2025-05-21, 01:38
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Frågan är om denne kommer dragandes med " de" två kompisarna med ett oerhört stort våldskapital...
Ja det var/är ju en klassiker...
Citera
2025-05-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Ännu ett citat ur den länkade artikeln:

"En annan besynnerlig omständighet är att 57-åringen säger sig varken kunna erkänna eller förneka de misstankar som läggs honom till last.

– Det stämmer att han varken kan erkänna eller förneka brottet men varför han säger så kan jag inte gå in på, säger mannens försvarsadvokat Torsten Andersson."

Återigen sägs alltså att EB varken kan erkänna eller förneka skuld. Jag har svårt att tänka mig en annan förklaring till detta än att han inte vet vad han gjort, antingen p.g.a. kraftigt rus (alkohol/narkotika), någon form av psykosliknande tillstånd, eller en kombination av rus och psykos.

Det enda alternativ jag kan tänka mig till detta är att han minns vad han gjort, men påstår att han inte minns och skyller på berusning/psykos i förhoppningen att han på detta sätt ska komma undan ansvar.

En annan underlig omständighet är att det i artikeln ännu en gång sägs att misstankarna mot EB delvis bygger på att han "uppträtt på ett avvikande sätt nära brottsplatsen". Detta påstått avvikande beteende kan förstås vara relevant. Men man undrar: Finns det ingen teknisk bevisning som binder EB till brottet? Misstankarna kan väl inte enbart bygga på att han setts bete sig konstigt?
Ett riktigt långskott...
Kan det vara så att han varken erkänner eller förnekar för att skapa sig tid att bemöta eventuell bevisning. Kanske kunna hävda att han handlat i nödvärn eller liknande och därmed kan erkänna att han varit på platsen men inte anser sig gjort något brottsligt?
Ja...kanske osannolikt, men ändå...

Teknisk bevisning skulle kunna vara DNA, mobiltriangulering/mobiltrafik, kvarglömda prylar, fingeravtryck, skoavtryck m.m. som inte åklagaren vill presentera i nuläget.
Citera
2025-05-21, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Ett riktigt långskott...
Kan det vara så att han varken erkänner eller förnekar för att skapa sig tid att bemöta eventuell bevisning. Kanske kunna hävda att han handlat i nödvärn eller liknande och därmed kan erkänna att han varit på platsen men inte anser sig gjort något brottsligt?

Teknisk bevisning skulle kunna vara DNA, mobiltriangulering/mobiltrafik, kvarglömda prylar, fingeravtryck, skoavtryck m.m. som inte åklagaren vill presentera i nuläget.
Ja fick han en advokat som vet att han är bunden till platsen måste detta vara det smartaste att be han säga i förhör tills vidare.

Advokaters jobb är att hjälpa sin klient, det är ett spel, dom vet att dom hjälper mördare och andra kriminella. Väldigt smutsigt, men välbetalt yrke.
Citera
2025-05-21, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Ett riktigt långskott...

Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy
Ja fick han en advokat som vet att han är bunden till platsen måste detta vara det smartaste att be han säga i förhör tills vidare.

Advokaters jobb är att hjälpa sin klient, det är ett spel, dom vet att dom hjälper mördare och andra kriminella. Väldigt smutsigt, men välbetalt yrke.

Tanken att det skulle vara en medveten strategi från EB att varken erkänna eller förneka tycker jag känns osannolik. EB är enligt min uppfattning alltför svagt begåvad för att kunna tänka ut något sådant, eller att ens klara av att agera så på inrådan av sin advokat.

Dessutom antar jag att EB bör vara starkt känslomässigt pressad just nu. Han är inte en erfaren yrkeskriminell som suttit inlåst långa perioder och är van att hålla masken och svara "inga kommentarer" under långa förhör. Att plötsligt sitta häktad och inse att man är misstänkt för dubbelmord och riskerar livstidsstraff måste vara tufft. Det verkar osannolikt att EB i denna situation skulle vara så kall och beräknande att han tänker ut en strategi för att eventuellt på sikt kunna hävda t.ex.nödvärn.
Citera
2025-05-21, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Nej, dom ska tydligen inte känt varandra sen tidigare. Han är en främling som tar ihjäl två pensionärer i deras hem. Det måste vara väldigt ovanligt i den åldern och att det skulle vara första gången.

Han kommer säkert hävda tillfällig sinnesförvirring, om man ska tolka uttalandet från hans advokat, och hoppas komma undan med det. Kanske tillhör han kategorin GM som har våldstankar och våldsfantasier men de brukar debutera mycket tidigare i livet.

Det blir nog upp till polisen att bevisa motsatsen och finkamma området efter rättstekniska bevis.
Senast redigerad av viperstyle 2025-05-21 kl. 14:48.
Citera
2025-05-21, 16:37
Medlem
Flyer6s avatar
Finns det någon sammanfattning hittills i det här fallet? Sist jag läste så fanns det ingen misstänkt, vilket det nu verkar finnas.
Citera
2025-05-21, 17:35
Medlem
[quote=skanskman|91938940]
Tackar för häktningsframställan!

Så MGM är alltså EB, som nämndes redan tidigt i tråden.

Jag vet ganska väl vem EB är. Vill ej gå in på detaljer, eftersom jag inte vill outa mig själv i detta forum. Men kan säga att jag haft ytlig kontakt med EB i ett par olika sammanhang.

