Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-03, 16:47
Medlem
3000 mil service
Toyota Corolla 2023
(Hybrid)
6000kr
Ser i appen den var olåst i 50 minuter.
Dyr timpeng.
Citera
2025-07-03, 16:53
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Det du listar tar aldrig längre tid än så.

Jasså? Jag glömde tillägga AC service med. Enligt ChatGPT tar det mellan 4.5 och 7 timmar för en effektiv verkstad att utföra alla moment förutsatt att inget krånglar. Detta luktar fusk lång väg. De gjorde allt på 4h alltså? Ja jo tjena..
Citera
2025-07-03, 16:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Hur kontrollerar man om oljor och vätskor är bytta? Ska jag behöva dränera och kolla?
Du skrev just att man hade lagt vatten istället för olja i tråget så det verkar du ha klarat att kontrollera
Citera
2025-07-03, 16:54
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luohan
Det låter väldigt misstänksamt i mina öron.
Bara bromsoljan tar säkert tre timmar.
Sen kan de iofs jobbat parallellt.
Jag är inte bilmekaniker, men det låter väldigt kort för allt det där.

Jag glömde tillägga AC service med. Enligt ChatGPT tar det mellan 4.5 och 7 timmar för en effektiv verkstad att utföra alla moment förutsatt att inget krånglar. Detta luktar fusk lång väg. De gjorde allt på 4h alltså? Ja jo tjena..
Citera
2025-07-03, 16:55
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du skrev just att man hade lagt vatten istället för olja i tråget så det verkar du ha klarat att kontrollera

Inte jag, skadeverkstaden.
Citera
2025-07-03, 16:58
Medlem
Citat:
Jag glömde tillägga AC service med. Enligt ChatGPT tar det mellan 4.5 och 7 timmar för en effektiv verkstad att utföra alla moment förutsatt att inget krånglar. Detta luktar fusk lång väg. De gjorde allt på 4h alltså? Ja jo tjena..

Jag håller med.
Begär kvitto på allt de påstår är gjort.
Därefter. Ta bilen till annan verkstad och få bekräftat. Du har garanti på utfört arbete.
Citera
2025-07-03, 16:58
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Är det där inte lite som att gå till doktorn, de ska byta något inuti knät, och när du vaknar upp efteråt hur vet du vad de satt in i knät, under huden?

Det handlar om förtroende. För företaget, för verkstaden, för personerna där. Kedjor av verkstäder har ju mer att förlora på att få dåligt rykte.

Skillnaden är att om doktorn fuskat eller slarvat så känner du troligtvis symtomen. Att någon skulle upptäcka fusk typ om mekaren skitit i att byta växellådsolja är osannolikt. Så deras rykte bibehålls oavsett om de myglat eller ej.
Citera
2025-07-03, 17:00
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Jag håller med.
Begär kvitto på allt de påstår är gjort.
Därefter. Ta bilen till annan verkstad och få bekräftat. Du har garanti på utfört arbete.

Jag har lagt ut över 11 000 för allt detta. Du menar att jag ska betala ytterligare några tusenlappar för att kolla om jag blivit lurad eller inte? Vad är det för land vi lever i? Kongo?
Citera
2025-07-03, 17:02
Medlem
Citat:
Precis det jag menar. Men vem sitter kvar och väntar på en vardag när man måste jobba. Verkstäder lär ha väldigt bra vinstmarginaler.

Nej, bilverkstäder har generellt sett inte alls ”väldigt bra vinstmarginaler” och det är inte nån lek att få en bilverkstad att gå runt och ha god lönsamhet.

Jag tippar på att de flesta verkstäder idag kör mest med fasta tider för kända arbeten, alltså att om det står i deras uppgifter att ett kamremsbyte på en viss bil/motor beräknas ta 5 timmar, så är det i grunden 5 timmar man får betala för även om det gick ovanligt smidigt och tog bara 4 timmar, eller om något krånglade etc så det tog 6 timmar.

Att tänka på är att i dessa timmar man får betala för ett jobb så ska även flera andra moment och div arbete som inte enbart är själva mekandet av mekanikern räknas med.

Och här nedan ser vi att du återigen startat en tråd enbart med trolleri som mål…
Citat:
Nej jag hämtade den och den havererade. Bärgaren har precis hämtat bilen. Det var vatten istället för olja i tråget. Riktiga fuskare!

Jag föreslår att tråden låses och kastas i runda arkivet och smäll på fingrarna till dig…
Citera
2025-07-03, 17:04
Medlem
Citat:
Det låter väldigt misstänksamt i mina öron.
Bara bromsoljan tar säkert tre timmar.
Sen kan de iofs jobbat parallellt.
Jag är inte bilmekaniker, men det låter väldigt kort för allt det där.

Nej, att byta bromsVÄTSKA tar normalt inga tre timmar…. Så varför drar du till med dina fantasier när du inte vet nåt om bilar….
Citera
2025-07-03, 17:05
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Då får man väl se till att lära känna en mekaniker då helt enkelt, och har man inte den sociala drivkraften så får man finna sig i att bli lurad och bortgjord av de som tjänar pengar på folks okunnighet.

Ja du ber väl om om en specifikation som tydligt visar vad de gjort så att du förstår åtgärderna samt tidsåtgången, för du verkar ju inte förstå i det i nuläget?

Och om du inte greppar det så kanske du ska sälja bilen och börja cykla istället.
Exakt så. Det är precis samma som att bo i hus. Alla som äger ett hus måste se till att vara kompis med åtminstone en snickare, en murare, en elektriker, en plåtslagare, en plattsättare, en markentreprenör, en ställningsbyggare, en takläggare och en rörmokare. Har man inte de sociala färdigheterna att knyta det kontaktnätet får man antingen finna sig i att bli lurad eller sälja huset och bo i tält i stället.
Citera
2025-07-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, att byta bromsVÄTSKA tar normalt inga tre timmar…. Så varför drar du till med dina fantasier när du inte vet nåt om bilar….

Inte det smartaste sättet att besvara en sån fråga på. Är du bilmekaniker med något att dölja kke… skumt svar oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in