2025-05-12, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Trots en restriktiv hållning som är unik för Europa samt en ihärdig kamp som varat flera decennier (drygt 40 år) så hamnade Sverige ändå i "dagsläget". Synnerligen märkligt. Svårt att säga var felet ligger och vem, eller vilka, som bär det största ansvaret men polisen ska givetvis få allt de pekar på. Att ingen utvärderat resultatet av den narkotikapolitik som ligger till grund för "dagsläget" ska inte vara något hinder för fler restriktioner i privatlivet och medborgarnas skyldigheter gentemot staten måste naturligtvis bli fler.

Lena Hallengren sa det ganska så bra https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-utred-forbudet-att-ta-droger
Man ska inte lyssna till experterna på FHM när det handlar om frågor gällande narkotika, där är FHM inte att lita på. För att få bukt med narkotikaproblematiken i Sverige så krävs det skärpta politiker som vet bäst.

Jag skiter i om folk knarkar, vad jag inte vill är att de knarkar när jag är ute med min bil.

Avkriminalisera gärna knark, för det kommer lösa mycket. Men sätter man sig i bilen påtänd ska man f-n helst ha tio batongslag i huvudet.

Kan du leva med en sån kompromiss?
Citera
2025-05-12, 18:30
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag har beskrivit i inlägget varför det blir ett idiotsamhälle.

Han förstår aldrig när hans argument inte håller. Han erskänner sig aldrig besegrad. Abderitisk som få.
Citera
2025-05-12, 18:35
Medlem
Varför göra saker så komplicerade i onödan? Inför samma typ av test som många länder har där man skrapar i munnen och testar det direkt vid vägkanten. Man får fram ett resultat på några minuter och kan om detta ger utslag gå vidare. Ingen kvarhållning av folk i onödan och inte heller långa transporter i vissa delar av landet. Varför är Sverige alltid sist ut med bra och effektivt arbete mot trafiksäkerhet? Hur man sen gör urvalet bör vara efter både misstanke och slumpmässig. Pupillerna förändras av droger så det är en bra värdemätare men det finns även flera.
Senast redigerad av KamratBlue 2025-05-12 kl. 18:42.
Citera
2025-05-12, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Det numera så populära konceptet "utan brottsmisstanke" dyker upp igen. Det innebär i praktiken att man betraktas som skyldig tills man själv kan bevisa motsatsen.
Detta är givetvis helt oacceptabelt och står i direkt motsättning till hur en rättsstat skall fungera.
Ytterligare en allvarlig inskränkning av vår frihet, som nu kan läggas till den ständigt växande högen av liknande lagar.

Det fattar ju inte dumskallarna i tråden. De fattar inte att till sist kommer staten att på något sätt vända dessa lagar också mot dem.
Citera
2025-05-12, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Trots en restriktiv hållning som är unik för Europa samt en ihärdig kamp som varat flera decennier (drygt 40 år) så hamnade Sverige ändå i "dagsläget". Synnerligen märkligt. Svårt att säga var felet ligger och vem, eller vilka, som bär det största ansvaret men polisen ska givetvis få allt de pekar på. Att ingen utvärderat resultatet av den narkotikapolitik som ligger till grund för "dagsläget" ska inte vara något hinder för fler restriktioner i privatlivet och medborgarnas skyldigheter gentemot staten måste naturligtvis bli fler.

Lena Hallengren sa det ganska så bra https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-utred-forbudet-att-ta-droger
Man ska inte lyssna till experterna på FHM när det handlar om frågor gällande narkotika, där är FHM inte att lita på. För att få bukt med narkotikaproblematiken i Sverige så krävs det skärpta politiker som vet bäst.

Det heter inte ens narkotika vetenskapligt. Inte ens det har de fått till rätt. Det heter droger. Narkotika är bara ämnen som är avslappnande/sövande. Amfetamin är inte alls narkotika.
Citera
2025-05-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är väl ändå en sak som är fördel alkohol, när promillen väl är på noll så är det ok medans vissa andra droger kan ge kvarvarande effekter långt senare som man faktiskt tog drogen.

