Citat:
Ursprungligen postat av
popll
Förvånansvärt anonymt yrke men med makt trots allt
Som nån föreslog man med thaifru hade varit kul eller varför är ingen i rullstol med??
Med en fot in i den branschen, så kan jag tycka du är fel ute här.
Reklambranschen är väldigt lyhörd och försöker känna in uppdragsgivaren.
Varje beställare har en vision om vad de ska få, missar man den som uppdragstagare så blir man inte uppbokade på mer jobb framöver. Samtidigt är man för generisk och inte lyssnar in uppdragsgivaren så känner de sig som dussin-kunden vilket hindrar. Så kosten ligger i att förstå uppdragsgivarens preferenser och försöka göra han nöjd.
VD:ns kommentar här är rätt talande för att han och ledningen är väldigt drivande i sin woke syn, och då är det nått reklambyrån har hjälpt lägga fram. Allt vad reklambolaget har gjort är att tillmötesgå deras vision för att säkra mer reklamuppdrag.
Det som sticker ut och vara provokativt brukar man förbigå genom att informera hur saker kan mottas, dels för att kunden ska vara medveten om att det kan bli diskussioner, men också för att inte kunden inte ska skylla diskussionen på reklambyrån. Därför VD:n verkar så snabb och lätt till svar, han har varit beredd på att bemöta det.
Jag tror inte högre direktörer tycker woke är viktigt egentligen, däremot så är det en del av en miljö, om man ska visa sig duktig inför andra VD uppdrag i framtiden så kommer såna här utlägg ge guldkant vidare in i något som upplevs som merithöjande. (dessvärre på företagets bekostnad)
Sen kan jag personligen tycka hela tråden är överdriven.
1) Man vill möta 3 kategorier: svenskar, invandrare och barn.
2) man vill att det ska vara familj för det är en viktig målgrupp.
3) man gör det till en kombinerad familj för att samla allt i en bild
3) glass ska vara glatt och kul, man projiserar det med en lycklig familj för att sätta stämningen.
Jag tror allt föll ut mer olyckligt än vad som var avsett.
Hade VD:n bara uttalat sig smartare och inte gjort det till en politisk grej, så hade det inte varit så mycket att orda om.
Hade räckt med att han hänvisade till målgrupperna och att familjen sattes ihop på den grunden och att det inte låg mer tanke bakom det än så, och att det blev olyckligt att det tog fokuset från produkten här.
Personligen tycker jag det vanligaste scenariet ska ligga till grund för reklam, en amerikan på affisch i kina blir en amerikan på affisch i kina, nått konstlat och svårt känna igen sig i för de som bor där. På samma sätt här, känner man inte igen sig så tar det fokus från vad man vill förmedla, vilket borde ha varit glassen här.