Citat:
Ursprungligen postat av
-Hengpung-
Jag har bokstavligen citerat ur trafikförordningen och givit dig flera länkar från bland annat en trafikskola men även från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet (NTF) som är experter på trafikfrågor och regler inom trafiken. För att göra det övertydligt en gång till så citerar jag nu igen ur Trafikförordningen 3 kap 61 § och som stämmer överens med situationen i fråga:
"En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera."
Bussen svängde höger över en cykelpassage som pojken var i färd att passera, eller enligt vissa i tråden redan befann sig på passagen när bussen svängde då han ska ha åkt under framtill på bussen och inte från sidan som vissa spekulerat. Det kan verka paradoxalt men bilisten är den som i 9 fall av 10 fälls i dessa situationer med cykelpassager p.g.a. bristande uppmärksamhet med stöd av ovan paragraf. I regel kan man därför säga att det alltid är bilisten som har huvudansvaret och därmed väjningsplikt eftersom det är bilisten som svänger, och kommer där en cyklist i samma tillfälle som man svänger så stannar man och släpper över denne så att det inte sker en olycka. Det är också så som Sveriges domstolar tolkar dessa situationer om och om igen och bilisten har nästan alltid underläge i en sådan förhandling.
Tyvärr! Du kan tycka att du har rätt, men lagen säger i viss mån emot sig själv på denna punkt och det förmodligen för att belysa att bilisten alltid har ett större ansvar i trafiken gentemot oskyddade medtrafikanter.
Huvudregeln i TF är att CYKLISTER KORSAR BILVÄG och därmed har VÄJNINGPLIKT.
det är exakt detta jag försöker förklara - VÄJNINGSPLIKT är en starkare plikt som går före "låta passera". Cyklisten har ett större ansvar - och bilisten har alltså INTE VÄJNINGPLIKT.
Notera att det ordet int nämns för bilisten.
Det finns två undantag fån denna regel. Ett - ljusreglerad korsning och två - cykelöverfart.
Om detta är rätt korsning:
https://www.google.com/maps/@60.7255...UzSAFQAw%3D%3D
Så har cyklisten väjningsplikt ÄVEN om bussen svänger.
LÄs och lär på Transportstyrelsens hemsida.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...cykeloverfart/
om cyklisten cyklat in i bussen är det uppenbart att cyklisten brustit i si väjningplikt och kört ut på överfarten trots att busen börjat svänga.
Ja - jag har barn. Men jag har lärt mitt barn att ALDRIG ta något för givet och förutsätta att man alltid har någon form av missförstådd förkörsrätt. Så jag har sagt att STANNA ALLTID och titta först. För i de flesta fall har DU väjningsplikt.