2025-05-12, 08:52
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
I så fall borde du tycka det samma om att blåsa för att se om man har alkohol i blodet. Dels är det lika godtyckligt, dels är de mätverktyg man använder inte så säkra som vad du kräver. Men både om man misstänks för alkohol eller narkotika i blodet efter en enkel koll på vägen, så kommer man ju med säkrare metoder slå fast hur det står till. Ingen kommer ju dömas för rattdrogfylla enbart på som konstateras på plats.

Nej, det är inte dugg godtyckligt att blåsa för alkohol. Risken att en helt nykter person skulle som inte har alkohol i blodet skulle ge falskt positivt utslag i polisens alkotest har nog ungefär samma eller lägre felmarginal som den jag nämnde.
Jag skiter i om man blir dömd eller inte i slutändan. Man ska öht inte behöva dras med in på förnedrande testning och visitation och vad för kränkningar de kan komma på pga godtyckliga grunder.
Citera
2025-05-12, 09:17
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Allt som läkarna sprutar in i dig eller ger dig tabletter för har en bipacksedel och där kan det finnas restriktioner för t.ex. bilkörning. Det är upp till individen att hålla koll på detta. Det har fungerat under min långa levnad (75 år) och jag ser inte varför det inte skulle kunna fungera idag. Oavsett bipacksedel så är det alltid individens skyldighet att hålla sig ajour med vad denne stoppar i sig vid var tid och vad farbror/faster doktor injicerar i din kropp eller vilka tabletter denne eventuellt ger dig.

Den röda triangeln togs bort 2005. Man ska själv, som bilförare, avgöra om biverkningarna som står i bipacksedeln påverkat en och om man är i skick att köra bil.
Det är jävligt subjektivt.
Du som 75-åring borde få reaktionsförmågan, synen och andra funktioner testade varje år. Du räknas nog som påverkad av både cannabis och sömnpiller, trots att du inte tagit något.
Citera
2025-05-12, 09:39
Avstängd
Kungenshoras avatar
Vad är det dom kollar på i ögonen?
Ryckningar när man kollar i extrem vinkel? Pupillstorlek?
Hur gör dom det?

Känns inte säkert att de kollar ögonen, förutom naturliga variationer kan sjukdomar och mediciner påverka ögonen.
Citera
2025-05-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Vad anser ni om detta?
Blåser man inte längre?
Citera
2025-05-12, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victor-Cronhielm
Det låter ju ännu bättre för polisen om två droger ger upphov till samma symptom. Jag har bara noterat beteendet hos personer som har tagit kokain. Jag har ingen erfarenhet av amfetamin.

Jag är inte helt övertygad om det, så det bästa vore om någon kunde uppvisa sin polislegitimation här i tråden och berätta om deras syn. Hade du haft vetskap om symptomen då hade du inte stirrat dig blind på ett ögontest inledningsvis. Då hade du förstått att man pratar om ögontest, men att bedömningen grundar sig på mer.

Arbetskollegorna har väl inte förstått vad det är för lukt. Sen har jag svårt för att tänka mig varför en schysst arbetskamrat ska gå fram och säga till dig att du luktar skumt, det skulle ju vara otrevligt och respektlöst. Det är en ganska stickig lukt i näsan, som en blandning av hö, brännässlor och damm. Om någon skulle undra om du bor i ett stall, då kan du vara säker på vad frågan grundar sig i.

Ställ frågan till de som har svar. Jag arbetar inte för polismyndigheten. Jag har bara läst samma artikel som du. Men jag kan tänka mig att det är lite lättare att bara dra fram sin lur när man vill testa någon med sin kamera.

Nej tack, jag vill inte umgås med personer som tar narkotika. Jag har dessutom aldrig lust att åka till Skåne.

Finner inga ord, du har verkligen gått igenom hela livet utan att skaffat någon som helst reel kunskap i ämnet, ändå har du något märkligt behov av att höras och synas i detta delforum.

Samtliga av oss vuxna här inne har google, vi behöver inte smutsa ner tråden med felaktgheter därifrån.
Citera
2025-05-12, 10:42
Medlem
Blaskas avatar
Detta har dom väl alltid gjort utan hjälpmedel? Dina ögon ser röda ut, kom in på en piss.
Citera
2025-05-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Allt som läkarna sprutar in i dig eller ger dig tabletter för har en bipacksedel och där kan det finnas restriktioner för t.ex. bilkörning. Det är upp till individen att hålla koll på detta. Det har fungerat under min långa levnad (75 år) och jag ser inte varför det inte skulle kunna fungera idag. Oavsett bipacksedel så är det alltid individens skyldighet att hålla sig ajour med vad denne stoppar i sig vid var tid och vad farbror/faster doktor injicerar i din kropp eller vilka tabletter denne eventuellt ger dig.

Under dessa 75 år borde du veta att det inte alltid varit upp till föraren själv att avgöra.
Kommer du ihåg triangeln?
=förbud.

Idag avgör föraren själv. Väsentlig skillnad.
Citera
2025-05-12, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Det där löser ju inte traffikfareproblematiken.

Det är inte det minsta farligt att köra bil på en mindre mängd Treo Comp eller tramadol eller Elvanse. Det sjuka är att man straffas om man gör det utan att ha recept, fast det har precis samma verkan på en person som tar samma mängd oavsett om man har recept eller inte.
Citera
2025-05-12, 11:25
Medlem
Sinraths avatar
Man gillar inte att det blir subjektivt men man har en teknisk lösning på gång, så då ger man polisen rätten att göra det subjektivt långt innan den tekniska lösningen är klar, utan brottsmisstanke.

Har man inte gått saker och ting i förväg? Hade gärna velat ha statistik på hur bra den nuvarande metoden är och vad för uppföljning det blir. Går man från, säg, 80% träffsäkerhet vid kontroll på gatan men uppnår 99.99% vid en blod/piss-tagning i efterhand så är det inte så illa. Visst, oskyldiga kommer initialt drabbas men sen frigöras.
Citera
2025-05-12, 11:30
Medlem
Tommycombat18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningeneko
Positive inställd, har man narkotika eller alcohol i blodet ska man inte köra bil. För föraren och andra i trafikens skull!

Tror såklart att det kan ske missbedömningar, AI har ju inte alltid rätt.
För mig är "undersökning av ögon" lika självklart som att man blåser i en alkoholmätare.
Det är helt rätt anser jag. Men någon nollvision i döden i trafiken som regeringen eftersträvar är omöjlig. Men vi har bland de lägsta dödsantalen i världen trots allt.
Citera
2025-05-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är väl ändå en sak som är fördel alkohol, när promillen väl är på noll så är det ok medans vissa andra droger kan ge kvarvarande effekter långt senare som man faktiskt tog drogen.
Kvarvarande effekter kan du ha även av alkohol, långt efter att promillen gått ner på noll.
Avtändning/baksmälla osv.
Citera
2025-05-12, 12:40
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Detta har dom väl alltid gjort utan hjälpmedel? Dina ögon ser röda ut, kom in på en piss.
Ja, när det finns skäl att tro att föraren är påverkad får polisen göra en undersökning av dem. Så har det sett ut i flera årtionden. Det som är nytt är att polisen sedan den 1 mars i år även får undersöka folks ögon rutinmässigt. Det vill säga, även när polisen inte har någon konkret anledning att tro att personen är påverkad. Numera kan polisen till exempel spärra av en viss vägsträcka och kräva att få undersöka ögonen på samtliga förare som trafikerar den sträckan. Det fick de inte förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in