Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabkillen
Längd runt 180cm möjligtvis lite kortare. Vikt över 100kg och en otränad kroppsform.

På de biilder som finns i sociala medier (Facebook), samt på tidningsfotot där han kör åkgräsklippare (länkat i tråden) ser han i och för sig ganska fet och plöfsig ut. Nån som kommenterade skrev nåt i stil med "mycket öl och kebabpizza i den kroppen", och det stämmer troligen. Men samtidigt skulle jag gissa att han utfört en del fysiskt krävande arbete i sitt liv, och att han har en viss fysisk styrka, även om konditionen troligen inte är nåt vidare.
Citera
2025-06-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Det är mycket sannolikt - som du skriver - att MGM trängt sig in hos brottsoffren och att han blivit våldsam då de försökt avhysa honom. Varför han gjort detta är dock oklart. Om du läser tråden finns en rad spekulationer, t.ex. att MGM ville stjäla, att han hoppades tjäna pengar genom att erbjuda fönsterputsning, att han ville ha nånstans att sova m.m.

Det verkar ju som om MGM hävdar att han inte minns vad han gjort. Med tanke på detta är det tveksamt om vi någonsin får veta hans motiv eller vad han egentligen tänkte vid brottstillfället. Kanske han inte ens är klar över detta själv.

Jag har följt tråden från början, även kommenterat, och visst finns det olika teorier.
Kanske bekvämt (?) för MGM att hävda minnesförlust men frågan är om den skulle vara så total att han inte minns ett endaste dugg. Även personer med black-out kan ju ibland minnas något innan/efter allt blir svart. Eller ibland fragment av handlingen. Märkligt att kunna döda två personer i deras hem utan att sedan veta om det. Men som du skriver, så kanske varken han eller vi kommer att få klarhet i vad som utlöste morden eller vad MGM tänkte.
Citera
2025-06-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag har följt tråden från början, även kommenterat, och visst finns det olika teorier.
Kanske bekvämt (?) för MGM att hävda minnesförlust men frågan är om den skulle vara så total att han inte minns ett endaste dugg. Även personer med black-out kan ju ibland minnas något innan/efter allt blir svart. Eller ibland fragment av handlingen. Märkligt att kunna döda två personer i deras hem utan att sedan veta om det. Men som du skriver, så kanske varken han eller vi kommer att få klarhet i vad som utlöste morden eller vad MGM tänkte.

Personligen tror jag inte på att MGM inte minns någonting Troligen minns han åtminstone delar av vad han gjort. Jag gissar att han påstår sig ha en total blackout, dels för att han på så sätt hoppas slippa undan ansvar, och dels som ett slags psykologiskt försvar, för att själv slippa konfronteras med vad han gjort.

Men ovastående är förstås bara spekulationer. Om MGM inte säger något i förhör, utan bara fortsätter hävda att han inte minns, så är det naturligtvis omöjligt att bevisa vad han minns eller inte minns. Läkare och psykologer kan i samband med rättegång ge utlåtanden om vad som är sannolikt gällande minnesluckor, men ingen kan med 100% säkerhet slå fast vilka minnen MGM har eller inte har.

Tråkigt nog (i synnerhet för brottsoffrens anhöriga) kan det eventuellt bli så att det aldrig fullt ut går att förklara varför morden begicks.
Citera
2025-06-13, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabkillen
Längd runt 180cm möjligtvis lite kortare. Vikt över 100kg och en otränad kroppsform.

Det låter som han är en bastant man som haft fysiken för sig även om han inte var i toppform. Adrenalinpåslaget gjorde klart sitt.
Citera
2025-06-13, 09:01
Medlem
Det här med minnesförlust är verkligen en intressant försvarsstrategi han valt.

Väldigt få personer får totala minnesförluster. Till och med gravt psykiskt störda personer i skov kommer i håg stora delar när de är i medicinsk balans igen.

