Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Ventilspel kontrolleras i första hand med hörsel och finns där inga missljud så undersöks det inte ytterligare.

Total bullshit.

Det finns inget sätt i världen du kan höra ett för tajt ventilspel. Du märker inget förrän du bränner ventiler som ligger på och du tvingas till en kostsam topprenovering.

En mekaniker som på frågan: "hur stod ventilerna" svarar: "Äh, det var lugnt. Jag hörde ingenting" skulle jag aldrig aldrig aldrig anförtro ett enda jobb igen - och heller inte betala ett skvatt för det som redan är gjort.
Citera
2025-07-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Vet en verkstad som har riktigt bra omdömen bland kunderna. Flesta märken,årsmodell vanligen 2000-2015. Bara invandrare i personalen. Det jag har noterat är att personalen av nån anledning brukar stå och tokvarva många av kundernas bilar på tomgång, på uteplanen vid verkstaden. Vet inte riktigt hur de felsöker så. Men har aldrig sett eller varit med om det annanstans. Nej, jag har aldrig lämnat min bil där. Skulle inte heller uppskatta att de varvade max på min bil.
Är nog koll av partickelfiltret, sett de flera gånger då de gjort det på dieselbilar.
Citera
2025-07-03, 20:03
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, bilverkstäder har generellt sett inte alls ”väldigt bra vinstmarginaler” och det är inte nån lek att få en bilverkstad att gå runt och ha god lönsamhet.

Jag tippar på att de flesta verkstäder idag kör mest med fasta tider för kända arbeten, alltså att om det står i deras uppgifter att ett kamremsbyte på en viss bil/motor beräknas ta 5 timmar, så är det i grunden 5 timmar man får betala för även om det gick ovanligt smidigt och tog bara 4 timmar, eller om något krånglade etc så det tog 6 timmar.

Att tänka på är att i dessa timmar man får betala för ett jobb så ska även flera andra moment och div arbete som inte enbart är själva mekandet av mekanikern räknas med.

Och här nedan ser vi att du återigen startat en tråd enbart med trolleri som mål…

Jag föreslår att tråden låses och kastas i runda arkivet och smäll på fingrarna till dig…

Nej. Sluta ljuga. Meca brukar i offerten skriva tidsåtgång per moment vilket såklart är en uppskattning. Om det gått fortare har de fakturerat mindre än det som framgick i offerten. Senast betalde jag nästan 1000 kr mindre än det jag skrev under på när jag hämtade bilen från service. Så det ska vara, ärligt och korrekt.

BMW märkesverkstad tar ca en tusenlapp för att byta torkarblad. Jag köpte torkarbladen själv för 280 kr, original, och bytte själv. Det tar bokstavligen 1 minut att göra. Du menar alltså att det INTE är bra vinstmarginal för en minuts arbete?
Citera
2025-07-03, 20:06
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Är nog koll av partickelfiltret, sett de flera gånger då de gjort det på dieselbilar.

Finns instrument för sånt. Men klart att en invandrarverkstad kör på arab sättet då de inte har verktyg och instrument.
Citera
2025-07-03, 20:08
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Total bullshit.

Det finns inget sätt i världen du kan höra ett för tajt ventilspel. Du märker inget förrän du bränner ventiler som ligger på och du tvingas till en kostsam topprenovering.

En mekaniker som på frågan: "hur stod ventilerna" svarar: "Äh, det var lugnt. Jag hörde ingenting" skulle jag aldrig aldrig aldrig anförtro ett enda jobb igen - och heller inte betala ett skvatt för det som redan är gjort.

De flesta i tråden kan inte ett piss om bilar. De är hobbymekare allihop som lever kvar på 70-talet.
Citera
2025-07-03, 20:12
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du kan se i appen kostnaderna separerade, alltså delar etc och arbete för sig…?
Eller menar du att hela kostnaden bara var arbete…?

Det ser man i offerten före. Materialkostnader för service ligger knappt på en tusenlapp för en vanlig service. Alltid jobbet som är dyrt pga momsen i Sverige. Han menar på att de jobbat 50 min på bilen och fakturerat 6000 på en hybrid, säg 4500-5000 kr bara för arbete. Ja, det är rena lurendrejerier det!
Citera
2025-07-03, 20:17
Medlem
Du ska ju ha fått ett specat kvitto där arbetstimmar och all material finns med.
Har oljebytet av vxllådan gjorts på ett korrekt sätt, alltså genom spolning, så ska det även stå hur många låter olja som gått åt, oftast mellan 8-12L.
Citera
2025-07-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Finns instrument för sånt. Men klart att en invandrarverkstad kör på arab sättet då de inte har verktyg och instrument.
Vi jobbade utanför en välkänd bilverkstad här i Kungsbacka... såg detta flera gånger å jag frågade en utomstående vad de sysslar med å han förklarade det så. Det var bilar som var några år bara, kan tänka mig bilar som bara går korta sträckor.
Citera
2025-07-03, 20:29
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Du ska ju ha fått ett specat kvitto där arbetstimmar och all material finns med.
Har oljebytet av vxllådan gjorts på ett korrekt sätt, alltså genom spolning, så ska det även stå hur många låter olja som gått åt, oftast mellan 8-12L.

Knappast så många liter. Totalkapaciteten på min bil är 6.3 lite växellådsolja om man tömmer allt inkl. momentomvandlare, något som aldrig någonsin kommer göras av någon verkstad. Nu handlar det om exempelvis byte vid avtappning (normalt underhåll) och då går det åt mellan 2.8 och 3.5 liter olja på min bil. Spolning görs aldrig heller om du nu inte specifikt frågar efter det men det är mer undantag än regel vid normalt byte.
Citera
2025-07-03, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbaraboom84
3000 mil service
Toyota Corolla 2023
(Hybrid)
6000kr
Ser i appen den var olåst i 50 minuter.
Dyr timpeng.
Kanske jag som är obegåvad men du påstår alltså att servicen tog 50 minuter?
Citera
2025-07-03, 20:41
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Men är du seriös nu? 99% av alla bilägare i Sverige lämnar in sina bilar på verkstäder. Resterande 1% gör det själv eller lämnar den till sin ”kompis” mekare. Du verkar inte förstå att alla inte är som dig. NPC.
Jag förstår bara inte hur du kan klaga när du inte ens har koll.
Citera
2025-07-03, 20:47
Medlem
Citat:
Knappast så många liter. Totalkapaciteten på min bil är 6.3 lite växellådsolja om man tömmer allt inkl. momentomvandlare, något som aldrig någonsin kommer göras av någon verkstad. Nu handlar det om exempelvis byte vid avtappning (normalt underhåll) och då går det åt mellan 2.8 och 3.5 liter olja på min bil. Spolning görs aldrig heller om du nu inte specifikt frågar efter det men det är mer undantag än regel vid normalt byte.

Jag har gjort två spolningar, dom spolar först igenom 8 liter för att se om det finns kvar föroreningar, gör det det så spolas det igenom 4 liter till.
Kör man tömning så får man inte ut all gammal olja och skit.
I dag så är det väl inte standard att byta oljan överhuvudtaget om det inte gäller utryckningsfordon och polisfordon.
Senast redigerad av peckapecan 2025-07-03 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in