Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-07-03, 20:54
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Det jag har noterat är att personalen av nån anledning brukar stå och tokvarva många av kundernas bilar

Dom kanske genomför en påtvingad regenering av partikelfilter med hjälp av en dator. Då är det datorn som bestämmer varvtalet och tiden som åtgår.
För en oinvigd kan en påtvingad regenering ibland te sig ganska plågsam för motorn.

Ja kunder som inte litar på verkstaden har man ju haft genom åren. Ganska tråkigt att ha sådana kunder.

Jag brukade alltid säga att man ska anlita en verkstad som man litar på och som man har förtroende för.

Skulle det råka vara så att man har "trust issues" med allt och alla så har man väl mest problem med sig själv.
Citera
2025-07-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Nej. Sluta ljuga. Meca brukar i offerten skriva tidsåtgång per moment vilket såklart är en uppskattning. Om det gått fortare har de fakturerat mindre än det som framgick i offerten. Senast betalde jag nästan 1000 kr mindre än det jag skrev under på när jag hämtade bilen från service. Så det ska vara, ärligt och korrekt.

BMW märkesverkstad tar ca en tusenlapp för att byta torkarblad. Jag köpte torkarbladen själv för 280 kr, original, och bytte själv. Det tar bokstavligen 1 minut att göra. Du menar alltså att det INTE är bra vinstmarginal för en minuts arbete?

På vilket sätt skulle jag ljuga…?
Du drar upp EN verkstadskedja som motargument… Har du full koll på vad hur alla andra verkstäder gör…?

Nej, BMW tar INTE 1000 kr för att byta torkarblad. Det vet jag med 100% säkerhet.
Citera
2025-07-03, 21:30
Medlem
Citat:
Det ser man i offerten före. Materialkostnader för service ligger knappt på en tusenlapp för en vanlig service. Alltid jobbet som är dyrt pga momsen i Sverige. Han menar på att de jobbat 50 min på bilen och fakturerat 6000 på en hybrid, säg 4500-5000 kr bara för arbete. Ja, det är rena lurendrejerier det!

Vad är en vanlig service….? Och för vilken bil…?
Beroenden på ”vanlig service” så kan materialkostnaden lätt kuta långt över tusen kronor, och t o m passera två tusen, beroenden på bil etc.
Citera
2025-07-03, 21:43
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På vilket sätt skulle jag ljuga…?
Du drar upp EN verkstadskedja som motargument… Har du full koll på vad hur alla andra verkstäder gör…?

Nej, BMW tar INTE 1000 kr för att byta torkarblad. Det vet jag med 100% säkerhet.

Nu ljuger du IGEN. Jag kollade online på Mbilar som är BMW originalverkstad och de tar visst så mycket. Kolla själv.
Citera
2025-07-03, 21:44
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Vad är en vanlig service….? Och för vilken bil…?
Beroenden på ”vanlig service” så kan materialkostnaden lätt kuta långt över tusen kronor, och t o m passera två tusen, beroenden på bil etc.

Vet du inte vad vanlig service är så kanske du ska läsa trådar om cyklar istället.
Citera
2025-07-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Kanske jag som är obegåvad men du påstår alltså att servicen tog 50 minuter?

Enligt Google:
En bilservice kan ta allt från 30 minuter till en hel arbetsdag, beroende på omfattningen och eventuella extraarbeten.

Så att det tog 50 minuter för min är nog helt rimligt. När man har uppkopplad bil ser man i appen ’bilvarningar’ dörrarna upplåsta / fönster nere etc.
Citera
2025-07-03, 21:45
Medlem
Citat:
Nu ljuger du IGEN. Jag kollade online på Mbilar som är BMW originalverkstad och de tar visst så mycket. Kolla själv.

Länka….
Citera
2025-07-03, 21:48
Medlem
Citat:
Vet du inte vad vanlig service är så kanske du ska läsa trådar om cyklar istället.

Så ”en vanlig service” är lika för alla olika bilar, oavsett miltal etc etc…?

För din kännedom är jag utbildad bilmekaniker och bilelektriker sen ca 40 år, så du har högst sannolikt inget väsentligt alls att lära mig i detta ämne…
Citera
2025-07-03, 21:56
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Så Mulle Meck blåser dig men när du blivit kompis med honom efter några rundor på verkstan så slutar han blåsa dig? Eller vad menar du?
Nej. Du måste naturligtvis bli kompis med honom INNAN du lämnar bilen på service.
Citera
2025-07-03, 21:59
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Länka….

Det beror på regnr, alltså vilken bil.
Citera
2025-07-03, 22:04
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Länka….

Varsågod. 1078 kr till och med. Du framstår nu som en total idiot. Du som trodde du vet din lilla fitta.

https://imgur.com/a/e3y2aR2
Citera
2025-07-03, 22:04
Medlem
Citat:
Det beror på regnr, alltså vilken bil.

Ge ett exempel….

BMW tar INTE 1000kr i arbetskostnad för att byta torkarblad.
Jag tippar på att det pris du sett innefattar både torkarblad och fysiskt byte av dessa, och nej, ingen klarar att byta torkarblad på 1 minut. Den totala tidsåtgången torde landa på ca 15-30 minuter om precis all tid och arbete som åtgår räknas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in