socialt nedbrytande beteende. Det riskerar i sin tur att medföra stora kostnader för såväl samhälle som individ – både monetära och mänskliga.

Barn blir våldtagna på SiS-hem, på skattebetalarens nota.

Omfattande sexuella övergrepp mot barn på statliga ungdomshem

Dokumentation från SiS och IVO mellan 2019 och 2022 visar på fem inrapporteringar i månaden av sexuella kränkningar eller övergrepp från personal. Det finns dokumentation om sexuella övergrepp vid alla ungdomshem, utom ett, som nästan uteslutande handlar om manlig personal som utsätter omhändertagna flickor. I rapporten sammanställs även rättsfall från de senaste fem åren. I genomsnitt har en SiS-anställd per år dömts för våldtäkt mot ett placerat barn. I rapporten beskrivs också ett tydligt mönster där barnens egna uppgifter om sexuella övergrepp stannar inom SiS, trots att de enligt lag ska anmälas till åklagare och IVO.

https://barnrattsbyran.se/vem-ska-tro-pa-mig/

Rapporten: https://barnrattsbyran.se/app/upload...df_uppslag.pdf

Centrum för rättvisa ger rättsprocessen rungande kritik.

DET ÄR ALLDELES FÖR SVÅRT för vanligt folk att hävda sina rättigheter mot felande myndigheter. När myndighetsbeslut överklagas till domstol
förlorar den enskilde i fler än 9 av 10 fall. Den som inte har råd med advokat är i praktiken chanslös. Detta beror inte bara på att våra myndigheter fattar korrekta beslut. Det beror också på strukturella brister i förvaltningsprocessen.
SVERIGE HAR MISSLYCKATS MED ATT säkerställa rätten till domstolsprövning, som är grundläggande i en rättsstat. I vissa fall är vägen till domstol helt avskuren. En över femtio år gammal förvaltningsprocesslag betonar myndigheternas intressen framför enskildas rätt till en rättvis rättegång. Och det är medborgarna som får ta den ekonomiska smällen när myndigheterna gör fel. För att vanligt folk ska ha en sportslig chans mot myndigheterna krävs reformer.

https://centrumforrattvisa.se/wp-con...2024-11-12.pdf

Barn tas på rättsvidriga grunder hamnar på hem där de blir våldtagna, använda som objekt för att vinna skattemedel, fysisk och psykiskt misshandlade och där de till och med dör.

De blir tagna av samma påstådda skäl som de sedan blir utsatta för hos förvaltaren.

Det är en miljardindustri som slukar barn.
Citera
2025-07-19, 18:25
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Då ber jag dig vänligt nu att sluta referera till källor enbart du kan läsa, det förstår du väl inte hör hemma i en seriös debatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Kommuners socialnämnder uppvisar flera allvarliga brister kring delaktighet och dokumentation vid omplacering av barn. Detta visar IVO:s granskning av 26 socialnämnder där nästan alla de granskade kommunerna brister.

https://www.ivo.se/aktuellt/publikat...ering-av-barn/

Många barn görs inte delaktiga när socialtjänsten beslutar om omplacering eller hemflytt

https://www.ivo.se/globalassets/doku...-delaktiga.pdf

Våld, hot, övergrepp och oseriös verksamhet på HVB

IVO:s samlade tillsyn under 2024 visar en allvarlig och utbredd problematik på
HVB. Det förekommer bland annat uppgifter om våld, hot och övergrepp. Det
finns allvarliga brister i verksamhet och styrning som utmanar vårdens säkerhet
och kvalitet. Incidenter med koppling till olika former av fysiskt eller psykiskt
våld, hot och kränkningar samt övergrepp fortsätter att vara oroväckande vanligt på
HVB. Det handlar både om att personal utsätter inskrivna barn och unga och att
barn och unga utsätter andra placerade eller personal. Många verksamheter saknar
dessutom rutiner för att förebygga hot, våld och övergrepp.

