2025-04-26, 16:39
Medlem
RutgerFuchss avatar
Vi kan väl göra en deal? Om Nogger black återlanseras kan väl en afrikan få göra reklam för den utan att Flashbacks finest gråtrunkar i kapp?
Citera
2025-04-26, 16:39
Medlem
Adraxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242
Du verkar väldigt investerad i det här "wook", vad jobbar du med? har en neger snott din älskade? eller älskar du Hitler och vill vara hans bitch där nere? för övrigt gillar jag inte rasblandning om det inte är jag som är mixern men klarar mig utan att nöta tangentbord efter tangentbord skrivandes om det.
Citera
2025-04-26, 16:44
Medlem
Mrmusics avatar
Många produkter som tyvärr bär en bismak av neger nu för tiden. Kommer personligen att stå över all konsumtion av SIA-glass framöver.
Senast redigerad av Mrmusic 2025-04-26 kl. 16:47.
Citera
2025-04-26, 16:47
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Oj så du tror att du har en poäng, men ack så fel du har. Ord från andra språk lånas in i språk och blir med tiden del i det språket. Svenskan är ett hopkok med ord från olika språk (latin, franska, tyska och engelska) under olika tidsperioder. Det ord du inte förstår är accepterat i svenskan sedan 1992 och finns representerat i Svensk Ordbok (SO).

Betydelsen är alltså att göra reklam för eller om vi vill hålla oss till något kortare: att föra fram.

https://svenska.se/so/?id=163577&pz=7
Promovera är lustigt nog förklarat som promota i SAOL. Ordet kommer ursprungligen från latinets promove´re.

Hade du något att tillföra tråden om SIA Glass och deras uttalande om reaktionerna på bildserien som diskuteras?

Bara för att det är accepterat i svenskan så betyder det inte att det är svenska. Om du lyssnar på uttalet i din egen länk så hör du tydligt att man i SO förväntar sig ett engelskt uttal, med ett "även" följt av ett aningen mer svenskt uttal; detta uttal är alltså sekundärt.

Jämför med ord som influencer eller airbag - de är accepterade i allmänhet och inkluderade i SO, men inte fan är det svenska. Jag vidhåller min ståndpunkt: ska man klaga på utländsk påverkan ska man göra det på svenska, annars är man en del av samma utveckling

För att svara på din fråga:
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

1: Alla samhällsaktörer får den rollen, vare sig de vill eller inte
2: Det får ägarna bestämma
3: Inget särskilt, eftersom VD:ar alltid har kallat kritiker för olika saker
4: Tvånget är att tjäna pengar, och att haka på bredare trender är väl ett säkert kort. Woke är en trend, så ja, ett visst tvång kanske, men det ligger väl i att välja synbart enkla metoder
Citera
2025-04-26, 16:48
Avstängd
Ulf-Knulldells avatar
Men om man nu ändå ska promota rasblandning, varför är det aldrig en vit man med en svart kvinna i dom där reklamerna? Känns ju nästan utstuderat..
Citera
2025-04-26, 16:52
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad du ser för inbillade eller verkliga helikoptrar utanför ditt fönster får nog tillskrivas mindre betydelse än statistiken. Utanförskapsområdena minskar, och det är rätt självklart då vi idag bara tar emot en liten bråkdel av den asyl/anhöriginvandring vi gjorde för 10 år sedan.

Dagens invandring till Sverige är till >90% utbildad arbetskraftsinvandring, studier eller svenskar som flyttar hem.

?

Att måltidsbiträden, lokalvårdare eller personlig assistenter må vara välutbildade för dig, det kan jag köpa, men jag vågar påstå att dessa grupper inte ens med allra bästa välvilja kan ses som utbildad arbetskraft.

Har du någon källa på att utanförskapsområdena har minskat? 1990 hade vi tre sådana, sedan dess har de växt för varje år i stort sett. Det är möjligt att man genom att omdefiniera vad ett utanförskapsområden är att man kan få ned siffrorna.
Citera
2025-04-26, 16:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Varför måste jag ta ett politiskt beslut? Kan jag inte bara få köpa glass?

Ska jag behöva ha en egen ko och höna för att göra opolitisk glass?

På vilket sätt menar du att du måste ta ett politiskt beslut? Ja du kan bara få köpa glass.
Hur menar du att en glass kan vara opolitisk eller politisk? För mig är det bara en glass.

Sia är god och gräddig, ska ge mig av och köpa ett paket nu.
Citera
2025-04-26, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Men om man nu ändå ska promota rasblandning, varför är det aldrig en vit man med en svart kvinna i dom där reklamerna? Känns ju nästan utstuderat..

Varför? För att det är så det ser ut i samhället.
Citera
2025-04-26, 16:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Svarta gör sig bra på bild.
Svälj avundsjukan eller smörj in er med skokräm, men luta för fan med ynkandet snöflingor.

Det där är en personlig ren smaksak. Rent generellt skulle jag inte hålla med dig, ser vi på de flesta modeller så är dessa inte svarta.

I många länder skulle en sådan där reklam ses som något högst kontroversiellt och högst vågat.
Citera
2025-04-26, 16:58
Avstängd
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Varför? För att det är så det ser ut i samhället.

Jo det är sant iofs, det är inte ofta man får komma till och knulla en utländsk donna, det blir oftast dålig stämning bland hennes landsmän redan under uppbyggnadsfasen..
Citera
2025-04-26, 17:02
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Kvinnor faller så lätt för ”skapade trender”! Mediahusen, public service och reklambranschen leker integrationsverktyg. De ”skapade trenderna” fungerar sedan som referenser när man säger att man endast ”speglar verkligheten”!

Det har varit deras modus operandi och uppgift de senaste 12 - 15 åren, hur genomskinligt och uppenbart som helst. Kommunisterna, feministerna och tokvänsterns skapande av ett Sverige i kaos.

Visst har de lyckats!
Citera
2025-04-26, 17:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
?

Att måltidsbiträden, lokalvårdare eller personlig assistenter må vara välutbildade för dig, det kan jag köpa, men jag vågar påstå att dessa grupper inte ens med allra bästa välvilja kan ses som utbildad arbetskraft.

Har du någon källa på att utanförskapsområdena har minskat? 1990 hade vi tre sådana, sedan dess har de växt för varje år i stort sett. Det är möjligt att man genom att omdefiniera vad ett utanförskapsområden är att man kan få ned siffrorna.

Redan postad, men här är den igen:
https://www.dagenssamhalle.se/samhal...satta-omraden/

Ja utanförskapsområdena ökade kraftigt fram till ca 2017-2018, har sedan blivit en platå och börjar nu minska. Orsaken är naturligtvis att vi numera bara tar in ca 10000 personer per år av sådana som hamnar i utanförskap (MENA, lågutbildade). Medan ca 50000 tar sig ur utanförskapet varje år genom utbildning och integration i samhället. Således minskar dessa områden nu, det är enkel matematik.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-till-sverige/
Förra året invandrade ca 116000 personer till Sverige.
Av dessa:
28K från Ukraina
12K återvändande svenskar
Sen är de tre största länderna efter det Indien, Tyskland, Kina

Det har vänt helt. Ca 10000 av de som invandrade kan klassas som MENA. Somalia är inte ens med på listan längre, tror det var några hundra personer från Somalia förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in