Citat:
Det ble to nye uker i full isolasjon på Stig Millehaugen. Mer tortur.
Politiforum i dag, 06. mai 2025.
Fortsatt isolasjon for drapssiktede Stig Millehaugen
... om det er andre involverte gjerningspersoner.
Det er sterk kost. Må jeg si.
... vil siktede mest sannsynlig forsøke å formidle beskjeder til andre involverte som kan ødelegge bevis ...
Politiet tror allikevel at det kan være andre involverte. En bestiller? Flere GM?
Hva slags beviser er det som politiet frykter skal ødelegges i ettertid.
... at Millehaugen kan varsle vitner ...
Politiet mistenker at det var flere personer på åstedet? Vitner?
Politiforum i dag, 06. mai 2025.
Fortsatt isolasjon for drapssiktede Stig Millehaugen
Ifølge tingretten jobber politiet fortsatt med å avdekke motiv og om det er andre involverte gjerningspersoner.Hvis jeg forstår dette riktig så utelukker ikke politiet at Stig Millehaugen kan være alene GM.
– Gitt sakens alvor og karakter vil siktede mest sannsynlig forsøke å formidle beskjeder til andre involverte som kan ødelegge bevis, uten en fullstendig isolasjon, står det i kjennelsen som ble avsagt tirsdag.
Retten trekker fram at Millehaugen kan varsle vitner gjennom andre innsatte som ikke har samme begrensninger på kommunikasjon.
... om det er andre involverte gjerningspersoner.
Det er sterk kost. Må jeg si.
... vil siktede mest sannsynlig forsøke å formidle beskjeder til andre involverte som kan ødelegge bevis ...
Politiet tror allikevel at det kan være andre involverte. En bestiller? Flere GM?
Hva slags beviser er det som politiet frykter skal ødelegges i ettertid.
... at Millehaugen kan varsle vitner ...
Politiet mistenker at det var flere personer på åstedet? Vitner?
Dette er standardformuleringer og sier ingenting. Alle som (i ettertid) har lest en kjennelse om videre varetekt og isolasjon kjenner igjen ordvalg og språk. Ingenting her tilsier at dommeren har var valgt å begrunne videre VT med formuleringer som ikke går igjen i alle kjennelser som knyttes til narktotika, drap, mv.
Skal du holde noen i isolasjon er dette også kjernen i argumtasjonen til padv, og politiet får så og si alltid medhold om det er viktig nok for dem.