2025-05-20, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...lyckan-i-hille

Gissningsvis hamnade han under ett bakhjul.
Om han cyklade in i bussens långsida, så är det höjden av otur att åka in och hamna under ett bakhjul, bussar är ju väldigt låga, får en människa, om än en tioåring plats därunder? Men jag antar att det kan hända.
Citera
2025-05-20, 00:55
Medlem
Detta är så tragiskt så det finns knappt ord.
Citera
2025-05-20, 02:43
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
FEL. Cykeln har VÄJNINGSPLIKT.
Bilar ska endast ge cyklar på väg ut/ eller ute på möjlighet att passera.
Notera att VÄJNINGSPLIKT är en PLIKT, och alltså mycket starkare än ”möjlighet att passera”
Du har uppenbarligen haft en usel körlärare.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...cykeloverfart/

Fast du har faktiskt fel. Det är skillnad på om en cykelpassage korsar en väg och om cykelpassagen passeras precis när fordonet svänger.

Från Trafikförordningen 3 kap, §61:

En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
Förordning (2014:1035).

Detta ska likställas med väjningsplikt.
Citera
2025-05-20, 02:48
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Om han cyklade in i bussens långsida, så är det höjden av otur att åka in och hamna under ett bakhjul, bussar är ju väldigt låga, får en människa, om än en tioåring plats därunder? Men jag antar att det kan hända.
Om det var en fullstor buss kan det även varit bussen som svängde långsidan mot cyklisten. Långa fordon måste ta ut svängen rejält i många korsningar. Det skulle i detta fall innebära att långsidan kom farande mot cyklisten.
Citera
2025-05-20, 05:47
Medlem
-Hengpung-s avatar
Om kvinnan som körde bussen hade mer uppsikt i sidospeglarna så hade pojken kanske levt och klarat sig undan med skrapsår. Jag kör själv stora fordon emellanåt så som lastbilar, bussar, hjullastare m.m. och om det är något som sitter rent reflexmässigt när man gör en 90 grader högersväng in på en ny väg är att man håller extra mycket uppsikt i höger spegel, både innan manövern utförs men även i själva momentet i sig, just för att man ska hinna bromsa om det råkar hamna en människa precis vid sidan av ekipaget. Det är just sådana situationer som är så hämmande vid manövrering av stora, tunga fordon med begränsad sikt som gör att man har ena ögat som klistrat i höger spegel när man svänger och slutar inte titta tills manövern är färdig och risken är klar. Särskilt vid skolor och där det rör sig barn är man alltid extra försiktig.
Citera
2025-05-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Hengpung-
Om kvinnan som körde bussen hade mer uppsikt i sidospeglarna så hade pojken kanske levt och klarat sig undan med skrapsår. Jag kör själv stora fordon emellanåt så som lastbilar, bussar, hjullastare m.m. och om det är något som sitter rent reflexmässigt när man gör en 90 grader högersväng in på en ny väg är att man håller extra mycket uppsikt i höger spegel, både innan manövern utförs men även i själva momentet i sig, just för att man ska hinna bromsa om det råkar hamna en människa precis vid sidan av ekipaget. Det är just sådana situationer som är så hämmande vid manövrering av stora, tunga fordon med begränsad sikt som gör att man har ena ögat som klistrat i höger spegel när man svänger och slutar inte titta tills manövern är färdig och risken är klar. Särskilt vid skolor och där det rör sig barn är man alltid extra försiktig.

Är helt med dig där. Jag jobbar också som lastbilschaufför. Och innan man gör en högersväng så kollar man ju ganska långt innan hur det ser ut på högersidan, så man kan göra en riskfri sväng. Man kollar ju om de är någon som är påväg över vägen, om det finns någon eller något som är nära vägkanten, om det kommer någon cyklist cyklande som inte räknar med att man ska svänga osv. Det är ju en självklarhet kan jag tycka. Och ännu mer utanför en skola med barn i rörelse..
Citera
2025-05-20, 16:08
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av engulbanan
Är helt med dig där. Jag jobbar också som lastbilschaufför. Och innan man gör en högersväng så kollar man ju ganska långt innan hur det ser ut på högersidan, så man kan göra en riskfri sväng. Man kollar ju om de är någon som är påväg över vägen, om det finns någon eller något som är nära vägkanten, om det kommer någon cyklist cyklande som inte räknar med att man ska svänga osv. Det är ju en självklarhet kan jag tycka. Och ännu mer utanför en skola med barn i rörelse..

Heder åt er yrkesförare som har förståndet att vara uppmärksamma i trafiken. Tyvärr är det allt för många nonchalanta förare (både vanliga och yrkeschaufförer) som ignorerar riskerna. Nu hoppas jag att det här inte har att göra med vårdslöshet från chauffören sida.

Tragiskt att en ung människa fick sätta livet till.

