2025-05-28, 20:54
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Tror ts syftar på 70%nöt 30%fläsk? Var typ lika vanligt eller mer vanligt än 50/50 förr?

Nej, 30% nöt och 70% fläsk då fläsk är billigare.
Blandfärs ska vara 50/50. Annars är det inte blandfärs utan "inblandad färs".
Finns regler som reglerar detta. Exempelvis måste hallonsaft bestå av mestadels hallon efter vatten och socker, annars är det inte hallonsaft. Etc.
Citera
2025-05-28, 20:57
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Finns regler som reglerar detta. Exempelvis måste hallonsaft bestå av mestadels hallon efter vatten och socker, annars är det inte hallonsaft. Etc.

Nej du har fel 70/30 nöt/fläsk har alltid funnits och kallats blandfärs. Du är ung eller bara oerfaren av att handla mat.
Citera
2025-05-28, 20:58
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Blandfärs nötkött 50% och grönt 50% för 100:-/kg är detsamma som att köpa grönt (ärtor och annat) för 100:_/kg. Rätt dyrt.

Willys har fortfarande blandfärs med 50% nötkött och 50% fläskkött såg jag nu.
De säljer även färs 300g förpackning för 52kr/kg såg jag. Många tror att det är en bra deal
Citera
2025-05-28, 21:00
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Nej du har fel 70/30 nöt/fläsk har alltid funnits och kallats blandfärs. Du är ung eller bara oerfaren av att handla mat.

Tro mig.
Jag är varken ung eller oerfaren, men vet att det alltid funnits fuskare.
Citera
2025-05-28, 21:02
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Damn straight, och klipp i lite bacon på det så blir det riktigt bra, och när du ändå är igång byt ut de krossade tomaterna mot bönor i tomatsås.

Då blir det chili con carne istället!

Kör däremot med svamp ibland istället för lök!
Citera
2025-05-28, 21:11
Medlem
Vem0ths avatar
30/70(gris) borde princip smaka som en fetare kalvfärs eftersom kalv i sig smakar som en mix av kviga och gris. Perfekt för Wallenbergare.

Förmodligen är produkten tänkt till att vara en ersättningsvara för kalvfärs, men gamlingarna måste ha ungt kött för att behålla sin "ungdom" likt vampyrer. Dessa kommer inte köpa produkten även om den smakar princip identiskt med deras favoritprodukt.

Saken med fläskfärs är att smaken inte måttar sig så pass väl med tomat, fläskfärs är förbannat gott att göra wok på eller steka till ramennudlar. Men i köttfärssås så fungerar inte fläskfärs så pass bra, det smakar underligt och man vill bara känna en bekvämlighet när man äter sina lunchlådor och inte sitta och tänka på smakkombinationen.
Senast redigerad av Vem0th 2025-05-28 kl. 21:13.
Citera
2025-05-28, 21:25
Medlem
Genelkurmays avatar
Blandfärs är det vidrigaste som finns. Köp vanlig nötfärs.
Citera
2025-05-28, 21:48
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B

Kan någon prestera en länk till en matbutik som säljer blandfärs med 70% fläsk?

WILLYS, ICA och Coop säljer det inte.

Det skall enligt ts vara vanligt förekommande, men jag har aldrig sett det hos någon butik.

LL
Citera
2025-05-28, 21:59
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det är väl inte bara jag som har lagt märke till den nya bluffen som görs med blandfärsen?
Förr så var alltid blandfärsen 50/50 dvs 50 nöt 50 gris, idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Blandfärsen har även rusat iväg prismässigt trots att bönderna nu har billigt drivmedel att tanka sina traktorer med, iofs så får bönderna knappt betalt för sitt kött utan vinsterna går direkt till butikerna.

Hur länge kommer folk att acceptera denna förändring? Har de gjort samma skit i grannlandet Norge med färsen?

Kommer snart att bojkotta att köpa blandfärs i butik och istället beställa en halv tjur som min syster gör till och från där priset ligger på 70kr/kg för allt.

Vem köper ens blandfärs? Ryser av tanken…
Citera
2025-05-28, 22:27
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Vem köper ens blandfärs? Ryser av tanken…

Den gamla sortens skåningar, och dom vill ha mycket fläsk i!

Den nya sortens skåningar köper ren nötfärs...

LL
Citera
2025-05-28, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Den gamla sortens skåningar, och dom vill ha mycket fläsk i!

Den nya sortens skåningar köper ren nötfärs...

LL

Fläsk ger mer kött smak. Så fett som möjligt.
Citera
2025-05-28, 22:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det är väl inte bara jag som har lagt märke till den nya bluffen som görs med blandfärsen?
Förr så var alltid blandfärsen 50/50 dvs 50 nöt 50 gris, idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Blandfärsen har även rusat iväg prismässigt trots att bönderna nu har billigt drivmedel att tanka sina traktorer med, iofs så får bönderna knappt betalt för sitt kött utan vinsterna går direkt till butikerna.

Hur länge kommer folk att acceptera denna förändring? Har de gjort samma skit i grannlandet Norge med färsen?

Kommer snart att bojkotta att köpa blandfärs i butik och istället beställa en halv tjur som min syster gör till och från där priset ligger på 70kr/kg för allt.
Köper aldrig blandfärs utan enbart nötfärs.
Vill jag ha fläskkött köper jag sådant men aldrig blandningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in