• 1
  • 2
2025-07-03, 13:01
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Lämnade in min bil till en verkstad som skulle byta följande:

- Tändstift
- Kylvätska
- Kontroll av ventilspel och justera vid behov
- Bromsvätska
- Bakre diff olja
- Växellådsolja automat

Lämnade in bilen 07:00. Kl 11.00 får jag SMS att det är klart. Enligt mig är det misstänksamt snabbt om bara en gubbe gjort allt då jag tvivlar på att man sätter två gubbar att meka på en bil. Kan man försäkra sig att mekaren verkligen gjort det de ska?

Enligt mig kan man ju bara säga att man utfört samtliga moment utan att kunden någonsin får reda på det.

Förut hade jag min bil på MECA och om något gick fortare så blev slutkostnaden lägre för det är timpriset som är det dyra och som man egentligen betalar för. Delarna är billiga.

Men denna verkstad verkade ha utfört samma jobb på 4h som egentligen skulle tagit hela dagen. Ska jag verkligen behöva betala fullpris?
Citera
2025-07-03, 13:08
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs

- Tändstift
- Kylvätska
- Bromsvätska
- Bakre diff olja
- Växellådsolja automat

Lämnade in bilen 07:00. Kl 11.00 får jag SMS att det är klart. Enligt mig är det misstänksamt snabbt om bara en gubbe gjort allt då jag tvivlar på att man sätter två gubbar att meka på en bil. Kan man försäkra sig att mekaren verkligen gjort det de ska?

Enligt mig kan man ju bara säga att man utfört samtliga moment utan att kunden någonsin får reda på det.

Förut hade jag min bil på MECA och om något gick fortare så blev slutkostnaden lägre för det är timpriset som är det dyra och som man egentligen betalar för. Delarna är billiga.

Men denna verkstad verkade ha utfört samma jobb på 4h som egentligen skulle tagit hela dagen. Ska jag verkligen behöva betala fullpris?

Regel nummer ett, man ska aldrig lämna in sin bil till någon man inte känner överhuvudtaget.

Med det sagt, betala inte förrän du fått ett rejält specificerat underlag på vad dem gjort och varför.
Citera
2025-07-03, 13:12
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Regel nummer ett, man ska aldrig lämna in sin bil till någon man inte känner överhuvudtaget.

Med det sagt, betala inte förrän du fått ett rejält specificerat underlag på vad dem gjort och varför.

Det funkar inte så för breda massan. Alla har inte en mekaniker de känner. För det andra så skriver du under offerten innan de påbörjar. Lycka till att deala före. Du får långfingret.

Ska du komma med ett seriöst svar istället? Och vad är ett ”rejält” specat underlag enligt dig? Redovisning av varenda minut och alla mekarens toalettbesök och fikapauser?
Citera
2025-07-03, 13:13
Medlem
Du tycker att det gått fort? Jo visst försegår det en del fusk i bilverkstäder men tidsramen här är då inget som hissar varningsflaggor. Momenten som listades tar enskilt under minuten för en inbiten mekaniker, undantagsvis tändstift som kanske tar 10 minuter. Ventilspel kontrolleras i första hand med hörsel och finns där inga missljud så undersöks det inte ytterligare.
Citera
2025-07-03, 13:25
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:

- Tändstift
- Kylvätska
- Bromsvätska
- Bakre diff olja
- Växellådsolja automat

Det där tar inte längre tid än så, enligt min högst subjektiva uppfattning. 4 timmar är ändå ganska tilltaget om det är någon som arbetar med det där varje dag.

Känner du dig osäker kanske du på ett trevligt sätt kan fråga hur man kan veta att t ex oljan i bakre diffen är bytt
Citera
2025-07-03, 13:33
Medlem
Ventilspel har jag aldrig justerat själv, men övriga saker är ju sådant som är relativt snabbt gjort. För mig som amatörmek och utan pelarlyft så hade inget av de övriga momenten tagit över en timme. Nu brukar jag inte ta tid, men en ungefärlig uppskattning av hur lång tid jag tror det skulle ta för mig om jag har alla saker jag behöver och inget krånglar.

