2025-05-07, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det ble to nye uker i full isolasjon på Stig Millehaugen. Mer tortur.

Politiforum i dag, 06. mai 2025.
Fortsatt isolasjon for drapssiktede Stig Millehaugen
Ifølge tingretten jobber politiet fortsatt med å avdekke motiv og om det er andre involverte gjerningspersoner.

– Gitt sakens alvor og karakter vil siktede mest sannsynlig forsøke å formidle beskjeder til andre involverte som kan ødelegge bevis, uten en fullstendig isolasjon, står det i kjennelsen som ble avsagt tirsdag.

Retten trekker fram at Millehaugen kan varsle vitner gjennom andre innsatte som ikke har samme begrensninger på kommunikasjon.
Hvis jeg forstår dette riktig så utelukker ikke politiet at Stig Millehaugen kan være alene GM.

... om det er andre involverte gjerningspersoner.

Det er sterk kost. Må jeg si.

... vil siktede mest sannsynlig forsøke å formidle beskjeder til andre involverte som kan ødelegge bevis ...

Politiet tror allikevel at det kan være andre involverte. En bestiller? Flere GM?

Hva slags beviser er det som politiet frykter skal ødelegges i ettertid.

... at Millehaugen kan varsle vitner ...

Politiet mistenker at det var flere personer på åstedet? Vitner?

Dette er standardformuleringer og sier ingenting. Alle som (i ettertid) har lest en kjennelse om videre varetekt og isolasjon kjenner igjen ordvalg og språk. Ingenting her tilsier at dommeren har var valgt å begrunne videre VT med formuleringer som ikke går igjen i alle kjennelser som knyttes til narktotika, drap, mv.

Skal du holde noen i isolasjon er dette også kjernen i argumtasjonen til padv, og politiet får så og si alltid medhold om det er viktig nok for dem.
Citera
2025-05-07, 09:44
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thommsen71
Leser hele stykket som en ren digresjon til egne handlinger. Det meste er jo sitater og omhandler mennesker i krigs situasjoner osv. Lagmannsretten mener også at han har utført et bestillingsdrap. Dette er jo en indirekte fornektelse av drapet på Javed, som han senere innrømmer. Sånn sett er kronikken totalt uten troverdighet og intetsigende. Mulig språket er greit, men det ligger vel i alle sosiopaters natur å lære seg å etterape «normale» menneskers forventninger og væremåter, for å selv fremstå mest mulig normal. Dette er jo selvsagt kun en illusjon og et skuespill. Leser man seg opp på tiltaler og dommer mot SM, så er jeg redd han er kronisk kriminell og empatiløs. Hva årsaken er, skal jeg ikke spekulere i. Men jeg ganske sikker på at han ikke sitter i varetekt nå pga at han er en moduskandidat og ikke har noe direkte med drapet på MB å gjøre.

Man kan jo spørre hvorfor han skrev den artikkelen. Han levner ikke ofrene en tanke i det han skriver.
Det gjenspeiler et ganske mørkt sinn. Jeg har en fornemmelse av at han fremdeles er i stand til å drepe.
Citera
2025-05-07, 10:34
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Millehaugen nekter straffskyld. Ut fra vanlig normal logikk må det nesten bety at det har oppstått en situasjon der drapet skjedde i nødverge. Hvis det er sant at Millehaugen er involvert.
Jeg for min del observerer en total kortslutning i denne tankerekken.
Jeg insisterer ikke på at SM er skyldig i mord i dette tilfelle.
Men mtp normal logikk og erfaringer i hans tilfelle er den snarere at han lyver på en meget overbevisende måte som virker innøvd.
Citera
2025-05-07, 11:08
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linselus
Jeg for min del observerer en total kortslutning i denne tankerekken.
Jeg insisterer ikke på at SM er skyldig i mord i dette tilfelle.
Men mtp normal logikk og erfaringer i hans tilfelle er den snarere at han lyver på en meget overbevisende måte som virker innøvd.

Ikke utenkelig at SM ville hevdet nødverge hvis politiet hadde helt konkrete beviser som knyttet ham direkte til drapet.
Jeg vil anta at de (ennå) ikke har det, siden de fremdeles etterforsker saken.
I dette tilfellet trenger han uansett ikke å lyve på en overbevisende måte. Han nekter jo å forklare seg.
Og hvor overbevisende løgner er han egentlig hvis det var løgn i vitneavhør som ledet til siktelse?
Citera
2025-05-07, 11:30
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ikke utenkelig at SM ville hevdet nødverge hvis politiet hadde helt konkrete beviser som knyttet ham direkte til drapet.
I dette tilfellet trenger han uansett ikke å lyve på en overbevisende måte. Han nekter jo å forklare seg.
Og hvor overbevisende løgner er han egentlig hvis det var løgn i vitneavhør som ledet til siktelse?
Jeg ser den, og hvis de har bevis på at han var på åstedet er det ikke sikkert det er nok, fordi som jeg har nevnt tidligere så kan det ikke utelukkes at andre som forstår det med sporing har kommet inn gjennom skogen.
Men jeg bare mener å se en utelukkelse av at SM lyver. Er det noe SM er dreven i, er det å lyve. Ja, det stemmer at han etter råd fra sin advokat nekter å uttale seg. Nå mener jeg sannsynligheten er stor for at de har teknisk bevis for at han under den første samtalen de rakk å ha med ham, har løyet om hvor han har oppholdt seg.
Når det er sagt, så var også drapsofferet dreven i å lyve. Det viste seg at han sammen med Toska var hovedhjernen bak Nokas ranet. Han innrømmet ikke at han var med på planlegging og gjennomføring av det før i 2024.
Uansett, jeg tror aktor her får en tøff sak.
Senast redigerad av Linselus 2025-05-07 kl. 11:35.
Citera
2025-05-07, 12:24
Medlem
Citat:

