2025-05-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor-Cronhielm
Tidigare har polisen fått alkoholkontrollera förares utandning – utan brottsmisstanke

Nu får polisen drogkontrollera förares ögon – utan brottsmisstanke

Spektakulärt.

Läser du ens en tråd innan du kommenterar?
Citera
2025-05-11, 20:51
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Läser du ens en tråd innan du kommenterar?

Tack för din fråga.

Jag läser.
Citera
2025-05-11, 20:54
Medlem
Citat:
Tack för din fråga.

Jag läser.

För över 10 år sedan fastslogs det att ögon tester omöjligt kan göras korrekt då den inviduella faktorn på ögon är för stor.

Resultatet kan alltså bli att istället släpper man vidare narkotika påverkade förare medans icke narkotika påverkade förare istället blir intagna.

Det är vad som diskuteras, inte hurvida narkotika påverkade förare anser sig kränkta eller vad du nu försökte vända hela diskussionen till.
Senast redigerad av kutis123 2025-05-11 kl. 20:57.
Citera
2025-05-11, 21:10
Medlem
Astronauttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Låter bra som ett sätt att sålla. Det bästa vore att polisen fick teknisk utrustning som direkt avslöjar drogpåverkan. Dräger har en del prylar som fixar det.
Drogpåverkade ska inte föra fram fordon på våra vägar..

Finns bra prylar för detta ja. I Norge och Danmark kan man bli toppsad i mun, fungerar bra, förmodligen bättre än ögonkontroll. Ganska förvånad att man inte gör detta i Sverige ännu.
Citera
2025-05-11, 21:29
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
För över 10 år sedan fastslogs det att ögon tester omöjligt kan göras korrekt då den inviduella faktorn på ögon är för stor.
Citat:
Resultatet kan alltså bli att istället släpper man vidare narkotika påverkade förare medans icke narkotika påverkade förare istället blir intagna.
Jag förstår hur du tänker. Det är givetvis en risk, men det ger samtidigt incitament till att utveckla AI-appen, vilket beskrivs i artikeln som anledningen till varför man utvidgat polisens rätt till kontroller. Appen kommer därefter neutralisera dina farhågor. Det är ett första steg till förbättring. Vi kan båda vara överens om att fler narkotikapåverkade kommer att identifieras än när kontrollerna inte får utföras rutinmässigt.

Vidare så är det inte enbart ögon som man tittar på. En person som har tagit kokain är mycket enkel att identifiera. De klassiska knipandet av händerna, det frenetiska slickandet runt läpparna, den torra munnen som manifesteras i att personen slickar sig kring tandkött och gom, ett ryckigt kroppsspråk, ryckig blick, svårt att fokusera blicken stilla på ett föremål, lite osammanhängande tal, snabb andning genom näsborrarna som vid förkylning, trots att personen inte är förkyld, även upprepade rörelser med händerna vid näsan, där näsborrarna trycks in med fingrarna brukar noteras.

En person som intagit Cannabis bokstavligt talat stinker av den lukten. Räcker med ett bloss så sitter det i kläderna. En sån omständighet kommer också tas i beaktande vid bedömningen, även om lukt kan innebära att man har rökt många timmar tidigare men inte är påverkad vid tillfället för körningen.

Man pratar om ett ögontest, men i praktiken kommer polisen utföra en helhetsbedömning där ovanstående omständigheter tas i beaktande.

Alla droger har sin specifika särprägel angående vad den orsakar för beteenden. Häng lite på Stureplan så upptäcker du det.

Citat:
Det är vad som diskuteras inte hurvida narkotika påverkade förare anser sig kränkta eller hur du försökte vända hela diskussionen till.

Jag har inte nämnt något som kan härledas till kränkning. Det uttalandet kommer grundlöst från dig. Diskussionen har än så länge inte tagit någon specifik riktning, så jag har inte heller haft möjlighet till att vända den.

Tråden är lika ointressant som jag beskrev inledningsvis. Det är klara besked och inga konstigheter.
Senast redigerad av Victor-Cronhielm 2025-05-11 kl. 21:31.
Citera
2025-05-11, 22:03
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du tänker. Det är givetvis en risk, men det ger samtidigt incitament till att utveckla AI-appen, vilket beskrivs i artikeln som anledningen till varför man utvidgat polisens rätt till kontroller. Appen kommer därefter neutralisera dina farhågor. Det är ett första steg till förbättring. Vi kan båda vara överens om att fler narkotikapåverkade kommer att identifieras än när kontrollerna inte får utföras rutinmässigt.

