Citat:
Ursprungligen postat av
kutis123
För över 10 år sedan fastslogs det att ögon tester omöjligt kan göras korrekt då den inviduella faktorn på ögon är för stor.
Citat:
Ursprungligen postat av
kutis123
Resultatet kan alltså bli att istället släpper man vidare narkotika påverkade förare medans icke narkotika påverkade förare istället blir intagna.
Jag förstår hur du tänker. Det är givetvis en risk, men det ger samtidigt incitament till att utveckla AI-appen, vilket beskrivs i artikeln som anledningen till varför man utvidgat polisens rätt till kontroller. Appen kommer därefter neutralisera dina farhågor. Det är ett första steg till förbättring. Vi kan båda vara överens om att fler narkotikapåverkade kommer att identifieras än när kontrollerna inte får utföras rutinmässigt.
Vidare så är det inte enbart ögon som man tittar på. En person som har tagit kokain är mycket enkel att identifiera. De klassiska knipandet av händerna, det frenetiska slickandet runt läpparna, den torra munnen som manifesteras i att personen slickar sig kring tandkött och gom, ett ryckigt kroppsspråk, ryckig blick, svårt att fokusera blicken stilla på ett föremål, lite osammanhängande tal, snabb andning genom näsborrarna som vid förkylning, trots att personen inte är förkyld, även upprepade rörelser med händerna vid näsan, där näsborrarna trycks in med fingrarna brukar noteras.
En person som intagit Cannabis bokstavligt talat stinker av den lukten. Räcker med ett bloss så sitter det i kläderna. En sån omständighet kommer också tas i beaktande vid bedömningen, även om lukt kan innebära att man har rökt många timmar tidigare men inte är påverkad vid tillfället för körningen.
Man pratar om ett ögontest, men i praktiken kommer polisen utföra en helhetsbedömning där ovanstående omständigheter tas i beaktande.
Alla droger har sin specifika särprägel angående vad den orsakar för beteenden. Häng lite på Stureplan så upptäcker du det.
Citat:
Ursprungligen postat av
kutis123
Det är vad som diskuteras inte hurvida narkotika påverkade förare anser sig kränkta eller hur du försökte vända hela diskussionen till.
Jag har inte nämnt något som kan härledas till kränkning. Det uttalandet kommer grundlöst från dig. Diskussionen har än så länge inte tagit någon specifik riktning, så jag har inte heller haft möjlighet till att vända den.
Tråden är lika ointressant som jag beskrev inledningsvis. Det är klara besked och inga konstigheter.