https://www.ivo.se/globalassets/doku...-hvb-20242.pdf

SiS särskilda ungdomshem – brister i statens tvångsvård av barn och unga

Verksamheten vid SiS ungdomshem är kostsam. Dygnskostnaden under 2023 överskred 13 000 kronor per person och den totala kostnaden för ungdomsverksamheten var på drygt 2 700 miljoner kronor.[5] Ungefär en tredjedel av SiS finansiering utgörs av statliga anslag och två tredjedelar består av vårdavgifter från kommunerna.[6] Under de senaste åren har staten ytterligare subventionerat ungdomsvården och tagit en större andel av finansieringen. För år 2024 har SiS ett anslag om 2 137 miljoner kronor för hela sin verksamhet (inklusive missbruksvården för vuxna). Det inkluderar bland annat 145 miljoner kronor för förstärkt säkerhetsarbete.[7]

https://www.riksrevisionen.se/gransk...-och-unga.html

SiS i sig omsätter miljarder. Det mest förekommande skälet till omhändertagande är omsorgsbrister.

Placeringsformer och grund för placering
Den mest förekommande grunden för placering är omsorgsbrist, och att barn utsätts för
och/eller bevittnar våld i hemmet. Bland de svårigheter som har dokumenterats om barnets
föräldrar nämns såväl fysisk som psykisk ohälsa, risk/missbruk samt att föräldern är häktad
eller avtjänar fängelsestraff. I över en tredjedel av ärendena beskrivs inga specifika
svårigheter hos föräldrarna och i ytterligare 17% saknas information om vårdnadshavarna. I de
fall det handlar om barnets egna svårigheter är det psykiska-, neuropsykiatriska och/eller
kognitiva funktionsnedsättningar och/eller normbrytande och/eller kriminellt beteende de
vanligaste skälen till placering. Även långvarig sjukdom, skolrelaterad problematik och andra
riskbeteenden är dokumenterade. Ofta finns en samvariation mellan barnets svårigheter,
föräldrarnas svårigheter och omsorgsbrist i hemmet. I ungefär hälften av alla ärenden har
barnet inga egna svårigheter, utöver de omsorgsbrister som har dokumenterats

https://www.storsthlm.se/media/ollpw...%A4st-2021.pdf

Men som riksrevisionen säger i den länken jag visade tidigare:
Att tvångsomhänderta barn och unga med en placering inom låst institutionsvård är en av de mest ingripande åtgärder som samhället kan vidta. Om barn och unga inte får den vård och behandling som är avsikten med placeringen ökar sannolikheten att de återfaller i kriminalitet, missbruk eller annat socialt nedbrytande beteende. Det riskerar i sin tur att medföra stora kostnader för såväl samhälle som individ – både monetära och mänskliga.

Barn blir våldtagna på SiS-hem, på skattebetalarens nota.

Omfattande sexuella övergrepp mot barn på statliga ungdomshem

Dokumentation från SiS och IVO mellan 2019 och 2022 visar på fem inrapporteringar i månaden av sexuella kränkningar eller övergrepp från personal. Det finns dokumentation om sexuella övergrepp vid alla ungdomshem, utom ett, som nästan uteslutande handlar om manlig personal som utsätter omhändertagna flickor. I rapporten sammanställs även rättsfall från de senaste fem åren. I genomsnitt har en SiS-anställd per år dömts för våldtäkt mot ett placerat barn. I rapporten beskrivs också ett tydligt mönster där barnens egna uppgifter om sexuella övergrepp stannar inom SiS, trots att de enligt lag ska anmälas till åklagare och IVO.

https://barnrattsbyran.se/vem-ska-tro-pa-mig/

Rapporten: https://barnrattsbyran.se/app/upload...df_uppslag.pdf

Centrum för rättvisa ger rättsprocessen rungande kritik.

DET ÄR ALLDELES FÖR SVÅRT för vanligt folk att hävda sina rättigheter mot felande myndigheter. När myndighetsbeslut överklagas till domstol
förlorar den enskilde i fler än 9 av 10 fall. Den som inte har råd med advokat är i praktiken chanslös. Detta beror inte bara på att våra myndigheter fattar korrekta beslut. Det beror också på strukturella brister i förvaltningsprocessen.
SVERIGE HAR MISSLYCKATS MED ATT säkerställa rätten till domstolsprövning, som är grundläggande i en rättsstat. I vissa fall är vägen till domstol helt avskuren. En över femtio år gammal förvaltningsprocesslag betonar myndigheternas intressen framför enskildas rätt till en rättvis rättegång. Och det är medborgarna som får ta den ekonomiska smällen när myndigheterna gör fel. För att vanligt folk ska ha en sportslig chans mot myndigheterna krävs reformer.

https://centrumforrattvisa.se/wp-con...2024-11-12.pdf

Barn tas på rättsvidriga grunder hamnar på hem där de blir våldtagna, använda som objekt för att vinna skattemedel, fysisk och psykiskt misshandlade och där de till och med dör.

