2025-05-02, 17:46
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Enligt ditt sätt att resonera så gäller det inte kvinnor som ser bra ut enligt dig.

De falsk anmäler aldrig. Har hon sett ut som en sprängd skidsko så har hon gjort en falsk anmälan. Jag tror att du måste tänka om lite och ta till dig fakta som redovisats i tråden.

Bara för att du i nästa mening påstår detta.

Kan du se på henne att hon inte har begått allvarligare brott? Jag tänker du vill försvara henne som oskyldig.
Nej det är ett svar till påståendet om att hennes utseende skulle visa på något som innebär att hon falskanmält.

Jag uttalade mig inte krimg kvinnan och fallet utan emot påståendet om att kvinnor som ser ut som henne är falska etcetera.
Citera
2025-05-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Rättsväsendet är ju inte mycket bättre idag dessvärre när det kommer till rättssäkerhet, enligt mig.

Sedan är det ju helt från person till person. En annan våldtagen kvinna kan säkert "komma över det" och leva sitt liv som normalt efter att ha blivit våldtagen, medans en man som blivit falskt anmäld kanske blivit så starkt påverkad att han bara sitter hemma deprimerad, inte vågar träffar någon kvinna igen och isolerat sig totalt för att han mår så dåligt och känner sig stigmatiserad.

Vården har ju dessutom bättre koll på hur man rehabiliterar en kvinna psykiskt efter en våldtäkt, det är nog inte så vanligt att män söker hjälp för att de blivit anklagad för våldtäkt eftersom de är rädda att bli dömda, att de ska få en blick och att folk ska tro att de ändå är skyldiga.

Sedan kan man ju undra vad som gör att en människa anmäler en annan människa falskt för våldtäkt. Det tyder ju på antingen empatistörning eller hat och hämd.

Hur kan en person bli sådan? Har hon tex våldtagits tidigare i sitt liv och tagit så pass stor skada av det traumat, att hon blir en tickande bomb av hat som kan vilja hämnas på män som tex bara sårar henne litegrann, men som väcker gamla trauman av våldtäkt till liv? Och hon därmed falskt anmäler en oskyldig man för våldtäkt.

Nja, ingen våldtagen kommer leva normalt liv efter ett sådant övergrepp. Det sitter alltid kvar i någon form. Som ett mer eller mindre läkt ärr.

Men falsk anmälan, om den upptäcks så tidigt som i fallet denna tråd handlar om, behöver förhoppningsvis inte plåga målsägande särskilt länge. Men det kommer förmodligen göra honom mycket försiktig med vilka han umgås med osv.
Citera
2025-05-02, 18:36
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
....Jag tänker då också på att domen i sig är ett straff.

Pricken i registret sitter kvar längre än 4 år. Det är också ett straff i sig.

Och folk vet om det i ännu längre tid än vad pricken i straffregistret håller. Också ett straff i sig.

Fast det blir ju inte heller rätt ifall vi istället för rejäla straff delar ut prickar till folk. Är du redan empatiskt avslagen så gör väl inte en prick så mycket.

Tror du verkligen att folk kommer att komma ihåg den här tjejen när stormen har lagt sig?
Citera
2025-05-02, 19:25
Medlem
Mimurs avatar
Citat:

Jag känner en kvinna som blivit grovt våldtagen och utsatt för mordförsök av sin dåvarande pojkvän. Över 25 år senare lider hon fortsatt av fysiska men efter våldtäkten, i form av avföringsinkontinens. Vilket gör att hon inte kan leva ett normalt liv och är ständigt påmind om våldtäkten. Hon har även PTSD. Hon anmälde aldrig förövaren och han har misshandlat och våldtagit minst två kvinnor till efter henne. De anmälde heller inte honom. Samtliga tre var rädda och vågade inte anmäla. Han är nu gift familjefar. Och man kan ju undra hur hans fru har det.

