2025-05-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Fyfan vad tragiskt. Känns extra hårt för mig som busschaffis och kör vid liknande skolor. Kan tänka mig flera scenarion här men främst att föraren brustit i uppmärksamheten när han körde eller att ungen cyklade ut precis rakt framför bussen och hamnade i döda vinkeln.
Händer det många såna händelser där barnen oväntat sticker ut i gatan? Tänker att barn i dessa åldrar inte direkt förstår hur de ska läsa av all trafik.
Citera
2025-05-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rantaren
Händer det många såna händelser där barnen oväntat sticker ut i gatan? Tänker att barn i dessa åldrar inte direkt förstår hur de ska läsa av all trafik.

Det händer hela tiden. Men man får vara vaken och räkna med att ungarna har noll koll och kommer farandes. Man kör inte gärna fortare än kryphastighet vid skolområden.
Citera
2025-05-16, 20:26
Medlem
Hög eller låg hastighet, hjälm eller inte… sånt här får bara inte hända. Mina tankar går till den avlidne pojkens familj och anhöriga och till busschauffören som även kommer behöva leva med det här traumat resten av sitt liv. Så hemskt. Så fruktansvärt hemskt. Han hade hela fantastiska livet framför sig…
Citera
2025-05-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Det händer hela tiden. Men man får vara vaken och räkna med att ungarna har noll koll och kommer farandes. Man kör inte gärna fortare än kryphastighet vid skolområden.

Fruktansvärt att barnen inte uppfostras bättre! Nu vet jag att barn är barn, och barn på cykel är en dålig kombination!

Men föräldrar,skolan och typ polisen borde prata mer med barnen om farorna i trafik.

Och även busschaufförerna borde utbildas mer i hur oberäkneliga barn kan vara.
Citera
2025-05-16, 20:38
Moderator
Jultrollets avatar
Rubriken förtydligad nu när det tragiska beskedet kommit att pojken har avlidit. Datum tillagt.
Tidigare rubrik: Cyklist påkörd av buss Gävle / Milboskolan

/Moderator
Citera
2025-05-16, 20:44
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Inte särskilt förvånande att det händer, barn i den åldern är generellt för unga för att vistas i trafiken. Jag hade kunnat köra över en grabb i den åldern häromdagen, nu såg jag honom på gatan som tur var och antog att han sannolikt snart skulle svänga över vägen. Han kollade sig inte för öht utan bara svängde ut med sin cykel, men då hade jag saktat ner och var beredd.

Tragiskt oavsett men värt att tänka på om ni ska släppa ut barnen på cykel. Grabbar överlag är väl sämre rustade/mer omogna.
Citera
2025-05-16, 20:48
Medlem
Hemskt 😢 stackarn.
Citera
2025-05-16, 21:05
Medlem
Sådant här får mig verkligen att bli sorgsen.
Kan inte föreställa mig hur det känns för de anhöriga.
Citera
2025-05-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThereIsBearCum
Är det skolan man ser i bakgrunden på svt?

Borde vara 30 där alltså? Höll chauffören det...

en buss kan väga upp emot 28 ton beroende på typ och liknande så då spelar det ingen roll om han höll 30 eller 90 i princip direkt när du får kontakt med bussen blir det kört om inte bussen kom så långsamt som bara nån km/h speciellt inte med tanke på sakerna som sitter under bussen så kan nån axel komponent slagit till i huvudet eller så kan han hamnat under ett däck då är det kört oavsett hur fort han körde mvh en bussmekaniker
Citera
2025-05-16, 21:31
Medlem
godboys avatar
Nära skolor och i mycket barntäta områden är det alltid en risk att ungar kommer farande. Tråkigt för ungen, tråkigt för anhöriga, tråkigt för chauffören. Om det är en buss med färdskrivare kommer hastigheten att kunna utläsas, annars kommer det bli svårare.

Givetvis ingen som önskar att köra på någon, men tyvärr så händer olyckor. Kan vara att föraren tittat åt ett annat håll precis i fel ögonblick.
Citera
2025-05-16, 21:42
Medlem
[quote=godboy|91910854]
Nära skolor och i mycket barntäta områden är det alltid en risk att ungar kommer farande. Tråkigt för ungen, tråkigt för anhöriga, tråkigt för chauffören. Om det är en buss med färdskrivare kommer hastigheten att kunna utläsas, annars kommer det bli svårare.

Med tanke på att det nog är en stadsbuss är dt ingen färdskrivare på dem
Citera
2025-05-16, 21:43
Medlem
Angeliqas avatar
Pojken minns och hedras ikväll.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...ter-dodsolycka

https://www.sverigesradio.se/artikel...tragisk-olycka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto