2025-04-29, 14:24
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Själv kan jag inte minnas att jag någonsin sett SIA-reklam med människor innan utan jag har kopplat märket med ängeln/keruben.
Kanske är dags att byta ut den loggan mot en liten negerängel, för att visa att man verkligen omfamnar en brun kaosframtid.
Citera
2025-04-29, 14:32
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
??
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Left
Något som också framgår av Wikipedia-länken är att New Left inte längre är aktiv. Vad New Left var väl den av Nixon-administrationen hatade hippie-rörelsen som genom att man vände sig från det gamla tog in vissa inslag av traditionell vänsterpolitik. Man bör vara medveten om att New Left var aktiv på den tiden då det aktivt jagades kommunister i USA, om nu man är rädd för sånt.

Dagens feminism är som alltid en rörelse för kvinnors befrielse från traditionella könsroller. Det har lite eller inget att göra med Stalins kollektivisering eller massvält, som den trots det beskylls för. Fascisterna som bestämmer i USA nu är en motreaktion på en nidbild av feminismen. Men mest handlar den om 4chan-fascister och gamergate-anhängare som nu har sin president i Donald.
Citera
2025-04-29, 14:51
Medlem
1754s avatar
Det skulle behövas en Trump i Sverige också så även företagen här slutar upp med sin wokeskit.
Citera
2025-04-29, 14:52
Medlem
Glassföretag ska inte bedriva någon som helst form av politisk agenda utan ska sälja glass och inget annat. Kommer därför gladeligen att köpa min glass från företag som gör just detta.
Senast redigerad av Pzza 2025-04-29 kl. 15:27.
Citera
2025-04-29, 14:58
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast det ÄR rasistiskt att störa sig på att en svart man är tillsammans med en vit kvinna på en bild och det ÄR att tro på en konspiration att tro att svarta personer i reklam är där pga en hemlig politisk agenda som nån okänd makt (judarna kanske?) hjärntvättar oss med.

Sen kan man givetvis diskutera enskilda fall och tycka till om dessa. Jag tycker också att det blir tramsigt när svarta skådisar dyker upp i vilda västen eller på medeltiden i roller som är totalt orealistiska.

Med det sagt så finns det ingen lag som säger att reklam eller film måste vara ”representativ för verkligheten”. Så har det aldrig varit. Tex andelen snygga, coola, vältränade, unga, sexiga personer har alltid varit överrepresenterade inom reklam och film och kommer förmodligen alltid vara det. Men du väljer att fokusera just på andelen svarta män och det säger nåt om dig.

Då är ju alla människor rasister i din värld, eller? Hur kan du veta vilken folkgrupp någon tillhör här, som skriver i den här tråden och är kritisk mot det här inslaget?

Om en asiat kritiserar en reklamfilm med en svart man och en asiatisk tjej – vilket i 9 av 10 fall sker (vilket i och för sig inte kommer att hända, eftersom det inte existerar någon mångkultur där) – och man börjar se ett mönster där det inte finns någon mångfald eller variation, är den asiaten alltså rasist?

Du blundar ju för verkligheten och vill inte se hela bilden av någon konstig anledning.

Det är ju du som är den riktiga nazistfascisten och rasisten här, eftersom du blir arg när man kritiserar det här.
Citera
2025-04-29, 15:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Då är ju alla människor rasister i din värld, eller? Hur kan du veta vilken folkgrupp någon tillhör här, som skriver i den här tråden och är kritisk mot det här inslaget?

Om en asiat kritiserar en reklamfilm med en svart man och en asiatisk tjej – vilket i 9 av 10 fall sker (vilket i och för sig inte kommer att hända, eftersom det inte existerar någon mångkultur där) – och man börjar se ett mönster där det inte finns någon mångfald eller variation, är den asiaten alltså rasist?

Du blundar ju för verkligheten och vill inte se hela bilden av någon konstig anledning.

Det är ju du som är den riktiga nazistfascisten och rasisten här, eftersom du blir arg när man kritiserar det här.

Arg? Jag förklarar bara vad begrepp som rasism och konspiration betyder. Jag lägger ingen värdering i att folk inte gillar att se svarta män i reklam.
Citera
2025-04-29, 15:07
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Arg? Jag förklarar bara vad begrepp som rasism och konspiration betyder. Jag lägger ingen värdering i att folk inte gillar att se svarta män i reklam.
Frustrerad/irriterad*
Citera
2025-04-29, 15:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Frustrerad/irriterad*

Inte alls. Jag stör mig inte på svarta män i reklam och jag stör mig inte på de som stör sig på svarta män i reklam. Alla får tycka vad de vill.
Citera
2025-04-29, 15:32
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Nej, du känner inte 80% av Sveriges befolkning. Men i din umgängeskrets kanske folk inte är så klipska att de diskuterar politik... Själv har jag inga problem med att olika människor representeras i reklam - problemet är att det inte är så! Det kan inte ha undgått någon att politiken styr all reklam numera och att företag riskerar att bli stämda eller kränkningsanmälda för att de inte är tillräckligt inkluderande om de skulle vilja ha ett vitt, heterosexuellt par med vita barn i sin reklam. Detta är ju också diskriminering så vad är det för fel på folk som tycker det är okej att diskriminera vissa men inte andra?
Är det i så fall detta du eller pervos har nåt emot?
"Reklamombudsmannen har tidigare fällt reklam som anses förstärka könsstereotyper eller exkludera vissa grupper. Till exempel har annonser som objektifierar kvinnor eller framställer kön på ett stereotypiskt sätt blivit kritiserade och fällda."

....eller är du kanske en vanlig allmän rasist och mansgris?
"Reklam som anses kränka mänsklig värdighet eller diskriminera på grund av kön, etnicitet eller funktionsnedsättning kan fällas enligt ICC:s regler och Marknadsföringslagen"
Citera
2025-04-29, 15:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
"Inte vill vidkännas" stämmer väl inte. De kommenterar det ju. Och säger att man får tycka vad man vill och vill man bojkotta dem är man fri att göra det.

De vill inte erkänna att något problem existerar som kritiken handlar om. Med andra ord de anser att svart man och vit kvinna är representativa för deras kunder trots att all statistik motsäger det. Jag hade varit intresserad att höra vad som gjorde att de inte i stället valde en vit man och en svart kvinna.
Citera
2025-04-29, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Svårt att hitta gammal reklam som man sett genom åren men jag minns en där en svensk man, hans asiatiska fru och deras unge som skulle hälsa på hos hans föräldrar. De anlände och mor hans ropar med glädje ut endast hans namn. Minns ej vad det var för reklam men den fanns att se på youtube.
...
Jag minns den reklamen, men inte vad den var reklam för, faderskapstest kanske...

För hans mor är inte lika korkad som han.

Man skulle väl tycka att modern var hemsk,
vad det nu är för hemskt med att vilja ha barnbarn som har någon likhet med sitt eget barn.
Att inte vilja det är sjukt.
Citera
2025-04-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Och vad hände med den anmälan? Konstig skylt, särskild plats för barn som har både mamma och pappa med sig. Fick inte alla sitta överallt?
Gissar att kafeterian insett att de förlorade kunder när snoriga barn rasade omkring överallt varför man ville ha dem på ett ställe.
Och mamma och pappa låter trevligare än vårdnadshavare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in