2025-07-05, 10:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Du har helt rätt, det är haveri, jag minns vi diskuterade socialtjänsten i Uppvidinge kommun tidigare, och det enorma antalet omhändertagande i en liten sömnig Småländsk kommun. Vi gick ihop flera föräldrar i en stödgrupp som skapats och lämnade in en skrivelse till kommunens frågestund, som är en av kommunfullmäktiges möten varje månad, inga konstiga frågor, utan ställde frågor om vissa rutiner, hur det fanns stöd i lagen och var tex, och hur man kan ta bort dom då frivilliga insatser som finns för att istället placera barn på hvb istället, då det dessutom har gett kommunen ett så kraftigt underskott på pengar så man tvingas stänga äldreboenden istället för att bekosta placeringarna. Men man vägrade helt enkelt svara på frågorna, så ska det inte gå till i ett offentligt samhälle som vårat.

Det är viktigt att allt ni pratat om och lyft lokalt blir offentligt. Kritiken mot socialtjänsten är nämligen till 99% fullt befogad och handlar inte om några "konspirationsteorier" och "desinformation", utan snarare om den obekväma sanningen som staten till varje pris inte vill ska komma ut.
Citera
2025-07-05, 10:16
Medlem
Jag vet och det är ju det som gör det så svårt, dom gör precis allt för att slippa svara på frågorna, nu vet jag att Smålandsposten jobbar på det och har fått en hel del material att granska, så jag hoppas det blir något av det. Jag har ju grabben hemma, men är ensam i gruppen om att lyckas med det, och det här är helt vanliga människor, inte varken barnmisshandel eller missbrukare, utan brister som många gånger inte ens kan förklaras, och det vet jag ju av egen erfarenhet också, efter 2, 5 år så hade vi inte fått svar på hur vi brast och vad som behövde ske för han skulle få komma hem, vi gav säker också 20 olika förslag på insatser som hade varit bättre för honom utan respons. Men då jag har dokumenterat allt och kunde bevisa detta så kom han ju också hem, men det ska ju inte gå till så heller. Om dom inte kan säga hur du brister, hur ska man då som förälder veta det och komma framåt??
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är viktigt att allt ni pratat om och lyft lokalt blir offentligt. Kritiken mot socialtjänsten är nämligen till 99% fullt befogad och handlar inte om några "konspirationsteorier" och "desinformation", utan snarare om den obekväma sanningen som staten till varje pris inte vill ska komma ut.
Citera
2025-07-05, 10:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag vet och det är ju det som gör det så svårt, dom gör precis allt för att slippa svara på frågorna, nu vet jag att Smålandsposten jobbar på det och har fått en hel del material att granska, så jag hoppas det blir något av det. Jag har ju grabben hemma, men är ensam i gruppen om att lyckas med det, och det här är helt vanliga människor, inte varken barnmisshandel eller missbrukare, utan brister som många gånger inte ens kan förklaras, och det vet jag ju av egen erfarenhet också, efter 2, 5 år så hade vi inte fått svar på hur vi brast och vad som behövde ske för han skulle få komma hem, vi gav säker också 20 olika förslag på insatser som hade varit bättre för honom utan respons. Men då jag har dokumenterat allt och kunde bevisa detta så kom han ju också hem, men det ska ju inte gå till så heller. Om dom inte kan säga hur du brister, hur ska man då som förälder veta det och komma framåt??

Tyvärr är skadan ofta redan skedd när ett barn tvångsplaceras, och i dagens sjuka system kan det ta flera år innan barnet återförenas med sin familj. Men det finns ändå hopp, förutsatt att fler föräldrar börjar gå samman, begär ut sina handlingar och granskar dem noggrant.

Jämför journalanteckningarna med det beslutsunderlag som skickats till domstol. Leta efter diskrepanser. Dokumentera allt. När fler börjar visa hur allvarliga och medvetna felen faktiskt är, kommer socialtjänsten inte längre att kunna agera utan konsekvenser.

Och kom ihåg: journalerna tillhör inte socialtjänsten. De tillhör barnen och deras föräldrar. Därför är det avgörande att begära ut all dokumentation och aldrig acceptera att stå i informationsunderläge.

Även gamla av avslutade fall bör granskas. Föräldrar som drabbats tidigare bör gå tillbaka, begära ut sina akter och låta dem granskas i efterhand. Alla fel ska upp i ljuset offentligt. Det är först när allmänheten ser hur socialtjänsten vinklar, överdriver och ibland rentav ljuger i sina underlag, som detta övergrepp på barnfamiljer kan få ett slut.