Vila i frid.
Citera
2025-05-20, 17:50
Medlem
Det beskrivs som en ren olycka av människor på plats. Och det var många människor där.
Citera
2025-05-20, 18:04
Medlem
Citat:
Jag har bokstavligen citerat ur trafikförordningen och givit dig flera länkar från bland annat en trafikskola men även från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet (NTF) som är experter på trafikfrågor och regler inom trafiken. För att göra det övertydligt en gång till så citerar jag nu igen ur Trafikförordningen 3 kap 61 § och som stämmer överens med situationen i fråga:

"En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera."

Bussen svängde höger över en cykelpassage som pojken var i färd att passera, eller enligt vissa i tråden redan befann sig på passagen när bussen svängde då han ska ha åkt under framtill på bussen och inte från sidan som vissa spekulerat. Det kan verka paradoxalt men bilisten är den som i 9 fall av 10 fälls i dessa situationer med cykelpassager p.g.a. bristande uppmärksamhet med stöd av ovan paragraf. I regel kan man därför säga att det alltid är bilisten som har huvudansvaret och därmed väjningsplikt eftersom det är bilisten som svänger, och kommer där en cyklist i samma tillfälle som man svänger så stannar man och släpper över denne så att det inte sker en olycka. Det är också så som Sveriges domstolar tolkar dessa situationer om och om igen och bilisten har nästan alltid underläge i en sådan förhandling.

Tyvärr! Du kan tycka att du har rätt, men lagen säger i viss mån emot sig själv på denna punkt och det förmodligen för att belysa att bilisten alltid har ett större ansvar i trafiken gentemot oskyddade medtrafikanter.
Huvudregeln i TF är att CYKLISTER KORSAR BILVÄG och därmed har VÄJNINGPLIKT.
det är exakt detta jag försöker förklara - VÄJNINGSPLIKT är en starkare plikt som går före "låta passera". Cyklisten har ett större ansvar - och bilisten har alltså INTE VÄJNINGPLIKT.
Notera att det ordet int nämns för bilisten.
Det finns två undantag fån denna regel. Ett - ljusreglerad korsning och två - cykelöverfart.
Om detta är rätt korsning: https://www.google.com/maps/@60.7255...UzSAFQAw%3D%3D

Så har cyklisten väjningsplikt ÄVEN om bussen svänger.
LÄs och lär på Transportstyrelsens hemsida.

om cyklisten cyklat in i bussen är det uppenbart att cyklisten brustit i si väjningplikt och kört ut på överfarten trots att busen börjat svänga.
Ja - jag har barn. Men jag har lärt mitt barn att ALDRIG ta något för givet och förutsätta att man alltid har någon form av missförstådd förkörsrätt. Så jag har sagt att STANNA ALLTID och titta först. För i de flesta fall har DU väjningsplikt.
Senast redigerad av martinator 2025-05-20 kl. 18:14.
Citera
2025-05-20, 19:10
Medlem
Maxrockatanskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frejasfrej
Hur kan man prata så om en 10-åring?!!
Det kan man om man inte är en överemtionell feminiserad fjant (eller kvinna) som "känner" istället för att tänka.
Citera
2025-05-20, 19:11
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
det är exakt detta jag försöker förklara - VÄJNINGSPLIKT är en starkare plikt som går före "låta passera". Cyklisten har ett större ansvar - och bilisten har alltså INTE VÄJNINGPLIKT.
Det finns två undantag fån denna regel. Ett - ljusreglerad korsning och två - cykelöverfart.
Om detta är rätt korsning: https://www.google.com/maps/@60.7255...UzSAFQAw%3D%3D

om cyklisten cyklat in i bussen är det uppenbart att cyklisten brustit i si väjningplikt och kört ut på överfarten trots att busen börjat svänga.
Ja - jag har barn. Men jag har lärt mitt barn att ALDRIG ta något för givet och förutsätta att man alltid har någon form av missförstådd förkörsrätt. Så jag har sagt att STANNA ALLTID och titta först. För i de flesta fall har DU väjningsplikt.

Som jag tidigare påpekat så döms det nästan alltid till nackdel för bilisten i Sveriges domstolar när dessa fall tas upp gällande cykelpassager, vilket är ett dussintal per år, vilket antyder att du har fel eftersom Sveriges domstolar gång på gång tolkar dessa situationer på liknande sätt som jag beskrivit i mina föregående inlägg till dig. De lutar sig på paragrafen jag tydligt citerade i mitt föregående inlägg. Om du även tittar på grafiken på Transportstyrelsens hemsida som du länkar till så beskriver den en likartad situation och där ser du att bilen stannar och släpper över flera cyklister, vilket speakerrösten också nämner är korrekt.
Citera
2025-05-20, 21:30
Medlem
Citat:

I och med att det är en huvudled så räknas även cykelbanan till huvudleden. Man kan se också att väjningsplikts-skylten och markeringen kommer före cykelbanan. Naturligtvis måste fordon som svänger in stanna för cyklister som kommer på huvidleden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in