Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-08-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Total bullshit.

Det finns inget sätt i världen du kan höra ett för tajt ventilspel. Du märker inget förrän du bränner ventiler som ligger på och du tvingas till en kostsam topprenovering.

En mekaniker som på frågan: "hur stod ventilerna" svarar: "Äh, det var lugnt. Jag hörde ingenting" skulle jag aldrig aldrig aldrig anförtro ett enda jobb igen - och heller inte betala ett skvatt för det som redan är gjort.
Ett vant öra kan höra om en motor har ventiler som "står på" i o m att motorn då går ojämnt på tomgång.
Med stetoskop kan man då enkelt fastställa vilken ventil som inte stänger helt!

Men då är det nog för sent att justera ventilspelet.
Citera
2025-08-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Knappast så många liter. Totalkapaciteten på min bil är 6.3 lite växellådsolja om man tömmer allt inkl. momentomvandlare, något som aldrig någonsin kommer göras av någon verkstad. Nu handlar det om exempelvis byte vid avtappning (normalt underhåll) och då går det åt mellan 2.8 och 3.5 liter olja på min bil. Spolning görs aldrig heller om du nu inte specifikt frågar efter det men det är mer undantag än regel vid normalt byte.
Normalt vid ett byte ATF-olja i en automatväxellåda tappar man ur 2 - 3 liter.
Fyller på lika mycket.
Kör igenom växellådan och kollar nivån.
Cykeln brukar man göra 3 gånger.
Då går det åt mellan 6 och 10 liter ATF-olja.
Citera
2025-08-13, 16:36
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
En mekaniker som på frågan: "hur stod ventilerna" svarar: "Äh, det var lugnt. Jag hörde ingenting" skulle jag aldrig aldrig aldrig anförtro ett enda jobb igen - och heller inte betala ett skvatt för det som redan är gjort.

Det är väl förvisso sant att man inte kan höra ett för tajt ventilspel, men å andra sidan... senast som man var ute för något sådant var väl på någon gammal Opel Rekord från typ 1982.
Det är ju egentligen inget som händer idag...

Däremot för slappt ventilspel kan ju hyffsat lätt höras.

Och... Hör och häpna...

I serviceschema för tex vissa bensindrivna Mitsubishi (ASX, Outlander m.fl...) så står det följande vid varje 10 tusen mil:

Ventilspel - Kontroll endast genom att lyssna, vid missljud justera mot pristillägg.

Och det finns faktiskt fler biltillverkare som har typ denna text i serviceschemat.
Senast redigerad av ormbiten 2025-08-13 kl. 16:50.
Citera
2025-08-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Du tycker att det gått fort? Jo visst försegår det en del fusk i bilverkstäder men tidsramen här är då inget som hissar varningsflaggor. Momenten som listades tar enskilt under minuten för en inbiten mekaniker, undantagsvis tändstift som kanske tar 10 minuter. Ventilspel kontrolleras i första hand med hörsel och finns där inga missljud så undersöks det inte ytterligare.

Under minuten att byta bromsvätska? Under minuten att byta växellådsolja? Vilken värld lever du i? Man har inte ens fått upp bilen på lyften på ett säkert sätt under en minut. Och kolla ventilerna med hörsel? Är det en ångmaskin som skall servas?
Citera
2025-08-13, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Mina erfarenheter är inte fusk och ljug men man slarvar. Och alla slarvar. Man drar inte ens åt skruvar när man skall sätta ihop bilen igen. Och det har hänt på flera då jag brukar byta när det har hänt.

Min bror lämnade in bil för plåtskada och bilen var inte bara körd med en längre sträcka utan det låg fimpar i askfatet (som aldrig använts sedan ny).
Man kan ju önska att detta var saker man bara hittade på.

öhhh... känns lite påhittat av dig ja...
Volvo tex slutade med "askkoppar" för över 20 sedan...
Hur gammal är din bil? Märke?
Har det märket fortfarande "askkopp" i sina modeller...?
Citera
2025-08-13, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag fick ge ca 650kr för ett par torkarblad hos VW, för ca 8-10år sedan, jag fick sätta dit dom på bilen själv.
Så märkesfirmor tar bra betalt för sina originalprodukter de säljer.
Inte "vår" Honda märkesverkstad.
Dom tar inte betalt för arbetet när dom får sälja t ex torkarblad och batteri.
Citera
2025-08-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det är väl förvisso sant att man inte kan höra ett för tajt ventilspel, men å andra sidan... senast som man var ute för något sådant var väl på någon gammal Opel Rekord från typ 1982.
Det är ju egentligen inget som händer idag...

Däremot för slappt ventilspel kan ju hyffsat lätt höras.

Och... Hör och häpna...

I serviceschema för tex vissa bensindrivna Mitsubishi (ASX, Outlander m.fl...) så står det följande vid varje 10 tusen mil:

Ventilspel - Kontroll endast genom att lyssna, vid missljud justera mot pristillägg.

Och det finns faktiskt fler biltillverkare som har typ denna text i serviceschemat.
Raka motsatsen till Lada Niva där t o m kamaxelkedjan ska kontrolleras och spänningen vid behov justeras.
Citera
2025-08-14, 11:43
Medlem
Jag är övertygad om att bilverkstäderna skiljer på privatägda bilar och s k tjänstebilar.
På tjänstebilar är det fritt fram att byta delar, för det är ingen som ifrågasätter behovet av byte delar.
Som exempel kan jag berätta att jag hade en MB 124 E-klass som tjänstebil.
Vid en service hade man oönskat bytt batteriet.
Enligt MRF och Gröna Punkten ska kunden alltid erbjudas de utbytta delarna.
Eftersom jag relativt nyligen hade bytt batteri så önskade jag det utbytta batteriet(med baktanken att montera det i någon av mina hobbybilar).
Det utbytta batteriet fanns inte att uppbringa hos Philipssons verkstad!
Jag kontaktade naturligtvis Philipssons distriktschef, som beklagade det inträffade.
Jag påpekade att Philipssons förbundit sig att följa MRF och Gröna Punkten, och att jag var anställd på det företag som följde upp hur bilverkstäderna levde upp till sina förpliktelser.
Nog inte bara Philipssons som agerar snudd på kriminellt.

Hondan, som köptes ny hösten 2015, lämnas alltid till service hos Honda märkesverkstad varje höst.
Hustrun som vill ha så med i alla fall EN bil.
Vid servicen hösten 2024 hade verkstaden kontrollmätt batteriet och ansåg att det behövde bytas.
Man ringde därför upp hustrun och frågade hur hon ställde sig till att byta batteriet, och hon gav sitt medgivande till bytet.
Verkstaden hade naturligtvis rätt, eftersom kontrollampan för Start/Stop tändes lite då och då - ett tecken på att batteriet sjöng på sista versen.
Då hustrun hämtade bilen frågade dom om vi önskade behålla det utbytta batteriet, som stod i en kartong vid kundmottagningsdisken.
Man erbjöd sig att bära ut det utbytta batteriet till bilen, men hustrun tackade nej.
Det debiterades inte extra för batteribytet, och priset på batteriet var inte ohemult.
Heder åt Honda märkesverkstad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in