Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-03, 14:16
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaglyf
Jag tror ni missat argumenten om raketdrift. CB hävdar ju att raketer inte fungerar, så vad ska dom svara?
Patrixx har i ett avsnitt av RCB även presenterat hypotesen att de stora avlånga "raketerna" lyfter från marken som ballonger, eftersom det går så sakta i början. Har ni missat även det?
Jag har lyssnat mer än de flesta https://www.pilum.nu/6-tema/konspirationer/#A7. och har faktiskt missat det. Avsnitt? Gärna tid
Citera
2025-05-03, 14:19
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
i rymden ser jag ingen sådan, då gasen inte har något att arbeta emot.
Gasen arbetar mot INSIDAN AV FRÄMRE DELEN AV RAKETEN.
https://www.pilum.nu/6-tema/konspirationer/#A9.
Citera
2025-05-03, 14:40
Kan inte säga vilket avsnitt, kanske det med den stora bluffen om långfärder med luftskepp?
Patrixx kanske kan tipsa om när det var, eller intyga att han sagt så.
Citera
2025-05-03, 15:13
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
tryck åt motsatt håll. det handlar ju om ett internt tryck isåfall. som om raketen skulle kunna armbåga sig själv upp i himlen. eller, som patrixx uttrycker det, lyfta sig själv i håret.

var är den externa kraft som rimligtvis behövs för att driva raketen framåt? i rymden ser jag ingen sådan, då gasen inte har något att arbeta emot.
Precis, en explosion inne i raketen skapar ett tryck. Hade raketen varit tätslutande hade explosionen gjort sönder raketen och slungat delarna runt sig oavsett om det sker i vatten, luft eller vacuum. Man tillför alltså en extern kraft genom att elda raketbränsle.

Explosionen behöver som bekant inget att trycka mot. Splitter kastas snarare en kortare sträcka om det är högt tryck runt (till exempel under vatten).
Citera
2025-05-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Gasen arbetar mot INSIDAN AV FRÄMRE DELEN AV RAKETEN.
https://www.pilum.nu/6-tema/konspirationer/#A9.

då borde väl en lika stor och motriktad kraft bildas från denna del av raketen, enligt Newtons tredje lag?
Citera
2025-05-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Precis, en explosion inne i raketen skapar ett tryck. Hade raketen varit tätslutande hade explosionen gjort sönder raketen och slungat delarna runt sig oavsett om det sker i vatten, luft eller vacuum. Man tillför alltså en extern kraft genom att elda raketbränsle.

Explosionen behöver som bekant inget att trycka mot. Splitter kastas snarare en kortare sträcka om det är högt tryck runt (till exempel under vatten).

en extern kraft borde väl vara någonting som kommer utifrån? såsom exempelvis den motkraft som bildas från det rådande lufttrycket utanför när de utslungade gaserna utövar kraft mot detta?
Citera
2025-05-03, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaglyf
Jag tror ni missat argumenten om raketdrift. CB hävdar ju att raketer inte fungerar, så vad ska dom svara?
Patrixx har i ett avsnitt av RCB även presenterat hypotesen att de stora avlånga "raketerna" lyfter från marken som ballonger, eftersom det går så sakta i början. Har ni missat även det?

Ha ha, missat? Jag har lyssnat på alla avsnitt flera gånger, inte minst när det handlar om detta ämne. Men jag har varit med från början och fäster inte alltför stor vikt vid deras olika argument. De ändrar sig fram och tillbaka och blir ofta tysta ett tag när det hettar till alltför mycket.

Det jag är ute efter, en gång för alla, är en bekskrivning av mekanismen för raketdrift. Hittills har de (Patrik) oftast bara argumenterart för att Newton inte funkar och lagt till lite löst prat om en gasexpansion som bygger upp ett tryck bakom raketen. Ok, men då finns väl den mekanismen beskriven i detalj, någonstans bland världens alla skrifter?

Det räcker inte att avfärda raketekvationen utan att presentera ett alernativ.
Citera
2025-05-03, 16:08
Medlem
Citat:
en extern kraft borde väl vara någonting som kommer utifrån? såsom exempelvis den motkraft som bildas från det rådande lufttrycket utanför när de utslungade gaserna utövar kraft mot detta?

Nej! Om du smäller en smällare inuti en låda bildas ett extremt tryck åt alla håll som pressar på dess insidor så hårt att den går sönder. Detta gäller så klart även ute i rymden. Om du tänker dig att en av lådans sidor har en öppning så kommer lådan åka i motsatt riktning, eftersom den gas som normlt pressar på bakaidan för att skapa jämvikt nu försvinner ut i rymden.

Det är inget att diskuteta egentligen, det är ofrånkomligt.
Citera
2025-05-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Nej! Om du smäller en smällare inuti en låda bildas ett extremt tryck åt alla håll som pressar på dess insidor så hårt att den går sönder. Detta gäller så klart även ute i rymden. Om du tänker dig att en av lådans sidor har en öppning så kommer lådan åka i motsatt riktning, eftersom den gas som normlt pressar på bakaidan för att skapa jämvikt nu försvinner ut i rymden.

Det är inget att diskuteta egentligen, det är ofrånkomligt.

extern var ordet jag använde, inte extrem.

min erfarenhet av kraftiga smällare är snarare att lådan sprängs i bitar även om någon sida har en öppning.

att lådan skulle börja åka om en av dessa öppningar är riktade åt sidan längs med marken har jag inget minne av.

om öppningen däremot skulle vara riktad ner mot marken vill jag minnas att man kunde räkna med en viss lufttur, förutsatt att lådan var stark nog att inte sprängas helt i bitar.
Citera
2025-05-03, 19:32
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Du kan väl förstå att en extern kraft inte nödvändigtvis måste vara utanför kärlet det påverkar? Om något exploderar i ett kärl eller precis bredvid har väl ingen betydelse?

Är du med på att en explosion även i vacuum slänger splitter runt sig?
Citera
2025-05-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Du kan väl förstå att en extern kraft inte nödvändigtvis måste vara utanför kärlet det påverkar? Om något exploderar i ett kärl eller precis bredvid har väl ingen betydelse?

Är du med på att en explosion även i vacuum slänger splitter runt sig?

du får gärna förklara för mig hur en kraft som kommer från någon annanstans än utifrån kan anses vara extern.
Citera
2025-05-03, 20:32
Medlem
Citat:
extern var ordet jag använde, inte extrem.

min erfarenhet av kraftiga smällare är snarare att lådan sprängs i bitar även om någon sida har en öppning.

att lådan skulle börja åka om en av dessa öppningar är riktade åt sidan längs med marken har jag inget minne av.

om öppningen däremot skulle vara riktad ner mot marken vill jag minnas att man kunde räkna med en viss lufttur, förutsatt att lådan var stark nog att inte sprängas helt i bitar.

Är du en RCB:are? Du vill ju inte förstå verkar det som. Ok, strunta i lådan och ta ett rör istället. Lägg röret på något högt ovanför marken och vinkla det inte mot marken. Om det är slutet i ena änden och öppet i den andra kan du föra in en smällare och tända på. Jag kan lova dig att röret åkar framåt av explosionen. Inget tryck byggs upp pga. någon extern kraft. Du kan t.o.m. täppa för hålet baktill med ett lock som sitter tight men inte så hårt att det är som förslutningen i fronten.

Nu är det väl ändå klart hur det funkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in