Sätter en slant på att han 110 % vet precis vad han gjort och varför även om han var alkoholpåverkad.

I nyktert tillstånd kan det vara svårt att logiskt motivera för honom men att han är helt medveten det är jag nästan säker på.

Men det kan vara det här med att erkänna och ta konsekvens av sitt handlande som sitter långt inne för honom.

Vad tror ni som känner till honom?
Är allt andras fel i hans värld?
Citera
2025-06-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det här med minnesförlust är verkligen en intressant försvarsstrategi han valt.

Väldigt få personer får totala minnesförluster. Till och med gravt psykiskt störda personer i skov kommer i håg stora delar när de är i medicinsk balans igen.

Sätter en slant på att han 110 % vet precis vad han gjort och varför även om han var alkoholpåverkad.

I nyktert tillstånd kan det vara svårt att logiskt motivera för honom men att han är helt medveten det är jag nästan säker på.

Men det kan vara det här med att erkänna och ta konsekvens av sitt handlande som sitter långt inne för honom.

Vad tror ni som känner till honom?
Är allt andras fel i hans värld?

Som jag skrev i en tidigare kommentar: Jag tror personligen att han ljuger om han påstår att han inte minns någonting alls. Han minns troligen åtminstone delar av vad han gjort. Kanske minns han allt.

Min gissning är att han påstår sig inte kunna minnas av två skäl.

För det första är han så pass svagbegåvad att han mycket väl kan tro att ett sådant försvar kan fungera, dvs. att han skulle kunna slippa straffansvar om han säger att han inte minns.

För det andra tror jag att han inför sig själv har svårt att ta in vad han gjort. Även om han på många sätt framstår som "totalt jävla blåst i huvudet" (som nån skrev i tråden), så tror jag ändå att han har något slags uppfattning om rätt och fel, och han vill nog inte se sig själv som en person som utan rimlig anledning mördar oskyldiga pensionärer.

Dessutom inser han nog på något plan att han löper en stor risk att få tillbringa resten av sitt liv i fängelse. (Han är ju 57 år, och ett livstidsstraff för dubbelmord är inte osannolikt.) Hur ska han inför sig själv kunna hantera detta? Jag tänker mig att det är lättare att skylla på yttre omständigheter som man säger sig inte ha kunnat råda över, än att erkänna sin egen skuld. Jag menar alltså, lite tillspetsat, att det är lättare att skylla på berusning och minnesluckor, än att erkänna att man faktiskt utfört vissa handlingar, och att berusning inte är någon ursäkt. (Detta blev kanske lite flummigt, men jag hoppas ni som läser fattar vad jag menar.)
Citera
2025-06-13, 17:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Som jag skrev i en tidigare kommentar: Jag tror personligen att han ljuger om han påstår att han inte minns någonting alls. Han minns troligen åtminstone delar av vad han gjort. Kanske minns han allt.

För det första är han så pass svagbegåvad att han mycket väl kan tro att ett sådant försvar kan fungera, dvs. att han skulle kunna slippa straffansvar om han säger att han inte minns.

För det andra tror jag att han inför sig själv har svårt att ta in vad han gjort. Även om han på många sätt framstår som "totalt jävla blåst i huvudet" (som nån skrev i tråden), så tror jag ändå att han har något slags uppfattning om rätt och fel, och han vill nog inte se sig själv som en person som utan rimlig anledning mördar oskyldiga pensionärer.

Dessutom inser han nog på något plan att han löper en stor risk att få tillbringa resten av sitt liv i fängelse. (Han är ju 57 år, och ett livstidsstraff för dubbelmord är inte osannolikt.) Hur ska han inför sig själv kunna hantera detta? Jag tänker mig att det är lättare att skylla på yttre omständigheter som man säger sig inte ha kunnat råda över, än att erkänna sin egen skuld. Jag menar alltså, lite tillspetsat, att det är lättare att skylla på berusning och minnesluckor, än att erkänna att man faktiskt utfört vissa handlingar, och att berusning inte är någon ursäkt. (Detta blev kanske lite flummigt, men jag hoppas ni som läser fattar vad jag menar.)