De blir tagna av samma påstådda skäl som de sedan blir utsatta för hos förvaltaren.

Det är en miljardindustri som slukar barn.
Nog med källor för dig?

Ger det här inte legitimitet bakom orden: Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.
?
Citera
2025-07-19, 19:11
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Vill passa på att tacka även dig, du visar på mogenhet och du tar dig tid att försöka förstå argument, även när du själv inte håller med, det är så man når en konstruktiv debatt, fortsätt så! Vill du ytterligare förstå ståndpunkten jag och andra i tråden har, så rekommenderar jag dig verkligen att kolla in förslagsvis FamilyUnited med Fia som frontfigur, så får du nog även bättre förståelse över att vi inte är någon "socdyrkar-sekt", utan sonika motsätter oss desinformation från oseriösa barnrättsorganisationer som hennes.

Youtube profilen "vad är problemet" har gjort några videos kring Family United tidigare, som kan vara en lite mer lättsmält ingångspunkt för att bilda sig en uppfattning.

https://www.youtube.com/watch?v=CXtT7G-Db7s

Håller med dig till 100% att debattera dessa saker är viktigt för samhället, vi vill nog båda samma sak i slutändan, lovar att jag ska vara mindre hård i min ton mot dig framöver.

Jag hade inte sett den där, annars har jag ju tagit reda på en del under den tid jag deltagit i diskussionen.
Om vi säger så här, om vi ponerar att jag varit under utredning av socialtjänsten och riskerade att få mina barn omhändertagna så det sista jag hade gjort hade varit att beblanda mig med Fia och hennes gelikar. Det hade definitivt inte gynnat mina möjligheter att undvika tvångsplacering av mina barn.

Jag har för mig att jag skrev nåt långt tidigare i tråden, de har ju tappat det såklart. Och de flesta föräldrar skulle nog välja samma strategi som jag skulle gjort, hålla jävligt låg profil, se till att följa de önskemål och krav som ställts på mig, och därefter bara gå därifrån.

Om Fia var lika knäpp från början eller om hennes paranoida personlighet förvärrats av det faktum att hennes barn blivit omhändertagna vågar jag inte spekulera i. Det språkbruk hon använder sig av gagnar henne inte, för att uttrycka sig milt.

Men hon har poänger. När hon maniskt upprepar barnhandel, låter det naturligtvis absurt hos gemene man. Men det är en miljardindustri och folk tjänar grova pengar på det. Så en form av handel, eller affärsdrivande verksamhet om man så vill, är det ju faktiskt.

Om du kollar allabolag.se så är det rätt så lukrativ bransch. Och de har mycket inflytande på när ett barn kan anses redo för återgång till familj.
Det finns familjer, företag och människor som lever rätt gott på det och de har inget intresse i att minska antalet tvångsplaceringar. Man vill ju gärna tro att de är objektiva, men pengar är pengar. Löner, räntor, omkostnader skall betalas och ovanpå det är det väl inte fel med en hyfsad avkastning.

Jag har legat borta veckor många perioder i mitt arbetsliv, någon gång månader i sträck. Men jag visste ju att min familj aldrig var längre bort än ett telefonsamtal, att de var trygga med sin mor och det övriga nätverket jag hade.
Skulle deras mor ha hamnat i svårigheter hade jag minst ett dussin personer jag kunde ha ringt som hade släppt allt och ställt upp och stöttat.

Allifrån brutala halvgangsters och militärer till syskon, mor- och farföräldrar eller nära vänner. Så jag kan inte sätta mig in helt i Fias situation. Hon är desperat, och jag hade kanske blivit likadan om någon hotade att frånta mig mina barn och jag hade uttömt alla andra möjligheter. Det kan jag inte svara på.

