Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-01, 05:33
Kun for nerder, on topic.
https://www.amta.no/norges-farligste-mann-truet-nesodding-det-ble-rettet-vapen-mot-meg/f/5-3-1831137

Senast redigerad av Linselus 2025-05-01 kl. 06:32.
Citera
2025-05-01, 06:55
Vitnemål fra gissel tatt av sötnosen SM:

”Jeg var redd hele tida, men redd for mitt eget liv ble jeg først da politiet skjøt på bilen.
Jeg var redd for reaksjonen som politiskuddene kunne framkalle hos ranerne.”

På det tidspunktet hadde jeg munningen på en avsagd hagle stukket opp i halsen”.

Da skuddene traff bilen, sa han som kjørte:

«F..., nå mener de alvor. Nå er det ikke gøy lenger.

Det virket som om ranerne var godt kjent i området.”

https://www.amta.no/norges-farligste-mann-truet-nesodding-det-ble-rettet-vapen-mot-meg/f/5-3-1831137
Senast redigerad av Linselus 2025-05-01 kl. 07:20.
Citera
2025-05-01, 08:28
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexis09
Tror du virkelig SM utførte det? Jeg personlig tror ikke han var i Godlia skogen den dagen… sier ikke at han er uskyldig, men tror ikke han var der

Jeg har skrevet før at det virker ulogisk om SM påtok seg et leiemorderoppdrag. Om han var i Godlia drapskvelden, vet vi ikke. Jeg siktet ovenfor til de tidligere møtene han hadde med MB i skogholtet.

SM var jo på permisjon da drapet skjedde, mens arbeidsdagene hans på Litteraturhuset var frigang under soning. Det virker logisk for meg om han møtte MB i forbindelse med disse arbeidsdagene.

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er kriminalomsorgen som har ansvar for tilbakeføring til samfunnet. Jeg går ut fra at kriminalomsorgen, som kjenner den straffedømte, gjør så godt de kan for at tilbakeføring skal bli vellykket.

Jeg synes dette er vanskelig for meg å mene noe om.

Jeg er for ordens skyld ikke kvalifisert. Men jeg tenker jo at Kriminalomsorgen skjøtter sitt ansvar så godt de kan, og at deres overordnede mål er å lykkes med å få soningsfanger på en så rett kjøl som mulig. Men når vi ser at enkelte ikke greier å holde seg på matta, må man jo spørre om løslatelsesprosessen er en smule naivt gjennomført, og om disse fangene kan ha utnyttet systemet og denne naiviteten. Det ligger kanskje politikk i bakgrunnen også. Man vil vel helst ha positive statistikker og bekreftelser på at det systemet som er laget, fungerer godt nok. Da vil det vel også være vanskeligere å innrømme nederlag. Ingen vil forsvare inkompetanse, og det kan synes som om man da heller velger å "glatte over".
Citera
2025-05-01, 08:29
Medlem
[quote=Alexis09|91759263]
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Hvem er denne kjæresten til SM? Stemmer det at det er psykologen hans, som noen skrev? Å hvem bodde SM hos i Horten under permisjonen? Syns noen skrev at det var ett ektepar som bodde på adressen?
[/QUOTE

Kjæresten til SM er Mari*-Th*r*s* Brockst*dt Kvamm* *=e.

Det var henne SM var hos i Horten under permisjonen.

Snuser litt på Facebook nå. Er det hun som har studert strafferett?
Citera
2025-05-01, 08:36
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexis09
Kjæresten til SM er Mari*-Th*r*s* Brockst*dt Kvamm* *=e.

Det var henne SM var hos i Horten under permisjonen.

"Psykoterapeut", altså.

Er du 100% sikker på at dette stemmer, at denne personen (MTBK) er kjæresten til SM?
Er hun en del av soningsregimet til SM er jo dette nærmest latterlig. Jeg håper og tror
at hun ikke er det.
Citera
2025-05-01, 11:29
Medlem
Svartedikets avatar
Har sjekket litt mer om denne påståtte kjæresten til SM.

Hun har egen nettside i tillegg til facebookprofilen.

Det jeg finner litt spesielt er at hun på nettsiden oppgir sin utdannelse til å være fra to irske utdanningsintitusjoner. Mens hun på facebookprofilen ikke oppgir disse, men en rekke andre institusjoner som altså ikke oppgis på nettsiden.

