2025-05-06, 16:13
Medlem
Svartedikets avatar
Ser i hvertfall at det blir 2 uker til med isolasjon på SM.

Lenke
Citera
2025-05-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jegvetikke
Rimer bra med inntrykket boka hans gir. Skriver om de gamle gode tjuva, nærmest godslige folk. Hekta på fart og spenning. Men med yrkesstolthet, ære og det hele. Forakter torpedoer som er heit uten ære.

Går derifra til å beskrive hvordan han planlegger å henrette en fyr han ikke kjenner. Og det like før han skal prøveløslates. Rettferdiggjør det hele med at han egentlig hjelper samfunnet med å bli kvitt et skadedyr. Virker reflektert og oppegående... Joa.. men det er bare noe annet som er feil, helt feil.

Skriver han på den måten i boka si, til enkel gjennomskuelse? Da får jaggu meg jeg også lyst til å lese den. Fyren får ikke fem flate øre for sitt "forfatterskap" av meg, og ikke vil jeg ha noen bok av ham stående i en av mine bokhyller, sa da må den lånes på et bibliotek!
Senast redigerad av Klinke 2025-05-06 kl. 17:02.
Citera
2025-05-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinke
Skriver han på den måten i boka si, til enkel gjennomskuelse? Da får jaggu meg jeg også lyst til å lese den. Fyren får ikke fem flate øre for sitt "forfatterskap" av meg, og ikke vil jeg ha noen bok av ham stående i en av mine bokhyller, sa da må den lånes på et bibliotek!

Joda, og han skriver godt. Og virker reflektert og oppegående som det sies. Likevel en pussig opplevelse å høre på. Fordi ord og gjerning er i to forskjellige verdener. Bl.a om å planlegge drapet på Jeddi, hva som kan gå feil, og at det gjelder å bruke sjansen når den kommer. Hvilket han også gjør.
Senast redigerad av Jegvetikke 2025-05-06 kl. 17:38.
Citera
2025-05-06, 17:45
Medlem
Citat:
Joda, og han skriver godt. Og virker reflektert og oppegående som det sies. Likevel en pussig opplevelse å høre på. Fordi ord og gjerning er i to forskjellige verdener. Bl.a om å planlegge drapet på Jeddi, hva som kan gå feil, og at det gjelder å bruke sjansen når den kommer. Hvilket han også gjør.

Da kan det virke som om den "diagnosen" han har fått, står seg godt. Oppegående på en viss måte, men ikke nok til å forstå at andre med et snev av oppegåelse, gjennomskuer ham lett.
Citera
2025-05-06, 18:23
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Da kan det virke som om den "diagnosen" han har fått, står seg godt. Oppegående på en viss måte, men ikke nok til å forstå at andre med et snev av oppegåelse, gjennomskuer ham lett.

Et kjennetegn ved dyssosial personlighetsforstyrrelse er mangel på såkalt "indre liv", som bl.a. omfatter samvittighet og empati. Ikke sjelden ligger årsaken i traumatiserende opplevelser i barndommen. Det påpekes at SM kommer fra en ressurssterk bakgrunn. Men det utelukker ikke traumatisk barndom. Fin fasade og materiell velstand kan veldig gjerne dekke over f.eks. mishandling og misbruk. Kanskje særlig er "vellykkede" familier opptatt av å holde på mørke hemmeligheter, og klarer det kanskje i kraft av velstanden og suksessen som beskyttelse.

Uten at jeg selvsagt kan si noe om SMs barndom har vært preget av noe slikt.

Edit:

Noen repostet denne artikkelen i en facebookgruppe nylig.
Den omtaler en svensk hemmelig rapport som konkluderer med at kriminelle miljøer har infiltrert det svenske politiet, i hovedsak for å overvåke politiets arbeid og metoder, som infiltratorene da formidler til de kriminelle miljøene.

Det vil etter min mening være naivt å tro at dette ikke også kan skje, eller faktisk skjer, her i Norge.
Vi kjenner allerede til "skurkeadvokatene" i firmaet R*gstad. Så kan man jo videre spekulere i om denne psykoterapeut-kjæresten til SM, med sin heller tvilsomme CV, kan ha lignende forsetter om å hjelpe kriminelle. F.eks. å gi permisjon uten tilsyn til forvaringsdømte kriminelle, som f.eks. SM.

Spekulasjon, ja, men ikke helt uten grunnlag, slik jeg ser det.

