2025-05-01, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinke
Den første/en av de aller første, gangene navnet hennes ble nevnt her inne, ble det sagt at hun jobbet på Bastøy, da SM sonet der.

Exsvogeren kan helt sikkert svare på hvilken relasjon SM har til denne kvinnen som omtales her nå. ("psykologen" fra Horten)
Citera
2025-05-01, 14:23
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Den første/en av de aller første, gangene navnet hennes ble nevnt her inne, ble det sagt at hun jobbet på Bastøy, da SM sonet der.

Så hvorfor oppholdt han seg hos en som jobbet på Bastøy mens han hadde permisjon?

Citat:
Ursprungligen postat av Kruttan12
Er fullt mulig å spoofe et tlf nr for å avtale et møte med noen..

Det er vel denne fetteren som har hatt kontakt med MB om å møte SM. Så enten er det spoofing av nummer, eller så er det fetteren som har misbrukt MB sin tillit.
Citera
2025-05-01, 14:41
Medlem
Det var legitimt for SM og MB å ha kontakt med hverandre, i forbindelse med bokprosjektet.

Hvorfor skulle det være nødvendig at en tredjeperson, angivelig fetteren til SM, måtte involveres for å avtale møter mellom MB og SM. Hemmelige møter eller ei. Møtene blir jo straks mindre hemmelige så snart 3. person er involvert. Bristende logikk her.

Det skrives veldig lite om hvilke fiender Metkel Betew hadde, hvem han var i konflikt med. Politiet nevner bare forskjellige konfliktlinjer. Veldig lite spesifikt.

SM hadde hatt kontakt med flere forvaringsdømte i forbindelse med bokprosjektet. Om disse fortsatt sonet er uklart. Sånn i utgangspunktet kan SM ha hatt kontakt med både ferdigsonede og løslatte forvaringsdømte, og forvaringsdømte som fremdeles soner.

Kan Betew ha hatt fiender blant de forvaringsdømte SM hadde intervjuet.
Citera
2025-05-01, 14:48
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det var legitimt for SM og MB å ha kontakt med hverandre, i forbindelse med bokprosjektet.

Hvorfor skulle det være nødvendig at en tredjeperson, angivelig fetteren til SM, måtte involveres for å avtale møter mellom MB og SM. Hemmelige møter eller ei. Møtene blir jo straks mindre hemmelige så snart 3. person er involvert. Bristende logikk her.

Det skrives veldig lite om hvilke fiender Metkel Betew hadde, hvem han var i konflikt med. Politiet nevner bare forskjellige konfliktlinjer. Veldig lite spesifikt.

SM hadde hatt kontakt med flere forvaringsdømte i forbindelse med bokprosjektet. Om disse fortsatt sonet er uklart. Sånn i utgangspunktet kan SM ha hatt kontakt med både ferdigsonede og løslatte forvaringsdømte, og forvaringsdømte som fremdeles soner.

Kan Betew ha hatt fiender blant de forvaringsdømte SM hadde intervjuet.

Til det siste: ikke helt utenkelig. Eller at folk han intervjuet har hatt venner med horn i siden til MB.

Forøvrig tenker jeg fetteren har vært kontaktperson for SM, siden sistnevnte kanskje ikke har tilgang til kjøretøy og kanskje heller ikke til egen telefon, men det vet jeg lite om. Men virker logisk at han kan ha hatt en håndtlanger på utsiden for å ta seg av logistikk. En slags "manager".

Det sies jo at fetteren er en del av kretsen til MB, så han er sånn sett kanskje en nøkkelperson hvis man skal treffe både MB og SM. Ellers er det kjent at avtaler mellom kriminelle ofte skjer via en "utenforstående" tredjeperson, for å unngå sporing.
Citera
2025-05-01, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Til det siste: ikke helt utenkelig. Eller at folk han intervjuet har hatt venner med horn i siden til MB.

