2025-04-29, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tror du verkligen att marknadsföringsavdelningen på SIA är så ängsliga? Är det en HELT sjuk tanke att de bara vill bygga ett varumärke där de vill bli förknippade med glada familjer som käkar glass och att på nån enstaka av dessa bilder har man valt en svart person och en vit kvinna precis som att de valt en blond kvinna och en vit man på massa andra bilder? Allt är inte en konspiration.

Att använda ord som rasism eller konspiration när någon är av en annan åsikt är ett tecken på skrämmande inskränkthet. Det handlar inte om en svart man och en vit kvinna och det handlar inte om ETT företag, varför är det så otroligt svårt för dig att greppa detta?
Hela idén med reklam är att påverka människor och i den påverkan ingår numera att presentera en bild av att man som företag är inkluderande. Att vara inkluderande är något fint, problemet blir bara att man tvingar på folk en bild av verkligheten som är fejkad och att man exkluderar vissa när man inkluderar andra.
Om huvudpersonen i en amerikansk serie är vit så MÅSTE hen numera ha en svart eller asiatisk homosexuell vän - inte för att det tillför storyn något utan för att det är politik. I verklighetens USA är grupperna svarta, vita, latinamerikaner, araber och asiater väldigt uppdelade och även om det förekommer att man umgås eller bildar par så är bilden som förmedlas genom media inte representativ för verkligheten. Nu har jag förklarat för dig och känner att det inte finns någon mening med ytterligare svar - förstår du inte hur politik genomsyrar reklam/media så gör du inte det.
Citera
2025-04-29, 10:33
Medlem
volvo 240s avatar
Det enda som är störande med denna typ av reklamatt kvinnan sällan är utländsk utan oftast mannen.

Men det vanligaste i Sverige är ju trots allt vita föräldrar och vita barn. Så mer reklam av den sort behövs om man vill spegla samhället.

Det ska alltid gå för långt åt något håll och folk blir sura.
Citera
2025-04-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Det är ju ganska genomskinligt att detta är en provocerande tvångsmatning av världsbild som normaliserar svart man och vit kvinna.
Många företag gör samma resa just nu. Det verkar vara en viktig vinkling.

Samma gäller TV-reklam där gärna vita män får framställas som lite korkade utöver snittet. Gäller inte alls samma mall för färgade, de ska gärna framställas som omtänksamma, smarta i jämförelse.

Kul ändå att snygga vita kvinnor är mallen för hur en kvinna skall framställas. Dom är smarta, snygga, lyckade. Kan det vara en touch av woke? Eller inte, för bilden av kvinnan är i sånt fall ganska exkluderande inom reklambranchen.
Undrar hur mycket reklambyråerna bestämmer jämfört med företagen som ger dem uppdrag. Skulle en företagare få en sån där reklam, där det var en afrikan med en blondin, och företagaren inte ville ha det så, inte ville att företaget skulle framställas på det viset... skulle företagaren säga till?! Skulle företagaren stämplas som rasist av reklambyrån?
Citera
2025-04-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
När skall någon våga ta steget fullt ut?

En somalisk 12-åring på elscooter som hystar en handgranat genom ett lägenhetsfönster...
"När du får oväntat besök..."
Den reklamen skulle slå igenom hela världen. Ingen skulle glömma den. Vore jag försäljare av kaffe eller kaka skulle jag använda den genast. Du skulle få en slant för idén.
Citera
2025-04-29, 10:43
Medlem
Citat:
För att du skall (försöka) förstå att ICA inte producerar mat.

Vilket jag både visste och förstod. Mitt inlägg handlade om en viss vara marknadsförd av en matkedja. Vilken producent det handlade om var irrelevant. Jag skrev som jag gjorde eftersom det inlägg jag svarade på kallade det för ICA’s choklad och helt utan att ta reda på om det var ICA Basic som avsågs och vem som isf tillverkade den produkten.