Vidare så är det inte enbart ögon som man tittar på. En person som har tagit kokain är mycket enkel att identifiera. De klassiska knipandet av händerna, det frenetiska slickandet runt läpparna, den torra munnen som manifesteras i att personen slickar sig kring tandkött och gom, ett ryckigt kroppsspråk, ryckig blick, svårt att fokusera blicken stilla på ett föremål, lite osammanhängande tal, snabb andning genom näsborrarna som vid förkylning, trots att personen inte är förkyld, även upprepade rörelser med händerna vid näsan, där näsborrarna trycks in med fingrarna brukar noteras.

En person som intagit Cannabis bokstavligt talat stinker av den lukten. Räcker med ett bloss så sitter det i kläderna. En sån omständighet kommer också tas i beaktande vid bedömningen, även om lukt kan innebära att man har rökt många timmar tidigare men inte är påverkad vid tillfället för körningen.

Man pratar om ett ögontest, men i praktiken kommer polisen utföra en helhetsbedömning där ovanstående omständigheter tas i beaktande.

Alla droger har sin specifika särprägel angående vad den orsakar för beteenden. Häng lite på Stureplan så upptäcker du det.

Jag har inte nämnt något som kan härledas till kränkning. Det uttalandet kommer grundlöst från dig. Diskussionen har än så länge inte tagit någon specifik riktning, så jag har inte heller haft möjlighet till att vända den.

Tråden är lika ointressant som jag beskrev inledningsvis. Det är klara besked och inga konstigheter.

Oj ok. Vi har inte mycket mer att prata om tror jag inte.

Det du precis beskrev som kännetecken för en person påverkad av kokain är i själva verket kännetecknen för någon som tagit amfetamin.

Det är också anledningen till att dem flesta är beredda att betala så pass mycket mer för kokain än amfetamin - får du någon av dessa biverkningar som du beskriver på kokain så är det dags att söka efter ny kran.

Jag har tidigare i mitt liv rökt cannabis under pågående arbetspass i nästintill 5 års tid i streck utan att någon av personerna som jag varit i mer eller mindre direktkontakt med kort efter intag någonsin känt någon lukt, så även där kan jag inte på något vis relatera det du skriver till verkligheten.

Inte för att jag kan tänka mig att du någonsin skulle kunna ha något svar som på något vis skapar relevans för någon annan än dig själv men, here we go:

Varför skall vi i Sverige ha en utvecklad AI app istället för att använda tex tops eller någon av drägers redan utvecklade testare på området som fungerar hur bra som helst i våra grannländer?

Du har som jag tidigare skrev inte förstått poängen i vad som diskuteras här inne.

Hör gärna av dig om du har lust att komma ner till Skåne i sommar så kan du få lite erfarenhet så du fortsättningsvis kan tillföra något i detta delforum.

Citera mig inte mer, tack.
Senast redigerad av kutis123 2025-05-11 kl. 22:10.
Citera
2025-05-11, 22:23
Medlem
Inkommers avatar
Det här är skitbra. Jag har fått åka polisbil och kissat och lämnat blodprov tre gånger av någon anledning. Nu räcker det med att titta in i en mobilkamera så får man åka sen.
Citera
2025-05-11, 23:29
Medlem
Victor-Cronhielms avatar
Citat:
Oj ok. Vi har inte mycket mer att prata om tror jag inte.

Det du precis beskrev som kännetecken för en person påverkad av kokain är i själva verket kännetecknen för någon som tagit amfetamin.

Det låter ju ännu bättre för polisen om två droger ger upphov till samma symptom. Jag har bara noterat beteendet hos personer som har tagit kokain. Jag har ingen erfarenhet av amfetamin.
Citat:
Det är också anledningen till att dem flesta är beredda att betala så pass mycket mer för kokain än amfetamin - får du någon av dessa biverkningar som du beskriver på kokain så är det dags att söka efter ny kran.
Jag är inte helt övertygad om det, så det bästa vore om någon kunde uppvisa sin polislegitimation här i tråden och berätta om deras syn. Hade du haft vetskap om symptomen då hade du inte stirrat dig blind på ett ögontest inledningsvis. Då hade du förstått att man pratar om ögontest, men att bedömningen grundar sig på mer.
Citat:
Jag har tidigare i mitt liv rökt cannabis under pågående arbetspass i nästintill 5 års tid i streck utan att någon av personerna som jag varit i mer eller mindre direktkontakt med kort efter intag någonsin känt någon lukt, så även där kan jag inte på något vis relatera det du skriver till verkligheten.

