2025-04-29, 11:47
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Jag kommer med glädje bojkotta SIA-glass!

Läggs till på listan med Marabou, Ben & Jerrys', Max Hamburgare och många fler.

Ben & Jerry är värst.

Dom är stolta över att vara ett aktivistföretag
Citera
2025-04-29, 12:26
Avstängd
Ingen invandrare eller mörkhyad hade brytt sig om man bara hade vita på människor på bilden.
Citera
2025-04-29, 12:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Jag kommer med glädje bojkotta SIA-glass!

Läggs till på listan med Marabou, Ben & Jerrys', Max Hamburgare och många fler.
Vem kunde sia om det..
Citera
2025-04-29, 12:37
Avstängd
Ny glass smak från gb! Strange fruit
Bild googla
Citera
2025-04-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Ja, men i brist på fullständig statistik om etnicitet får man ta de fakta som föreligger och uppskatta förekomsten. 2–3 % negrer är alltså rimligt vid en flyktig betraktelse av verklighetens miljöer.
Jag betraktade verkligheten i dag när jag skulle gå och handla. En tillfällighet men den första jag mötte var en svart man. Då började jag räkna folk, 33 inte svarta innan nästa syntes. Jag slutade räkna, men skymtade en svart kvinna i affären. Sen hemma i seniorhuset, nästan all hemköpspersonal är mörkhyad men mest flickor. Men nu mötte jag en ung svart man med någon sorts afrofrisyr. Tror nog att det finns stadsdelar där man möter fler.
Citera
2025-04-29, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Ingen invandrare eller mörkhyad hade brytt sig om man bara hade vita på människor på bilden.

Ja du har rätt.
Det såg vi ju i kritiken mot Girls in Stockholm.
Absolut ingen mörkhyad som protesterade.
Citera
2025-04-29, 13:03
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
P.S. Även Önos är sedan några år bara ett varumärke. Så de tillverkar ingen smörgåsgurka. Det görs av Orkla Food som sedan sätter på olika etiketter på burkarna. Kan vi släppa detta nu och återgå till frågan om Sia glass och huruvida deras reklam är bu eller bä?
Där har du fel igen!
I Tollarp tillverkar Önos, som ägs av Orkla, sina produkter!

Det är den stora skillnaden gentemot ICA vilket du verkar ha sällsynt svårt att greppa.

Marabou t ex, som ägs av Mondelez, tillverkar också produkter i eget namn!

Jisses...
Citera
2025-04-29, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242

Undrar när man får se en vit svensk man och en muslimsk syriska, Iranska, Irakiska eller svart kvinna i någon reklam?

Men reklam jobb går väl under kategorin enkla jobb, så man får kanske vara glad att dom gör något.
Citera
2025-04-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hade du något mer nonsens att komma med angående detta eller är det för svårt att hålla isär två olika fenomen?

SIA Glass gör givetvis som de själva vill med sin marknadsföring, men det innebär ju inte att de därmed är immuna mot kritik eller åsikter om den. Kritik och åsikter som de inte vill vidkännas, bara ogiltigförklara och förlöjliga.

"Inte vill vidkännas" stämmer väl inte. De kommenterar det ju. Och säger att man får tycka vad man vill och vill man bojkotta dem är man fri att göra det.
Citera
2025-04-29, 13:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Att använda ord som rasism eller konspiration när någon är av en annan åsikt är ett tecken på skrämmande inskränkthet. Det handlar inte om en svart man och en vit kvinna och det handlar inte om ETT företag, varför är det så otroligt svårt för dig att greppa detta?
Hela idén med reklam är att påverka människor och i den påverkan ingår numera att presentera en bild av att man som företag är inkluderande. Att vara inkluderande är något fint, problemet blir bara att man tvingar på folk en bild av verkligheten som är fejkad och att man exkluderar vissa när man inkluderar andra.
Om huvudpersonen i en amerikansk serie är vit så MÅSTE hen numera ha en svart eller asiatisk homosexuell vän - inte för att det tillför storyn något utan för att det är politik. I verklighetens USA är grupperna svarta, vita, latinamerikaner, araber och asiater väldigt uppdelade och även om det förekommer att man umgås eller bildar par så är bilden som förmedlas genom media inte representativ för verkligheten. Nu har jag förklarat för dig och känner att det inte finns någon mening med ytterligare svar - förstår du inte hur politik genomsyrar reklam/media så gör du inte det.

Fast det ÄR rasistiskt att störa sig på att en svart man är tillsammans med en vit kvinna på en bild och det ÄR att tro på en konspiration att tro att svarta personer i reklam är där pga en hemlig politisk agenda som nån okänd makt (judarna kanske?) hjärntvättar oss med.

Sen kan man givetvis diskutera enskilda fall och tycka till om dessa. Jag tycker också att det blir tramsigt när svarta skådisar dyker upp i vilda västen eller på medeltiden i roller som är totalt orealistiska.

Med det sagt så finns det ingen lag som säger att reklam eller film måste vara ”representativ för verkligheten”. Så har det aldrig varit. Tex andelen snygga, coola, vältränade, unga, sexiga personer har alltid varit överrepresenterade inom reklam och film och kommer förmodligen alltid vara det. Men du väljer att fokusera just på andelen svarta män och det säger nåt om dig.
Citera
2025-04-29, 13:34
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
När memer blir ett substitut för verkligheten.

Att feminister skulle vara "mot män" är memen, men den är inte på riktigt. Kvinnohatande 4chan/gamergate-memefascister (och numera även den amerikanska regeringen) vill gärna framställa feminism på det sättet, för att på så sätt hindra kvinnohatet i den egna övertygelsen från att bli lika synligt.

??
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Left

Citat:
The New Left differs from the traditional left in that it tended to acknowledge the struggle for various forms of social justice, whereas previous movements prioritized explicitly economic goals. However, many have used the term "New Left" to describe an evolution, continuation, and revitalization of traditional leftist goals.[2][3][4]

Some who self-identified as "New Left"[5] rejected involvement with the labor movement and Marxism's historical theory of class struggle
Citera
2025-04-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Helt ärligt så bryr jag mig inte över sån här reklam, men vi är nog rätt många som i varje suckar när vi ser Sias ängsliga och tröttsamma reklam.
Själv kan jag inte minnas att jag någonsin sett SIA-reklam med människor innan utan jag har kopplat märket med ängeln/keruben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in