Svagbegåvad är inte säkert, däremot dåligt utbildad och usel allmänbildning.

Han känner inte till hur rättssystemet och juridiken fungerar i praktiken.

En sådan person kan sannolikt tro sig kunna komma undan straffansvar eller åtminstone få en mildare påföljd genom att ljuga.

Jag tror inte att det är märkligare än så.
Citera
2025-06-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det låter som han är en bastant man som haft fysiken för sig även om han inte var i toppform. Adrenalinpåslaget gjorde klart sitt.

Frågan är hur mycket adrenalinpåslag man har om man är så alkoholpåverkad som GM påstår.
Är man så berusad att man får en total black-out brukar man vilja sova, inte direkt ta sig in hos främlingar och slå ihjäl dem.
Citera
2025-06-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Svagbegåvad är inte säkert, däremot dåligt utbildad och usel allmänbildning.

Han känner inte till hur rättssystemet och juridiken fungerar i praktiken.

En sådan person kan sannolikt tro sig kunna komma undan straffansvar eller åtminstone få en mildare påföljd genom att ljuga.

Jag tror inte att det är märkligare än så.

Okunskap om juridik/rättsväsende behöver förstås inte nödvändigtvis betyda att en person är svagbegåvad. I det aktuella fallet tror jag dock att svag begåvning spelar viss roll.

Jag har, vilket jag nämnt i tidigare inlägg i tråden, haft ytlig kontakt med MGM vid ett par tillfällen (dock långt innan det brott han nu misstänks för). Mitt intryck är att han är svagbegåvad, kanske t.o.m. på gränsen till att kunna klassificeras som förståndshandikappad, och att han troligen har någon neuropsykiatrisk diagnos.

Om du läser vad folk skrivit om honom i tråden, så verkar fler än jag ha ungefär samma intryck av MGM.
Citera
2025-06-14, 15:28
Medlem
PeterNosters avatar
Man behöver väl inte hans erkännande för att fälla honom.
Har inte åklagaren på fötterna så blir han ju friad.
Citera
2025-06-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Frågan är hur mycket adrenalinpåslag man har om man är så alkoholpåverkad som GM påstår.
Är man så berusad att man får en total black-out brukar man vilja sova, inte direkt ta sig in hos främlingar och slå ihjäl dem.

Ja när man närmar sig black-out pga av alkoholförgiftning ligger man nog väldigt nära medvetslöshet på skalan skulle jag tro. Precis som du säger raglar personer snarare ihop än något annat då muskulaturen ofta blir ordentligt avslappnad.

En ordentlig ”snetändning” av kombon dåligt humör och alkoholkonsumtion är nog en troligare förklaring till hans hämningslösa beteende.
Citera
2025-06-14, 16:18
Medlem
Citat:

Han verkar inte jättesmart, nej, utan han har nog levt i sin egen lilla bubbla ett bra tag om man får tro på vad folk sagt om honom.

Detta som hände var kanske bara en tidsfråga? Vad som fick bägaren att rinna över denna gången behöver nog inte alls varit särskilt mycket.

Att skylla på ”minnesförlust” eller på ”molgans” är egentligen bara sätt att skjuta ifrån sig ansvaret. Precis som han resonerar att det skulle vara förmildrande i folks ögon om han inte behövde ta fullt ansvar för sina egna handlingar pga yttre omständigheter. Offermentalitet.

Fy helsike 57 år och livstid på det, kan bli tidsbestämt upp till 20 år men med straffrabatt är han väl ute igen efter 13 år något. Oavsett är han runt 70 när han kommer ut.

Ja tror vi har ganska lika bild av honom. Ska bli intressant att se om det stämmer när FUP kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in