2025-05-28, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det är väl inte bara jag som har lagt märke till den nya bluffen som görs med blandfärsen?
Förr så var alltid blandfärsen 50/50 dvs 50 nöt 50 gris, idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Blandfärsen har även rusat iväg prismässigt trots att bönderna nu har billigt drivmedel att tanka sina traktorer med, iofs så får bönderna knappt betalt för sitt kött utan vinsterna går direkt till butikerna.

Hur länge kommer folk att acceptera denna förändring? Har de gjort samma skit i grannlandet Norge med färsen?

Kommer snart att bojkotta att köpa blandfärs i butik och istället beställa en halv tjur som min syster gör till och från där priset ligger på 70kr/kg för allt.

Hela färsköret ink korv o syltor är skitprodukter som man inte ska äta.

Vi äter ofta breasola - dyrt ja - men ingenting går bort.

Damen köpte fläskkaree o bacon för det är billigt - jag skar bort allt fett o sen
blev kilopriset extremhögt
Citera
2025-05-28, 11:33
Medlem
PetterHanssons avatar
Det står på förpackningen plus att blandfärs är en blandning , betyder inte fifty-fifty. Nej det är inte bluff.
Det är dessutom godare med mer fett än kött, då blir mer saftigt så 30-70 är väldigt bra blandning.
Citera
2025-05-28, 11:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Det är väl inte bara jag som har lagt märke till den nya bluffen som görs med blandfärsen?
Förr så var alltid blandfärsen 50/50 dvs 50 nöt 50 gris, idag så verkar de sänkt nöthalten i färsen och det är ofta man ser att det är 70% gris och 30% nöt och är det inte nöt så är det fan ärtor i färsen.

Blandfärsen har även rusat iväg prismässigt trots att bönderna nu har billigt drivmedel att tanka sina traktorer med, iofs så får bönderna knappt betalt för sitt kött utan vinsterna går direkt till butikerna.

Hur länge kommer folk att acceptera denna förändring? Har de gjort samma skit i grannlandet Norge med färsen?

Kommer snart att bojkotta att köpa blandfärs i butik och istället beställa en halv tjur som min syster gör till och från där priset ligger på 70kr/kg för allt.

Det viktiga är att det deklareras på innehållsförteckningen till skillnad från (host) honung och tex olivolja. Sen får man välja för ska det va 50/50 så skare, för kundens tycke och smak som det alltid vart. Men kan andra acceptera 70/30 (nöt 30) så gör dom det fast kanske priset är lägre då eller inte alls. Och är det inte lägre pris på den doseringen så inser man direkt att det handlar om prismaximering
Citera
2025-05-28, 11:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vem fan köper blandfärs?

Antingen köper man nötfärs eller fläskfärs. Själv föredrar jag fläskfärs.

Ja eller blanda själv till köttbullar tex och annat. Köp ett pack av båda
Citera
2025-05-28, 12:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyttojakten
Är det därför de alltid har extrapris på blandfärsen numera? Aldrig kollat %...

Ochså slirat på vad jag köpte för blandfärs här på sistone. Märkte dock att fettet i färsen var betydligt mycket mer än det brukligen är och droppade som fan. Dvs vid 50/50 är det helt annan konsistens och fetthalt som är lägre, men la ingen mer tanke bakom det och slängde platsförpackningen. Var lite grillning bara med bärs inblandat så köpte nåt impulsivt märke vid snabba ryck
Senast redigerad av Sladdaren 2025-05-28 kl. 12:09.
Citera
2025-05-28, 12:14
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyttojakten
Är det därför de alltid har extrapris på blandfärsen numera? Aldrig kollat %...

Kolla noga bland annat horungarna Coop har sänkt mängden från 1 kg till 800 g. Så deras extrapris är inget extrapris.
Citera
2025-05-28, 12:34
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Kolla noga bland annat horungarna Coop har sänkt mängden från 1 kg till 800 g. Så deras extrapris är inget extrapris.
Även ica har börjat prismärka styck istället för kilo.
Citera
2025-05-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jodå, den dyker upp, både 70/30-blandning och den med ärtor i har jag sett. Så länge butikerna tydligt informerar om innehåll och inte gör en ICA så är jag okej med det. Jag vill göra mina val som kund och det är också valfritt att erbjuda varor och tjänster jag är intresserad av.
Du menar alltså att det inte står på förpackningen? Jag betvivlar detta.
Citera
2025-05-28, 12:39
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Du menar alltså att det inte står på förpackningen? Jag betvivlar detta.
Jo, det gör det. Men inte alltid så tydligt.
Citera
2025-05-28, 12:46
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jodå, den dyker upp, både 70/30-blandning och den med ärtor i har jag sett. Så länge butikerna tydligt informerar om innehåll och inte gör en ICA så är jag okej med det. Jag vill göra mina val som kund och det är också valfritt att erbjuda varor och tjänster jag är intresserad av.
Det är det ju inte alls när de vilseleder.

Allt kött är dessutom fullt av vatten numera. Det kokas innan det steks.
De nya generationer tycker att det är normalt, det är det inte.
Citera
2025-05-28, 12:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Den blandningen har jag aldrig sett. Och är det vegetabilier i färsen så står det om man är läskunnig.
Den med 30% vegetariskt innehåll kallas ”hushållsfärs”. Jag har aldrig provat den men kan tänka mig att den är bättre än vad man tror.
Citera
2025-05-28, 12:52
Medlem
Citat:

Köper inte blandfärs, det är bättre att blanda själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in