För just detta kommer inte politikerna självmant att ta tag trots att de mycket väl känner till detta mycket allvarliga demokratiska problem.
Citera
2025-07-05, 10:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Som jag har förstått det är kommunens ekonomi på väg att fullständigt kollapsa, till stor del på grund av dessa okynnesplaceringar av barn. Det har redan lett till ett maktskifte och tvingat kommunen att skära ner både i äldreomsorgen och skolan.

Förr eller senare kommer även lokaltidningen att vakna, och det fina med det är att det kan få en spridningseffekt till andra kommuner och till den bredare allmänheten. När ett sådant systemfel blir så tydligt i en mindre kommun, blir det svårare att bortförklara. Då framstår kritiken mot socialtjänsten för vad den är: inte några "konspirationsteorier", utan fullt befogad och grundad i konkret verklighet.
Citera
2025-07-05, 10:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du har helt rätt, det är haveri, jag minns vi diskuterade socialtjänsten i Uppvidinge kommun tidigare, och det enorma antalet omhändertagande i en liten sömnig Småländsk kommun. Vi gick ihop flera föräldrar i en stödgrupp som skapats och lämnade in en skrivelse till kommunens frågestund, som är en av kommunfullmäktiges möten varje månad, inga konstiga frågor, utan ställde frågor om vissa rutiner, hur det fanns stöd i lagen och var tex, och hur man kan ta bort dom då frivilliga insatser som finns för att istället placera barn på hvb istället, då det dessutom har gett kommunen ett så kraftigt underskott på pengar så man tvingas stänga äldreboenden istället för att bekosta placeringarna. Men man vägrade helt enkelt svara på frågorna, så ska det inte gå till i ett offentligt samhälle som vårat.

Det räcker dessvärre inte med en stödgrupp och att rikta allmänt missnöje på det sättet. Ni behöver tillsammans granska er dokumentation i sin helhet och identifiera återkommande mönster. När ni hittar avvikelser som tydliga skillnader mellan journalanteckningar och det som faktiskt står i beslutsunderlaget ska ni gå vidare med konkreta exempel.

Sedan tar ni med er dessa fakta till politikerna och kräver svar. Ni måste konkretisera felen för att kunna skapa genomslag. Och glöm inte att gå till lokaltidningen, för när journalister får ta del av tydlig dokumentation som visar på systematiska fel, ökar chansen för spridning och verklig förändring. Det är så ni gör skillnad.

Jag är ganska säker på att ni kommer hitta ett allvarligt systemfel här med tanke på att just er kommun sticker ut med så många placerade barn jämfört med andra. Ni kan göra en viktig skillnad och det kan vara i er kommun som tänder stubinen så att säga.

Till slut kommer svenska folket bli varse om att staten ljugit för dem och fört dem bakom ljuset med begrepp som "desinformation" och "konspirationsteorier".
Citera
2025-07-05, 10:43
Medlem
Första reportaget ska komma i Smålandsposten på måndag har jag precis fått information om, och som sagt min grabb är hemma, så jag håller mig i bakgrunden så dom inte börjar jaga honom igen för man ställer frågor 👍
Citat:
Det räcker dessvärre inte med en stödgrupp och att rikta allmänt missnöje på det sättet. Ni behöver tillsammans granska er dokumentation i sin helhet och identifiera återkommande mönster. När ni hittar avvikelser som tydliga skillnader mellan journalanteckningar och det som faktiskt står i beslutsunderlaget ska ni gå vidare med konkreta exempel.

Sedan tar ni med er dessa fakta till politikerna och kräver svar. Ni måste konkretisera felen för att kunna skapa genomslag. Och glöm inte att gå till lokaltidningen, för när journalister får ta del av tydlig dokumentation som visar på systematiska fel, ökar chansen för spridning och verklig förändring. Det är så ni gör skillnad.

Jag är ganska säker på att ni kommer hitta ett allvarligt systemfel här med tanke på att just er kommun sticker ut med så många placerade barn jämfört med andra. Ni kan göra en viktig skillnad och det kan vara i er kommun som tänder stubinen så att säga.

Till slut kommer svenska folket bli varse om att staten ljugit för dem och fört dem bakom ljuset med begrepp som "desinformation" och "konspirationsteorier".
Citera
2025-07-05, 10:44
Medlem
Ja exakt, precis detta som har hänt👍
Citat:
Som jag har förstått det är kommunens ekonomi på väg att fullständigt kollapsa, till stor del på grund av dessa okynnesplaceringar av barn. Det har redan lett till ett maktskifte och tvingat kommunen att skära ner både i äldreomsorgen och skolan.