Mitt intryck är att han framstår som svagbegåvad, nästan på gränsen till förståndshandikappad, att han med stor säkerhet har något slags neuropsykiatrisk diagnos, samt att han verkar ha bristande impulskontroll.

Å andra sidan är EB 57 år gammal, och verkar fram till nu ha levt ett någorlunda ordnat liv. Han verkar ha haft bostad och arbete. Om han dömts för brott har det troligen inte handlat om någon grövre kriminalitet, eftersom han inte verkar ha varit känd av polisen. Det är, sett ur detta perspektiv, mycket underligt att han nu är misstänkt för ett extremt grovt brott, alltså mord på två personer.

Jag hade inte blivit förvånad om han ägnat sig åt mindre allvarlig brottslighet i någon form. Han är på många sätt urtypen för en person som kan tänkas hålla på med småstölder eller handel med stöldgods. Det hade inte heller varit förvånande om han t.ex. misshandlat någon under ett fyllebråk på krogen. Men dubbelmord - det är ju på en helt annan nivå!

Någon skrev tidigare i tråden att EB under tiden före morden synts mycket i Klippan, att han utebilivit från sitt arbete och att han umgåtts med "folk från samhällets botten". Om dessa uppgifter stämmer kanske man kan tänka sig följande:

Något har hänt i EB:s liv som fått honom att tappa greppet och bete sig ännu mer avvikande än vanligt. Han har börjat umgås i missbrukarkretsar, och kanske tagit droger som han inte varit van att använda. Han har fått något slags "snedtändning", kanske efter att ha blandat diverse olika berusningsmedel, och totalt tappat kontrollen.

Ett sådant scenario skulle kunna förklara om han under inledande förhör varken kunnat förneka eller erkänna brott. Om han varit kraftigt påverkad av droger/alkohol kanske han har oklara minnen av vad han gjort. Det skulle också kunna förklara det totalt irrationella agerandet. Det verkar ju inte finnas någon logisk förklaring till morden.
[/QUOTE

Länken mellan de äldre paret och mannen, torde vara tämligen tydligt, då GM togs in av polisen relativt snabbt. Spår på platsen i form av något som länkar till GM.
Antingen en tappad plånbok, eller annat personligt, eller korrespondens mellan dem, på något sätt. Sms, mejl, eller annat.
Eller så har någon tipsat.
Citera
2025-05-21, 18:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen

Länken mellan de äldre paret och mannen, torde vara tämligen tydligt, då GM togs in av polisen relativt snabbt. Spår på platsen i form av något som länkar till GM.
Antingen en tappad plånbok, eller annat personligt, eller korrespondens mellan dem, på något sätt. Sms, mejl, eller annat.

Han har kanske vistats vid och omkring bensinstationen intill och uppträtt avvikande och att någon där tipsat?
Citera
2025-05-21, 19:07
Medlem
versalers avatar
Funderat lite och då kan det ju bli att man hittar konstiga teorier men…
Kan det vara så att han har tagit kontanter hos paret och försökt sätta in dom på banken? De har öppet på Torsdagar och om det kan vara så att någon där har reagerat och tipsat polisen?
Och på det sättet har man fått fram ett namn och en adress.
Citera
2025-05-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Funderat lite och då kan det ju bli att man hittar konstiga teorier men…
Kan det vara så att han har tagit kontanter hos paret och försökt sätta in dom på banken? De har öppet på Torsdagar och om det kan vara så att någon där har reagerat och tipsat polisen?
Och på det sättet har man fått fram ett namn och en adress.
Så du tror han skulle göra som Helge i filmen ”Sällskapsresan”, tänka på pocenten(%). Hur sannolik tycker du själv din teori låter?
Citera
2025-05-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen

Det finns med största sannolikhet saker som knyter MGM till brottsplatsen och/eller brottsoffren. Det skulle - som du skriver - t.ex. kunna vara att han tappat sin plånbok där.

Dock tror jag inte att det är fråga om sms, mejl eller liknande. Sådana saker hade ju indikerat att det fanns något slags relation mellan MGM och offren, och polisen har sagt att de inte funnit några tecken på att MGM och offren kände varandra eller hade någon form av samröre.

Däremot är det sannolikt att MGM lämnat spår efter sig i form av t.ex. tappade/kvarglömda ägodelar el. likn.
Citera
2025-05-21, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Det finns med största sannolikhet saker som knyter MGM till brottsplatsen och/eller brottsoffren. Det skulle - som du skriver - t.ex. kunna vara att han tappat sin plånbok där.

Dock tror jag inte att det är fråga om sms, mejl eller liknande. Sådana saker hade ju indikerat att det fanns något slags relation mellan MGM och offren, och polisen har sagt att de inte funnit några tecken på att MGM och offren kände varandra eller hade någon form av samröre.

Däremot är det sannolikt att MGM lämnat spår efter sig i form av t.ex. tappade/kvarglömda ägodelar el. likn.
Sant.
Något är det som gjorde att de, polisen, så snabbt fann honom. Vansinnesdåd brukar ju vara svåra att lösa i början, i synnerhet om det tagit tid att upptäcka brottet.
Eller så är det väldigt duktig polisrotel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in