I videon tycker jag att han förbiser något väldigt essentiellt när han lätt hånskrattar åt Fia. Mellan hennes maniska utspel om barnhandel säger hon något väldigt viktig. Hon vet inte om hennes barn är trygga, att de har det bra. Hon har ingen aning.

Hade jag själv känt en sådan ovisshet, så vete fan om inte jag också blivit galen. Mina ungar har varit precis allt för mig, jag skulle lätt dö för deras skull så länge jag visste att de har det bra. Gör det mig galen, so be it.
Citera
2025-07-19, 19:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

1) "IVO och JO får se allt?
Nej, det är just det de inte får. JO och IVO får tillgång till det som dokumenterats och skickats in men de har ingen åtkomst till sekretessbelagda delar i ärenden som inte lämnats ut, särskilt inte när kommunen mörkar, maskar eller helt enkelt låter bli att journalföra. De får inte magiskt tillgång till allt en kommun "sitter på". Det är soc som har monopol på all information. Och det vet du innerst inne om du ens läst en enda JO-anmälan i ditt liv.

2) "Bevisa att bevis inte kan visas"
Ja du det är ungefär lika logiskt som att kräva att en person ska bevisa att en handling han inte fått ta del av faktiskt finns. Det är just det som är själva problemet. Föräldrar får inte ut full dokumentation, delar undanhålls, vissa samtal journalförs inte och sedan kommer du och ropar "bevisa att det finns något mer!" Ja hur då? Inser du inte vilken kafkavärld detta är för de föräldrar som hamnar i den? Det är just därför socialtjänsten måste börja granskas externt.

3) "Då borde det bli en rättsskandal!"
Ja. Det borde inte bara bli det det. Det är många rättsskandaler som vi har att göra med. Varenda lögn, fabricering och vinkling är per definition en rättsskandal i miniatyr. Vad tror du händer när kommunen får utreda sig själv, media är rädda för sekretessen, domstolen inte ifrågasätter socialtjänstens material och drabbade föräldrar blir misstrodda eller tystade så fort de protesterar (vilket vi sett bevis på i denna tråd)? Svaret: ingenting. Det är därför det är en rättsskandal. Den bara pågår, i tysthet, dag ut och dag in. Fallet Adam går på repris skulle man kunna sammanfatta det.

4) "Du kan inte hänvisa till bevis"
Finns mänger av bevis som har lagts fram. Fallet Adam. Lilla hjärtat. Lex Sarah-utredningar som bekräftar systemfel men aldrig leder till ansvar. Kammarrättsdomar som konstaterar att socialtjänstens beslutsunderlag varit felaktiga. Vittnesmål i hundratal. Vad du egentligen menar är att du inte vill se dem, eftersom det ruckar på din fantasibild av ett felfritt myndighetssverige. Blir så fascinerad av personer som dig som tror att klåparna på socialtjänsten aldrig begår misstag? Det är skrämmande hur det ser ut. Man kan nästan blunda och peka och hitta hur mycket allvarliga brister som helst genom att bara öppna en random BBIC-utredning och kontrollera den mot journalerna den var sprungen ur. Tyvärr är det föräldrarna själva som behöver ta tag i detta för kommunerna kommer aldrig självmant någonsin nysta i detta. Inte IVO och JO heller som borde granska detta.
Citera
2025-07-19, 19:45
Medlem
Såg precis nyligen en person berätta att det tagits beslut om lvu där placering kommer att ske om 4 veckor ,Personen efterlyste tips och råd de tips som personen fick var att sticka utomlands och om det inte fanns ekonomi att ta många SMS-lån , dessa tips gavs alltså till en person de inte visste något om och heller inget om barnet eller skäl till lvu.

