• 1
  • 2
2025-05-28, 09:43
Medlem
Det är väl inte bara jag som har lagt märke till den nya bluffen som görs med blandfärsen?
Förr så var alltid blandfärsen 50/50 dvs 50 nöt 50 gris, idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Blandfärsen har även rusat iväg prismässigt trots att bönderna nu har billigt drivmedel att tanka sina traktorer med, iofs så får bönderna knappt betalt för sitt kött utan vinsterna går direkt till butikerna.

Hur länge kommer folk att acceptera denna förändring? Har de gjort samma skit i grannlandet Norge med färsen?

Kommer snart att bojkotta att köpa blandfärs i butik och istället beställa en halv tjur som min syster gör till och från där priset ligger på 70kr/kg för allt.
Citera
2025-05-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Den blandningen har jag aldrig sett. Och är det vegetabilier i färsen så står det om man är läskunnig.
Citera
2025-05-28, 09:51
Medlem
makuhiras avatar
Kan ju annars köpa färs separat och blanda hur du vill
Citera
2025-05-28, 10:06
Medlem
TedGaandies avatar
Citat:
Kommer snart att bojkotta att köpa blandfärs i butik och istället beställa en halv tjur som min syster gör till och från där priset ligger på 70kr/kg för allt.

Det där är ju alltid bättre oavsett. Bara att ta en dag i veckan o laga till allt man vill ha själv för hela månaden. Då slipper man gynna storföretag som försöker se hur dom ska komma undan med att dra in på kostnader på så mycket skit som bara är möjligt.
Citera
2025-05-28, 10:07
Medlem
Är det därför de alltid har extrapris på blandfärsen numera? Aldrig kollat %...
Citera
2025-05-28, 10:24
Medlem
BalduinGrollers avatar
Det är ingen bluff om det står på förpackningen. Lär er läsa.
Citera
2025-05-28, 10:34
Medlem
Samma bluff med ost. Ibland styckpris ibland Kg pris Allt för att lura och förvilla kunderna.
Citera
2025-05-28, 10:50
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Den blandningen har jag aldrig sett. Och är det vegetabilier i färsen så står det om man är läskunnig.
Jodå, den dyker upp, både 70/30-blandning och den med ärtor i har jag sett. Så länge butikerna tydligt informerar om innehåll och inte gör en ICA så är jag okej med det. Jag vill göra mina val som kund och det är också valfritt att erbjuda varor och tjänster jag är intresserad av.
Citera
2025-05-28, 10:54
Medlem
Blandfärs nötkött 50% och grönt 50% för 100:-/kg är detsamma som att köpa grönt (ärtor och annat) för 100:_/kg. Rätt dyrt.

Willys har fortfarande blandfärs med 50% nötkött och 50% fläskkött såg jag nu.
Citera
2025-05-28, 10:58
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
På den tiden jag köpte färs var det 70/30, alltså 70% nöt, eller 50/50. Någon 30/70 har jag aldrig sett, var finns den? Det borde bli bra köttbullar av den färsen, så jag ser inget fel med den. Vill man ha något annat kan man köpa ren färs och blanda i valfri mängd.
Citera
2025-05-28, 10:59
Medlem
One2Manys avatar
Vem fan köper blandfärs?

Antingen köper man nötfärs eller fläskfärs. Själv föredrar jag fläskfärs.
Citera
2025-05-28, 11:01
Medlem
Citat:
Det är väl inte bara jag som har lagt märke till den nya bluffen som görs med blandfärsen?
Förr så var alltid blandfärsen 50/50 dvs 50 nöt 50 gris, idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Blandfärsen har även rusat iväg prismässigt trots att bönderna nu har billigt drivmedel att tanka sina traktorer med, iofs så får bönderna knappt betalt för sitt kött utan vinsterna går direkt till butikerna.

Hur länge kommer folk att acceptera denna förändring? Har de gjort samma skit i grannlandet Norge med färsen?

Det är ingen bluff, det finns åt andra hållet också, med 70% nöt och 30% fläsk. Priset är balanserat efter vilken förpackning och blandning du väljer. Och anledningen till att fördelningen finns, är att de olika varianterna passar olika bra till diverse maträtter. En riktig bolognese passar det bäst med 70 nöt/30 fläsk. En pannbiff/köttbulle passar det bäst med 70 fläsk / 30 nöt. Och 50/50 för mycket annat. Det handlar om fetthalten, inte om att luras. Läs nästa gång på förpackningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in