Citat:
Ursprungligen postat av
beatrix1
Jag vet och det är ju det som gör det så svårt, dom gör precis allt för att slippa svara på frågorna, nu vet jag att Smålandsposten jobbar på det och har fått en hel del material att granska, så jag hoppas det blir något av det. Jag har ju grabben hemma, men är ensam i gruppen om att lyckas med det, och det här är helt vanliga människor, inte varken barnmisshandel eller missbrukare, utan brister som många gånger inte ens kan förklaras, och det vet jag ju av egen erfarenhet också, efter 2, 5 år så hade vi inte fått svar på hur vi brast och vad som behövde ske för han skulle få komma hem, vi gav säker också 20 olika förslag på insatser som hade varit bättre för honom utan respons. Men då jag har dokumenterat allt och kunde bevisa detta så kom han ju också hem, men det ska ju inte gå till så heller. Om dom inte kan säga hur du brister, hur ska man då som förälder veta det och komma framåt??
Tyvärr är skadan ofta redan skedd när ett barn tvångsplaceras, och i dagens sjuka system kan det ta flera år innan barnet återförenas med sin familj. Men det finns ändå hopp, förutsatt att fler föräldrar börjar gå samman, begär ut sina handlingar och granskar dem noggrant.
Jämför journalanteckningarna med det beslutsunderlag som skickats till domstol. Leta efter diskrepanser. Dokumentera allt. När fler börjar visa hur allvarliga och medvetna felen faktiskt är, kommer socialtjänsten inte längre att kunna agera utan konsekvenser.
Och kom ihåg: journalerna tillhör inte socialtjänsten. De tillhör barnen och deras föräldrar. Därför är det avgörande att begära ut all dokumentation och aldrig acceptera att stå i informationsunderläge.
Även gamla av avslutade fall bör granskas. Föräldrar som drabbats tidigare bör gå tillbaka, begära ut sina akter och låta dem granskas i efterhand. Alla fel ska upp i ljuset offentligt. Det är först när allmänheten ser hur socialtjänsten vinklar, överdriver och ibland rentav ljuger i sina underlag, som detta övergrepp på barnfamiljer kan få ett slut.
För just detta kommer inte politikerna självmant att ta tag trots att de mycket väl känner till detta mycket allvarliga demokratiska problem.