- Tändstift - 15 minuter
- Kylvätska - 15 minuter
- Bromsvätska - 45 minuter
- Bakre diff olja - 30 minuter
- Växellådsolja automat - 30 minuter

Men det kan ju bero på också. På vissa bilar måste man ju montera ner allt i molekyler.
Citera
2025-07-03, 13:39
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ventilspel har jag aldrig justerat själv, men övriga saker är ju sådant som är relativt snabbt gjort. För mig som amatörmek och utan pelarlyft så hade inget av de övriga momenten tagit över en timme. Nu brukar jag inte ta tid, men en ungefärlig uppskattning av hur lång tid jag tror det skulle ta för mig om jag har alla saker jag behöver och inget krånglar.

- Tändstift - 15 minuter
- Kylvätska - 15 minuter

Men det kan ju bero på också. På vissa bilar måste man ju montera ner allt i molekyler.

Ja det kanske går på en skitbil från 90-talet. Lycka till att utföra momenten ovan inom listad tidsram för respektive på en modern bil där du behöver demontera grejer för att komma åt varje del som ska bytas. Växellådsolja ska bytas när oljan är kall. Du fyller på i två steg. Innan andra och sista steget ska oljan upp i 40 grader innan du fyller på. Vi pratar minst 1 timme och då det fan fort.
Citera
2025-07-03, 13:45
Medlem
Citat:

- Tändstift - 15 minuter
- Kylvätska - 15 minuter

Man kan dessutom jobba lite effektivt och tex låta oljan rinna ur diffen medans man byter tändstift.
Citera
2025-07-03, 13:49
Medlem
Citat:
Ja det kanske går på en skitbil från 90-talet. Lycka till att utföra momenten ovan inom listad tidsram för respektive på en modern bil där du behöver demontera grejer för att komma åt varje del som ska bytas. Växellådsolja ska bytas när oljan är kall. Du fyller på i två steg. Innan andra och sista steget ska oljan upp i 40 grader innan du fyller på. Vi pratar minst 1 timme och då det fan fort.
Och du tror att de står och väntar passivt medan oljan värms upp eller? Knappast. I den grad den ens bryr sig om att fylla på i flera steg och värma däremellan så sätter de på någon apparat som värmer och sedan går de vidare med att fixa något annat under tiden, som till exempel bromsvätskan och kylarvätskan.
Citera
2025-07-03, 13:51
Medlem
Brollopskonfekts avatar
Att lämna in en bil för byte av olja på diffar eller växellåda är alltid att ta en risk. Hur vet du att det är gjort och att det är rätt olja? Du måsta ju kolla oljan för att vara helt säker. Jag byter alltid om det är möjligt olja själv. Då vet jag att det blir rätt olja och att det blir gjort också.
Citera
2025-07-03, 13:52
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Och du tror att de står och väntar passivt medan oljan värms upp eller? Knappast. I den grad den ens bryr sig om att fylla på i flera steg och värma däremellan så sätter de på någon apparat som värmer och sedan går de vidare med att fixa något annat under tiden, som till exempel bromsvätskan och kylarvätskan.

Då är det fusk. Växellådan havererade precis. Så ju det era idioter, de fuskar. De fyllde inte ens på växellådsolja
Citera
2025-07-03, 14:00
Medlem
Citat:
Då är det fusk. Växellådan havererade precis. Så ju det era idioter, de fuskar. De fyllde inte ens på växellådsolja
Kanske, kanske inte.

I många manualer så är instruktionerna anpassade för att en idiot inte ska kunna göra fel. Att man inte följer exakt alla instruktioner betyder inte nödvändigtvis att man fuskar. Att fylla på i flera steg med värmning emellan är ju för att försäkra sig om att man fyller på rätt mängd, men det går att försäkra sig om på andra sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in