2025-07-10, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ja inte har de tid att gå runt och leta upp barn för att anmäla dem till soc , antingen söker barn själva upp kuratorn eller också är det någon annan personal som kontaktar kuratorn för att de anser att det finns behov eller så kontaktas förälder om att barnet kan vara i behov av att träffa kurator

Du kan omöjligt veta det.
Citera
2025-07-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
https://www.smp.se/2025-07-07/skulle-hamta-sina-barn-da-var-de-omhandertagna-av-socialen/
Nästa reportage om Uppvidinge kommun, ändå tror folk så gott om dom på socialtjänsten... Tyvärr betalvägg 👍

Jag vet att socialtjänsten tar barn olagligt och skadar hela samhället
Citera
2025-07-10, 08:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Sluta hitta på saker.

Vad har jag hittat på? Kan du specificera vad jag hittat på? Det är ju sanningen. Det är ni som är sekten som sprider desinformation om LVU och det är dessutom dokumenterat i denna tråd att ni gör det.
Citera
2025-07-10, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad har jag hittat på? Kan du specificera vad jag hittat på? Det är ju sanningen. Det är ni som är sekten som sprider desinformation om LVU och det är dessutom dokumenterat i denna tråd att ni gör det.

Du vet ju Kurre, såklart när socvurmarna inte kan argumetera blir det personangrepp istället.
Citera
2025-07-10, 08:45
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Att hon gör överdrifter är inte desinformation.
Om du läser inslaget CFR gjort kan du klart och tydligt se att det finns legitimitet bakom LVU-kampanjerna. Slutaharva den här icke-frågan om att Fia påstår att hälften av alla barn kommer omhändertas nu.

Jo att överdriva och rent av ljuga är exakt vad desinformation är, finns gott om fler exempel på det, man kan tydligt se när Fia hittar på, det är när hon öppnar käften.

Varför bryr du dig så jävla mycket vad jag tycker? Vill du inte diskutera det jag skriver om eller trådens ämne så gör bara inte det, fattar verkligen inte vad som är så svårt.
Citera
2025-07-10, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Att hon gör överdrifter är inte desinformation.
Om du läser inslaget CFR gjort kan du klart och tydligt se att det finns legitimitet bakom LVU-kampanjerna. Slutaharva den här icke-frågan om att Fia påstår att hälften av alla barn kommer omhändertas nu.

Hur vet denna socvurmare för övrigt om det kommer eller inte kommer ske. Hur många kunde veta om vad Tyskarna under andra världskriget skulle göra?
Citera
Avslutad
Jag har bara de utredningar som socialtjänsten själva gjort och detta material är inget man lägger upp på allmänna platforms. Socialtjänsten lägger upp ett case på ett visst sätt så att oavsett hur man vrider på det är man som förälder klandervärd. Ex från deras utredningar "familjen levde isolerade och drog sig undan" I själva verket bodde vi fem minuter från skolan och våra barn hade kompisar som kom hem till oss och spelade tv spel eller barnen var ute och lekte tillsammans. Om du vill ha vår version kan du börja med att begära ut handlingar från IVO om anmälnigar mot Varbergs kommun socialtjänsten från 2020 och framåt. Det finns en bibba på säkert 200 anmälningar jag och släktingar gjort utan någon reaktion från IVO. Faktum att ivo inte lägger sig i fallet betyder inte att vi förtjänade att bli fråntagna våra barn. De som inte blivit söndertuggade av socialtjänsten själva, tror gärna att föräldrarna är skyldiga till det som soc skriver. Jag vill inte dömas av en folkdomstol på Flashback utan det ska skötas av rättsväsendet på det sätt som tidigare nämnts.

Citat:
Vad är din anledning till att du inte låter oss granska ditt egna material?

Är återkommande detta, föräldrar med LVU som inte gjort något och soc bara tog barnen, sen vill de ha en oberoende granskning.

Crowdsourca det då? Maskera uppgifter så det är anonymt sen låt allmänheten granska det.

Voilà där har ni er helt kostnadsfria oberoende granskning.

Varför inte?
Citera
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubba-Klubba50
Hur vet denna socvurmare för övrigt om det kommer eller inte kommer ske. Hur många kunde veta om vad Tyskarna under andra världskriget skulle göra?

Hur kan Fia veta då?
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorree
Hur är det tekniskt omöjligt pga sekretess? En vårdnadshavare har rätt att få ut all dokumentation gällande barnet. Sen kan saker som den andra vårdnadshavaren eller barnet säger sekretessmarkeras. Det görs ju för att främst skydda barnet från eventuella reprimander, men det sker nästan aldrig. Socialtjänsten har också en skyldig att dokumentera samtal med andra aktörer, överenskommelser med chefen osv.

