2025-05-28, 19:04
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Inte förvånande direkt tyvärr, för någon månad sen var jag på ICA och hittade ett erbjudande om vad jag trodde var blandfärs som hette "Hushållsfärs" som jag inhandlade, när jag kom hem insåg jag att nötfärsen var blandat med ärtfärs, smakade förjävligt.
lol, jag köpte "frukostost" en gång. Det var bara att kasta.

JA fan vad de fular sig. Är det verkligen inte bättre att vara ärlig som handlare?
Citera
2025-05-28, 19:07
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepistol
Själv har jag köpt en köttkvarn för att dryga ut den snordyra köttfärsen. Har räknat ut att det blir billigare att köpa ett gött gäng korvar på biltema och maler ner det tillsammans med den vanliga färsen. Korvarna har ju lite smak så man kan spara in på kryddpåsen när det vankas taco
Är du nöjd så funkar det men, svenska korvar har mycket mjöl och vatten så jag skulle inte göra så. Hellre korv stroganoff en gång i veckan.
Citera
2025-05-28, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Blandfärs är för de som föredrar nötfärs (alla) men som vägrar inse att de är för fattiga för att köpa nötfärs.

Köp bara fläskfärs istället (fan vad vidrigt ord haha, flässskfärsss) och acceptera att det är den föda du har råd med

Kudos till ICA och Coop som skapar en ny färs-apartheid så man slipper umgås med fläskfolk. Äter de enbart fläsk så kommer de till slut lukta gris också så då kan man lätt hålla sig undan dem. Ska kanske till och med bjuda in mina nötvänner på en bit hängmörad oxfilé en kväll mitt i veckan, du vet den där biten som du dreglar efter i köttdisken men snabbt inser att den bara är en avlägsen dröm för dig, som är tillägnad oss vinnare.

Det är som en positiv spiral, ju mer nötfärs man äter desto mer lyckas man i livet, desto mer gott kött kan man äta, det blir som en carnivore diet som bara smyger upp på en, man förvandlas till en som är på toppen av näringskedjan. Grisätare är fast med att trampa gyttja i orten, ett lika blekt ställe som färsen de äter. De köper Camel blå cigg för att överleva ångesten de får när de måste steka sönder färsen för att inte få grissjukan. Medan nötadeln väljer champagne utifrån vad som passar bäst till en riktigt blodig biff.

Vi keto-smarta grisätare avundas förstås de modiga ko-jägarna som fäller sin egen föda i kohagarna och elit-carnivorar sig igenom sin dag, ständigt med nya jaktberättelser vid middagsbordet, indirekt idisslandes gräs & majs med berättelser om kohagar och bajs.

Käka ni fettskrämda finsmakare er Biafra-magra njurdödar-Entrecôte medan vi svinälskande fettdyrkare drar in halva portionen sidfläsk men ändå står oss starka lika länge.

Vi ses till pensionen - vi hjälper er gärna skjuta rullstolen fram, om vi mot all förmodan skulle hålla hälsan bättre än ni stackars nötjunkies.
Citera
2025-05-28, 20:51
Medlem
pellepistols avatar
Man borde för övrigt döpa om "blandfärsen" till "sverigefärsen" så man kan hålla araberna på behörigt avstånd
Citera
2025-05-28, 20:52
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Tror ts syftar på 70%nöt 30%fläsk? Var typ lika vanligt eller mer vanligt än 50/50 förr?
Citera
2025-05-28, 20:54
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Tror ts syftar på 70%nöt 30%fläsk? Var typ lika vanligt eller mer vanligt än 50/50 förr?

Nej, 30% nöt och 70% fläsk då fläsk är billigare.
Blandfärs ska vara 50/50. Annars är det inte blandfärs utan "inblandad färs".
Finns regler som reglerar detta. Exempelvis måste hallonsaft bestå av mestadels hallon efter vatten och socker, annars är det inte hallonsaft. Etc.
Citera
2025-05-28, 20:57
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nej, 30% nöt och 70% fläsk då fläsk är billigare.
Blandfärs ska vara 50/50. Annars är det inte blandfärs utan "inblandad färs".
Finns regler som reglerar detta. Exempelvis måste hallonsaft bestå av mestadels hallon efter vatten och socker, annars är det inte hallonsaft. Etc.

Nej du har fel 70/30 nöt/fläsk har alltid funnits och kallats blandfärs. Du är ung eller bara oerfaren av att handla mat.
Citera
2025-05-28, 20:58
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Blandfärs nötkött 50% och grönt 50% för 100:-/kg är detsamma som att köpa grönt (ärtor och annat) för 100:_/kg. Rätt dyrt.

Willys har fortfarande blandfärs med 50% nötkött och 50% fläskkött såg jag nu.
De säljer även färs 300g förpackning för 52kr/kg såg jag. Många tror att det är en bra deal
Citera
2025-05-28, 21:00
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Nej du har fel 70/30 nöt/fläsk har alltid funnits och kallats blandfärs. Du är ung eller bara oerfaren av att handla mat.

Tro mig.
Jag är varken ung eller oerfaren, men vet att det alltid funnits fuskare.
Citera
2025-05-28, 21:02
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Damn straight, och klipp i lite bacon på det så blir det riktigt bra, och när du ändå är igång byt ut de krossade tomaterna mot bönor i tomatsås.

Då blir det chili con carne istället!

Kör däremot med svamp ibland istället för lök!
Citera
2025-05-28, 21:11
Medlem
Vem0ths avatar
30/70(gris) borde princip smaka som en fetare kalvfärs eftersom kalv i sig smakar som en mix av kviga och gris. Perfekt för Wallenbergare.

Förmodligen är produkten tänkt till att vara en ersättningsvara för kalvfärs, men gamlingarna måste ha ungt kött för att behålla sin "ungdom" likt vampyrer. Dessa kommer inte köpa produkten även om den smakar princip identiskt med deras favoritprodukt.

Saken med fläskfärs är att smaken inte måttar sig så pass väl med tomat, fläskfärs är förbannat gott att göra wok på eller steka till ramennudlar. Men i köttfärssås så fungerar inte fläskfärs så pass bra, det smakar underligt och man vill bara känna en bekvämlighet när man äter sina lunchlådor och inte sitta och tänka på smakkombinationen.
Senast redigerad av Vem0th 2025-05-28 kl. 21:13.
Citera
2025-05-28, 21:25
Medlem
Genelkurmays avatar
Blandfärs är det vidrigaste som finns. Köp vanlig nötfärs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in