Sedan känner jag en som blivit utsatt för falsk angivelse för ett allvarligt brott och oskyldigt satt i fängelse. Han kan numera leva ett normalt liv. Men är bitter på rättsväsendet och hur det fungerade . Innan han blev utsatt för falsk angivelse, litade han fullt ut på rättsväsendet. Men efteråt... Nej, inte alls. Men som sagt. Han mår bra nu och lever ett normalt liv. Tack vare stöd från sina närmaste.
Ja, det är hemskt hur en del brottslingar orsakar lidande även långt efteråt. Något som bekommer brottslingar själva föga. Hemskt med din väninnas mående! Jag blev också utsatt för ett brott av en person för ett tiotal år sedan och jag polisanmälde inte heller och lider fortfarande av gärningen han utförde, men brottslingen tycker vi ska dra ett streck över det för att han har ju bett om ursäkt. Jag kan mycket väl förstå ett hämndbegär och kanske är det grunden till hennes falskanmälan. Vad jag kunnat se så har det inte framkommit något i tråden om vad för typ av person den är som blev falskanmäld
Citera
2025-05-02, 19:30
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Fast det blir ju inte heller rätt ifall vi istället för rejäla straff delar ut prickar till folk. Är du redan empatiskt avslagen så gör väl inte en prick så mycket.

Tror du verkligen att folk kommer att komma ihåg den här tjejen när stormen har lagt sig?
Jag tror inte Tomatkungen menade att vi ska dela ut prickar till brottslingar istället för rejäla straff. Han menade nog konstaterande att den informationen om den dömde finns kvar långt efter det mer eller mindre rejäla straffet
Citera
2025-05-03, 02:22
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Nja, ingen våldtagen kommer leva normalt liv efter ett sådant övergrepp. Det sitter alltid kvar i någon form. Som ett mer eller mindre läkt ärr.

Men falsk anmälan, om den upptäcks så tidigt som i fallet denna tråd handlar om, behöver förhoppningsvis inte plåga målsägande särskilt länge. Men det kommer förmodligen göra honom mycket försiktig med vilka han umgås med osv.

Man kan nog inte tala för alla människor om dom kan leva normalt eller ej.

Ja, men det måste ju vara extremt ovanligt att det upptäcks så tidigt att det var falsk anmälan. Oftast så griper dom ju "gärningsmannen" på direkten, anhåller och sedan häktar honom.
Citera
2025-05-03, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Man kan nog inte tala för alla människor om dom kan leva normalt eller ej.

Ja, men det måste ju vara extremt ovanligt att det upptäcks så tidigt att det var falsk anmälan. Oftast så griper dom ju "gärningsmannen" på direkten, anhåller och sedan häktar honom.

Det kommer påverka dem på ett eller annat sätt. Som ett ärr som läkt mer eller mindre. Någon har kränkt den våldtagnas sexuella integritet. Sådant påverkar.

Ja, det måste vara oerhört ovanligt. Så min tanke är att 21-åringen och målsägande inte ens befann sig i närheten av varandra vid tidpunkten för den påstådda "våldtäkten". 21-åringen kanske var i Skåne och målsägande I Dalarna. Och det fanns bra med bevis för att så var fallet. Inget sex har ens förekommit.

Nu är falsk angivelse om våldtäkt ovanligt i sig, men såhär fort brukar det inte gå innan det uppdagas. Så allt med detta ärende är ju ovanligt. Vi får se om det går till åtal, så vi får läsa FUP.
Citera
2025-05-03, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Ja, det är hemskt hur en del brottslingar orsakar lidande även långt efteråt. Något som bekommer brottslingar själva föga. Hemskt med din väninnas mående! Jag blev också utsatt för ett brott av en person för ett tiotal år sedan och jag polisanmälde inte heller och lider fortfarande av gärningen han utförde, men brottslingen tycker vi ska dra ett streck över det för att han har ju bett om ursäkt. Jag kan mycket väl förstå ett hämndbegär och kanske är det grunden till hennes falskanmälan. Vad jag kunnat se så har det inte framkommit något i tråden om vad för typ av person den är som blev falskanmäld

Ja, det är oerhört hemskt hjr brottsofferpåverkas lång tid efteråt och hemskt med min väninna! Beklagar verkligen att du utsatts för brott! Hoppas du kan läka i dig själv! Och det är du som bestämmer när du är redo att "dra ett streck" över det. Brottslingen har faktiskt inte det mandatet. Han får väl vara glad över att du ens ids prata med honom.