Jobbar du själv inom barn och unga eller du bara gissar?

Det görs hundratusentals utredningar varje år, hur många är det som får medial uppmärksamhet? Visst kan systemet blir bättre, men det är människor som jobbar med människor. Det kommer bli fel, men det sker väldigt sällan.

Och där kom den sedvanliga halvsanningen "föräldern har ju rätt att få allt"–snacket från någon som uppenbarligen aldrig har begärt ut ett LVU-ärende i praktiken.

Jo vårdnadshavare har teoretisk rätt att ta del av all dokumentation, men i verkligheten sekretessbeläggs stora delar, ofta med hänvisning till barnets skydd även när det rör samtal där vårdnadshavaren själv deltagit. SIP-protokoll, interna PM, minnesanteckningar, e-post och externa kontakter undanhålls rutinmässigt.

Det är alltså inte "tekniskt omöjligt" i bemärkelsen att lagen förbjuder det. Det är snarare "tekniskt omöjligt" i bemärkelsen att kommunerna väljer att blockera tillgången och gömma sig bakom sekretessparagrafer som inte ens alltid är korrekta. Och om du inte vet det, så har du troligen aldrig stått på den mottagande sidan av en LVU-process.

Så nej, det är inte en rättvis process när ena parten kontrollerar vad den andra parten får se. Och det är precis det som är poängen men den gick visst dig helt förbi.
Citera
2025-07-10, 08:49
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jo att överdriva och rent av ljuga är exakt vad desinformation är, finns gott om fler exempel på det, man kan tydligt se när Fia hittar på, det är när hon öppnar käften.

Varför bryr du dig så jävla mycket vad jag tycker? Vill du inte diskutera det jag skriver om eller trådens ämne så gör bara inte det, fattar verkligen inte vad som är så svårt.
Det en ren lögn av dig att påstå att jag inte diskuterar ämnet.
Du är väl i nivå med Fia.
Citera
2025-07-10, 08:49
Medlem
Citat:
Hur kan Fia veta då?

Jag vet inte vad hon kan eller inte kan veta, har hon ens sagt att hon vet? När man är besatt av en person kan man ju i detalj ordagrant redogöra för vad en person sagt.
Citera
2025-07-10, 08:55
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incidenten
Jag har bara de utredningar som socialtjänsten själva gjort och detta material är inget man lägger upp på allmänna platforms.

Varför inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Incidenten

Socialtjänsten lägger upp ett case på ett visst sätt så att oavsett hur man vrider på det är man som förälder klandervärd. Ex från deras utredningar "familjen levde isolerade och drog sig undan" I själva verket bodde vi fem minuter från skolan och våra barn hade kompisar som kom hem till oss och spelade tv spel eller barnen var ute och lekte tillsammans. Om du vill ha vår version kan du börja med att begära ut handlingar från IVO om anmälnigar mot Varbergs kommun socialtjänsten från 2020 och framåt. Det finns en bibba på säkert 200 anmälningar jag och släktingar gjort utan någon reaktion från IVO. Faktum att ivo inte lägger sig i fallet betyder inte att vi förtjänade att bli fråntagna våra barn. De som inte blivit söndertuggade av socialtjänsten själva, tror gärna att föräldrarna är skyldiga till det som soc skriver. Jag vill inte dömas av en folkdomstol på Flashback utan det ska skötas av rättsväsendet på det sätt som tidigare nämnts.

Jag vill bara kunna se båda sidorna, är det verkligen för mycket begärt? Istället får jag nöja mig med din version, jag tror det säkert finns en hel del fel socialtjänsten gjort i din utredning, men tror även att du själv förskönar bilden av vad som hänt, och det är därför du bara i teorin vill få ditt fall granskat.

Du kan publicera din utredning och allt material du har fritt så hela allmänheten kan läsa och göra sin bedömning, behöver inte vara här på Flashback. det är en väldigt bra oberoende granskning för du kommer få väldigt många perspektiv, vissa kommer garanterat hålla med dig och andra inte. Vad är du rädd ska hända om du gör det? Detta är ingen idé jag kommit på eller så, crowdsourcing är ett väldigt bra verktyg och används flitigt inom massa olika områden.

Som kurt-sune alltid brukar säga, men som han nu ändrat sig kring, är att om man ska kunna uttala sig om någons ärende behöver man tillgång till allt material, annars är det bara tomma ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in