Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-03, 17:48
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Hur kontrollerar man om oljor och vätskor är bytta? Ska jag behöva dränera och kolla?
Vet du inte ens det förstår jag om du lämnar iväg bilen.
Men varför klagar du då? Förstår ärligt inte ens frågeställningen

Du vet ju uppenbarligen ingenting om bilar ändå litar du inte på verkstaden. Var det blatteverkstad också?
Citera
2025-07-03, 17:51
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så om nån är bilmekaniker så är denne enligt dig per automatik en lögnare…?

Jag reagerade på att du påstod att ” Bara bromsoljan tar säkert tre timmar.” vilket är ett tydligt tecken på att du har noll koll…

Jag kan upplysa dig att när jag bytte gjorde ett komplett byte av bromsvätska på min BMW 7serie på en auktoriserad verkstad för några år sedan så kostade det 475kr ink vätskan. Om det tagit 3 timmar så hade man aldrig kunnat ha det priset då det faktiska timpriset redan på den tiden låg på säkert det dubbla….

Så ett byte av bromsvätska på en erfaren välutrustad verkstad torde landa på ca 30 min.

Man sitter såklart inte och handjagar, utan lyfter bilen, kopplar in en sån här (eller liknande) och så gör man annat sen.

https://verkstadskungen.se/verkstadsutrustning/bromsvatskebyte/automatisk-bromsvatskebytare.html
Citera
2025-07-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luohan
Det låter väldigt misstänksamt i mina öron.
Bara bromsoljan tar säkert tre timmar.
Sen kan de iofs jobbat parallellt.
Jag är inte bilmekaniker, men det låter väldigt kort för allt det där.

Nä, det tar inte 3h, det tar 20-30 minuter med rätt grejer, max, att byta bromsvätskan.
Citera
2025-07-03, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Olja rinner ur diffen på en minut.

Oavsett så var det ett exempel på att man inte behöver titta på oljan medan den rinner ut, oavsett hur lång tid det tar. Låter man det stå 5 minuter medan man gör nånting annat så blir inte totaltiden summan av varje delmoment.
Citera
2025-07-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Jo hydraulolja om det är hydrauliska bromsar

Bromsvätska är ingen olja, och är därmed heller ingen hydraulolja.
Oljor är i grunden hydrofobisk, alltså inte blandar sig eller löser sig med vatten.

Bromsvätska är normalt hygroskopisk och tar alltså upp vatten, vilket inte en olja gör.

Enkelt uttryckt absorberar hygroskopiska material fukt, medan hydrofoba material inte absorberar fukt från omgivningen .
Citera
2025-07-03, 19:34
Medlem
bo-jerrys avatar
För mig som verkmästare låter inte detta märkligt alls. Du måste tänka att mekaniker gör dessa moment varje dag. Det går undan.
Citera
2025-07-03, 19:37
Medlem
Vet en verkstad som har riktigt bra omdömen bland kunderna. Flesta märken,årsmodell vanligen 2000-2015. Bara invandrare i personalen. Det jag har noterat är att personalen av nån anledning brukar stå och tokvarva många av kundernas bilar på tomgång, på uteplanen vid verkstaden. Vet inte riktigt hur de felsöker så. Men har aldrig sett eller varit med om det annanstans. Nej, jag har aldrig lämnat min bil där. Skulle inte heller uppskatta att de varvade max på min bil.
Citera
2025-07-03, 19:38
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Vet du inte ens det förstår jag om du lämnar iväg bilen.
Men varför klagar du då? Förstår ärligt inte ens frågeställningen

Du vet ju uppenbarligen ingenting om bilar ändå litar du inte på verkstaden. Var det blatteverkstad också?

Men är du seriös nu? 99% av alla bilägare i Sverige lämnar in sina bilar på verkstäder. Resterande 1% gör det själv eller lämnar den till sin ”kompis” mekare. Du verkar inte förstå att alla inte är som dig. NPC.
Citera
2025-07-03, 19:47
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Vet en verkstad som har riktigt bra omdömen bland kunderna. Flesta märken,årsmodell vanligen 2000-2015. Bara invandrare i personalen. Det jag har noterat är att personalen av nån anledning brukar stå och tokvarva många av kundernas bilar på tomgång, på uteplanen vid verkstaden. Vet inte riktigt hur de felsöker så. Men har aldrig sett eller varit med om det annanstans. Nej, jag har aldrig lämnat min bil där. Skulle inte heller uppskatta att de varvade max på min bil.

Omdömen som bara kommer från klanen. Alla brorsor och kusiner som gett falska omdömen fattar du väl. Helt meningslöst att ens nämna. Och de svenskar som lämnat in har lämnat in sin bil har lämnat bra omdöme för det låga priset. Skulle aldrig infalla mig att lämna in ens en åsna till en babbe verkstad.
Citera
2025-07-03, 19:50
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
För mig som verkmästare låter inte detta märkligt alls. Du måste tänka att mekaniker gör dessa moment varje dag. Det går undan.

Jag hade möjligtvis köpt ditt argument om det rörde sig om märkesverkstad där man enbart jobbar på ett bilmärke. Nu handlar det om verkstad som jobbar på i princip alla bilar. Ett känt namn som konkurrerar med Meca och Mekonomen.
Citera
2025-07-03, 19:51
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Varför ska växellådsoljan bytas kall?

För då ligger all olja i tråget?
Citera
2025-07-03, 19:53
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Exakt så. Det är precis samma som att bo i hus. Alla som äger ett hus måste se till att vara kompis med åtminstone en snickare, en murare, en elektriker, en plåtslagare, en plattsättare, en markentreprenör, en ställningsbyggare, en takläggare och en rörmokare. Har man inte de sociala färdigheterna att knyta det kontaktnätet får man antingen finna sig i att bli lurad eller sälja huset och bo i tält i stället.

Så Mulle Meck blåser dig men när du blivit kompis med honom efter några rundor på verkstan så slutar han blåsa dig? Eller vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in