Vi har jo også sett hvordan Jensen og Cappelen opererte i årevis uten å bli tatt.
Senast redigerad av Svartediket 2025-05-06 kl. 18:48.
Citera
2025-05-06, 19:00
Medlem
Det ble to nye uker i full isolasjon på Stig Millehaugen. Mer tortur.

Politiforum i dag, 06. mai 2025.
Fortsatt isolasjon for drapssiktede Stig Millehaugen
Ifølge tingretten jobber politiet fortsatt med å avdekke motiv og om det er andre involverte gjerningspersoner.

– Gitt sakens alvor og karakter vil siktede mest sannsynlig forsøke å formidle beskjeder til andre involverte som kan ødelegge bevis, uten en fullstendig isolasjon, står det i kjennelsen som ble avsagt tirsdag.

Retten trekker fram at Millehaugen kan varsle vitner gjennom andre innsatte som ikke har samme begrensninger på kommunikasjon.
Hvis jeg forstår dette riktig så utelukker ikke politiet at Stig Millehaugen kan være alene GM.

... om det er andre involverte gjerningspersoner.

Det er sterk kost. Må jeg si.

... vil siktede mest sannsynlig forsøke å formidle beskjeder til andre involverte som kan ødelegge bevis ...

Politiet tror allikevel at det kan være andre involverte. En bestiller? Flere GM?

Hva slags beviser er det som politiet frykter skal ødelegges i ettertid.

... at Millehaugen kan varsle vitner ...

Politiet mistenker at det var flere personer på åstedet? Vitner?

Millehaugen nekter straffskyld. Ut fra vanlig normal logikk må det nesten bety at det har oppstått en situasjon der drapet skjedde i nødverge. Hvis det er sant at Millehaugen er involvert.

Eller. Kan det være snakk om et drapsforbund med to eller tre GM som sammen myrder Betew. Som en forsikring om at ingen skal snakke fordi alle er skyldige. Litt inspirert av Agatha Christies Mord på Orientekspressen. Og at de feilaktig har trodd at ingen av de ville bli dømt for drapet.

Eller. Mer finurlige forklaringer som at Millehaugen ankom møtestedet idet Betew ble drept, og stakk av.

Signal-chatten med colombiansk brukernavn knyttet til våpensalg, der Millehaugen var lagt til 15. april og slettet 16. april, og der han sendte "slette"-melding før han leverte telefonen til politiet 18. april, hinter sterkt til at Millehaugen kan ha skaffet seg våpen før Betew ble drept. Eller, at han ville skaffe seg våpen etter at Betew ble drept.

Vi vet ikke om det har kommet konklusjon på den prejudisielle observasjonen Millehaugen har vært underlagt.

Om det skulle komme en full rettspsykiatrisk undersøkelse så vil vel isolasjon-dommen følge med han videre. Inn på sykehuset.

Det er helt ubegripelige voldhandlinger som er begått.
Citera
2025-05-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Et kjennetegn ved dyssosial personlighetsforstyrrelse er mangel på såkalt "indre liv", som bl.a. omfatter samvittighet og empati. Ikke sjelden ligger årsaken i traumatiserende opplevelser i barndommen. Det påpekes at SM kommer fra en ressurssterk bakgrunn. Men det utelukker ikke traumatisk barndom. Fin fasade og materiell velstand kan veldig gjerne dekke over f.eks. mishandling og misbruk. Kanskje særlig er "vellykkede" familier opptatt av å holde på mørke hemmeligheter, og klarer det kanskje i kraft av velstanden og suksessen som beskyttelse.

Uten at jeg selvsagt kan si noe om SMs barndom har vært preget av noe slikt.

Edit:

Noen repostet denne artikkelen i en facebookgruppe nylig.
Den omtaler en svensk hemmelig rapport som konkluderer med at kriminelle miljøer har infiltrert det svenske politiet, i hovedsak for å overvåke politiets arbeid og metoder, som infiltratorene da formidler til de kriminelle miljøene.

Det vil etter min mening være naivt å tro at dette ikke også kan skje, eller faktisk skjer, her i Norge.
Vi kjenner allerede til "skurkeadvokatene" i firmaet R*gstad. Så kan man jo videre spekulere i om denne psykoterapeut-kjæresten til SM, med sin heller tvilsomme CV, kan ha lignende forsetter om å hjelpe kriminelle. F.eks. å gi permisjon uten tilsyn til forvaringsdømte kriminelle, som f.eks. SM.

Spekulasjon, ja, men ikke helt uten grunnlag, slik jeg ser det.

Vi har jo også sett hvordan Jensen og Cappelen opererte i årevis uten å bli tatt.