Arbetskollegorna har väl inte förstått vad det är för lukt. Sen har jag svårt för att tänka mig varför en schysst arbetskamrat ska gå fram och säga till dig att du luktar skumt, det skulle ju vara otrevligt och respektlöst. Det är en ganska stickig lukt i näsan, som en blandning av hö, brännässlor och damm. Om någon skulle undra om du bor i ett stall, då kan du vara säker på vad frågan grundar sig i.

Citat:
Varför skall vi i Sverige ha en utvecklad AI app istället för att använda t.ex. tops eller någon av drägers redan utvecklade testare på området som fungerar hur bra som helst i våra grannländer?

Ställ frågan till de som har svar. Jag arbetar inte för polismyndigheten. Jag har bara läst samma artikel som du. Men jag kan tänka mig att det är lite lättare att bara dra fram sin lur när man vill testa någon med sin kamera.

Citat:
Hör gärna av dig om du har lust att komma ner till Skåne i sommar så kan du få lite erfarenhet så du fortsättningsvis kan tillföra något i detta delforum.

Nej tack, jag vill inte umgås med personer som tar narkotika. Jag har dessutom aldrig lust att åka till Skåne.
Citera
2025-05-12, 00:23
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durst
Absolut så är det. Alla droger gör din kropp sämre på något sätt. Men då får ni som dricker inte heller köra på en månad.

Ja, läskigt hur många som inte kollar framåt när de kör bil.

Det är väl ändå en sak som är fördel alkohol, när promillen väl är på noll så är det ok medans vissa andra droger kan ge kvarvarande effekter långt senare som man faktiskt tog drogen.

Jo, dessutom gör många bilfabrikanter det mer och mer krångligt att utföra även enklare inställningar i bilen genom att gömma dessa under tre olika menyer.
Dessutom är det inte alltid helt enkelt att sträcka ut en arm i luften medans man kör och träffa en punkt som är 1x1 cm för att ställa i vissa funktioner.
Även om jag har en ny bil -24 så har Audi valt att ha kvar vissa knappar men vet inte om de blev kvar nu när nya modellen av A5 (tidigare A4) kom.
Citera
2025-05-12, 06:41
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Det här är skitbra. Jag har fått åka polisbil och kissat och lämnat blodprov tre gånger av någon anledning. Nu räcker det med att titta in i en mobilkamera så får man åka sen.

Hur har du lyckats med det? 😄
Kört som fan själv?
Citera
2025-05-12, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det låter väldigt godtyckligt och bör inte tillåtas. Först när det genomförts en vetenskaplig studie där det bevisats att metoden är tillförlitlig med endast någon miljondels felmarginal så bör det få tas i bruk.

I så fall borde du tycka det samma om att blåsa för att se om man har alkohol i blodet. Dels är det lika godtyckligt, dels är de mätverktyg man använder inte så säkra som vad du kräver. Men både om man misstänks för alkohol eller narkotika i blodet efter en enkel koll på vägen, så kommer man ju med säkrare metoder slå fast hur det står till. Ingen kommer ju dömas för rattdrogfylla enbart på som konstateras på plats.
Citera
2025-05-12, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Vadå intyg? När läkaren skriver ett recept är det ju långt från alla gånger läkaren öht frågar nåt om bilkörning när de föreskriver läkemedel som har känd påverkan på förmågan att framföra ett fordon. Så egentligen är det inget som intygar att man kan framföra ett fordon säkert det är bara ett "intyg" för rätten att inneha och bruka substansen i fråga. Jag vet en bekant som haft både benso och opioider på recept samtidigt och när jag frågat om vad läkaren sagt om bilkörning var det inte något läkaren hade diskuterat öht. Jag har själv fått en del morfin på akuten och fick även med mig morfintabletter hem och inte sa läkaren nåt om bilkörning trots att han visste att jag hade kört dit och skulle köra hem efteråt.
Allt som läkarna sprutar in i dig eller ger dig tabletter för har en bipacksedel och där kan det finnas restriktioner för t.ex. bilkörning. Det är upp till individen att hålla koll på detta. Det har fungerat under min långa levnad (75 år) och jag ser inte varför det inte skulle kunna fungera idag. Oavsett bipacksedel så är det alltid individens skyldighet att hålla sig ajour med vad denne stoppar i sig vid var tid och vad farbror/faster doktor injicerar i din kropp eller vilka tabletter denne eventuellt ger dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in