Forøvrig tenker jeg fetteren har vært kontaktperson for SM, siden sistnevnte kanskje ikke har tilgang til kjøretøy og kanskje heller ikke til egen telefon, men det vet jeg lite om. Men virker logisk at han kan ha hatt en håndtlanger på utsiden for å ta seg av logistikk. En slags "manager".

Det sies jo at fetteren er en del av kretsen til MB, så han er sånn sett kanskje en nøkkelperson hvis man skal treffe både MB og SM. Ellers er det kjent at avtaler mellom kriminelle ofte skjer via en "utenforstående" tredjeperson, for å unngå sporing.

Politiet beslagla to biler i Horten. Biler SM hadde "tilgang til", som de sa. Og som han kunne ha kjørt selv, mens han oppholdt seg i Horten på permisjon.

Jeg vet ikke reglene for telefonbruk i Berg fengsel, åpen soning. Berg fengsel ligger i Tønsberg, derfra er det ca halvtimes kjøring med bil nordover, til Horten.

Man kan bruke tredjeperson for å unngå sporing. Men også som en form for sikkerhet eller forsikring, at *noen* skal vite hvem du har avtalt å møte. I miljøer der ting veldig fort kan gå fryktelig skeis.
Senast redigerad av kornblomst 2025-05-01 kl. 15:44. Anledning: skrivefeil
Citera
2025-05-01, 15:46
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Det kan man jo undres over...
Jeg gikk tilbake til start, og fant henne på side 35, første gang hun ble nevnt her.

Ser nå på facebookprofilen at hun har skrevet et innlegg der hun reklamerer for boka til SM.
Hun skriver bl.a. "Stolt av ham⭐️ Fordi vi deler noe grunnleggende og primært".
Hun vil også ha seg frabedt "fordommer og forutinntatte holdninger".

Dette ligner mer og mer på et forhold man burde se med kritiske øyne på.
Ikke kjæresteforholdet isolert sett, men koblingen mellom det og en eventuell
faglig rolle i prosessen rundt rehabiliteringen av SM.

Jeg håper virkelig pressen tar tak i dette. Ikke som en personjakt, men som et overordnet problem med forvaltning av ansvar og sikkerhet.

Dette minner på en måte litt om forholdet mellom MWL og hans kone som er kjent journalist.

"Uheldig", for å si det ganske mildt.
Citera
2025-05-01, 16:30
Medlem
Citat:
Gestaltterapi ser ut til å være en type samtaleterapi for å løse psykologiske "floker", basert på teoriene til Carl Gustav Jung.

Søkte litt og fant denne utgåtte stillingsannonsen fra 2021 hvor de søkte etter fengselspsykolog til Bastøy fengsel.

Siterer følgende:

Arbeidsoppgaver:
Stillingen går ut på å tilby individuell samtaleterapi, gruppeterapi og traumebehandling til innsatte i Horten fengsel og Bastøy fengsel
Psykologen inngår i et tverrfaglig team bestående av leger, sykepleiere og psykolog/gestaltterapeut.
Psykologen samarbeider også med kriminalomsorgen og spesialisthelsetjenesten
Kartlegging/utredning av psykiske lidelser
Her bekreftes altså at man bruker denne formen for behandling i fengselet.

Kan det være helt tilfeldig at SM oppholdt seg på en privat adresse i Horten der det også bor en gestaltterapeut?
Eller i hvertfall en som gir seg ut for å være det?

Hvis dette er kjæresten til SM - hvor lenge har de vært sammen?

Og hvis hun faktisk gjør tjenester for fengselet han soner i - har han vært til behandling hos henne?

Hvordan påvirker i såfall resultatene av denne behandlingen SMs muligheter for å få permisjon?

Hvis en forvaringsfange er kjæreste med (eller slektning av) en behandler som kan påvirke soningsvilkårene, så er det et veldig tydelig og skremmende eksempel på inhabilitet og rolleblanding.