Enda mer spesielt - de to irske utdanningsinstitusjonene hun oppgir på nettsiden, får ved verbatim google-søk kun to treff. Det ene er på hennes egen nettside, det andre er på en utenlandsk psykoterapist. Men gjett hva - utdannings- og arbeidsoppsummeringen til denne siste er blåkopi av den andre! Eneste forskjell er at MTBK oppgir 10 års erfaring, mens den andre oppgir 7 år.

Det kan med andre ord se ut som denne "psykoterapisten" er en juksemaker!

Hun oppgir også på facebook bl.a. å ha "studert strafferett ved UiO" - uten å vise til grad eller tittel.

Det store spørsmålet er altså - jobber hun for å hjelpe straffedømte tilbake i samfunnet?
Og ikke minst - er SM en av hennes klienter?

Hvis dette stemmer, og det i tillegg stemmer at hun er kjæreste med den hun skal behandle....
...er det kanskje ikke så rart at SM har fått frigang. Men det er en skandale. Uten tvil.

Edit:

Ved litt nærmere undersøkelser lokaliserte jeg denne "psykoterapisten" sin privatadresse til å være
B*ggerødg*t* (*=a) 16 i Horten. Ved å sammenligne streetview og bildet i denne reportasjen
ser man tydelig at det er riktig adresse.
Senast redigerad av Svartediket 2025-05-01 kl. 12:02.
Citera
2025-05-01, 13:13
Medlem
Men er hun ikke gestaltterapaut eller noe sånn? Hva er egentlig det? Jeg trodde det var en slags form for alternativ terapi, slik at man ikke egentlig trenger offisiell utdanning for og drive med det.

Når det kommer til denne relasjonen med SM så er det ingen som med sikkerhet kan si at de var i et forhold. Selv om mediene skrev at han hadde en nær relasjon med vedkommende på adressen han ble hentet, så kan vel nær relasjon bety så mangt.

Mange har hengt seg opp i at moren til SM skal ha likt bilder av hennes datter på FB. Og at MTBK selv skal ha signert med navnet Mari* Th*r*s* Mill*haug*n på minnesiden til KAS?

Men mange hevder også at hun er i et samboer forhold med en annen mann og det har vel blitt bekreftet at det er en annen enn det igjen som er far til hennes datter.

Så jeg tenker jo at det kan jo finnes en mulighet for at hun og SM har et slektskap, f.eks fetter og kusine? Men, det blir jo bare spekulasjoner.
Citera
2025-05-01, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Har sjekket litt mer om denne påståtte kjæresten til SM.

Det kan med andre ord se ut som denne "psykoterapisten" er en juksemaker!

Jepp! Jeg sjekket nettsiden og hennes facebookprofil, med en gang navnet hennes dukket opp her. Det jeg bet meg spesielt merke i, er at hun påstår på nettsiden sin, at hun har jobbet som psykiater i Irland i 5 år (mener jeg å huske at det var). For å være psykiater, må man også, i tillegg til å være utdannet i psykologi, ha legeutdannelse! Hennes fb side stemte ikke over ens med hennes skrytenettside. Juksemaker!

En seriøs psykiater hadde heller ikke laget Facebooksider/nettsider og fremstått på sine sider på den måten hun har gjort.
Citera
2025-05-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleTaus
Men er hun ikke gestaltterapaut eller noe sånn? Hva er egentlig det? Jeg trodde det var en slags form for alternativ terapi, slik at man ikke egentlig trenger offisiell utdanning for og drive med det.

Når det kommer til denne relasjonen med SM så er det ingen som med sikkerhet kan si at de var i et forhold. Selv om mediene skrev at han hadde en nær relasjon med vedkommende på adressen han ble hentet, så kan vel nær relasjon bety så mangt.

Mange har hengt seg opp i at moren til SM skal ha likt bilder av hennes datter på FB. Og at MTBK selv skal ha signert med navnet Mari* Th*r*s* Mill*haug*n på minnesiden til KAS?

Men mange hevder også at hun er i et samboer forhold med en annen mann og det har vel blitt bekreftet at det er en annen enn det igjen som er far til hennes datter.

Så jeg tenker jo at det kan jo finnes en mulighet for at hun og SM har et slektskap, f.eks fetter og kusine? Men, det blir jo bare spekulasjoner.

Så vidt jeg vet, trenger man ikke noen spesiell offentlig utdannelse for å kalle seg gestaltterapeut. Alternativt, og "lettvint," ja. Jeg har inntrykk av at nesten hvem som helst kan bli det, ved å ta et eller annet kurs, eller to. Jeg har også vært inne på tanken om at hun MTBK, kan være en slektning av SM.

