Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Gestaltterapi ser ut til å være en type samtaleterapi for å løse psykologiske "floker", basert på teoriene til Carl Gustav Jung.
Søkte litt og fant
denne utgåtte stillingsannonsen fra 2021 hvor de søkte etter fengselspsykolog til Bastøy fengsel.
Siterer følgende:
Arbeidsoppgaver:
Stillingen går ut på å tilby individuell samtaleterapi, gruppeterapi og traumebehandling til innsatte i Horten fengsel og Bastøy fengsel
Psykologen inngår i et tverrfaglig team bestående av leger, sykepleiere og psykolog/gestaltterapeut.
Psykologen samarbeider også med kriminalomsorgen og spesialisthelsetjenesten
Kartlegging/utredning av psykiske lidelser
Her bekreftes altså at man bruker denne formen for behandling i fengselet.
Kan det være helt tilfeldig at SM oppholdt seg på en privat adresse i Horten der det også bor en gestaltterapeut?
Eller i hvertfall en som gir seg ut for å være det?
Hvis dette er kjæresten til SM - hvor lenge har de vært sammen?
Og hvis hun faktisk gjør tjenester for fengselet han soner i - har han vært til behandling hos henne?
Hvordan påvirker i såfall resultatene av denne behandlingen SMs muligheter for å få permisjon?
Hvis en forvaringsfange er kjæreste med (eller slektning av) en behandler som kan påvirke soningsvilkårene, så er det et veldig tydelig og skremmende eksempel på inhabilitet og rolleblanding.
Meget mulig hun har arbeidet der tidligere, møtt han gjennom jobb, sluttet i sin stilling og blitt sammen med han. Kanskje gift også (uten å ta navnet, offisielt. Skjønner jeg isåfall godt).
Men, hvis så skulle være tilfelle så syntes jeg fryktelig synd på denne kvinnen. Hun ser ut til å ha blitt brukt som intet annet enn en nyttig idiot av SM.
Hun har på "papiret" gode skussmål, bor et rolig sted et stykke unna hans tidligere kriminelle miljø. Et perfekt sted for han å være på permisjon, da det er strenge regler på hvor du oppholder deg under permisjonen.
Og hva er noe av det første SM gjør da? Ser sitt snitt til å bryte permisjonsreglene. Og med det setter både henne og hennes rykte i et svært dårlig lys ovenfor resten av samfunnet.
Hvem gjør noe sånt mot en kjæreste, kanskje til og med kone? Jeg tror derfor ikke at hans motiver med henne er/var kjærlighet.
Befolkningen i Horten er jo livredd bare av tanken på at han skal ha vært i området. Så jeg tviler på at bygdetrollet er særlig imponert av henne.
Hun har også en tennåringsdatter, som om ikke det å være tenåring i seg selv er tøft nok idag, så har man en slik "stefar".
Jeg håper virkelig for hennes skyld at de ikke var romantisk involvert. At de "bare" er i annen slekt eller bedre, at hun fungerte som en slags venn/verge som han kunne bo hos på permisjon.