2025-05-28, 21:48
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nej, 30% nöt och 70% fläsk då fläsk är billigare.
Blandfärs ska vara 50/50. Annars är det inte blandfärs utan "inblandad färs".
Finns regler som reglerar detta. Exempelvis måste hallonsaft bestå av mestadels hallon efter vatten och socker, annars är det inte hallonsaft. Etc.

Kan någon prestera en länk till en matbutik som säljer blandfärs med 70% fläsk?

WILLYS, ICA och Coop säljer det inte.

Det skall enligt ts vara vanligt förekommande, men jag har aldrig sett det hos någon butik.

LL
Citera
2025-05-28, 21:59
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det är väl inte bara jag som har lagt märke till den nya bluffen som görs med blandfärsen?
Förr så var alltid blandfärsen 50/50 dvs 50 nöt 50 gris, idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Blandfärsen har även rusat iväg prismässigt trots att bönderna nu har billigt drivmedel att tanka sina traktorer med, iofs så får bönderna knappt betalt för sitt kött utan vinsterna går direkt till butikerna.

Hur länge kommer folk att acceptera denna förändring? Har de gjort samma skit i grannlandet Norge med färsen?

Kommer snart att bojkotta att köpa blandfärs i butik och istället beställa en halv tjur som min syster gör till och från där priset ligger på 70kr/kg för allt.

Vem köper ens blandfärs? Ryser av tanken…
Citera
2025-05-28, 22:27
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Vem köper ens blandfärs? Ryser av tanken…

Den gamla sortens skåningar, och dom vill ha mycket fläsk i!

Den nya sortens skåningar köper ren nötfärs...

LL
Citera
2025-05-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Den gamla sortens skåningar, och dom vill ha mycket fläsk i!

Den nya sortens skåningar köper ren nötfärs...

LL

Fläsk ger mer kött smak. Så fett som möjligt.
Citera
2025-05-28, 22:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det är väl inte bara jag som har lagt märke till den nya bluffen som görs med blandfärsen?
Förr så var alltid blandfärsen 50/50 dvs 50 nöt 50 gris, idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Blandfärsen har även rusat iväg prismässigt trots att bönderna nu har billigt drivmedel att tanka sina traktorer med, iofs så får bönderna knappt betalt för sitt kött utan vinsterna går direkt till butikerna.

Hur länge kommer folk att acceptera denna förändring? Har de gjort samma skit i grannlandet Norge med färsen?

Kommer snart att bojkotta att köpa blandfärs i butik och istället beställa en halv tjur som min syster gör till och från där priset ligger på 70kr/kg för allt.
Köper aldrig blandfärs utan enbart nötfärs.
Vill jag ha fläskkött köper jag sådant men aldrig blandningar.
Citera
2025-05-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja eller blanda själv till köttbullar tex och annat. Köp ett pack av båda

Varför när man kan köpa blandad? Låter ju helt efterblivet
Citera
2025-05-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Tror ts syftar på 70%nöt 30%fläsk? Var typ lika vanligt eller mer vanligt än 50/50 förr?

Citat:
Nej du har fel 70/30 nöt/fläsk har alltid funnits och kallats blandfärs. Du är ung eller bara oerfaren av att handla mat.

Lessen men du gör bort dig fullständigt. För kanske tio är sen var blandfärs 70% nöt men detta har smygsänkts för att nöt är dyrare. 50/50 har varit standard ca 10 år skulle jag säga. Har dock inte sett denna 70% fläsk.
Citera
2025-05-28, 23:13
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Lessen men du gör bort dig fullständigt. För kanske tio är sen var blandfärs 70% nöt men detta har smygsänkts för att nöt är dyrare. 50/50 har varit standard ca 10 år skulle jag säga. Har dock inte sett denna 70% fläsk.

Lär dig läsa muppfan var gör jag bort mig? Gör om gör rätt
Citera
2025-05-28, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Samma bluff med ost. Ibland styckpris ibland Kg pris Allt för att lura och förvilla kunderna.

Det är ju inte svårare än att läsa kg priset som alltid står nånstans på skylten.

Det kan väl omöjligtvis vara nån normalt funtad människa som fortfarande går på det tricket?
Citera
2025-05-28, 23:47
Medlem
Köper alltid köttfärsen hos turkarna. Vill jag ha 200 gram så får jag det. Inget jävla krångel med färdig packat skit.

Dom har fattat det här med kundservice. Fördelen är att dom är inte tvingade att sälja allt i storpack eller att man måste köpa 4st för att få ett lite bättre pris.
Citera
2025-05-29, 02:11
Medlem
KjellKjellborns avatar
Vilken/vilka blandfärs är det som har 30/70?

Hittar inte det någonstans när jag söker på nätet.
Citera
2025-05-29, 06:46
Medlem
Citat:
Lär dig läsa muppfan var gör jag bort mig? Gör om gör rätt

Och du anklagar MIG för att inte kunna lösa. I samma veva gör du bort dig ÄNNU mer
70-30 nöt har varit borta från hyllorna i flera år.
Vidare föreslår du att det är den blandningen ts syftar på. Trots att det vore bingo och ingen bluff om det var det det rörde sig om eftersom nöt är dyrare.
DITT JÄVLA NÖT! Fattar du? NÖT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in