Jeg har møtt 2-3 personer som har skrytt av at de var gestaltterapeuter, ingen av dem hadde noen særlig utdannelse, og ingen av dem var særlig intelligente og oppegående heller... Nå skal jeg jo ikke slå alle slike alternativterapeuter over én kam, det finnes sikkert noen av dem som er en smule intelligente også.
Senast redigerad av Klinke 2025-05-01 kl. 13:58.
Citera
2025-05-01, 13:56
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleTaus

Gestaltterapi ser ut til å være en type samtaleterapi for å løse psykologiske "floker", basert på teoriene til Carl Gustav Jung.

Søkte litt og fant denne utgåtte stillingsannonsen fra 2021 hvor de søkte etter fengselspsykolog til Bastøy fengsel.

Siterer følgende:

Arbeidsoppgaver:
Stillingen går ut på å tilby individuell samtaleterapi, gruppeterapi og traumebehandling til innsatte i Horten fengsel og Bastøy fengsel
Psykologen inngår i et tverrfaglig team bestående av leger, sykepleiere og psykolog/gestaltterapeut.
Psykologen samarbeider også med kriminalomsorgen og spesialisthelsetjenesten
Kartlegging/utredning av psykiske lidelser
Her bekreftes altså at man bruker denne formen for behandling i fengselet.

Kan det være helt tilfeldig at SM oppholdt seg på en privat adresse i Horten der det også bor en gestaltterapeut?
Eller i hvertfall en som gir seg ut for å være det?

Hvis dette er kjæresten til SM - hvor lenge har de vært sammen?

Og hvis hun faktisk gjør tjenester for fengselet han soner i - har han vært til behandling hos henne?

Hvordan påvirker i såfall resultatene av denne behandlingen SMs muligheter for å få permisjon?

Hvis en forvaringsfange er kjæreste med (eller slektning av) en behandler som kan påvirke soningsvilkårene, så er det et veldig tydelig og skremmende eksempel på inhabilitet og rolleblanding.
Citera
2025-05-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Gestaltterapi ser ut til å være en type samtaleterapi for å løse psykologiske "floker", basert på teoriene til Carl Gustav Jung.

Søkte litt og fant denne utgåtte stillingsannonsen fra 2021 hvor de søkte etter fengselspsykolog til Bastøy fengsel.

Siterer følgende:

Arbeidsoppgaver:
Stillingen går ut på å tilby individuell samtaleterapi, gruppeterapi og traumebehandling til innsatte i Horten fengsel og Bastøy fengsel
Psykologen inngår i et tverrfaglig team bestående av leger, sykepleiere og psykolog/gestaltterapeut.
Psykologen samarbeider også med kriminalomsorgen og spesialisthelsetjenesten
Kartlegging/utredning av psykiske lidelser
Her bekreftes altså at man bruker denne formen for behandling i fengselet.

Kan det være helt tilfeldig at SM oppholdt seg på en privat adresse i Horten der det også bor en gestaltterapeut?
Eller i hvertfall en som gir seg ut for å være det?

Hvis dette er kjæresten til SM - hvor lenge har de vært sammen?

Og hvis hun faktisk gjør tjenester for fengselet han soner i - har han vært til behandling hos henne?

Hvordan påvirker i såfall resultatene av denne behandlingen SMs muligheter for å få permisjon?

Hvis en forvaringsfange er kjæreste med (eller slektning av) en behandler som kan påvirke soningsvilkårene, så er det et veldig tydelig og skremmende eksempel på inhabilitet og rolleblanding.

Den første/en av de aller første, gangene navnet hennes ble nevnt her inne, ble det sagt at hun jobbet på Bastøy, da SM sonet der.
Citera
2025-05-01, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smijern
Det er heller ikke helt utenkelig at politiet holder SM fengslet på grunn av fare for at dette eskalerer. Hvis SM er blitt lurt i en felle selv, kunne hevnen blitt stygg.

Tipper S, selv hvis han har blitt rundlurt er lite villig til å prate med politiet. Kjenner jeg er over gjennomsnittlig interessert i hva politiet har av beviser. Er det klink fellende hadde han garantert røket inn på fredagen. Godt mulig de kun har tekniske bevis som viser kommunikasjon og vitneforklaringer som sier at de to skulle møtes.

Er fullt mulig å spoofe et tlf nr for å avtale et møte med noen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in