Jo, dessutom gör många bilfabrikanter det mer och mer krångligt att utföra även enklare inställningar i bilen genom att gömma dessa under tre olika menyer.
Dessutom är det inte alltid helt enkelt att sträcka ut en arm i luften medans man kör och träffa en punkt som är 1x1 cm för att ställa i vissa funktioner.
Även om jag har en ny bil -24 så har Audi valt att ha kvar vissa knappar men vet inte om de blev kvar nu när nya modellen av A5 (tidigare A4) kom.
Jag känner mig iallafall inte som en bra förare dagen efter fylla, även att jag blåser noll promille. Alkohol bryter ner din kropp betydligt mer än cannabis. Det finns det mycket studier som pekar på.

Eller hur! Ibland måste man pilla på mittpanelen för att mecka med grejer, men då får man stanna
Att gpsen visas precis framför ratten är dock ett jävla lyft. Jag har själv ingen så pass modern bil så jag har bara kört andras bilar, man kanske vänjer sig.
Citera
2025-05-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Det fattar ju inte dumskallarna i tråden. De fattar inte att till sist kommer staten att på något sätt vända dessa lagar också mot dem.
Får man någon som helst kompensation om du som helt oskyldig blir medtvingad till station för att göra drogtest?

Skulle va kul att veta hur stor andel som faktiskt är påverkade av dem som polisen tar med för ytterligare prover.
Citera
2025-05-12, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Durst
Får man någon som helst kompensation om du som helt oskyldig blir medtvingad till station för att göra drogtest?

Skulle va kul att veta hur stor andel som faktiskt är påverkade av dem som polisen tar med för ytterligare prover.

Jag har aldrig råkat ut för just det men jag har gripits av snuten för misstanke om andra saker, och ersättningen om man är oskyldig är obefintlig om man inte t.ex. är häktad utan anledning under lång tid.
Citera
2025-05-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durst

Nej ingen ersättning alls... långt till polisstationen? Du får gå hem. -20C⁰ dåligt klädd? Du får ändå gå hem. Du blir ändå dömd och behandlad som brottsling, för polisen är stensäker på sin sak. Tills proverna kommer tillbaka clean, ditt fel inte polisens fel.
Sätt dig inte bakom ratten trött
Drick inte kaffe eller energidryck innan eller när du kör.
Ät inte frukost på morgonen för många frön kan visas som droger vid provtagning.
Kör inte sent på kvällen, helst inte efter kl 18, varför är man ute då liksom?
Kör inte där du inte bor, väldigt misstänksamt.
Åk inte till andra städer, också väldigt misstänksamt
Citera
2025-05-12, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xleet
Nej ingen ersättning alls... långt till polisstationen? Du får gå hem. -20C⁰ dåligt klädd? Du får ändå gå hem. Du blir ändå dömd och behandlad som brottsling, för polisen är stensäker på sin sak. Tills proverna kommer tillbaka clean, ditt fel inte polisens fel.
Sätt dig inte bakom ratten trött
Drick inte kaffe eller energidryck innan eller när du kör.
Ät inte frukost på morgonen för många frön kan visas som droger vid provtagning.
Kör inte sent på kvällen, helst inte efter kl 18, varför är man ute då liksom?
Kör inte där du inte bor, väldigt misstänksamt.
Åk inte till andra städer, också väldigt misstänksamt

I småkommuner kan snuten lägga sig bakom en i en halvmil bara för att psyka en av det enda skälet att man är ute och kör sent på kvällen eller tidigt på morgonen. Om man till sist blir så irriterad så att man kör lite vingligt tar de skithögarna det som förevändning för att stoppa en.
Citera
2025-05-12, 20:15
Medlem
Har de redan gjort de senaste 30 åren..
Citera
2025-05-12, 20:37
Medlem
Inget konstigare än att blåsa för alkohol i blodet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in