Sitter en man mer eller mindre fast utomlands som stack med en son med ett flertal diagnoser som det krävs medicin för , sonen är sedan närmare ett år inlagd på psykiatrin i landet
Citera
2025-07-19, 19:49
Medlem
Citat:
1) "IVO och JO får se allt?
Nej, det är just det de inte får. JO och IVO får tillgång till det som dokumenterats och skickats in men de har ingen åtkomst till sekretessbelagda delar i ärenden som inte lämnats ut, särskilt inte när kommunen mörkar, maskar eller helt enkelt låter bli att journalföra. De får inte magiskt tillgång till allt en kommun "sitter på". Det är soc som har monopol på all information. Och det vet du innerst inne om du ens läst en enda JO-anmälan i ditt liv.
Jo, JO har tillgång till allt som finns i ärendet. Det finns ingen sekretess mellan kommunerna och JO när JO väl begärt ut ett ärende för granskning. Om sådan användes borde detta JO-anmälas omgående.
Men om det är så som du säger, att kommunen "mörkar, maskar eller helt enkelt låter bli att journalföra". Hur kan man då ta upp dessa bevis vid LVU-förhandlingen i domstol? Skulle kräva en ytterst inkompetent advokat för föräldrarna som inte skulle notera den sorten diskrepans.
Att soc har all info är ju inte så konstigt när det är hela poängen att de ska driva ärendet från första början.
Citera
2025-07-19, 19:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Men hon har poänger. När hon maniskt upprepar barnhandel, låter det naturligtvis absurt hos gemene man. Men det är en miljardindustri och folk tjänar grova pengar på det. Så en form av handel, eller affärsdrivande verksamhet om man så vill, är det ju faktiskt.

Om du kollar allabolag.se så är det rätt så lukrativ bransch. Och de har mycket inflytande på när ett barn kan anses redo för återgång till familj.

Det finns familjer, företag och människor som lever rätt gott på det och de har inget intresse i att minska antalet tvångsplaceringar. Man vill ju gärna tro att de är objektiva, men pengar är pengar. Löner, räntor, omkostnader skall betalas och ovanpå det är det väl inte fel med en hyfsad avkastning.

Jag lät AI göra en grov uppskattning på vad hela LVU-apparaten kostar och jag hoppas innerligt att det var felräknat, för resultatet var skrämmande: uppemot 25 % av Sveriges försvarsbudget går åt till att hålla detta system rullande. Och då pratar vi bara om tvångsplaceringarna. Räknar man dessutom in de betydligt fler SoL-placeringarna, där hot om LVU ofta ligger och pyr i bakgrunden ja då exploderar kostnaden.

Vi pratar om en hel industri där allt och alla ska ha betalt: socialsekreterare, handläggare, jurister, advokater, nämndemän, domare, konsulter, familjebehandlare, familjehemskoordinatorer, utredare, listan tar nästan aldrig slut. Och varje barn som omhändertas genererar intäkter. Tusentals kronor per barn och dygn

Men det som borde skrämma mest är inte själva prislappen. Det är hur strukturen ser ut med alla ramavtal som de större aktörerna har med kommunerna. Det finns idag gott om privata aktörer i större koncerner som lever gott på att barn hålls kvar i systemet. De fakturerar miljoner varje år till kommuner som saknar kontroll samtidigt som de ofta tillåts utföra egna utredningar på uppdrag av socialtjänsten.

Man behöver inte vara konspirationsteoretiker för att förstå vad det leder till:
Utredningar som förstärker bilden av att barnet måste vara kvar.

Terapeuter som "behandlar" men aldrig ifrågasätter om barnet borde ha tagits från föräldern över huvud taget.

Socialnämnder där politiker har band till just dessa bolag och där insynen i affärsmodellen saknas helt.

Vi såg det tydligt i Fallet Adam. Terapeuten borde rimligtvis ha protesterat. Hon borde ha sagt: Det här är inte vård, det är en överträdelse av barnets rättigheter jag kan inte vara kvar. Men istället spelade hon med, anpassade sig till narrativet och Adam hölls kvar till en kostnad av både hans hälsa och pengar.

Det här har ingenting med barnets bästa att göra. Det är en sjuk branschmodell, där barns lidande och familjer i kris blivit en affärsmöjlighet.

Frågan är inte längre om systemet missbrukas. Frågan är hur mycket det tillåts fortgå innan någon sätter stopp för det. Det här stinker verkligen och jag hoppas verkligen att uppdrag granskning börjar titta närmare på detta och att föräldrar börjar begära ut sin dokumentation och hjälper till så att sanningen kommer fram vad det är som pågår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in