Enig med deg. Og, når det gjelder dyssosial personlighetsforstyrrelse og mangel på "indre liv," vil det være ting som skurrer og får normalt oppegående mennesker til å reagere. Andre, mindre oppegående, kan la seg lett manipulere, og eller få empati osv for "sånne" folk.

Snedig at du nevner Jensen og Cappelen, hehe, jeg startet nettopp å høre på Ahørts episode med Erling Folkvord om igjen: "Det var ikkje berre Eirik Jensen." ;-)
https://open.spotify.com/episode/4jcJL9X5qAy8sCdKdamRHY
Jeg har ikke lest boka til Folkvord enda, men skal gå til innkjøp av den rimelig kjapt.
Citera
2025-05-06, 20:56
Medlem
Skruel0ss avatar
Citat:

Angående det at han skriver bra og reflektert. For en uke siden ca så fant jeg en kronikk som SM hadde skrevet i 2018 i Aftenposten om «ondskap», og jeg tenkte: Herregud han kan og skrive! Absolutt ikke dum den fyren. Nå har ikke jeg lest boken, men jeg ble litt overrasket over språket i grunn.

https://www.aftenposten.no/meninger/...rklare-ondskap
Citera
2025-05-06, 21:31
Medlem
Citat:

Enig.
Jeg har lest boka(eller dvs hørt den via Nextory)
Han tenderer til å være best i alt.. alle andre er «tullinger». Selv de som har vært nærmeste kompiser blir etter hvert idioter som han mer eller mindre drar nytte av. Ganske klassisk trekk for «diagnosen» ..
Citera
2025-05-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skruel0s
Angående det at han skriver bra og reflektert. For en uke siden ca så fant jeg en kronikk som SM hadde skrevet i 2018 i Aftenposten om «ondskap», og jeg tenkte: Herregud han kan og skrive! Absolutt ikke dum den fyren. Nå har ikke jeg lest boken, men jeg ble litt overrasket over språket i grunn.

Imponerande bra skrivit av SM här! Blev förvånad över hans intellektuella text.
Citera
2025-05-07, 00:53
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruel0s

Jeg husker denne kronikken. Og jeg tenker det samme nå som da jeg leste den første gang. At dette er et forsøk på å bortforklare og relativisere hans egne ugjerninger.

Jeg tenkte da, og sier det nå - nei, Stig. Jeg anser meg som et normalt menneske, og kunne aldri, absolutt aldri, tenke meg at det er til min forlystelse å skade og/eller drepe andre mennesker.

Kronikken forteller i mine øyne om en person som er psykisk og følelsesmessig skadet.
At han formulerer seg språklig godt og lettforståelig, forsvarer ikke innholdet i teksten.
Argumentasjonen minner om det man har hørt fra mange selvforherligende og forfengelige despoter.
Citera
2025-05-07, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg husker denne kronikken. Og jeg tenker det samme nå som da jeg leste den første gang. At dette er et forsøk på å bortforklare og relativisere hans egne ugjerninger.

Jeg tenkte da, og sier det nå - nei, Stig. Jeg anser meg som et normalt menneske, og kunne aldri, absolutt aldri, tenke meg at det er til min forlystelse å skade og/eller drepe andre mennesker.

Kronikken forteller i mine øyne om en person som er psykisk og følelsesmessig skadet.
At han formulerer seg språklig godt og lettforståelig, forsvarer ikke innholdet i teksten.
Argumentasjonen minner om det man har hørt fra mange selvforherligende og forfengelige despoter.
Leser hele stykket som en ren digresjon til egne handlinger. Det meste er jo sitater og omhandler mennesker i krigs situasjoner osv. Lagmannsretten mener også at han har utført et bestillingsdrap. Dette er jo en indirekte fornektelse av drapet på Javed, som han senere innrømmer. Sånn sett er kronikken totalt uten troverdighet og intetsigende. Mulig språket er greit, men det ligger vel i alle sosiopaters natur å lære seg å etterape «normale» menneskers forventninger og væremåter, for å selv fremstå mest mulig normal. Dette er jo selvsagt kun en illusjon og et skuespill. Leser man seg opp på tiltaler og dommer mot SM, så er jeg redd han er kronisk kriminell og empatiløs. Hva årsaken er, skal jeg ikke spekulere i. Men jeg ganske sikker på at han ikke sitter i varetekt nå pga at han er en moduskandidat og ikke har noe direkte med drapet på MB å gjøre.
Senast redigerad av Thommsen71 2025-05-07 kl. 01:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in