Man kan ikke slakte noen på denne måten og med flere typer våpen/redskap, og etterpå påberope seg nødverge
Citera
2025-05-07, 13:41
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Man kan ikke slakte noen på denne måten og med flere typer våpen/redskap, og etterpå påberope seg nødverge

Nei, logisk sett kan man ikke det. Men en forvaringsdømt drapsmann på permisjon som beviselig har hatt kontakt med drapsofferet kan heller ikke slakte noen på den måten for så å slappe av i Horten uten å forvente pågripelse og mistanke.

Uansett er nødverge-eksempelet mitt foreløpig ikke relevant i denne saken. Jeg tenkte på andre drapssaker der gjerningspersonen har måttet erkjenne drap pga. klare beviser, men ikke erkjent straffskyld. Og altså påberopt seg nødverge. Uten å lykkes med det.

Det er nok ikke ukjent for kriminelle å tenke at et drap kan rettferdiggjøres som en slags "preventiv nødverge". Det er ikke nødvendigvis samfunnets logikk som gjelder i slike kretser. Der handler det ofte om "den sterkestes rett". Spis eller bli spist.
Citera
2025-05-07, 14:46
TV 2 nyheter Publisert 07.05.2025 14:27:
“Avslørte drapschat om Betew-venn: «Give him gun»”

“På den svenske tenåringens telefon ble det funnet en kryptert chat som fikk alarmen til å gå hos norsk politi. TV 2 kan nå gjengi innholdet i chatten.”
“..men svensk politi har klart å gjenskape deler av samtalen.”
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...-gun/17707566/
Senast redigerad av Linselus 2025-05-07 kl. 15:07.
Citera
2025-05-07, 15:39
“Betew skal ha foreslått for Millehaugen at de to skulle megle i en konflikt som angikk andre, får Dagbladet opplyst.”

https://www.dagbladet.no/nyheter/bli...asjon/83048675

Enkelte sitater fra artikkel i spoiler.
Citera
2025-05-07, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandernamn1
Dette er standardformuleringer og sier ingenting. Alle som (i ettertid) har lest en kjennelse om videre varetekt og isolasjon kjenner igjen ordvalg og språk. Ingenting her tilsier at dommeren har var valgt å begrunne videre VT med formuleringer som ikke går igjen i alle kjennelser som knyttes til narktotika, drap, mv.

Skal du holde noen i isolasjon er dette også kjernen i argumtasjonen til padv, og politiet får så og si alltid medhold om det er viktig nok for dem.

Ser man det. Det visste jeg ikke.

Så her sitter jeg og leser standardformuleringer og tillegger de spesifikk mening.

Men takk for opplysningen.
Citera
2025-05-07, 18:06
Medlem
Citat:
Man kan jo spørre hvorfor han skrev den artikkelen. Han levner ikke ofrene en tanke i det han skriver.
Det gjenspeiler et ganske mørkt sinn. Jeg har en fornemmelse av at han fremdeles er i stand til å drepe.
Det gjorde han ikke i intervjuet med JB for Avhørt heller. Johnny måtte spørre og minne ham på at det var ofre oppi dette også.
Citera
2025-05-07, 18:45
Medlem
Citat:
Jeg husker denne kronikken. Og jeg tenker det samme nå som da jeg leste den første gang. At dette er et forsøk på å bortforklare og relativisere hans egne ugjerninger.

Jeg tenkte da, og sier det nå - nei, Stig. Jeg anser meg som et normalt menneske, og kunne aldri, absolutt aldri, tenke meg at det er til min forlystelse å skade og/eller drepe andre mennesker.

Kronikken forteller i mine øyne om en person som er psykisk og følelsesmessig skadet.
At han formulerer seg språklig godt og lettforståelig, forsvarer ikke innholdet i teksten.
Argumentasjonen minner om det man har hørt fra mange selvforherligende og forfengelige despoter.

Stig Millehaugens kronikk i Aftenposten i 2018, er fjerde og siste del i en kronikk-serie som forsøker å forklare ondskap fra forskjellige fagretninger og ståsted. Om man ser alle kronikkene sammen kan de kanskje gi et litt annet helhetsbilde. Det vet jeg ikke. Jeg har ikke lest alle.

SM nevner Christopher Brownings bok Ordinary Men som handler om Reserve-Polizei-Bataillon 101 i Polen under 2. verdenskrig. Jeg har lest boken for lenge siden, men husker ikke episoden SM nevner i kronikken. Selv om jeg synes jeg husker alt for mye fra boken, spesielt fra begynnelsen. Jeg vet ikke hvor sunt det er å fordype seg i den systematiske ondskapen jødeutryddelsen var. Eller krig og krigens grusomheter, sånn generelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in