Förr eller senare kommer även lokaltidningen att vakna, och det fina med det är att det kan få en spridningseffekt till andra kommuner och till den bredare allmänheten. När ett sådant systemfel blir så tydligt i en mindre kommun, blir det svårare att bortförklara. Då framstår kritiken mot socialtjänsten för vad den är: inte några "konspirationsteorier", utan fullt befogad och grundad i konkret verklighet.
Citera
2025-07-05, 10:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Första reportaget ska komma i Smålandsposten på måndag har jag precis fått information om, och som sagt min grabb är hemma, så jag håller mig i bakgrunden så dom inte börjar jaga honom igen för man ställer frågor 👍

Se ändå till att begär ut all dokumentation, även om ert fall är avslutat. Det är viktigt inför framtiden om de får för sig att ge er på dig och din son igen.

Det är också viktigt att du går igenom allt grundligt så du hittar alla avvikelser som du kan rapportera till lokaltidningen. Annars kommer det här bara att fortsätta och andra familjer drabbas. Enda sättet att stoppa detta haveri är att göra som jag säger.
Citera
2025-07-05, 11:03
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är väl snarare upp till dig att visa att fakta är desinformation och konspirationsteorier, intet sant?

Vi backar tillbaka bandet litet, för att sätta svensk socialomsorg i dess rätta perspektiv.

Före 1918 tog samhället hand om sina behövande medborgare genom sk. rotegång och fattigauktion. Rotegången var en slags rotering för främst fattigbarn, föräldralösa barn och fattiga drängar och pigor. De roterade således bostad i socken. Under tidigare delen av 1800-talet infördes fattigauktionen, en slags offentlig upphandling, där man i sockenkyrkan anslog och höll upp sockens behövande vid altaret och frågade sedan sockenborna vilka som kunde uppbjuda vård och logi för lägst ersättning. Fattigauktion "förbjöds" med införandet av 1918 års fattigvårdslag.
Nu infördes istället institutioner, vilka förhandlade om ersättning för varje behövande barn. Riksarbivets podd Arkivpodden har många avsnitt där de uppläser arkivhandlingar som tar upp hur institutionsdirektörer sitter i telefon och budar på barn, ex. barnen på Eriksros barnhem. Detta förekom till 1990 då vi lade ned de institutioner som samhället visste fanns (de stora ökända barnhemmen och psykiatrin), men få vet om att vi efter 1990 och nu även idag 2025 har institutioner för barn, väldigt små barn till och med. Varje sådan institution sitter och förhandlar ersättning för varje barn. Man har således handlat med barn sedan början av 1800-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fattigauktion

Den här tråden handlar förvisso om LVU och den processen kring dessa barn. Men svensk socialomsorg är så mycket mer än LVU. Barn säljs även inom LSS och dessa institutioner vi har inom LSS är ätter värre än de vi finner under LVU, då dessa institutioner inte är genomlysta i samhället.

Den "desinformation" som du så fint kallar det är ren och skär fakta från insatta personer inom socialomsorgen. Där socialhandläggare utan någon fingertoppskänsla omhändertar barn från helt friska familjerelationer. Barn blir sedan placerade i antingen institutionsindustrin (HVB-hem) eller inom fosterhemsindustrin, där stora vårdföretag såsom Attendo uppbjuder ersättning från kommunen för att stå med ett fosterhem. Ofta är dessa fosterhem undermåliga och illa genomlysta. Handläggarna (vilket vi har bevis för genom rättsprotokoll) förlitar sig på företagens interna "kontroll" och skickar bara ett mail till företag som Attendo med frågan om att de har ett lämpligt fosterhem till ett barn. Attendo svarar givetvis JA! och barnet placeras i ett undermålig fosterhem som inte har någon kompetens alls kring barnets behov.

I Socialtjänstens försorg felmedicineras,misshandlas, utnyttjas och dör barn i de sk. "hem" som ska skydda barnen från sitt egna biologiska hem. I såväl HVB, fosterhem och LSS-boenden sker fatala övergrepp och dödliga felmedicineringar utan att någon höjer ögonbrynen. Kränkningar och missförhållanden som direkt leder till ett omhändertaganden om barnet skulle utsättas för samma behandling i sin egen familj.

Det du hör i utländska medier är det vi kallar rök som identifierar elden. Utländska medier har fullkomligt rätt, då vi har spaltmeter av denna typ av kränkningar mot EKMR §8 när det gäller barn med funktionsnedsättning och framför allt när det gäller barn till romer och samer. Nu råkar det vara barn till muslimer som samhället vill "uppfostra" på samma sätt som vi "uppfostrade" romer och samer.

