Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-05-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Snarare suckar och medlidande med de nya analfabeterna som antagligen aldrig kommer lära av och lära om oavsett hur mycket de driver med er.

Det är som sagt ganska enkelt att förstå att rymdresor meddelst raket är en fysisk omöjlighet.

Förklara då hur det kommer sig att gasmolekyler som med stor kraft slår i bränslekammarens främre del inte skapar något arbete?
Citera
2025-05-17, 21:51
https://www.perplexity.ai/search/-ATxHiBOFTf.md2zwskC1IA#0
Citera
2025-05-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaglyf
https://www.perplexity.ai/search/-YlF4qGd3TsO7AYELBQ7h4w

Duktig AI!
Citera
2025-05-17, 22:14
Medlem
Citat:
Snarare suckar och medlidande med de nya analfabeterna som antagligen aldrig kommer lära av och lära om oavsett hur mycket de driver med er.

Det är som sagt ganska enkelt att förstå att rymdresor meddelst raket är en fysisk omöjlighet.

Men vad har det att göra med din hitte-på-leksak? Oavsett om det finns popstjärnor i rymden så stämmer ju inte dina hitte-på-banor med planeternas observerade positioner.
Citera
2025-05-17, 22:32
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Duktig AI!

Professorn som ju forskar i ämnet vet hoppas jag att han kan klicka på referenserna och kontrollera vad AIn hävdar?
Citera
2025-05-17, 22:38
Medlem
Citat:
Professorn som ju forskar i ämnet vet hoppas jag att han kan klicka på referenserna och kontrollera vad AIn hävdar?

Du menar AI:n som precis sa ”Fri gasexpansion har inte direkt med hur raketer drivs i vakuum att göra”? Javisst. Det betyder inte att den alltid har rätt, men i det här fallet verkar den ju ha fattat galoppen.
Citera
2025-05-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Snälla du, tror du inte jag förstår grundläggande termodynamik? Jag är trots allt forskarutbildad fysiker och har även arbetat med kryoteknik, alltså nedkylda gaser under lågt tryck nära vakuum, på FOI.

För det första ska du inte behöva fråga en AI. Om det vore något att ta på allvar hade det funnits massor av källor med en direkt koppling till raketers framdrift. Nu är det slutsatser du själv dragit från grundläggande termodynamik. Dessutom är det helt uppåt väggarna. Fri expansion av en gas mellan två kärl har överhuvudtaget inget med det som händer i en raket att göra.

Svagt och fel!

Så, min fråga är. Finns det någon som publicerat ett seriöst arbete som behandlar raketers framdrift så som du vill att det ska fungera? Finns det 0 referenser är du rätt så ensam och då kan du antingen bli världskänd eller också har du fel. Vad tycker du är mest sannolikt?

Citat:

Svara gärna på mina inlägg i ämnet och beskriv steg för steg hur du menar att en explosion som sprider gaser inuti en bränsletank inte kan skapa arbete på raketen, trots der enorma tryck som byggs upp. Strunta i vad som händer utanför för det saknar betydelse här.
Citera
2025-05-17, 23:12
Medlem
Citat:
Svara gärna på mina inlägg i ämnet och beskriv steg för steg hur du menar att en explosion som sprider gaser inuti en bränsletank inte kan skapa arbete på raketen, trots der enorma tryck som byggs upp. Strunta i vad som händer utanför för det saknar betydelse här.

För att göra det enkelt så kan han ju utgå från AI-svaret som Anaglyf genererade. Det förklarar det hela på ett utmärkt sätt. Borde vara enkelt att verifiera och skriva en egen version.
Citera
2025-05-18, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
För att göra det enkelt så kan han ju utgå från AI-svaret som Anaglyf genererade. Det förklarar det hela på ett utmärkt sätt. Borde vara enkelt att verifiera och skriva en egen version.

Att de ens använder AI är bevis nog för mig. Sanningen är väl den att om man kan så lite om ett ämne eller inte hittar något stöd i litteraturen för det man påstår är saken avgjord. De vet innerst inne att de har fel men måste hålla hårt på dessa tokerier för att inte öppna upp för möjligheter som skadar allt de byggt upp.
Citera
2025-05-18, 10:53
Medlem
Citat:
Att de ens använder AI är bevis nog för mig. Sanningen är väl den att om man kan så lite om ett ämne eller inte hittar något stöd i litteraturen för det man påstår är saken avgjord. De vet innerst inne att de har fel men måste hålla hårt på dessa tokerier för att inte öppna upp för möjligheter som skadar allt de byggt upp.

Ja absolut. Det roligaste är väl att det ändå inte funkar som de vill, utan att de hela tiden blir motsagda av sin egen AI, och måste vända och vrida på promptarna tills de får ”rätt” svar.
Citera
2025-05-18, 11:07
https://www.perplexity.ai/search/varfor-tror-vissa-manniskor-at-SolzpsatSeK13fr832cVpg#0
Citera
2025-05-18, 11:20
Medlem
patrixxs avatar
Citat:

AI kan funka som en ny variant av let me Google that for you. Dvs när någon, som du gör hela tiden här Andelslott, kommer med kategoriska och helt grundlösa påståenden, dvs ändrar på fakta utifrån sina åsikter, så kan man snabbt visa att det är just så. Men samtidigt är det också så att en AIs precis som Google anpassar sina svar/resultat så att de ska stämma överens med de irrationella dogmer som finns i vårt nuvarande trossystem. Men om man påpekar när AIn hävdar saker som inte är underbyggda så rättar den sig så (till skillnad från sådana som som professor Andelslott som istället vräker ur sig trams och invektiv). Så de är också ett utmärkt researchverktyg för att belysa problematiken med dessa dogmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in