Meget mulig hun har arbeidet der tidligere, møtt han gjennom jobb, sluttet i sin stilling og blitt sammen med han. Kanskje gift også (uten å ta navnet, offisielt. Skjønner jeg isåfall godt).

Men, hvis så skulle være tilfelle så syntes jeg fryktelig synd på denne kvinnen. Hun ser ut til å ha blitt brukt som intet annet enn en nyttig idiot av SM.

Hun har på "papiret" gode skussmål, bor et rolig sted et stykke unna hans tidligere kriminelle miljø. Et perfekt sted for han å være på permisjon, da det er strenge regler på hvor du oppholder deg under permisjonen.

Og hva er noe av det første SM gjør da? Ser sitt snitt til å bryte permisjonsreglene. Og med det setter både henne og hennes rykte i et svært dårlig lys ovenfor resten av samfunnet.

Hvem gjør noe sånt mot en kjæreste, kanskje til og med kone? Jeg tror derfor ikke at hans motiver med henne er/var kjærlighet.

Befolkningen i Horten er jo livredd bare av tanken på at han skal ha vært i området. Så jeg tviler på at bygdetrollet er særlig imponert av henne.
Hun har også en tennåringsdatter, som om ikke det å være tenåring i seg selv er tøft nok idag, så har man en slik "stefar".

Jeg håper virkelig for hennes skyld at de ikke var romantisk involvert. At de "bare" er i annen slekt eller bedre, at hun fungerte som en slags venn/verge som han kunne bo hos på permisjon.
Citera
2025-05-01, 17:16
Medlem
Citat:
Ser nå på facebookprofilen at hun har skrevet et innlegg der hun reklamerer for boka til SM.
Hun skriver bl.a. "Stolt av ham⭐️ Fordi vi deler noe grunnleggende og primært".
Hun vil også ha seg frabedt "fordommer og forutinntatte holdninger".

Dette ligner mer og mer på et forhold man burde se med kritiske øyne på.
Ikke kjæresteforholdet isolert sett, men koblingen mellom det og en eventuell
faglig rolle i prosessen rundt rehabiliteringen av SM.

Jeg håper virkelig pressen tar tak i dette. Ikke som en personjakt, men som et overordnet problem med forvaltning av ansvar og sikkerhet.

Dette minner på en måte litt om forholdet mellom MWL og hans kone som er kjent journalist.

"Uheldig", for å si det ganske mildt.

Ja, hun reklamerer for boka hans, og er veldig stolt. Jeg antar at pressen har fått det med seg for lengst. Har de gjort noe med det? Næh.
Citera
2025-05-01, 18:28
Medlem
Hun påstår også på siden sin å ha gitt ut mange bøker, noe som ikke stemmer... 😫

Citat:
Har sjekket litt mer om denne påståtte kjæresten til SM.

Hun har egen nettside i tillegg til facebookprofilen.

Det jeg finner litt spesielt er at hun på nettsiden oppgir sin utdannelse til å være fra to irske utdanningsintitusjoner. Mens hun på facebookprofilen ikke oppgir disse, men en rekke andre institusjoner som altså ikke oppgis på nettsiden.

Enda mer spesielt - de to irske utdanningsinstitusjonene hun oppgir på nettsiden, får ved verbatim google-søk kun to treff. Det ene er på hennes egen nettside, det andre er på en utenlandsk psykoterapist. Men gjett hva - utdannings- og arbeidsoppsummeringen til denne siste er blåkopi av den andre! Eneste forskjell er at MTBK oppgir 10 års erfaring, mens den andre oppgir 7 år.

Det kan med andre ord se ut som denne "psykoterapisten" er en juksemaker!

Hun oppgir også på facebook bl.a. å ha "studert strafferett ved UiO" - uten å vise til grad eller tittel.

Det store spørsmålet er altså - jobber hun for å hjelpe straffedømte tilbake i samfunnet?
Og ikke minst - er SM en av hennes klienter?