Nämen har vi fått en till i tråden nu.

Varför ska TS bistå med fakta kring något hen önskar diskutera?

Du skrev ett långt raljerande inlägg men ingenstans redovisade du din fakta kring desinformationen.

Mitt största bevis för att det är desinformation? ingen engagerar sig. Förutom en handfull uppenbart psykiskt sjuka människor.

Inte 1 enda vettig person dyker upp i lives, demonstrationer eller dyl för att ta dom i försvar. Någon med konkret utbildning och arbete.
Citera
2025-07-05, 11:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Nämen har vi fått en till i tråden nu.

Varför ska TS bistå med fakta kring något hen önskar diskutera?

Du skrev ett långt raljerande inlägg men ingenstans redovisade du din fakta kring desinformationen.

Mitt största bevis för att det är desinformation? ingen engagerar sig. Förutom en handfull uppenbart psykiskt sjuka människor.

Inte 1 enda vettig person dyker upp i lives, demonstrationer eller dyl för att ta dom i försvar. Någon med konkret utbildning och arbete.

Det är en märklig logik du använder: att ett problem inte existerar bara för att det inte syns i mainstreammedia eller för att det inte lockar "vettiga människor med utbildning" till demonstrationer. Det är samma typ av argument som brukades mot visselblåsare i historien, tills bevisen var för många för att ignorera.

Faktum är att många föräldrar i LVU-processer inte orkar gå ut offentligt och inte för att de är "psykiskt sjuka", utan för att de är nedbrutna, rädda och upptagna med att försvara sig mot en massiv myndighetsapparat. Att du förlöjligar dem säger mer om din empatiska förmåga än om deras trovärdighet.

Vill du diskutera sakligt? Då kan vi börja med fakta:

Sverige ligger bland de högsta i västvärlden vad gäller tvångsomhändertaganden.

Majoriteten av omhändertaganden sker med bristande eller otydlig dokumentation.

JO och IVO har vid upprepade tillfällen kritiserat socialtjänsten för brister i både dokumentation och rättssäkerhet.

Så istället för att ropa "psykisk sjukdom" om alla som protesterar, visa gärna var dessa fakta är fel!
Citera
2025-07-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Nu är sektledaren igång och gör narr av folk som jobbar, och kallar dom för slavar. Ja varför skulle man vilja jobba när man kan leva på skattepengar istället. Riktig samhällsparasit alltså.

Hur kan man inte skämmas över att vara snart 50 år gammal, inte ha en karriär och leva på 20k i månaden. Om det är något som är systemfel är det hur detta tillåts, en person som är uppenbart fullt kapabel till arbete men bara vägrar det, och blir försörjd av staten ändå.
Många har beklagat sig över att förskola ska bli obligatoriskt från 3 år och har tydligen inte sett att det är obligatoriskt från den åldern i många länder världen över.

Att inte ha en karriär är inte ovanligt , folk som trivs och jobbat inom yrken hela livet där man inte gör någon karriär finns det gott om , inget fel med det
Citera
2025-07-05, 11:30
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Det är en märklig logik du använder: att ett problem inte existerar bara för att det inte syns i mainstreammedia eller för att det inte lockar "vettiga människor med utbildning" till demonstrationer. Det är samma typ av argument som brukades mot visselblåsare i historien, tills bevisen var för många för att ignorera.

Inte speciellt konstig logik. Public service rapportering är irrelevant, det syns inte ens arrangörernas sociala media.

Citat:
Faktum är att många föräldrar i LVU-processer inte orkar gå ut offentligt och inte för att de är "psykiskt sjuka", utan för att de är nedbrutna, rädda och upptagna med att försvara sig mot en massiv myndighetsapparat. Att du förlöjligar dem säger mer om din empatiska förmåga än om deras trovärdighet.

Antagande. Sätta ord i mun. Ursäkt.

Citat:
Vill du diskutera sakligt? Då kan vi börja med fakta:

Sverige ligger bland de högsta i västvärlden vad gäller tvångsomhändertaganden.

Låt oss säga att det är så, är det bevis för att fel begås menar du?

Citat:
Majoriteten av omhändertaganden sker med bristande eller otydlig dokumentation.

Antagande baserat på vad du tolkat och tror.

Citat:
JO och IVO har vid upprepade tillfällen kritiserat socialtjänsten för brister i både dokumentation och rättssäkerhet.
Citat:

Så istället för att ropa "psykisk sjukdom" om alla som protesterar, visa gärna var dessa fakta är fel!

Deras kritik gäller fortfarande åt BÅDA hållen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in