Ja, när någon anmäler en annan falskt för våldtäkt, så misstänker jag starkt att det ligger starka känslor av hat och hämd bakom. Att den falska tillvitaren vill krossa objektet för den falska anmälan, så som den falska tillvitaten själv känner sig krossad.

Och det kan ju vara både en verklig eller inbillad oförett den falska tillvitaren vill "hämnas" på.

Med verklig tänker jag mig otrohet eller att ha blivit dumpad och utnyttjad på ett fult sätt. Kanske bara använd för sex... Och så blir den falska tillvitaren dumpad och ser att mannen som utnyttjat henne bara för sex dejtar annan som han behandlar bättre... Och hon känner sig förödmjukande och anmäler honom falskt för våldtäkt i sin bitterhet och hat. Som en hämd.

Med inbillad oförett tänker jag mig tex en ung kvinna som är kär i en man på avstånd... men han är inte intresserad och vet knappt om henne. Och hon känner sig ratad och vill göra illa. Och anmäler falskt för våldtäkt. Alltså en slags stalker som inbillar sig saker.

Vi får se om detta ärende leder till åtal och vi därmed kan få en viss bild av vad som hänt.
Citera
2025-05-03, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2

Mimur har givit klockrent svar.

Citat:
Jag tror inte Tomatkungen menade att vi ska dela ut prickar till brottslingar istället för rejäla straff. Han menade nog konstaterande att den informationen om den dömde finns kvar långt efter det mer eller mindre rejäla straffet

Alldeles korrekt uppfattat!
Citera
2025-05-03, 07:58
Medlem
Citat:
Jo, jag håller med hur du resonerar överlag. Jag vet inte om rätten tar hänsyn till att många säkerligen upplever det som värre att bli falskeligen anklagad för en våldtäkt av ”normalgraden” jämfört med att bli falskeligen anklagad för t ex en misshandel även om den jämförelsen också haltar.
Jag vet inte om det har framgått i tråden huruvida hon fortfarande sitter häktad och gitter inte leta igenom den, men om hon fortfarande sitter häktad så borde det ju tyda på ett ändå ganska ansenligt straff
Vi får väl se…

Ja, vi får se om det leder till åtal och vi därmed får en chans att bilda oss en uppfattning om vad det hela handlar om.
Citera
2025-05-03, 10:20
Medlem
Måste som andra varit inne på ha varit en absurt dålig rövarhistoria hon kom med tanke på andra fall som lett till åtal och fällande dom trots att målsägandens version varit extremt krystad och konstruerad, måste nästan ses som en bedrift att ljuga så dåligt som denna kvinnan måste ha gjort
Citera
2025-05-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Måste som andra varit inne på ha varit en absurt dålig rövarhistoria hon kom med tanke på andra fall som lett till åtal och fällande dom trots att målsägandens version varit extremt krystad och konstruerad, måste nästan ses som en bedrift att ljuga så dåligt som denna kvinnan måste ha gjort

Av våldtäktsanmälningar så är det endast 2-5% som rör falsk angivelse. Så det är ovanligt.

I detta fallet tror jag inte 21-åringen och målsägande har haft sex. De har förmodligen inte ens varit på samma plats som varandra cid den påstådda "våldtäkten". Och det finns bevis för det. Därav den snabba häktningen av 21-åringen.

Det tog bara 8 timmar från våldtäktsanmälan till häktning av 21-åringen. Vilket tyder på att åklagare och polis hade starka bevis på falsk angivelse. Och därmed är det starkt troligt att inga tecken på sex fanns och att de inte ens varit I närheten av varandra vid den påstådda "våldtäkten".

Hade sex förekommit, hade det tagit längre tid än 8 timmar att utreda vad som hänt/inte hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in