Min poäng kvarstår. ICA säljer ingen choklad under sitt egna namn (dvs ICA) som smakar som Marabou. Oavsett om det skulle vara så att den produkten tillverkas i samma fabrik som Marabous Frukt & Mandel.
Citera
2025-04-29, 10:48
Medlem
Citat:
För att du skall (försöka) förstå att ICA inte producerar mat.

P.S. Även Önos är sedan några år bara ett varumärke. Så de tillverkar ingen smörgåsgurka. Det görs av Orkla Food som sedan sätter på olika etiketter på burkarna. Kan vi släppa detta nu och återgå till frågan om Sia glass och huruvida deras reklam är bu eller bä?
Citera
2025-04-29, 10:53
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det enda som är störande med denna typ av reklamatt kvinnan sällan är utländsk utan oftast mannen.

Men det vanligaste i Sverige är ju trots allt vita föräldrar och vita barn. Så mer reklam av den sort behövs om man vill spegla samhället.

Svarta i Sverige beräknas vara 350.000 enligt afrosvenskarnas riksförbund.
dvs 3.5 % av befolkningen.

Så om det var 3.5 % svarta med i reklam å skulle dom proportionerligt vara representerade.

Nu är det väl nära 50 % som har en svart person med. Helst en svart man och vit kvinna.
Då är det full pott.

Men skyll inte på Coop , SIA glass etc
Det är deras reklambyråer som påstår att det skall vara så här.
Citera
2025-04-29, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Undrar hur mycket reklambyråerna bestämmer jämfört med företagen som ger dem uppdrag. Skulle en företagare få en sån där reklam, där det var en afrikan med en blondin, och företagaren inte ville ha det så, inte ville att företaget skulle framställas på det viset... skulle företagaren säga till?! Skulle företagaren stämplas som rasist av reklambyrån?
Intressant betraktelse. Reklammakarna jobbar på uppdrag av beställaren, och skulle knappast kritisera besluten. Deras jobb belönas av en nöjd kund. En lyckad kampanj gynnar de båda.
Bara själva tillverkningen av reklamen är en betydande investering för företaget, och ett jobb i denna storleken är betydande för en reklamfirma.

Jag vågar tro att det är hyfsat genomtänkt! Även denna shitstorm som följde, är bra publicitet.
Citera
2025-04-29, 10:59
Medlem
Blir ingen sia glass mer, kan inte TS göra en omröstning?

Kommer du äta Sia glass mer?
Ja jag bryr mig inte
Nej kommer aldrig mer röra skiten
Kanske om man går ut med en ursäkt.
Citera
2025-04-29, 11:20
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240

Ja varför är det så då? Alltid en utländsk man med en vit kvinna. Är det därför att reklambyråerna med avsikt vill kränka vita män? Eller är det därför att det känns "safe" och väcker rätt sorts reaktioner?

Och alltid svarta i reklamen? Var är alla araber och afghaner? Kan vi inte få se en vit man med en kvinna i slöja göra reklam för SIA Glass? Det vore ju verkligen att sticka ut!

Helt ärligt så bryr jag mig inte över sån här reklam, men vi är nog rätt många som i varje suckar när vi ser Sias ängsliga och tröttsamma reklam.
Citera
2025-04-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Svarta i Sverige beräknas vara 350.000 enligt afrosvenskarnas riksförbund.
dvs 3.5 % av befolkningen.

Så om det var 3.5 % svarta med i reklam å skulle dom proportionerligt vara representerade.

Nu är det väl nära 50 % som har en svart person med. Helst en svart man och vit kvinna.
Då är det full pott.

Men skyll inte på Coop , SIA glass etc
Det är deras reklambyråer som påstår att det skall vara så här.

Jag räknade ju tidigare antalet personer med icke svenska utseenden på SIA’s Instagram. Hittade en alternativt två (det var ett par mörka kvinnohänder) samtidigt som jag hittade ca 30-40 väldigt svenska typer. En på 40 är ju 2,5% och 2 på 30 är ca 6,6%.
Citera
2025-04-29, 11:37
Medlem
Separatistens avatar
Jag kommer med glädje bojkotta SIA-glass!

Läggs till på listan med Marabou, Ben & Jerrys', Max Hamburgare och många fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in