Jag är övertygad om att bilverkstäderna skiljer på privatägda bilar och s k tjänstebilar.
På tjänstebilar är det fritt fram att byta delar, för det är ingen som ifrågasätter behovet av byte delar.
Som exempel kan jag berätta att jag hade en MB 124 E-klass som tjänstebil.
Vid en service hade man oönskat bytt batteriet.
Enligt MRF och Gröna Punkten ska kunden alltid erbjudas de utbytta delarna.
Eftersom jag relativt nyligen hade bytt batteri så önskade jag det utbytta batteriet(med baktanken att montera det i någon av mina hobbybilar).
Det utbytta batteriet fanns inte att uppbringa hos Philipssons verkstad!
Jag kontaktade naturligtvis Philipssons distriktschef, som beklagade det inträffade.
Jag påpekade att Philipssons förbundit sig att följa MRF och Gröna Punkten, och att jag var anställd på det företag som följde upp hur bilverkstäderna levde upp till sina förpliktelser.
Nog inte bara Philipssons som agerar snudd på kriminellt.
Hondan, som köptes ny hösten 2015, lämnas alltid till service hos Honda märkesverkstad varje höst.
Hustrun som vill ha så med i alla fall EN bil.
Vid servicen hösten 2024 hade verkstaden kontrollmätt batteriet och ansåg att det behövde bytas.
Man ringde därför upp hustrun och frågade hur hon ställde sig till att byta batteriet, och hon gav sitt medgivande till bytet.
Verkstaden hade naturligtvis rätt, eftersom kontrollampan för Start/Stop tändes lite då och då - ett tecken på att batteriet sjöng på sista versen.
Då hustrun hämtade bilen frågade dom om vi önskade behålla det utbytta batteriet, som stod i en kartong vid kundmottagningsdisken.
Man erbjöd sig att bära ut det utbytta batteriet till bilen, men hustrun tackade nej.
Det debiterades inte extra för batteribytet, och priset på batteriet var inte ohemult.
Heder åt Honda märkesverkstad!