Hvis dette stemmer, og det i tillegg stemmer at hun er kjæreste med den hun skal behandle....
...er det kanskje ikke så rart at SM har fått frigang. Men det er en skandale. Uten tvil.

Edit:

Ved litt nærmere undersøkelser lokaliserte jeg denne "psykoterapisten" sin privatadresse til å være
B*ggerødg*t* (*=a) 16 i Horten. Ved å sammenligne streetview og bildet i denne reportasjen
ser man tydelig at det er riktig adresse.
Citera
2025-05-01, 18:52
Medlem
Det har vært lite aktivitet fra Politiet synes jeg. Når de har en varetektsfengslet pleier de som regel å komme med en nyhet (lekkasje) som selvfølgelig er til den varetektsfengsledes ugunst og således påvirker media og opinionens syn på saken. Men denne gang er det merkelig stille. Kan det komme av at de har gjort en blemme? Jeg vil bli veldig overrasket om det skulle vise seg at SM ikke var nøye overvåket under sin permisjon. Og at de ikke har klart å forhindre drapet på MB selv om de var nære. Jeg vet jeg skriver nå ut fra magefølelse, men tankene går til Hadelandsdrapene på 70-tallet, der politiet skygget og var meget nær da to stykker ble drept i et internt oppgjør mellom nynazister. I ettertid sa politiet at de ikke turte å gripe inn fordi det var for farlig for dem. Det kan man jo på et vis forstå, de visste at nynazistene var bevæpnet.

Ellers er jeg like forvirret som de andre her som ikke ser logikken i at SM skulle begå drap nå, like før han er en fri mann. Han virker oppegående, men er han nå det? Selv en kynisk skurk og drapsmann vil skjønne når man skal la kriminaliteten ligge på is mens man venter på friheten, men her skjer det et drap og SM snubler på målstreken for frihet. Så jeg melder meg inn blant de mange som ikke ser logikken i dette, og spør igjen: Hvor oppegående er SM?
Senast redigerad av Sharkimedes 2025-05-01 kl. 18:58.
Citera
2025-05-01, 19:07
Medlem
Flere visste at MB skulle møte noen i Godliaskogen, men ble advart

https://www.nrk.no/norge/opplysninge...ept-1.17389967
Citera
2025-05-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Det har vært lite aktivitet fra Politiet synes jeg. Når de har en varetektsfengslet pleier de som regel å komme med en nyhet (lekkasje) som selvfølgelig er til den varetektsfengsledes ugunst og således påvirker media og opinionens syn på saken. Men denne gang er det merkelig stille. Kan det komme av at de har gjort en blemme? Jeg vil bli veldig overrasket om det skulle vise seg at SM ikke var nøye overvåket under sin permisjon. Og at de ikke har klart å forhindre drapet på MB selv om de var nære. Jeg vet jeg skriver nå ut fra magefølelse, men tankene går til Hadelandsdrapene på 70-tallet, der politiet skygget og var meget nær da to stykker ble drept i et internt oppgjør mellom nynazister. I ettertid sa politiet at de ikke turte å gripe inn fordi det var for farlig for dem. Det kan man jo på et vis forstå, de visste at nynazistene var bevæpnet.

Ellers er jeg like forvirret som de andre her som ikke ser logikken i at SM skulle begå drap nå, like før han er en fri mann. Han virker oppegående, men er han nå det? Selv en kynisk skurk og drapsmann vil skjønne når man skal la kriminaliteten ligge på is mens man venter på friheten, men her skjer det et drap og SM snubler på målstreken for frihet. Så jeg melder meg inn blant de mange som ikke ser logikken i dette, og spør igjen: Hvor oppegående er SM?

SM er sannsynligvis ikke skrudd sammen som deg og meg og kan ha solide soningsskader, så ikke sikkert det har noen hensikt å lete etter logikk og mening - hvis han er skyldig/medskyldig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in